Grote merken - scheve bomen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_0

Re: Grote merken - scheve bomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:18

Riddikulus schreef:
Oef, Anne, dat klinkt heftig! Goed dat je ernaar hebt laten kijken! Precies om DIE reden heb ik dus ook dit toppic gestart Lachen Nu kun je er in ieder geval wat aan doen!

Ja ben blij, maar voel me ook rot dat ik hier al die tijd mee gereden heb. Snap alleen niet dat een andere 'zadelmaker' dit niet heeft opgemerkt en me gewoon maar laat aankloten hiermee. Pam heeft alles opgemeten, zadel, paard, dus twijfel absoluut niet aan haar oordeel.

Probleem blijft gewoon dat je met dit soort zaken overgeleverd bent aan de kennis en kunde van deskundigen of degenen die zich zo voordoen.....

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:55

Morgen komt zadelmaker bij mij met een pasdeken ofzo, wil toch een ander zadel aan laten meten op advies fysiotherapeut.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 17:04

Anne_0 schreef:
Ja ben blij, maar voel me ook rot dat ik hier al die tijd mee gereden heb. Snap alleen niet dat een andere 'zadelmaker' dit niet heeft opgemerkt en me gewoon maar laat aankloten hiermee. Pam heeft alles opgemeten, zadel, paard, dus twijfel absoluut niet aan haar oordeel.

Probleem blijft gewoon dat je met dit soort zaken overgeleverd bent aan de kennis en kunde van deskundigen of degenen die zich zo voordoen.....

En dit is dus precies wat ik bedoel. Omdat je er zelf geen verstand van hebt ben je overgeleverd aan de kennis van een ander. Van een dokter weet je vaak ook niet wat hij doet, maar omdat hij een bepaald diploma heeft gehaald weet je dat hij de nodige kennis heeft. Echter - de grootste leek kan zich een zadelmaker noemen, gewoon omdat er geen gedegen opleiding is!

@ ikbenellen: Een pasdeken? Wat is dat?

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:14

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:24

Ik weet nog niet precies wat het inhoudt Haha!
Laat het morgen wel weten Knipoog

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:26

Ik werd vanmiddag gebeld dat mijn zadel klaar is, ben benieuwd Haha!

Sil_Bill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:34

mijn vriendin haar paard staat nu ruim 3 maanden stil. Dit komt doordat haar op het paard aangepaste Rosner zadel een scheve boom had. Onlangs bij de zadelmaker geweest en Alles was "in orde" Na een aantal weken kreeg het paard klachten. Maar het zadel was net bekeken. Na het rijden ontdekten we een zwelling. met spoed naar een andere zademaker gegaan en wat bleek. Een scheve boom. Dit paard heeft nu een zwelling op zijn rug die waarschijnlijk nooid helemaal weg gaat. En alles door het zadel.

Ik vind het raar dat dit zomaar kan gebeuren. Als je je zadel naar de zadelmaker brengt neem je tog aan dat die mensen er juist vestand van hebben. Tog??
Hopen dat het niet te vaak voorkomt

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 19:05

@ AnneO: ziet er interesant uit. Wat zou zoiets kosten?

@Ikbenellen: We horen het wel Clown

@Viet: ben eens benieuwd hoe ze het hebben gemaakt. FOTOFOTOFOTO (morgen dan Knipoog )

@ Sil_Bill: Jup, wéér een voorbeeld van een paard wat de dupe wordt van een zadel. Wat heb je met het zadel gedaan? Naar de fabriek teruggestuurd?

Anne_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:13

Denk wel duur, aangezien hun het verhuren. Maar denk niet dat ik me op zoiets zou verlaten, heb liever dat een levend wezen dat beoordeeld Clown

Edit: hoewel die dus ook niet altijd even betrouwbaar zijn....

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 23:12

Ik heb laatst een zadel gekocht bij Elles Groenedijk van de heuvelhoeve (www.de-heuvelhoeve.nl) ze zit in Hollandse Rading, niet echt om de hoek voor de TS (dat ligt namelijk vlak bij Hilversum) maar ik was er heel tevreden over. En ik ken heel veel mensen die dat ook zijn Knipoog

ikkelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:32

ik vind het zo belagelijk dat die dure zadels scheef zijn!
Kan me er ook heel boos overmaken dat een paard last heeft van het zadel en dat de zadel maker het neit ziet

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:45

Nah ik had het dus verkeerd begrepen met die pasdeken Bloos Clown
Zadelmaker heeft vandaag mijn paard bekeken en gaat nu op zoek naar een (jong gebruikt Knipoog ) zadel voor mij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 12:19

Die 'pasdeken' is een PLIP; oftewel de Port Lewis Impression Pad. De pad wordt tussen de rug en het zadel gelegd en na een kwartier tot een halfuur rijden in alle gangen en handen krijg je een goed inzicht in hoe een zadel past c.q. hoe de balans van een ruiter is.
Een PLIP-meting kan zowel onder een engels- als westernzadel gedaan worden, zowel mét als zonder boom.
Er zijn ook een aantal Bokkers die er eentje hebben, soms komen die aan huis metingen doen.

De pad geeft een hele goede indicatie over het passen van een zadel, maar er hoort wel een persoon bij te zijn die de juiste kennis heeft om de indruk te 'vertalen' omdat er wel kennis moet zijn hoe het paard beweegt, hoe het zadel op het paard ligt en hoe de ruiter in balans (of niet) rijdt.

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:34

Nou ik heb mijn zadel vandaag ontvangen, petje af voor tweespan!

Hij ziet er echt keurig en als nieuw uit, en het belangrijkste hij past als een huis Haha!

Ik maak morgen wel even wat foto's als daar belang bij is.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 10:14

@ Viet: super om te horen! Maak maar foto's!

@Dubbledun bedankt voor de uitleg. Lijkt me wel handig, maar je moet er denk ik wel mee om kunnen gaan Lachen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:35

Ook hier iemand met een zooitje nare ervaringen wat betreft zadels passen en daarbij vooral het zoeken naar dé zadelmaker c.q. –passer.
Na al 150 euro te hebben gespendeerd aan alleen al voorrijkosten en zadelmakers met 2e hands en nieuwe bekende A-merken weer naar huis konden was ik het behoorlijk zat.
Overal gezocht op internet maar zag door de bomen het bos niet meer. Inmiddels 2 maanden verder en nóg geen nieuw zadel. Mijn geliefde Passier GB was véél te krap voor mijn paard, dat was al gebleken. Het is zo lastig om dé juiste keuze te maken en iemand volledig en blind te moeten vertrouwen op zijn kunde en kennis. Op dat gebied is er eigenlijk al zóveel bekend maar wordt er nog zó weinig aan gedaan. Ik vind het werkelijk schandalig. Na lang en hard sparen ben je er uiteindelijk klaar voor: het beste voor je paard en feitelijk word je aan alle kanten nog voor de gek gehouden. Geldklopperij in vele gevallen! Uiteindelijk in contact gekomen met een zadelmaker die als tussenpersoon optreedt van een zadelmakerij (in Engeland en Scandinavische landen heel bekend, in Nederland nog niet…) in Engeland.
Alles opgemeten, alle maten van mijn paard, de lengte van mij, mijn gewicht, lengte van zweetbladen, been ligging etc. Werkelijk elk detail besproken.
Om lang verhaal kort te maken bleek de tussenpersoon zijn afspraken niet na te komen.
Hierop rechtstreeks contact gehad met de zadelmakerij in Engeland, die de gang van zaken vréselijk vond. De eigenaar heeft veelvuldig (telefonisch) contact met mij opgenomen en is alsnog mijn zadel gaan maken. Binnen 2 weken was alles uiteindelijk geregeld. Ik heb mijn zadel nu sinds vorige week en direct s avonds is een zadelpasser gekomen om te checken of alles goed ligt. Zij is bijna klaar met haar opleiding bij MSFC overigens. Gelukkig bleek alles perfect in orde te zijn met mijn maatzadel.

Ik heb me door de zadelmaker laten vertellen dat het grote verschil in bomen is, dat ze bij de bekende A merken in een soort V-vorm worden gemaakt, dus in feite te krap voor de doorsnee KWPN’er. Die zijn namelijk wat ronder in bouw. Voor dit soort paarden heb je gewoon een (veel) wijdere boom nodig, inderdaad dus die U-vorm. Die bomen worden zo in Engeland etc. dus wel gemaakt. Vooral met maatwerk heb je natuurlijk dat voordeel.
In dit topic staan trouwens wat foto’s van mijn maatzadel: [HAR] Ervaring gezocht Morris & Nolan

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 10:40

Hoe ben je in godsnaam in Engeland terecht gekomen??
Das nou niet direct waar ik zou gaan zoeken Knipoog

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:49

Ik ben dan wel één van de weinige die tevreden is over Hulsebos, al lag het zadel bij mij ook niet meteen als gegoten, toch zijn ze teruggekomen tot het goed lag, bij mij ging het zadel steeds scheef liggen, en zij zeiden mij dat ik een "scheve ruiter" zou zijn!! Ik heb mezelf op een ander paard gezet met een ander zadel, en zo scheef bleek ik dus niet te zijn!
Dus toen hebben ze mijn zadel dus netjes aangepast, en nu ligt het goed.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 10:52

Mexxuna schreef:
Ik ben dan wel één van de weinige die tevreden is over Hulsebos, al lag het zadel bij mij ook niet meteen als gegoten, toch zijn ze teruggekomen tot het goed lag, bij mij ging het zadel steeds scheef liggen, en zij zeiden mij dat ik een "scheve ruiter" zou zijn!! Ik heb mezelf op een ander paard gezet met een ander zadel, en zo scheef bleek ik dus niet te zijn!
Dus toen hebben ze mijn zadel dus netjes aangepast, en nu ligt het goed.

Moet je voorstellen dat je er minder verstand van hebt en dat je dus gewoon meegaat ain het antwoord dat een professional je geeft. Dan zou je dus nu nog steeds met een scheef zadel rijden met alle gevolgen van dien...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 10:59

Riddikulus schreef:
Hoe ben je in godsnaam in Engeland terecht gekomen??
Das nou niet direct waar ik zou gaan zoeken Knipoog

Ik wist het ook niet zo snel hoor. Het is dat die tussenpersoon het adviseerde. Toen meer info gaan inwinnen. Maar ja...Engels leer hè...topspul natuurlijk! Vervolgens de info over de bomen, dan ga je gewoon overstag.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 11:20

JA dat van die bomen had ik ook al gehoord. Als ik me niet vergis heeft de zadelmaker waar ik zo tevreden over ben ook in Engeland gestudeerd.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 12:18

Imago01 schreef:
Ik heb me door de zadelmaker laten vertellen dat het grote verschil in bomen is, dat ze bij de bekende A merken in een soort V-vorm worden gemaakt, dus in feite te krap voor de doorsnee KWPN’er. Die zijn namelijk wat ronder in bouw. Voor dit soort paarden heb je gewoon een (veel) wijdere boom nodig, inderdaad dus die U-vorm. Die bomen worden zo in Engeland etc. dus wel gemaakt. Vooral met maatwerk heb je natuurlijk dat voordeel.
In dit topic staan trouwens wat foto’s van mijn maatzadel: [HAR] Ervaring gezocht Morris & Nolan

Dat van die V-vorm en U-vorm bomen heb ik nog al gehoord. Mijn Arab heeft in zijn Daaleman zadel ook een U-vormige boom.
Wel naar dat je inderdaad tig zadelmakers moet contacteren om dit te weten te komen. Ik heb ook zo'n hele geschiedenis met zadels gehad.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 17:20

Riddikulus : dat ben ik met je eens, ik zou er door alle negatieve verhalen ook geen zadel meer door aan laten meten.. hoe lekker hij nu ook zit...
Een 2e keer kan ook mis gaan!

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-08 14:55

En daarom leek het me ook zo handig om via bokt ervaringen uit te wisselen Knipoog 2 weten meer dan 1 *LOL*