Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:55

De PLUS pads van Christ zijn voorzien van inlagen. En daardoor dus ook omgebouwde pads voor boomloze zadels - maar Premium is met wrongen en een cantle, dat maakt het meer een boomloos zadel.
De pad van Voest heeft ook een dikke vulling, maar geen wrong/cantle.

"vroegah" toen er nog geen barebackpads waren uitgevonden en boomloze zadels ook nog in de kinderschoenen stonden, gebruikten veel mensen een westernpad (zo'n dik gebeuren met vilt gevuld) of een 4dubbel gevouwen wollen deken en deden die met een deken- of longeersingel vast op hun paard. Een Zuid Amerikaans land gebruikt dit systeem nog steeds en hangt aan die longeersingel zelfs beugelriemen. Daarmee reizen ze met het vee mee - ook nu nog!!!!

De vraagstelling was volgens mij of de Christ bbp's wat toevoegen. Mijn en pmarena's antwoord is "JA" mits je een model met wrongen en cantle gebruikt. Dat maakt dat je wat steviger zit, zonder dat je gedwongen wordt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 14:44

Ik ben ook weer boven water.... haha.
Ben mijzelf aan het aanzetten tot minder bokttijd, omdat ik het veel te druk heb. Vandaar.
Maar natuurlijk een verslag.

Het zitten op het achterboogje, wat ik eerder noemde, is niet echt zitten op het boogje, maar ertegen. Nu ik er extra op lette, merkte ik dat ik gewoon ertegen aan zat, maar het gevoel van iets tegen mijn billen niet gewend ben. Ik zit er dus niet op.

Verschil tussen deze en andere goede bbp vindt ik dus ook de verhoging. Zonder dat zou het voor mij niet interessant zijn. Juist die verhoging maakt de chris uniek. (en zorgt dat je echt erin zit)

Maar oh ja... het verslag...
Zondag een heerlijke buitenrit gemaakt (eindelijk lekker weer) Bij het aansingelen merk ik dat ik de bbp af en toe wat scheef trek, dus daar moet ik gewoon op letten. Is even een handigheidje.
Na het rijden lag ie ietsje naar een kant, maar de bf doet dat erger, dus niets aan de hand. Had tenslotte een draf in jaagtempo erop zitten, gezien Sil erbij was en zij een echte draversdraf heeft. :+
Dat betekent dat Hälga aardig met de beentjes moet zwaaien om het bij te houden.
Verder is het terrein bij ons bepaald geen geeffend pad, maar bobbelig, beetje omhoog en omlaag, veel keien en boomwortels, blubberpoelen etc.
Maar..... het zit zoooooooo lekker. Hoewel het aan 1 kant voelt als zadelloos rijden, voel je je toch steeds veilig en stevig zittend. Maar tegenlijkertijd voel je precies wat paardlief doet. Super.

Dit zadel schoof ook niet naar voren en is daarmee het eerste zadel wat dit niet doet. Ik bleef dus perfect op de goede plek zitten.
Daarnaast is Hälga dit keer voor het eerst helemaal niet gestruikeld onderweg. Iets wat ze normaal best veel doet.
Dat had er alles mee te maken dat ze nu met haar neus dicht bij de grond liep (stofzuigeren) en daardoor blijkbaar veel beter kon zien waar ze liep en kon ontspannen. Met de BF heeft ze nooit zo gelopen (sil deed dat wel al op moeilijk terrein) Het was duidelijk dat ze nu eindelijk de rug durft te strekken.
In draf nog niet helemaal, maar het paard heeft jaren met een slecht zadel gelopen bij de vorige eigenaar en dat is merkbaar aan de rug. Dit geeft goede hoop dat we weer op de goede weg zijn.

Na het rijden zag er vacht er keurig uit. Voorheen altijd ruwe haren, omdat het zadel naar voren schoof.

Ze was ook alweer niet boos met opzadelen. Met aansingelen heeft ze sporadisch nog een moeilijk momentje, maar dat staat niet in verhouding met haar boosheid voorheen met het opleggen van het zadel.

need i say more??? :)

Kortom... Don...het komt dus eeeeeechhhhtt niet terug. :)
Waarschijnlijk gaan we de bf drytex verkopen, want mijn echtgenoot vind de atlanta fijner op Sil liggen.

Ik ben dus heel erg blij met mijn velzadeltje.
En voor degene die nu jaloers zijn.... :P :P

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:05

Ja, en ik ben dus kei jaloers!!! :D
Maar wat heerlijk voor je dat je zo lekker met het velzadel hebt gereden.
IKKE WIL OOK!!! -O-

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 15:10

:P :P :P

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 16:21

Wat leuk dat hij zo goed bevalt en dat hij zo goed blijft liggen..Heb je ook licht gereden of alleen doorgezeten?Mijn beide merries struikelden nogal veel met rijden eerst,ook met bbp..Vreemd genoeg struikelen ze nog maar heel weinig..

jokari

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 17:07

wat leuheuk, dat verslag ! Geweldig dat je zo'n verschil merkt bij je paardje.

Don ik geloof dat ik dat ding binnen een paar weken gewoon ga bestellen zonder uit te proberen, dat kan toch gewoon niet anders dan goed gaan ? :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:24

Zou je dat nou wel doen zonder eerst te proberen ? Ik lees op duitse forums echt vaak dat de premium en iberica naar achteren schuiven ( door hogere schoft ) en dat je daardoor achter het zwaartepunt komt te zitten ( zal ook wel door de wrongen komen die ervoor zorgen dat je dan niet verder naar voren kunt gaan zitten ).
Wel gek dat christ niet inspeelt op al die berichten door de bbp iets te veranderen. Of is dat inmiddels al wel gebeurd ?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:34

Zou jammer zijn als ze het veranderen. Nu heb ik een paard waarbij alles naar voren schuift, maar het is een verademing om een bbp/zadel te vinden met de singel verder naar voren, waardoor het ding eindelijk op de plaats blijft zitten.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:37

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* liljebo :D :j

Maris- ik weet niet of er iets anders is ten opzichte van een aantal jaren geleden. Bij ons schuift er niets naar achteren en niets naar voren. Mogelijk zijn er gewoon mensen die er wel problemen mee hebben en andere niet. Net zoals de een heerlijk rijdt op een Trekker Classic en de ander liever de True talent heeft.
Veel mensen leggen ook hun (boom)zadel boven op de schoft en dat schuift vervolgens ook weg....zal misschien met een velzadel ook gebeuren, dat het schuift naar waar het het beste ligt?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:42

hoi Don, ja dat bedoelde ik . Van wat ik lees begrijp ik dat - zeker bij een hoge schoft - de singelriem achter de schoft schuift ( naar "dunste" punt waarschijnlijk ).
Maar voor paarden zonder schoft zal dat dan geen problemen geven, denk ik.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 18:53

Ik kan me voorstellen dat wanneer een velzadel lage wrongen heeft, je zelf dan wat naar achteren komt te zitten. Bij de Iberica zitten er geen wrongen alleen die "galerie" waar je dan achter zit, maar je kunt je benen gewoon vrij hangen. Op zich kan een paard je het beste dragen achter de schoft, en dat velzadel kan niet op de schoft drukken, daar is het veel te zacht voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 19:48

Maris schreef:
Zou je dat nou wel doen zonder eerst te proberen ? Ik lees op duitse forums echt vaak dat de premium en iberica naar achteren schuiven ( door hogere schoft ) en dat je daardoor achter het zwaartepunt komt te zitten ( zal ook wel door de wrongen komen die ervoor zorgen dat je dan niet verder naar voren kunt gaan zitten ).
Wel gek dat christ niet inspeelt op al die berichten door de bbp iets te veranderen. Of is dat inmiddels al wel gebeurd ?

Naar achter schuiven daar heb ik ook veel last van met bbp. Sinds een 3 maandjes rij ik met een bbp van barefoot. Was gewoon een test of dit wel iets voor ons zou zijn na tig boomloze zadels. De BF schuift niet naar achteren door de sympanova onderkant maar die is aan de onderkant doorgestikt ivm schuimen blokken. Hierdoor is hij niet vlak en mijn princesje krijgt daar vochtophopingen van. Dit is zo erg dat ik drie dagen na een ritje van 30 minuten nog de afdruk van de pad in de rug zie staan -O- . Er ligt nu een vilten pad onder en dat lost de vochtophopingen op maar laat het wel weer naar achteren schuiven. Door de relatief grote schuimen vorm voor de bovenbenen kan ik niet verder naar voren gaan zitten en kom ik met mijn kont net voor de 18de wervel uit.

Het rijden met een pad bevalt wel waanzinnig goed. Pony blijft wat sjaggie op de singel maar tölt als een tierelier en ik kom elke keer zonder pijn in mijn rug eraf. Galop is niet haar sterkste punt (lees letterlijk op haar plaat gaan omdat ze niet weet waar ze haar benen moet laten) maar zelfs dat pak ik nu af en toe mee. Ze loopt nu zo lekker op gewichts- en beenhulpen dat ik de training met de neckrope weer op heb gepakt en als doelstelling heb om dit najaar zonder hoofdstel naar buiten te kunnen.

De BF bbp zou eigenlijk een blijvertje moeten zijn maar door de problemen met de onderkant hiervan en het schuiven met een pad erbij, wordt de christ toch wel interessant. Maar die moet dan natuurlijk wel op zn plek blijven :+ . Gezien de prijsklasse moet ik wel nog even geduld hebben van mezelf en eerst ander werk zoeken voordat ik voor de zoveelste keer wat anders koop :o .

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 21:04

Heb je de gewone barebackpad van Bf of die phisio? Ik heb de gewone en ik doe de cheyennepad eronder, want hij kreeg ook wat schuurplekken op de schouders van het sympanova. Maar hij blijft goed op zijn plek liggen. En zo heb ik ietsje ruggegraat vrijheid.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:34

Hmpfff ^) Ik krijg net te horen dat Christ een leveringsachterstand heeft. De Velzadels zijn dermate populair dat ze het niet aangesleept krijgen. Ook in Duitsland zijn ze opperdepop... :oo

Ik heb nu hier liggen 3x Iberica maat Warmbloed (2x antraciet en 1x bruin) die zijn 65cm lang. En een Butterfly Plus (dus met inlagen) in Pony, kleur antraciet -> ook 65cm lang en een Butterfly MoederKind in naturel - Ik heb die nog niet gemeten. Wel fijn voor mensen die bijvoorbeeld een manege runnen voor gehandicapten en dan een valide ruiter met een kindje voorop kunnen laten rijden.

Dus iedereen kan even sparen :$ O:)

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-12 11:37

Je vergeet trouwens gelijk wat het gekost heeft als je er eenmaal op gezeten hebt :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 11:43

:') :j +:)+
Andapanda schreef:
Je vergeet trouwens gelijk wat het gekost heeft als je er eenmaal op gezeten hebt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:14

cynthiar schreef:
Heb je de gewone barebackpad van Bf of die phisio? Ik heb de gewone en ik doe de cheyennepad eronder, want hij kreeg ook wat schuurplekken op de schouders van het sympanova. Maar hij blijft goed op zijn plek liggen. En zo heb ik ietsje ruggegraat vrijheid.

Ik heb de standaard uitvoering. Sympanova is geen probleem, heb ik eerder gehad met budget pads en die van HAF. Het zijn echt de stikranden onder de schuimblokken. Met een BF pad oid zal het ook gaan schuiven net zoals het nu met het vilt doet. Zit eraan te denken om de pad te verbouwen (extra laag schuim eronder en dan niet doorstikken) aangezien ik voorlopig geen budget heb voor zo'n prachtige christ, nog even los van het feit of dat dan wel blijft liggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:12

De stiksels zitten toch verzonken, is het beestje zo gevoelig dan :?

Balen BZ !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:57

pmarena schreef:
De stiksels zitten toch verzonken, is het beestje zo gevoelig dan :?

Stuur je even een PB, aangezien dit topic over de Christ gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:12

Ik ga vanmiddag op Appie proef zitten met de Butterfly pony en Iberica warmbloed :D . Wellicht dat ik dit weekend kan testen op mijn eigen pony.

Dan weet ik ook of de christ op haar naar achteren schuift. Zo nee dan ga ik daarvoor sparen en blijf voorlopig met een vilten pad onder mn BF rijden. Schuift hij wel dan ga ik de BF verbouwen zodat mijn pony geen last meer heeft van de stiknaden en ik toch het voordeel van de sympanova heb.

Andapanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-12 15:13

:) oee veel plezier Appie is heel leuk :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 15:59

Ja appie is top :D . Ik heb op hem al eerder zadeltjes getest en hij is een gewillig slachtoffer hiervoor.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 18:28

Gaaf Juliette :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 20:57

Ik heb op de butterfly en iberica gezeten, beide pony maat. De iberica was voor mij persoonlijk wat aan de krappe kant, erg gesloten. Ivm mijn holle rug heb ik juist wat meer ruimte nodig om voor mijn gevoel wat meer onderuit gezakt te kunnen zitten. De butterfly was echt perfect. Meer zitoppervlak en ook wat meer ruimte naar voor toe door de andere opbouw.

Ik ga hem verder niet meer testen op mijn pony. De constructie is echt wezenlijk anders dan de iberica en ik heb er alle vertouwen in dat hij op zijn plek blijft. Hij was ook nog zo mooi nieuw, zonde om mee rond te gaan rijden. Zodra het hier financieel verantwoord is komt er dus een butterfly plus :D .

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 22:42

Ik vind het nog steeds jammer dat we geen foto's hebben gemaakt _O-

Ik denk dat de Iberica WB ook goed had gepast - maar tzt komen we daar nog wel op terug :D