gelpad,bondje of...?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

elise_parq

Re: gelpad,bondje of...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:04

zelf heb ik een mattes bontje gebruikt, wordt het bontje niet plat gedrukt door je zadel. dit was omdat mijn vorige zadel te groot was voor mij (18 inch) nooit geweten trouwens, nu heb ik een nieuw zadel en rijd gewoon weer zonder bontje

maar misschien is het een idee als tijdelijke oplossing tot je zelf beter zit? geeft minder druk op de rug van je paard.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:09

Gewoon een simpel shabrak blijven gebruiken. Zolang je een goed zadel hebt vangt dat de meeste schokken wel op.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 10:12

elise_parq schreef:
zelf heb ik een mattes bontje gebruikt, wordt het bontje niet plat gedrukt door je zadel. dit was omdat mijn vorige zadel te groot was voor mij (18 inch) nooit geweten trouwens, nu heb ik een nieuw zadel en rijd gewoon weer zonder bontje

maar misschien is het een idee als tijdelijke oplossing tot je zelf beter zit? geeft minder druk op de rug van je paard.

Ja dat was dus ook mijn idee erbij!

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 10:20

Er heeft een hele tijd geleden een zadelonderlegger test in de BIT gestaan.
Hier werden verschillende onderleggers getest en de gelpad kwam als 1 van de slechtsten uit de test, omdat hij de druk NIET gelijkmatig verdeelt.

Ik heb een zadelmaker bij mijn paard en zadel gehad, hij heeft mijn zadel weer keurig passend gemaakt.
Maar hij raadde mij sterk af om nog een bontje te gebruiken.
Overigens heb ik ook zo'n bontje van Christ, maar hoe komen jullie erbij dat de ruggengraat vrij is?

Naar mijn idee is zo'n bontje gewoon een modegril geworden.
Ik heb hem in het begin ook gebruikt voor mijn jonge paarden, daar de zadels niet helemaal goed lagen.
Inmiddels zijn ze wat meer gegroeit qua bespiering en nu is het bontje eronder weg.
Met bontje werd het zadel te krap, nu zonder bontje ligt hij perfect.

Mijn jonge paarden konden in het begin ook nog niet zo goed galopperen onder het zadel, ik ben gewoon in de verlichte zit gaan staan. Nu hebben zij het goed onder de knie en kan ik weer gewoon gaan zitten.

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:02

Pally schreef:
Er heeft een hele tijd geleden een zadelonderlegger test in de BIT gestaan.
Hier werden verschillende onderleggers getest en de gelpad kwam als 1 van de slechtsten uit de test, omdat hij de druk NIET gelijkmatig verdeelt.

Ik heb een zadelmaker bij mijn paard en zadel gehad, hij heeft mijn zadel weer keurig passend gemaakt.
Maar hij raadde mij sterk af om nog een bontje te gebruiken.
Overigens heb ik ook zo'n bontje van Christ, maar hoe komen jullie erbij dat de ruggengraat vrij is?

Naar mijn idee is zo'n bontje gewoon een modegril geworden.
Ik heb hem in het begin ook gebruikt voor mijn jonge paarden, daar de zadels niet helemaal goed lagen.
Inmiddels zijn ze wat meer gegroeit qua bespiering en nu is het bontje eronder weg.
Met bontje werd het zadel te krap, nu zonder bontje ligt hij perfect.

Mijn jonge paarden konden in het begin ook nog niet zo goed galopperen onder het zadel, ik ben gewoon in de verlichte zit gaan staan. Nu hebben zij het goed onder de knie en kan ik weer gewoon gaan zitten.

Omdat dit ook zo is Vork
Dit zijn duurdere bontjes maar wel prima kwaliteit. Overigens heeft Christ ook bontjes zonder vrije ruggengraat
Ik gebruik het bontje overigens ook met doel het zodra de bespiering beter is weer weg te laten

Het bontje is absoluut een modegril maar kan zoals ik al veel eerder heb aangegeven ook functioneel worden gebruikt (voor opbouwing enz) een vaste oplossing vind ik het niet!!!

Sniesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 11:23

Mijn zadel is in principe goed, ook volgens zadelmaker, alleen kreeg hij wel drukplekken (zo'n 10cm beneden zijn schoft) Nu met bontje ligt mijn zadel prima en de drukplekken zijn weg. En komen wonder boven wonder ook niet meer terug na het verharen!

elise_parq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 12:44

rebati: Knipoog handig he die bontjes

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-08 16:25

Nou haha het brengt weer wat te weeg hier!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-08 17:47

haha zeker weten Haha!

idd is het zeker geen vaste oplossing curly,helemaal met je eens.

ik dacht dat die bontjes van die goede merken allemaal wel ruggengraatvrij waren,anders heb je er niks aan toch,dan verdrukt het de ruggengraat alleen maar.