Waar moet het heen, van dun dekje naar dikke pad...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Waar moet het heen, van dun dekje naar dikke pad...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:36

doerakje schreef:
Sonja_vR schreef:
ben wel benieuwd waarom je het niet met me eens bent., mijn informatie over het bontje is namelijk wetenschappelijk bewezen, het is niet iets wat ik zomaar verzin
dit zijn ook dingen waarbij ik persoonlijk niet op
"het lijkt" of " ik vind" af zou gaan, maar op wat de feiten zijn
een paardenrug is mij te belangrijk

lees nu even goed, het bontje zit niet tussen rug en pad zoals jij beweert.. zucht

Volgens mij bedoelt ze juist dat het tussen zadel en pad níet goed is. Knipoog En dat klopt idd. Wat hier al vaak is uitgelegt. Ik vind het ook erg jammer dat mensen maar Anky pads onder hun zadel gooien omdat het mooi staat, al dan niet met bontje erop voor nog chiquere uitstraling. Maarja, je doet er niet veel tegen. Lachen

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:40

zoals al eerder is herhaald is het niet voor het chique of het mooi...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:41

Maar leg mij dan eens uit waarom je pad-bontje-zadel hebt? Dat heeft gewoon geen nut.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:42

Dan gebruik je hem dus verkeerd Tong uitsteken
Want zoals eerder gezegd is hij alleen nuttig op de manier waarop jij hem niet gebruikt. Dus nu is hij óf overbodig óf zelfs ronduit slecht.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:48

Vind het niet tof dat jullie me nu afschilderen al een ronduit slecht iemand..
ik doe hartstikke mn best om ervoor te zorgen dat dat plekje op zn rug ontlast word... of dat in jullie ogen zin heeft of niet lijkt mij van achter de pc niet goed te zien.
maar ga me niet vertelllen dat ik rond uit slecht ben voor mn paarden Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:49

Zeggen we dat? Nagelbijten / Gniffelen

Dat het geen nut heeft is een feit, kan je wel je best doen maar het heeft gewoon geen nut. Lachen Heb je al eens een deskundige laten kijken?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:53

Binckydenice schreef:
Zodra het zadel op de pad komt te liggen drukt het zadel de pad helemaal in. Dus dan is de pad uiteindelijk net zo dik als het katoenen dekje dat jullie "beter" vinden.

Hier ben ik het wel mee eens, dit geldt overigens niet voor alle pads hoor. Ik heb 1 stoffen pad van HH (dus niet dat suedine spul) en die ziet er dik uit, maar je kunt het gewoon plat drukken en dan hou je niet veel meer over dan de dikte van een katoenen dekje.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:54

Mijn BR pad is wel erg dik. Misschien dat die na een paar keer wassen ook wel 'inzakt', maar dat merk ik vanzelf. Die gebruik ik nu vooral bij longeren.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:55

ja, natuurlijk...
maar goed ik blijf bij mijn stanpunt bedankt voor de tips..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:56

doerakje schreef:
dat ben ik niet met je eens..
het bontje zit trouwens tussen zadel en pad zoals gezegt..

Daar ligt de mijne ook, omdat mijn zadel idd omhoog moet. Overigens is nav de drukverdeling van een lamswollen bontje bij mij een experiment gedaan. Een echt lamswollen bontje verdeeld wél de druk, dit hebben we met een thermocamera gemeten, juist om te kijken of hetgeen de fysio aangaf (bontje onder het zadel om het omhoog te halen en de druk te verdelen omdat het nét niet goed ligt) juist was. En jawel dus, er was nergens een drukplek te vinden, zelfs niet met die camera. Dit geld dus idd alléén voor de echte schaapjes, de kunststoffen dienen nergens voor.

Bij mij ligt ie ook tussen het zadel en het dekje, omdat ie anders niet genoeg omhoog gaat. En nee, hij knelt dus niet!

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:58

fijn om te horen.. bij mij werkt het ook super fijn

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:59

Dat is idd bekend, lamswollen bontjes zijn het beste. Verdelen ook beter de druk dan een gelpad Ja

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:01

Even ter aanvulling: de meting is gedaan zowel voor als na arbeid, omdat de eigenaar van de camera en ikzelf dezelfde discussie hadden als we hier nu voeren Knipoog .

Ik zal niet zeggen dat het voor alles de oplossing is, maar in mijn geval dus duidelijk wel Haha! .

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:01

Een lamswollen pad verdeeld zeker de druk....een gelpad ook....is allerlei onderzoek naar gedaan.
Maar...als je je zadel past zonder dingen er tussen en hij sluit goed aan en past prima....en je gaat er vervolgens van alles tussen stoppen, van hele dekbedden tot hele schapen aan toe....dan past het niet meer.... En dan is het maar goed dat het de druk verdeelt...anders kreeg je er veel meer ellende van.

Dikke skisokken doen het ook goed in je skischoenen. Die pas je immers ook met die sokken aan.
Nu heb je een paar elegante laarzen....die je past met pantysokjes aan...wat gebeurt er dan als je die zou gaan dragen met dikke skisokken?
Precies....en dat is nu net wat we wel normaal vinden bij het paard en zijn zadel....

Liess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:02

Ik gebruik ook voornamelijk Pads (Scapa en PK)

Stubenitsky heeft bij mij 2 maanden geleden een nieuw kentaur zadel aangemeten, en mijn paard had daarvoor last van zijn schoft.

Toen stubenitsky kwam was dit helemaal over, maar hij raadde mij toch aan om voorlopig even een wat dikker dekje onder te leggen.

Bontjes doe ik absoluut niet aan, ik vind het wel erg mooi staan, maar ik vind het belangrijker dat mijn zadel goed ligt. Mijn zadel ligt zowel zonder, als met een dun, maar ook een dikker dekje goed.

(ook al moet ik wel zeggen dat mijn pads al aardig wat keren zijn gewassen en flink wat dunner zijn geworden)

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:57

wat vinden jullie dan van een gelpad? Ik heb zelf een jong paard en ik ben niet altijd even stabiel dus daarom dacht ik dat een gelpad wel prettig zou kunnen zijn. Heb het wel op het dekje en er niet onder. Bij mn pony heb ik er ook n gelpad onder, dat deed ik eerst altijd al en mn kleine nichtje hobbelt ook weleens op haar. Het zadel was voor mn pony apart aangepast en we moesten lang wachten en sowieso was de zoektocht erg lang, maar nu lijkt ie wat naar voren te schuiven. Ik rij niet veel meer op haar en met gelpad lijkt het wel te blijven liggen. Ze heeft ook geen drukplekken oid. wel wil ik er binnenkort echt iemand naar laten kijken, missch dat het wel tijd is om op te vullen ofzo. Kan me best voorstellen dat een bontje de zadelkamer vernauwt en het met een passend zadel niet hoeft, maar wat is jullie mening over een gelpad dan?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:59

Zie mijn post; als je drukverdeling en schokdemping wilt is een echt bontje het beste. Beter dan een gelpad Knipoog

annemiek1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:22

oke een echt bontje ligt ook nog bij mn pony (verwissel gelpad altijd onder zadel) dus die zou ik er dan beter onder kunnen doen.. alleen heb ik net een nieuwe gelpad gekocht. Hoop dat het wel enig nut heeft anders is 40 euro naar de knoppen:S pff ga binnenkort maar aan de zadelmaker vragen, alleen die schijnen dus ook niet allemaal dezelfde mening te hebben. Eigenlijk is er zoveel dat je niet meer weet wat wel of niet goed is..

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:23

Ik vind die pads dus helemaal niet dik. Ze nemen beter zweet op wat beter is voor je zadel en daarbij kan je de pads helemaal indrukken. Het is een zachte vulling. Het zadel zal onder een pad echt niet minder passen. Dan heb ik het over de nepperds.

Een goed zadel heeft echter geen bontje nodig. helemaal mee eens.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:31

Breghje schreef:
doerakje schreef:
dat ben ik niet met je eens..
het bontje zit trouwens tussen zadel en pad zoals gezegt..

Daar ligt de mijne ook, omdat mijn zadel idd omhoog moet. Overigens is nav de drukverdeling van een lamswollen bontje bij mij een experiment gedaan. Een echt lamswollen bontje verdeeld wél de druk, dit hebben we met een thermocamera gemeten, juist om te kijken of hetgeen de fysio aangaf (bontje onder het zadel om het omhoog te halen en de druk te verdelen omdat het nét niet goed ligt) juist was. En jawel dus, er was nergens een drukplek te vinden, zelfs niet met die camera. Dit geld dus idd alléén voor de echte schaapjes, de kunststoffen dienen nergens voor.

Bij mij ligt ie ook tussen het zadel en het dekje, omdat ie anders niet genoeg omhoog gaat. En nee, hij knelt dus niet!

de druk verdelende eigenschappn etc van lamsbont is al eerder onderzoek naar gedaan
hier kwam idd uit dat echt schaap zelfs beter is dan een gelpad
maar! alleen als het direct op de huid gebruikt word

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:32

Kan aan mij liggen, maar ik vind het wel opvallend dat de TS gewoon online is en berichten post, maar haar gezicht niet meer in dit topic heeft laten zien? Tong uitsteken

Manon073

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:34

BrittKitt schreef:
Kan aan mij liggen, maar ik vind het wel opvallend dat de TS gewoon online is en berichten post, maar haar gezicht niet meer in dit topic heeft laten zien? Tong uitsteken

Haha vind je dat gek, grote mond over dikke dekjes en zelf is ze de grootste gebruiker ervan !! whahaha dat is toch kansloos?! Nagelbijten / Gniffelen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:37

WinBinChes schreef:
Ik vind die pads dus helemaal niet dik. Ze nemen beter zweet op wat beter is voor je zadel en daarbij kan je de pads helemaal indrukken. Het is een zachte vulling. Het zadel zal onder een pad echt niet minder passen. Dan heb ik het over de nepperds.

Een goed zadel heeft echter geen bontje nodig. helemaal mee eens.

in principe niet nee Lachen
maar het is niet alleen het zadel wat een grote factor is bij het wel of niet gebruiken van een bontje
de ruiter heeft ontzettend veel invloed, hoe stil zit die?
in welke positie zit hij , wiebelt ie van voor naar achter, schokt hij, stoot hij?
etc etc
de ruiter die vastgelijmd zit aan het zadel en ten alle tijden in of boven de juiste plek van het zadel zit vloeiend meebeweegt en zich aanpast aan iedere beweging , niet schokt of stoot etc etc
is nu eenmaal zeldzaam
ik gebruik ipv een dekje graag een stukje schaap, ik heb ook schaap zonder rand voor en/of achter het zadel
gewoon zo simpel mogelijk, zo min mogelijk materiaal

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:59

Maar als je een goed passend zadel hebt maakt een dun of dik dekje toch niks uit?
Mijn zadel ligt super en ik rijdt met pads, of zonder met bontje ofz onder en mijn zadel blijft er hetzelfde door liggen, krijg geen drukplekken of andere fratsen..

Ik vind prima dat mensen er voor of tegen zijn.. Maar een dik pad is niet per definitie slechter dan een dunne..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:03

Ik gebruik geen pads/bontjes
Ik heb wel een pad, die ik eerst wel gebruikte, maar toen ik er een dekje onder gedaan had, wou ik niet meer anders Lachen Ik vind dekjes zowiezo mooier en het zadel blijft er beter door liggen, wat wil je nog meer..