Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
elise_parq schreef:zelf heb ik een mattes bontje gebruikt, wordt het bontje niet plat gedrukt door je zadel. dit was omdat mijn vorige zadel te groot was voor mij (18 inch) nooit geweten trouwens, nu heb ik een nieuw zadel en rijd gewoon weer zonder bontje
maar misschien is het een idee als tijdelijke oplossing tot je zelf beter zit? geeft minder druk op de rug van je paard.
Pally schreef:Er heeft een hele tijd geleden een zadelonderlegger test in de BIT gestaan.
Hier werden verschillende onderleggers getest en de gelpad kwam als 1 van de slechtsten uit de test, omdat hij de druk NIET gelijkmatig verdeelt.
Ik heb een zadelmaker bij mijn paard en zadel gehad, hij heeft mijn zadel weer keurig passend gemaakt.
Maar hij raadde mij sterk af om nog een bontje te gebruiken.
Overigens heb ik ook zo'n bontje van Christ, maar hoe komen jullie erbij dat de ruggengraat vrij is?
Naar mijn idee is zo'n bontje gewoon een modegril geworden.
Ik heb hem in het begin ook gebruikt voor mijn jonge paarden, daar de zadels niet helemaal goed lagen.
Inmiddels zijn ze wat meer gegroeit qua bespiering en nu is het bontje eronder weg.
Met bontje werd het zadel te krap, nu zonder bontje ligt hij perfect.
Mijn jonge paarden konden in het begin ook nog niet zo goed galopperen onder het zadel, ik ben gewoon in de verlichte zit gaan staan. Nu hebben zij het goed onder de knie en kan ik weer gewoon gaan zitten.
handig he die bontjes