Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meiske1577

Re: Fairfax Performance singels - Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-13 21:13

Ik heb de smalle besteld in 70 cm. Nu afwachten... En gelijk een bontje erbij voor bv warme dagen waarop het zou kunnen gaan schuren.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 17:31

Ik vroeg mij af hoe de ligging achter de elleboog van deze singel ten opzichte van standaard (anatomische) singels is. mijn paard heeft blijkbaar een kleine singelplek. Het zadel blijft op zich prima liggen, alleen als het been naar achteren wijst in de beweging komt zijn elleboog in de knel met de singel waardoor er kleine wondjes ontstaan, de singel is lang genoeg.

Heb je bij deze singel daar meer ruimte?

Heb al vanalles geprobeerd: rechte singel, anatomische prestige singel, mattes anatomische bontsingel (was veel te breed), maansingel (gespen lagen mooi terug, maar singel sloot niet aan op de buik), het beste ligt nog de wintec cair, maar ook die was niet optimaal (toch kleine plekjes haar eraf). Dus.. help..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:07

Nou,ik ben toch enorm benieuwd wat de ervaring met deze singel is op buikige paarden met een flinke schouder?
en dus de singelplek net achter de voorbenen?

ik weet niet meer welke singel ik het beste kan proberen zodat mijn zadel goed blijft liggen...én pony geen wondjes krijgt.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:40

Ik wacht nu op een smal model want mijn paard heeft zich open gelopen op de singel. Rij nu weer met neopreen singel. Zadel wordt vandaag weer nagekeken want hij krijgt nu weer bultjes onder het zadel %) wordt er onderhand wel moe van! Rijdt met een duur albion zadel en dure singel en nog ellende....

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:13

Starbreeze schreef:
Ik vroeg mij af hoe de ligging achter de elleboog van deze singel ten opzichte van standaard (anatomische) singels is. mijn paard heeft blijkbaar een kleine singelplek. Het zadel blijft op zich prima liggen, alleen als het been naar achteren wijst in de beweging komt zijn elleboog in de knel met de singel waardoor er kleine wondjes ontstaan, de singel is lang genoeg.

Heb je bij deze singel daar meer ruimte?

Heb al vanalles geprobeerd: rechte singel, anatomische prestige singel, mattes anatomische bontsingel (was veel te breed), maansingel (gespen lagen mooi terug, maar singel sloot niet aan op de buik), het beste ligt nog de wintec cair, maar ook die was niet optimaal (toch kleine plekjes haar eraf). Dus.. help..

Bij mij werkt de Fairfax niet. Mijn paard is wel heel rondgeribt (vind de meeste rondgeribte paarden op bokt niet meer rondgeribt sinds ik mijn paard ken). Ik had hetzelfde probleem als jou, zadel ligt prima, alleen ze heeft zo weinig singelruimte dat iedere singel gaat knellen. Tot nu toe heb ik de beste ervaringen met een smalle singel van leer en een met uitsparingen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:18

Welke singel heb jij 2005?
Ik wilde Fairfax graag uitproberen, maar ben heel benieuwd, mijn Arabier heeft heel weinig ruimte achter de elleboog, zelf met neopreen (banaansingel) krijgt ze schuur plekjes en zit er een schapenvacht rond de singel (dat gaat wel goed).

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:25

Ik had de smalle Fairfax. Had gehoopt dat deze haar meer ruimte zou geven. Nu heb ik een dunne rechte singel van Horze en een met uitsparingen http://www.horze.nl/Leren-dressuursinge ... NL,pd.html. Die laatste is wel fijn, alleen hij loopt bovenaan weer wat breder uit en dat snijdt dus alsnog.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:58

2005 schreef:
Bij mij werkt de Fairfax niet. Mijn paard is wel heel rondgeribt (vind de meeste rondgeribte paarden op bokt niet meer rondgeribt sinds ik mijn paard ken). Ik had hetzelfde probleem als jou, zadel ligt prima, alleen ze heeft zo weinig singelruimte dat iedere singel gaat knellen. Tot nu toe heb ik de beste ervaringen met een smalle singel van leer en een met uitsparingen.

Okee, bedankt voor je reactie. Mijn paard is ook wat rondgeribt, mijn nieuwe zadel komt volgende week, dan nemen ze de fairfax mee, kan ik gelijk kijken. Die singel die jij nu hebt lijkt ook wel op mijn prestige singel (alleen heeft die uitsparingen aan beide kanten). Dan zou ik die misschien nog 5 cm langer kunnen nemen en proberen.

Afbeelding

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:59

Oja 2005, is de smalle uitvoering van de Fairfax over de gehele lengte smaller dat jij weet? Of alleen het gedeelte tussen de voorbenen?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:33

Volgens mij is hij in het geheel smaller, maar het ging vooral om de boog en de breedte tussen de voorbenen.

Dit heb ik eerder geplaatst: Ter hoogte van de gespen 12,5 cm. Daarna loopt hij wat smaller toe naar 9 cm en dan weer breder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:00

ik twijfel of ik hem wel moet proberen of niet, hij is ook best lang en ik heb maat 55 tot max 60 nodig..
maar met de uiteindes erbij zit die ook al tegen de 70 cm in totaal

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 19:30

Anoniem schreef:
Nou,ik ben toch enorm benieuwd wat de ervaring met deze singel is op buikige paarden met een flinke schouder?
en dus de singelplek net achter de voorbenen?

ik weet niet meer welke singel ik het beste kan proberen zodat mijn zadel goed blijft liggen...én pony geen wondjes krijgt.

Ik heb een Haflinger met een buikje en ik ben er heeeel tevreden over. Ligt er ook aan denk ik hoe gevoelig je paard is. Mijn zus heeft een "volle" Haflinger en die krijgt inderdaad bij elke "dikke" singel wonden. Heel zielig. Het is ook best dik bij de gespen dus ligt indaad dichter in de oksel. Maargoed, dat probleem heef ze dan ook met alle dikke lederen singels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:24

ja de mijne is combinatie van heel erg buikig in het grasseizoen en gevoelig huid.
drama om iets te vinden.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:59

Ik heb toch maar de singel van MSFC gekocht....

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:57

Promisse schreef:
Ik heb toch maar de singel van MSFC gekocht....

Ik ook :j ben er zeer over te spreken! Fairfax is ook super, maar veel te duur.

Pas_de_Deux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:38

Starbreeze schreef:
Oja 2005, is de smalle uitvoering van de Fairfax over de gehele lengte smaller dat jij weet? Of alleen het gedeelte tussen de voorbenen?

Smalle uitvoering is alleen tussen de voorbenen en achter de elleboog smaller. Niet het gedeelte bij de gespen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 10:41

Wat betreft ervaring bontje.
Ik heb afgelopen weekend een 120km wedstrijd gereden (en gewonnen O:) ). Moet zeggen dat de singel met bontje/schapenvacht wel meteen 2x zo groot en breed is :+
Maar.. Geen enkel plekje te vinden na uren achter elkaar gebruikt te zijn :)
Dus erg fijn!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:28

Nogmaals gefeliciteerd Djilna!!
Maar als het bontje de singel veel breder maakt, is dit wel weer lastig voor een paard met de singelpunt ver naar voren, toch?

Wij gaan hem voor onze AV na de vakantie bestellen, maat 55cm, ben benieuwd! :)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:33

Dank je! :)
Nee, ik zal wat foto's laten zien, nog ruimte zat! Viel mij dus gelukkig ook erg mee :)
Afbeelding
Finish:
Afbeelding

Zonder bontje de dag erna bij de prijsuitreiking:
Afbeelding

Is trouwens geen bontje, maar schapenvacht..

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:37

Blik heeft inderdaad veel ruimte!
Maar dat is bij onze merrie veel minder:
Afbeelding

Gave foto's trouwens!! Blik heeft ook een Massimo als ik het goed zie?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:43

Is ook net hoe beenpositie is. Kon er zo snel geen vinden met been recht of naar achteren. Maar ik leg de singel ook bewust ietsje terug. Blijft dan ook perfect liggen trouwens.

Ja Massimo Trail inderdaad.
Heb nu verslag gemaakt (zie je de singel ook vaker :P )
[TEN-ITP] CEI 2* (120km) bij CEI Leersum, 1e plaats!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:47

Ja klopt, had expres een foto geplaatst met het been naar achteren, hier 1 met het been naar voren :)
Afbeelding

Ik ga je topic even bekijken :)

Horsemaniac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:04

zijn er ook mensen die de singel met buikflap gebruiken? hoe bevalt die??

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:43

Hoe bedoel je met buikflap? Die zit er toch altijd aan?

Ik ben nog in afwachting van mijn singel, het schijnt niet mee te vallen een smalle versie met ring en gesp in het bruin :(

Horsemaniac

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:24