Rvs water trens met koperen rolletjes in het mondstuk??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Rvs water trens met koperen rolletjes in het mondstuk??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 18:53

Weinig sportief ook om met een niet toegelaten bit te gaan... Dan kom ik de volgende keer gewoon bitloos in de ring of hang ik de teugels aan de neusriem en gebaar ik ook van krommen haas..

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 18:58

poes schreef:
Weinig sportief ook om met een niet toegelaten bit te gaan... Dan kom ik de volgende keer gewoon bitloos in de ring of hang ik de teugels aan de neusriem en gebaar ik ook van krommen haas..

succes

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-08 21:52

kaatjemuts schreef:
poes schreef:

succes

weet je al waarom het niet toegestaan is??
ik had het erover met een aantal vriendinnen en 2 ervan rijden al jaren met een bit met koperen rolletjes en 1 daarvan heeft paar weken terug ook de kampioenschappen gereden met zo'n bit
beide wisten niks van het feit dat het niet toegestaan is en ook in het regelement staat het niet duidelijk geschreven
ik heb sinds vandaag toch zo n bitje met koperen roletjes en ik ga het denk ik morgen proberen
ik probeer het een paar dagen en laat jullie dan wel weten hoe mijn paard ermee omgaat

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:12

waarschijnlijk is de reden dat je alleen mag starten met de bitten die vermeldt staan in het reglement en dit bit is daar niet in opgenomen... dat zal t standaard antwoord zijn van de knhs.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-08 07:14

ja het zijn nou eenmaal de regels.
ik snap niet waarom mensen dan toch starten,ik neem aan dat je toch van tevoren bekijkt of het wel/niet mag

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 08:08

Snoevie schreef:
ja het zijn nou eenmaal de regels.
ik snap niet waarom mensen dan toch starten,ik neem aan dat je toch van tevoren bekijkt of het wel/niet mag

maar het staat niet duidelijk omschreven in het regelement; ik heb ondertussen meedere mensen gsproken en sommige rijden op zz licht en zelfd=s die waren er niet van op de hoogte

maar ik heb nu toch zo 'n bit; ik ga het uitproberen op mijn paard en daarna gebruiken voor buitenrijden want daar is hij helemaal hyper Knipoog

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-08 20:08

ik heb vandaag voor de eerste keer gereden met mijn dtrens met koperen rolletjes en mijn paard liep super
geen enkel verzet; lekker losjes in het lichaam en soepel
hij heeft niet het bit vastgepakt

ben toch wel heel benieuwd of dat het aan het bit ligt
ik houd jullie op de hoogte of mijn paard over een paar dagen nog zo geweldig loopt Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 05:44

ik heb het aan een jurylid van de KNHS gevraagd,en volgens haar mag je er niet meer starten.

fijn dat het bevalt,al snap ik nu nog niet door welke reden een paard het bit niet vastneemt

TheakeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 13:50

poes schreef:

Echt een vergelijking Clown

Neen, maar er is niets scherps of gevaarlijks aan zo'n bit he, sommige paarden reageren er fijn op, anderen helemaal niet. Snap niet dat je er niet mag mee rijden.
Met de helft van de Sprenger bitten mag je dan ook niet, want daar hebben de ringen ook vaak een andere kleur dan het bit zelf... en dat zijn dan gewone trensjes...

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:20

En daarom mag je tegenwoordig wel met 2 verschillende soorten metaal rijden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-08 14:22

Theake schreef:

Neen, maar er is niets scherps of gevaarlijks aan zo'n bit he, sommige paarden reageren er fijn op, anderen helemaal niet. Snap niet dat je er niet mag mee rijden.
Met de helft van de Sprenger bitten mag je dan ook niet, want daar hebben de ringen ook vaak een andere kleur dan het bit zelf... en dat zijn dan gewone trensjes...

Toegegeven het was geen al te goede vergelijking maar ik vond niks anders.
Men moet ook ergens een lijn trekken... Het is de bedoeling dat je het op een gewone trens doet, en niet op een stang, of iets met rolletjes (wat dus wel degelijk anders inwerkt dan een gewone trens), of zo'n gedraaid westernbitje, of een hackamore, of...

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-08 15:51

Theake schreef:
poes schreef:

het gaat om bitjes waarvan 2 verschillende soorten metaal in de paardenmond zelf zitten; deze zijn niet toegstaan; een bit met 2 soorten metaal waarvan maar 1 metaalsoort in de mond zoals bv aurigan bit met rvs ringen mag dan dus wel

ik heb gisteren voor de 1e keer met de dtrens met koperen rolletjes gereden en mijn paard liep er super goed op
alleen; ik heb zelf wel het idee dat het hoofdstel nu wat te strak zit; oftewel watertrens heeft grotere ringen dan een dtrens dus nu zitten de bakstukken strakker bij het bit
dus waarschijnlijk moet ik straks even beide bakstukken losser doen

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 16:44

Ik rij ook met een D-trens met rolletjes. Mijn paard gaat er meer door spelen met het bit en loopt veel meer ontspannen.
Aan de kant waar ze wel eens vast pakt is wel het 1e rolletje koper aan het krassen, heb het bit nu omgedraait en daar zitten na een paar keer rijden ook krassen op het 1e koperen rolletje..
Ik ben wel van plan om weer op een "gewoon" bit te gaan rijden als ze zo blijft lopen als ze nu doet.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:59

ik dacht dat de regels met 2 metalen betrekking hadden op het feit dat er geen bit inmag waar 2 metalen in het mondstuk zitten,dus een aurigan bit met rvs ringen zou dan wel mogen

verwarrend zeg Tong uitsteken

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-08 20:47

Snoevie schreef:
ik dacht dat de regels met 2 metalen betrekking hadden op het feit dat er geen bit inmag waar 2 metalen in het mondstuk zitten,dus een aurigan bit met rvs ringen zou dan wel mogen

verwarrend zeg Tong uitsteken

je dacht goed Haha! zo is het idd