WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarChak

Re: WOW zadel,is het echt wow?Alle ins en outs! Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:31

Zit je zelf tenminste weer Wow, wittepit! Merk je verschil in de zin van dat je paard nu weer meer voorwaarts is? Wel bijzonder dat er nu smallere boom in gaat. Is je paard nog zo jong dat hij/zij nog zo veranderd?
Ik heb ook het oude model van Wow, maar daar zit wel een pointstrap ingebouwd in de zweetbladen.

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:54

Ik kom hier even binnenvallen :) Ik ben deel 1 nog aan het doorspitten, maar 100 pagina's lees je niet 'effe' :) Op internet heb ik het eea gelezen over wowzadels en het klinkt allemaal super logisch en fantastisch! Zijn er hier mensen die een 17 inch zit met 16 inch kussens hebben? (Die optie kon toch?) Ik heb namelijk een ijslander van 1,31-1,35cm dus een zadel moet behoorlijk kort zijn voor haar. Ik rij nu met een sensation boomloos, die opzich niet speciaal kort is, dus haar rug is niet super kort, maar een 'gewoon' dressuurzadel is te lang.
Misschien raar om hier te stellen, maar weten jullie of het wowijslanderzadel echt gaat komen? En kennen jullie misschien wowzadels op ijslanders?

En hoe kan ik me het rijden op een wowzadel het beste voorstellen? Meer richting boomloos? Gezien de flexibele boom en grotere bewegingen of is het toch wat stijver zoals een boomzadel in vergelijking met boomloos?

Bedankt *gaat verder lezen in deel 1* :D

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 00:08

Ik vindt het zelf niet echt op boomloos lijken. Er zit ook gewoon een boom in, de flexibele Y-bar boom, maar die is flexibel. Qua zit voelt het daarom als een boomzadel, maar door die speciale boom beweegt de voorkant van het zadel van links naar rechts iets mee met de schouderbeweging van het paard, zodat je je paard beter voelt bewegen.

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 07:35

Ik heb een Wow zadel gehad met 16 inch kussens en een 17 inch zitting. Dat gaat prima. Voor een ijslander zou ik kiezen voor een shallow zit en dressuur zweetbladen.
Dat ziet er dan al uit als een ijslander zadel.

savannah13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 07:37

dit ga ik even volgen :D

ShadowFax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 10:29

mhoogenbos schreef:
Ik heb een Wow zadel gehad met 16 inch kussens en een 17 inch zitting. Dat gaat prima. Voor een ijslander zou ik kiezen voor een shallow zit en dressuur zweetbladen.
Dat ziet er dan al uit als een ijslander zadel.

Super zeg! Hoe lang was dat zadel?
Shallow zit is toch met zo'n soort driehoekige achterkant, wat je veel bij springzadels ziet? Ik vind een diepere zit lekkerder :)

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:03

MarChak schreef:
Zit je zelf tenminste weer Wow, wittepit! Merk je verschil in de zin van dat je paard nu weer meer voorwaarts is? Wel bijzonder dat er nu smallere boom in gaat. Is je paard nog zo jong dat hij/zij nog zo veranderd?
Ik heb ook het oude model van Wow, maar daar zit wel een pointstrap ingebouwd in de zweetbladen.

Ga ik vanavond uitproberen! Zin in!

Abra is nu 6, ik heb haar beleerd met een Wintec met Korrektorpad eronder en volgens mij de breedste boom. Denk ruim een jaar terug is er een wow opgegaan met een maat 5 die voor het mooie iets te breed was, maar uit angst dat een 4 net te krap zou zijn maar zo gelaten. Ze is gewoon echt breed, maar dat tonnetjesachtige van een jong paard is er nu af, er zit nou een beetje model in de bovenlijn zeg maar. Die verandering ken ik niet, mijn oude paard was zo'n schrale smallerd en dankzij Hulsebos ook lekker atrofisch, die kwam alleen maar bij toen ik met flair ben gaan rijden. Wel luxe om een jong paard daar van het begin af aan mee te kunnen verwennen. Haar 3-jarige broer is ook meer zo'n blote, ben benieuwd hoe die qua bespiering gaat worden als er wat mee gedaan wordt. Een gespierde spijker lijkt me wel wat!

Smaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:54

ShadowFax,
De shallow seat is niet met vierkante lepel hoor. Kijk maar eens op de website van Wow. Je hebt shallow, deep en extra deep zittingen. Wat je maar prettig vindt.
Alles is mogelijk. Maar ik zie bij ijslander zadels vaak dat de zit wat platter is, vandaar.

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 16:01

Ik ben benieuwd wittepit! Nu je 't zo neerzet, bedenk ik me dat de mijne ook op 5-jarige-leeftijd ineens bij haar schoft ging veranderen, kwam inderdaad meer bot op.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 22:44

Ze liep lekker, en (maar de wens is natuurlijk de vader van de gedachte) ze startte ook aardig vlot op. Ach, duurt even maar we komen er wel, het is een lekker beest en ondertussen ook helemaal "mijn" prinsesje.

Ja, het model is echt enorm veranderd, zelf vind ik het wel mooier zo.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 23:47

Juntos vond haar ook een aardig prinsesje. Volgens mij droomt hij nog van haar.

Bij hem gaat het nu ook weer goed met het zadel. Zat weer even te modderen omdat er een bredere boom in ging voor Pedro en ik bij hem dus een bontje moest gebruiken. Eerst ging het weer schuiven maar nu blijft hij wel weer liggen. Kan geen verklaring vinden maar ik vind het prima zo.

White_Fella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 23:51

Ik heb 29 mei mijn Check-Up ... ben benieuwd!

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 10:13

DendroFleur schreef:
Juntos vond haar ook een aardig prinsesje. Volgens mij droomt hij nog van haar.

Aaa.. de schat! Was erg blij met hoe ze zich gedroeg t.o.v. 'm, dat heeft ze niet van haar moeder want die is ehm nogal... mangek? Kan Kosmo er niet naast op de poetsplaats zetten en dat ligt niet aan hem. Zet haar maar vast anders kruipt ze zo ongeveer in 'm. Ouwe sl.... :o

Citaat:
Bij hem gaat het nu ook weer goed met het zadel. Zat weer even te modderen omdat er een bredere boom in ging voor Pedro en ik bij hem dus een bontje moest gebruiken. Eerst ging het weer schuiven maar nu blijft hij wel weer liggen. Kan geen verklaring vinden maar ik vind het prima zo.

Ligt ie nu gewoon weer recht? Dat zou mooi zijn!

SanneSanne19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 13:49

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:14

SanneSanne19 schreef:
voor iemand die een goed zadel zoekt voor een leuke prijs kijk hier eens:
http://link.marktplaats.nl/440776668

>;) Horen die beugelriemhaken zo zichtbaar te zitten?

Leanevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:18

Bij mij zijn ze niet zichtbaar, vind het er inderdaad raar uit zien...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:24

Dat is een wow zadel met oude model zitting. daarbij zijn de stijgbeugelhaken goed te zien.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 17:58

Mijn stijgbeugelhaken zijn ook niet zichtbaar.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:11

Wit, hij ligt nu inderdaad gewoon recht en blijft daar ook liggen.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:15

JoesPleasure schreef:
Zijn er mensen bij die kunnen vertellen of het verschil tussen een 18" en 17" een enorm verschil is of valt de zitting van een Wow gevoelsmatiger wat ruimer uit dan een standaard zadel?

De zitting vind ik KLEIN uitvallen. Neem gerust een 18" als je twijfelt. Wat is je postuur?
Ik had zelfs nog teruggebeld naar de fitter om te zeggen dat ik dacht dat hij mij een te klein zitvlak had geleverd. Maar dat bleek niet zo. De WOW die ik heb heeft een mooi "midden" waar je goed in blijft zitten. En dan heb ik nog een heel vlak zadel!

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:24

Dat mijn paard zich aan de longe ronder maakt met de wow baart mij juist w'el zorgen, dit doet ze onder een normaal zadel ook niet dus onder een ander zadel verlang ik dat ook niet een paard heeft een natuurlijk houding die wij bewerken om het paard te rijden zodat hij ons kan dragen(zonder dat hij overal pijn krijgt) Die houding kan niet "plotseling" zo verbeteren/verslechteren dus dat betekend dat mijn paard het zadel niet leuk vindt, hij onttrekt zijn lichaam ergens aan, pijn, druk, wrijving?[/quote]

Ik ken de voorgeschiedenis niet, ik heb niet het hele verhaal gevolgd maar als mijn paard rugproblemen lijkt te hebben laat ik een osteopaat komen. Stefan Alen. Die brengt echt veranderingen teweeg in de ruggetjes. Dat even terzijde. Maar nu nog eens over het wowzadel. Omdat het een luchtzadel is ligt het -zonder gewicht erop- als een ballonnetje op je paard. Het stuitert dan een beetje. Het zadel is op de paard onder de ruiter aangepast aan jou gewicht. Pas dan valt het mooi om de rug van je paard. Om die reden doe ik nooit longeren met het wowzadel erop. Waarom zou je. Als je hem wilt bijzetten kan er toch een longeersingel om?
Je moet het onbelast gebruik van het wowzadel dus niet vergelijken met een ander soort zadel. Wat ik zelf een klein nadeel vind is dat je wow nogal hard moet aansingelen omdat als je erop gaat zitten het zadel nog omlaag komt.. Nasingelen vanaf je paard dus.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:26

Ik singel nooit na als ik al te paard zit. Wow zadel hoeft namelijk niet mega strak te worden aangesingeld.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:47

Jenn_Mellow schreef:
De wowfitter is pasgeleden ook bij mij geweest en hoopte eigenlijk ook dat het probleem hiermee verholpen was.
Dit is helaas niet zo |(
Wel heb ik altijd een beetje het idee dat ik al voor een gedeelte op de lepel zit, dus waar het al schuin omhoog loopt.
Terwijl mn zitting niet te klein is.

Hoi Jenn Mellow, Dat gevoel had ik ook heel erg met mijn flat wow-zadel. Dat ik op het oplopende deel van de lepel zit.. Het zitvlak van de wow is maar heel klein maar zit wel mooi in het midden. Zo voelt dat bij mij. Ik vind ook dat het 18" zitvlak klein uitvalt. Ik heb echt niet zo'n dikke kont. Normaal is 17,5 ook goed voor mij. Nu is mijn paardje een paar maanden geleden magerder geworden en daarmee is de voorkant van het zadel over de schoft gezakt. Ik ben er niet meer opgegaan met dat zadel. Dan kantelt het zadel naar voren. Dan moet je dus eigenlijk de fitter het zadel laten aanpassen (met lucht of een ander kopijzer) maar in mijn geval moest ik mijn paard aanpassen. Hij is er nu weer "ingegroeid" en het ligt weer goed. Jou zadel lijkt ook wel tever naar voren te hellen. Heb je wel een goede fitter? Stuur em deze foto dan ook eens op?! Het kan ook zijn dat er wat lucht aan de achterkant uit moet. In ieder geval is het wow zadel heel goed aan te passen en (weer) in balans te brengen. Veel succes.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 19:58

Maris schreef:
Ik singel nooit na als ik al te paard zit. Wow zadel hoeft namelijk niet mega strak te worden aangesingeld.

Ik ben ook niet voor megastrak maar de singel valt weer los na het opstijgen omdat het zadel om het paard zakt. En als ik dan niet nasingel stuitert het zadel teveel. Zie je gewoon loskomen langs de schoft.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-11 20:01