Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Re: Voor de liefhebbers van niet-Engelse zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 14:25

Jammergenoeg schuift het zadel heel erg naar voren, maar daar heb ik bij mijn monster wel meer las van (maar niet zo extreem) Dus eerst ff een staartriem halen alvorend ik er weer op ga. Hij schoof trouwens voornamelijk tijdens de galop.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 18:01

yole schreef:
Goed nieuws voor eigenaars van brede paarden met betrekking tot de malibaud zadels!! De nieuwe maat 'forty' past nagenoeg perfect op onze tank. Om je een idee te geven van wat breed is, hierbij een foto van onze tank.. :+

http://users.telenet.be/jambox/DSC_0008.jpg

Dan ben ik wel benieuwd van foto van tank met zadel....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 08:50

Moragh schreef:
Dan ben ik wel benieuwd van foto van tank met zadel....

Ik zat op het zadel, even een verslagje ;)
Voor we vertrokken even vergeleken met mijn eigen Malibaud. Het verschil is opmerkelijk. Terwijl die van mij (ook 'grote maat') er als een huisje bovenop zou liggen, past deze gewoon omdat de panelen onder een veel wijdere hoek staan.
Bij wijze van testrit hebben we er meteen een stevig drafje in gezet en zowel zadel als Corrector blijven zelfs met niet gezette (nog nieuw) lederen riemen mooi liggen waar ze neergelegd waren :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 09:55

yole schreef:
http://www.hue-hott.de bvb. En waarschijnlijk nog op andere plaatsen ook..

Hee... kom een voor mij ander interessant zadel tegen. Die Ranchero lijkt me ook wel erg prettig. Jammer dat die ook niet al te breed verkrijgbaar is, maar daar kan ik met de aanschaf van een nieuw paard over een paar jaar natuurlijk gewoon rekening mee houden ;)

Die brede Malibaud klinkt ook interessant zo Bandida. Hoewel ik em op de bok niet lekker vond zitten (wel qua 'zit' maar ik voelde de randen van de bars) wil ik er toch ooit nog es een keer op rijden, gewoon om te voelen...

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:04

Hmmm, dan begint ook de Malibaud mogenlijk een zadel voor in mijn assortiment te zijn... Zeker omdat de Nl distributeur ermee stopt...
Enige minpunt vind ik dus de smalle en harde kussens... En om nie iedereen een corrector erbij te adviseren... de gemiddelde klant wil dan gewoon meteen een goede onderkant...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:09

Ik snap dat ook wel, dat gevoel heb ik ook wel een beetje. De naam zegt het al, Corrector.. er valt dus iets te corrigeren. En ik heb liefst gewoon een passend zadel wat zonder 'lapmiddelen' (even kort door de bocht gezegd) past.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:26

Inderdaad, zo wil ik ook spullen verkopen. Natuurlijk is er soms iets te corrigeren (meestal aan het paard, voornamelijk scheefheid) en dan zou je tijdelijk iets kunnen doen, maar over het algemeen vind ik dat het helemaal moet kloppen...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:56

Idd, op zich niks mis met zo'n corrector als 't echt niet anders kan, je hebt nou eenmaal van die situaties dat je gewoon 'wat mot', maar 't moet niet standaard nodig zijn vind ik.
Maar zijn die kussens zo smal dan? *graaft in geheugen of ze d'r naar gekeken heeft*

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 16:41

Ik heb dus de 'oude' Malibaud. Ik heb hem nog niet op mn paard gepast.
Maar het is dus een vrij breed schoftloos paardje en het valt me inderdaad op dat de kussen vrij smal zijn *begint angstig te worden dat het niet gaat passen*

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 18:07

Moragh schreef:
Enige minpunt vind ik dus de smalle en harde kussens... En om nie iedereen een corrector erbij te adviseren... de gemiddelde klant wil dan gewoon meteen een goede onderkant...

Smal? Alles wat je ziet is boom, behoorlijk breed dus.
Ik vind het afwezig zijn van vulling (of ja, minimaal aanwezig zijn) eerder een voordeel dan een nadeel. Je ziet in feite de boom, dus je ziet gelijk waar de druk heen gaat en of het dus ok is om je er op te zetten of niet. Vervolgens gooi je je dempend materiaal er onder en klaar.
Ik heb jaren met een gevouwen woilach er onder gereden, dat ging prima. Kort western-dek met wollen vulling gaat ook. Mattes-schapending kan ook. Of als je nog meer draagvlak wil, of meer flexibiliteit (zoals ikzelf met een ouder paard met een in ieder seizoen veranderende rug) zet je er een losse panelen onder, zoals de Corrector.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:28

Tsja ik vind die flexibiliteit ideaal klinken, vooral omdat we nogal veel paarden hebben, en daarbij heb te maken met behoorlijk grote seizoensveranderingen. Jammer genoeg hier niet te koop, en ik wil dergelijke uitgaven tenminste proef kunnen zitten vóór tot koop over te gaan.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:43

Het is niet het zadel dat de flexibiliteit geeft Kuggur, maar de corrector...
Met een zadel dat gekozen is op het paard op zijn breedst kan je met correctort heel goed de veranderingen opvangen. Dat hoeft dus niet met de malibaud, kan met elk zadel in principe.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 22:11

Moragh schreef:
Het is niet het zadel dat de flexibiliteit geeft Kuggur, maar de corrector...

:j fantastische uitvinding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 19:01

Gaat het om deze pad; http://www.thecorrector.net/ ?
Heb de indruk dat het ontworpen is voor western zadels/paarden.
Verschrikkelijk onprofessioneel uitziende web site overigens....

Edit. heb ondanks de schreeuwende kleuren en de chaotische lettertypes het stuk over engelse zadels ontdekt, niet alleen western dus. De zg ijslandse zadels zijn afgeleid van engelse dressuurzadels, iets waar ik niet zó blij mee ben.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 21:08

Kuggur schreef:
Edit. heb ondanks de schreeuwende kleuren en de chaotische lettertypes

:= Ja echt verschrikkelijk, en dat is al jaren zo, het lijkt wel of nog niemand die man ooit gezegd heeft 'hey.. die website van jou is onleesbaar' :+

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:44

Website is een drama helaas, maar tussen alle schreeuwerigheid staat ook best een hoop info.

Oh, en reken maar dat ik Len heb verteld dat zijn site een drama is... Maar daar luistert hij niet naar! Hij maakt hem alleen maar NOG langer met testimonials ;)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 08:41

Moragh schreef:
Website is een drama helaas, maar tussen alle schreeuwerigheid staat ook best een hoop info.

Ja, prima uitleg en een goed product. Maar jouw site is toch wel een pak leesbaarder. Ik heb al gedacht dat hij misschien kleurenblind is, en het zelf gewoon niet ziet :Y)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 10:32

Zou kunnen, ik heb het hem nooit gevraagd en al een poos niet meer gesproken!
Ik moet mijn stukje over de corrector ook nodig weer eens aanpakken... maar ik zie altijd ertegenop om die site weer door te worstelen om nieuwe dingen te vinden.

Heb de belangrijkste info eruit gespit voor de website en mijn gebruiksaanwijzing voor de corrector, maar voor iemand zoals ik die juist erg gevoelig is voor veel prikkels is dat wel een "uitdaging"....

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:25

Ik ben wel eens heel erg benieuwd naar die nog bredere maat.
Wat ik me zo sterk afvraag is, waarom die nu nog maar pas uitgebracht wordt. Bij mij gaat dan zo iets dagen van, misschien is zo'n zadel niet geschikt voor zo'n brede rug als hij dat al niet eerder gemaakt heeft... Zijn de kussens wel breed genoeg? Wervelkanaal breed genoeg... gaat dat niet bridgen zo'n stug zadel?
Toen ik belde zei Amée me dat de breedste Malibaud wel zou passen, want dat er daar veel zo'n paarden rondlopen in Frankrijk (van die ronde tonnen) en vaak zijn zadels dragen. Waarom in godsnaam heeft hij dat dan nog niet vroeger uitgebracht? Rondere paarden bestaan toch al langer dan vandaag?
Helaas neen de breedste maat paste niet op mijn Haflinger (en het was nog niet eens een hele brede)
Ik meen me te herinneren dat er veel mensen vroegen naar zo'n zadel, nét voor een breed paard.
Waarom nu nog maar pas zo'n brede maat maken??

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 15:43

Jeej!! ik heb eindelijk de singel binnen die vast wel lang genoeg is :)
Morgen eens kijken of het zadeltje past!

@Cambiar: misschien hebben ze dit topic gelezen en nu pas actie ondernomen ;)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:54

Ook hier even een zadel update. Heb nu deze voor mijn paardje: http://farm3.static.flickr.com/2782/434 ... 5f85_o.jpg
Vorige keer in Tunis ben ik naar de medina geweest, naar souk sharazjin wat vroeger de zadelmakersouk was.. Helaas nu niet veel meer van over.. Nog drie winkeltjes waren open waarvan slechts 1 nog traditionele zadels maakt, de andere twee maken een soort 'Engelse' zadels. Het ene traditionele zaakje had dit zadel liggen:
http://farm5.static.flickr.com/4047/427 ... 77ee07.jpg
Het leek mij nogal lang en het zat ook niet echt lekker := er zitten nog 2 of 3 zadelmakers in Kairouan, wie weet daar ooit nog eens langs. Heb wel voor 4 tientjes een ezel pak/trekzadel op de kop getikt :D die ligt nu in de woonkamer als poef.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:24

lakshmi schreef:

Dat is zowaar de tunesische versie van de malibaud! :D Mooi paard ook... Wanneer jij in je buitenbak rijdt, heb je dus zicht op zee? Zucht...

@Henkje: Ik vrees dat je angst terecht is... Ik had de 'oude' grote maat en die deed het niet op m'n haflinger. Zoals Bandida al zei, is de nieuwe grote maat opmerkelijk verschillend met betrekking tot de hoek waarin de panelen geplaatst zijn. Behoorlijk vlakker tov de oude grote maat...

@Cambiar: Waarom nu pas die nieuwe maat?... Geen idee.. Toen ik malibaud een jaar geleden mailde vertelden ze me dat er een nieuwe brede maat in ontwikkeling was. Misschien doelde hij daarop tijdens jullie telefoongesprek? Nuja...Beter laat dan nooit... ;)
En trouwens... jij hebt geen malibaud nodig want je hebt een prachtig selle médiévale ERA. :+

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:43

Da's een knap zadeltje Lakshmi, ziet er goed uit!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:19

Hihi nee het is een midden Amerikaanse versie :D heeft wat afgereisd dat ding... Iemand misschien tips voor een andere onderlegger? Vrees dat dit nogal warm wordt in de zomer.. De fenders heb ik er trouwens afgehaald, zaten nogal in de weg vond ik := eerst een paar keer zonder beugels+riemen gereden en nu met Engelse.. Wel even wennen, zit behoorlijk anders inderdaad; in ieder geval geen holle rug meer, schouders naar achteren, op je kont zitten, niet op je ... Peerd vind het ook fijn heb ik het idee.
Hehe ja en wat een luxe uitzicht, kan zo de weg oversteken en het water in. Dat doe ik eerlijk gezegd ook vaker dan in de bak rijden.. Maar jullie hebben groene velden!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 22:28

Er zijn van die open kunststof onderleggers, weet niet meer hoe ze heten maar zal even voor je zoeken. Die zijn echt bedoeld om hitte en zweet af te voeren, kun je zo gebruiken of onder een normale pad.
Ik ga even op zoek...

Yess... Queen of Google did it again :P http://www.horsesinmotion.ca/nosweatventpad.htm