Voor of tegen bitloos rijden, wat vind jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Re: Voor of tegen bitloos rijden, wat vind jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:25

Volgens mij bedoelt miran niet dat jij iemand veroordeelt maar dat bitloze ruiters evengoed veroordeeld worden hierop op bokt als ruiters met die met bit rijden. Dus dat jou opmerking "Wel gaat bitloos me steeds meer tegenstaan vanwege de dwingende toon en de veroordelende berichten die sommige mensen op dit forum hebben" is in die zin niet echt relevant.

Eerlijk gezegd heb ik persoonlijk niet vaak het gevoel dat ik negatief beoordeeld word omdat ik bitloos rij, ik krijg vaak juist positieve reacties. Ik zie het wel regelmatig naar andere bitloze ruiters gebeuren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:33

In het dagelijkse leven krijg ik gelukkig ook hele positieve reacties over het algemeen (op een paar types na in het verleden, maar ach, dat waren ook niet echt mijn types, dus daar hecht ik zeer weinig waarde aan Knipoog ). Steeds meer mensen willen het ook eens proberen en lenen mijn bitloze optomingen eens een keertje. Haha!
Natuurlijk blijven de meesten alsnog met bit rijden, nou, prima, ieder zijn ding. Maar ze veroordelen mijn manier tenminste niet meteen en roepen ook niet meteen meer dat het gevaarlijk is, aangezien ik nu kan laten zien dat er niets gevaarlijks aan is (mijn paard was nog oningereden, toen ik al aangaf hem bitloos te willen gaan rijden).

Maar hier op bokt, man, man, man..... Eigenlijk ben ik daarom maar gestopt met reageren in al die topics over bitloos rijden. Het blijft een eindeloze discussie en ik word een beetje moe van al dat gezever Slapen . Bovendien is het eigenlijk totaal niet boeiend wat bepaalde bokkers vinden van mijn manier van rijden. Tong uitsteken

Maar goed, ben er toch weer ingetrapt met dit topic. Bloos

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:35

Jij snapt idd niet wat ik bedoel Mistral. Je zegt dat bitloos je tegen gaat staan vanwege de toon en berichten van sommigen, waarom gaat rijden met bit je dan niet tegen staan, vanuit die hoek komt dezelfde toon en berichten Knipoog . Van beide kanten is het maar een klein deel van de mensen gelukkig, maar van beide kanten wordt evenveel verweten en veroordeeld. Als dan het ene je gaat tegen staan, waarom het andere niet?

Buiten dat kijk ik liever naar mijn paard dan naar de toon en de manier van schrijven van sommigen op Bokt, en zal daarom niet iets laten lopen wat een verbetering kan zijn...

Nadya, ik snap je laatste post helemaal. Gelukkig kom ik het IRL niet tegen, heb wat dat betreft breed denkende stalgenoten, maar hier op Bokt loop ik er steeds weer tegen aan, ook in de klassieke dressuurtopics bijv. Meestal lukt het me om op mijn vingers te gaan zitten, dit topic verloopt prima en dan durf ik het aan om te reageren. Maar ik zit al op een paar bepaalde mensen te wachten Clown .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:36

Nadya schreef:
Nog niet gesproken over het juiste lichaamsgebruik van het paard, de gevaren op de weg, in het bos, wat je andere mensen allemaal wel niet aandoet, omdat het levensgevaarlijk is.... Bladiebladiebla.....

En dit is dus het dubbele ervan.
Overtuigd bit-rijders c.q. anti-bitloos rijders zeggen aan de ene kant dat bitloos hartstikke onvriendelijk kan zijn en dat we bitloos behoorlijk op de neus en/of achter de oren in zitten te werken, en aan de andere kant zou bitloos onverantwoordelijk en gevaarlijk zijn omdat het niet hard/streng/duidelijk en wat al niet meer genoeg zou zijn (geen rem, geen stuur, etc).
Deze mensen spreken zichzelf dus behoorlijk tegen wat bitloos betreft. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:43

Inderdaad, Joviban, ik begrijp dat ook niet. Ik snap uberhaupt niets van die argumenten. Ik kan ze echt niet plaatsen in de situatie bij mijn paard en mij.
Voorbeelden ga ik niet eens meer geven.

En Miran, hahaha, ja, ik ken dat gevoel over bepaalde bokkers waar je echt op kunt zitten wachten soms. Ik denk dat ze zich nu even inhouden. Knipoog

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:50

Dat is hetzelfde als dat er gezegd wordt dat mensen bitloos gaan rijden omdat een paard zich niet kan verzetten, protesteren, maar ook dat paarden de druk op hun neus niet accepteren en daar heftig op reageren Haha! .

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 14:55

Miran schreef:
Dat is hetzelfde als dat er gezegd wordt dat mensen bitloos gaan rijden omdat een paard zich niet kan verzetten, protesteren, maar ook dat paarden de druk op hun neus niet accepteren en daar heftig op reageren Haha! .

Hahaha, nou, reken maar van YES dat je paard zich ook bitloos kan verzetten en kan protesteren Haha! . En gelukkig maar, want ik wil ook dat als mijn paard verkeerd benaderd/gereden wordt, hij altijd kan protesteren. Ik wil namelijk helemaal geen afgestompt paard, ik wil een paard wat altijd aangeeft hoe hij zich voelt. Dat mag, zeker als het terecht is. Zo'n slimmerd heb ik ook en ik koester dat.

Mijn paard kan niet tegen druk op zijn kaken, dus bepaalde bitloze optomingen gebruiken we niet meer. Ik vermoed ook wel dat het te maken heeft met het wisselen, hoor, maar dat weten we pas na de wisselperiode zeker, he.... Knipoog

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:57

Ik weet ook zeker dat een paard in verzet kan komen tegen een bitloos hoofdstel. Ik rij dus met het Dr Cook systeem wat bij ons goed werkt.

Maar als ik een keer te veel druk neem (ja ik durf best toe te geven dat ik wel eens meer druk op de teugels heb / nee ik heb niet zo veel druk dat ik dan het neusbeen van mijn paard breek) geeft mijn paard dat direct aan doordat ze dan niet meer nageeflijk is. Weer een goede les voor mij dus dat je er echt niet komt door met druk te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:13

Miran schreef:

Ja precies. Haha!
Volgens hen kun je bitloos gewoon met harde handen blijven doorgaan met ruk, pluk en trekwerk Verward , en aan de andere kant is volgens hen de neus oh zo gevoelig en kun je maar beter met bit blijven rijden want oooh dat gevoelige neusbotje. Verward
Schiet mij maar lek hoor. Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:19

Hihihi, nou, inderdaad...... Haha!

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:22

Ik heb beide en wissel ze af en toe af. Maar meestal rijd ik met bit.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:35

Miran schreef:
Jij snapt idd niet wat ik bedoel Mistral. Je zegt dat bitloos je tegen gaat staan vanwege de toon en berichten van sommigen, waarom gaat rijden met bit je dan niet tegen staan, vanuit die hoek komt dezelfde toon en berichten Knipoog . Van beide kanten is het maar een klein deel van de mensen gelukkig, maar van beide kanten wordt evenveel verweten en veroordeeld. Als dan het ene je gaat tegen staan, waarom het andere niet?

Buiten dat kijk ik liever naar mijn paard dan naar de toon en de manier van schrijven van sommigen op Bokt, en zal daarom niet iets laten lopen wat een verbetering kan zijn...

Nadya, ik snap je laatste post helemaal. Gelukkig kom ik het IRL niet tegen, heb wat dat betreft breed denkende stalgenoten, maar hier op Bokt loop ik er steeds weer tegen aan, ook in de klassieke dressuurtopics bijv. Meestal lukt het me om op mijn vingers te gaan zitten, dit topic verloopt prima en dan durf ik het aan om te reageren. Maar ik zit al op een paar bepaalde mensen te wachten Clown .

Ik rij zelf met bit en dat is zo hard als de hand van de ruiter het maakt. Als ik niet ergens achter sta dan zou ik dat ook niet gebruiken. Ik sta bij juist gebruik wel achter het hele bit gebeuren. Ik voel me dan ook niet aangesproken als mensen daar commentaar opleveren, zo lang ik weet dat ik het wel goed gebruik is er niets aan de hand toch? Maar in dit geval probeert een ander mij te overtuigen van hoe goed het wel niet is, hoe slecht ik dan wel niet voor mijn paarden ben omdat ik met bit rijd de hele bla bla. Leuk dat het verteld wordt maar daarna moet het ook klaar zijn. Tuurlijk geven beide partijen op elkaar af, respect voor elkaar is in de paardenwereld ver te zoeken. Maar dat is geen nieuws dat weten we al jaren

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 17:44

Maar Mistral, andersom gebeurt ook, hoor. Hoe vaak ik (vooral op bokt Clown ) aan moet eeeeh 'lezen' Knipoog , hoe slecht het is dat mijn paard bitloos gereden wordt, hoe slecht ik dus blijkbaar rij, hoe slecht het is dat hij 24/7 buiten staat zonder schuilstal, hoe slecht het is dat hij natuurlijk bekapt wordt en bladiebla, daar word ik ook moe van. Althans, werd Haha! , want mensen die dat menen over mijn paard en mij kunnen inmiddels mijn slanke ruggetje op. Haha!

Tuurlijk ga je af en toe de discussies weer aan (ik moet ook hard lachen vaak om dat gehak elke keer, stiekem Bloos ), maar ik doe toch gewoon lekker mijn ding met mijn paard. Wij zijn zo gelukkig, dat telt en niet wat bepaalde paardenmiepjes hier vinden. Dat boeit niet en zeker niet als ik mijn laptop uitzet en lekker mijn tijd aan mijn paard ga besteden. Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:02

Maar ik zeg nergens dat dat niet zo is maar ik kijk vanuit mijn kant en het staat mij tegen als mensen dwingend naar mij over komen. Hoe harder jij ja roept hoe harder ik nee denk of roep. Ik wil mijn eigen mening vormen als iemand mij iets op wil dringen dan ga ik daar juist tegen in. En dat is natuurlijk niet alleen met bitloos zo Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 19:53

MISTRAL94 schreef:
Maar ik zeg nergens dat dat niet zo is maar ik kijk vanuit mijn kant en het staat mij tegen als mensen dwingend naar mij over komen. Hoe harder jij ja roept hoe harder ik nee denk of roep. Ik wil mijn eigen mening vormen als iemand mij iets op wil dringen dan ga ik daar juist tegen in. En dat is natuurlijk niet alleen met bitloos zo Knipoog

Tja, ik heb dat ook, hoor. Alleen ben ik als 'natural' in de minderheid in deze omgeving. Dus als ik dan eens ergens een keertje hardop zeg hoe ik vind dat het moet, tja, dan kan de rest van de wereld over me heen vallen. Ze doen maar, ik doe toch wat IK vind wat het fijnst is voor mijn paard en mijzelf. Knipoog
En dat geldt dus ook op bokt. Tong uitsteken

Ik probeer niet al te 'dwingend' over te komen (wat soms best moeilijk is op internet), maar ik probeer het vaak wel vanuit het wezen paard te bekijken en kijk daardoor minder snel vanuit de ruiter. Lachen
Of dat erg is? Tja, voor bepaalde ruiters/bokkers zal dat vast heel erg zijn. Haha!

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:27

MISTRAL94 schreef:

En als bit-rijders dwingend zijn dan ga je er niet tegenin? Want dat is wel wat er in elk topic weer gebeurd... Als bitloze ruiter wordt je steeds weer de grond in geboord, maar dat mag dan wel?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:37

Miran schreef:
En als bit-rijders dwingend zijn dan ga je er niet tegenin? Want dat is wel wat er in elk topic weer gebeurd... Als bitloze ruiter wordt je steeds weer de grond in geboord, maar dat mag dan wel?

nou, daar zijn de meningen over verdeeld.
Ik vind dat erg mee vallen Rolleyes

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:38

Superwoman, jij staat dus ook aan de andere kant, dus natuurlijk vind jij het dan mee vallen. Knipoog
En zo kunnen we nog uren doorgaan....... Haha!

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:51

Nadya schreef:
In het dagelijkse leven krijg ik gelukkig ook hele positieve reacties over het algemeen (op een paar types na in het verleden, maar ach, dat waren ook niet echt mijn types, dus daar hecht ik zeer weinig waarde aan Knipoog ). Steeds meer mensen willen het ook eens proberen en lenen mijn bitloze optomingen eens een keertje. Haha!
Natuurlijk blijven de meesten alsnog met bit rijden, nou, prima, ieder zijn ding. Maar ze veroordelen mijn manier tenminste niet meteen en roepen ook niet meteen meer dat het gevaarlijk is, aangezien ik nu kan laten zien dat er niets gevaarlijks aan is (mijn paard was nog oningereden, toen ik al aangaf hem bitloos te willen gaan rijden).

Maar hier op bokt, man, man, man..... Eigenlijk ben ik daarom maar gestopt met reageren in al die topics over bitloos rijden. Het blijft een eindeloze discussie en ik word een beetje moe van al dat gezever Slapen . Bovendien is het eigenlijk totaal niet boeiend wat bepaalde bokkers vinden van mijn manier van rijden. Tong uitsteken

Maar goed, ben er toch weer ingetrapt met dit topic. Bloos

ja dat heb je hier op bokt dat gevoel heb ik ook omdat ik een maatje meer ben en paardrijd!!Weet je wat je dan voor commentaar krijgt !! Weet wat jij voelt ben ook niet tegen bitloos. Bitlloos durf ik alleen te rijden in het bos en strand met een sidepull. Verder train ik dressuur met bit en vind ik bitloos niet geschikt. En langs de hele drukke weg bij ons evenmin .Maar daarom ga ik iemand niet veroordelen. Maak zelf de touwhalster/hoofdstel waarmee mensen bitloos mee kan rijden al zo'n 10 jaar toen het nog niet zo in was. Ieder zijn eigen keus en heb respect voor sommig dat ze bitloos over een drukke weg durven.Je hebt nu eenmaal mesne die niet open staan voor andere ideeën , Hellaas maar het is waar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:57

Nadya schreef:
Superwoman, jij staat dus ook aan de andere kant, dus natuurlijk vind jij het dan mee vallen. Knipoog
En zo kunnen we nog uren doorgaan....... Haha!

hoezo?
Ik heb niks tegen bitloos.

Dat sommige over stappen op bitloos omdat ze rijtechnisch fouten maken en liever niet zichzelf de schuld geven, zijn dezelfde mensen die voegah ( Knipoog ) over zouden stappen naar een scherper bit.
Dat heeft met de ruiters te maken.

Dat wil niet zeggen dat ik tegen bitloos ben. Zou niet weten waarom ik daar tegen zou moeten zijn Verward

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:04

Ik ga sowieso nog niet de drukke weg op, hoor, met mijn jonkie. Niet zonder bit en met bit ook niet. Knipoog
Dus dat kunnen ze me niet verwijten, ook al roepen ze dat rustig. Hoop overigens over een tijdje wel lekker over de weg te kunnen rijden. Volgende week ga ik wandelend naar het bos en ik stap daar pas op. Heb nog een jonkie, he, 4 jaartjes, te onervaren om over deze vreselijke weg te gaan met mij er op. Knipoog

Maar Chevano, vervelend voor je, dat mensen zo zeuren over je gewicht Ja . Ik ken ook iemand met een behoorlijk gewicht, die geniet van het rijden op haar stevige, sterke paarden. Zit ook hier op bokt, schat van een meid. Daar kunnen een hoop kattenkoppen hier op bokt nog wat van leren.... Haha!
Al hoewel zij ook wel haar mondje kan roeren, hoor, hahahaaaa......

Ach, weet je, ik laat ze lekker kletsen. Trek me meestal gewoon terug uit een topic, heb niet meer de behoefte er energie aan te verspillen. Joh, ik ken ze niet (ook geen behoefte aan) en zij mij niet. En mijn paard al helemaal niet Haha! . Wat kan mij het boeien wat sommigen van ons vinden? Mensen met onterecht commentaar hou je altijd...... Als ik ergens advies over wil, weet ik ook wel naar wie ik wel en naar wie ik niet luister. Vooral hier op bokt. Haha!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:09

hihi de discussie gaat weer hetzelfde zoals altijd als gediscuseerd word over wel of niet gebruiken van een bit Nagelbijten / Gniffelen

Mistral jij maakt het jezelf ook niet makkelijk als je altijd maar overal tegenin gaat... Heb je er wel eens over nagedacht dat het zo zou kunnen zijn dat als mensen iets zeggen er ook een kern van waarheid in zou kunnen zitten? en dat je er misschien wel iets positiefs uit zou kunnen halen ipv er sowieso maar heel hard tegenin te gaan. Het is toch logisch dat zoiets als de paardensport nieuwe ontwikkelingen maakt? Dat is echt niet per definitie slecht.

En Nadya, jij laat je ook altijd weer verleiden om je in dergelijke discussies te mengen, ik ken het Knipoog Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:09

superwoman schreef:
hoezo?
Ik heb niks tegen bitloos.

Dat sommige over stappen op bitloos omdat ze rijtechnisch fouten maken en liever niet zichzelf de schuld geven, zijn dezelfde mensen die voegah ( Knipoog ) over zouden stappen naar een scherper bit.
Dat heeft met de ruiters te maken.

Dat wil niet zeggen dat ik tegen bitloos ben. Zou niet weten waarom ik daar tegen zou moeten zijn Verward

Je hebt niets tegen bitloos, maar bent niet voor een vereniging voor bitloze ruiters en ook niet zo voor bitloos in de dressuur. Knipoog
Toch? Of ben je bijgedraaid? Lachen

Ik vind rijtechnische fouten nooit ok, als je niet bereid bent iets aan jezelf te veranderen. Of je nou met of zonder bit rijdt. Ik ken persoonlijk nog steeds niemand die bitloos op zo'n manier rijdt als jij zegt en ik zit toch alweer een aardig tijdje ook in het ''bitloze'' wereldje. Maar goed, dat kan, dat ik net niet dat soort mensen tegen kom......

Hoe dan ook, ik merk op bokt ook een tendens van een aantal mensen die je meteen een negatief hokje in sleuren, als je zegt dat je definitief voor bitloos hebt gekozen...... Maar goed, zoals ik al zei, ze doen maar. Ik weet wel beter (al ben ik ook geen perfecte ruiter Clown ).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:11

Daan_Ordeal schreef:
En Nadya, jij laat je ook altijd weer verleiden om je in dergelijke discussies te mengen, ik ken het Knipoog Haha!

Ja, ik ben best snel te verleiden.. Clown . Ben ik niet altijd trots op Bloos , maar het zij zo. Mijn zwakke punt, haha.... Haha! Haha! Haha!

Maar moet ook eerlijk zeggen dat ik soms ook graag even er in wil hakken, hoor. Zo'n kreng ben ik eigenlijk ook wel weer..... Hyper!

Zo lief als ik voor mijn paard ben, zo'n 'kreng' kan ik zijn bij bepaalde mensen met paarden....... Bloos

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 21:21

ff opftopic leuk paardje heb je nadya een kruising fjord/haflinger met nog iets. Enne laat ze lekker zeuren hoor.