Peesbeschermers, goed of slecht?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pollewoppy

Re: Peesbeschermers, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:17

Helemaal mee eens runningkawa

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:20

Citaat:
Paard schrikt springt opzij en tik been aan jij (das voor het gemak de eigenaar) domme koe dacht dat je er slim aandeed om ze af te doen want dan kunnen ze afkoelen en nu sta in de bak met een peesklap

net ala wat heiditjj zegt : eerst goed (terug)lezen vóórdat je wat zegt aub Doei, doei

Ten eerste heb ik het hele topic door gelezen dat kun je niet van iedereen hier zeggen.

En peesjes afdoen omdat dan de benen kunnen koelen zodat als je ze wilt afspuiten dat de pezen niet "schrikken" vind ik een bullshit verhaal.

Paard kan altijd schrikken of raar doen...punt daar is geen discussie over mogelijk zelfs de meest bom-proef pwoon kan schrikken

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:24

Ik ben benieuwd of nu echt iemand ervaring heeft met een peesblessure, opgelopen door de temperatuur uit eigen ervaring.
Volgens mij niemand, althans ook niemand uit mijn omgeving en ik ken een stuk of 160 paardenmensen. Mijn peesbeschermers knellen niets af, daar ben ik 100% zeker van.

Ik geloof er allemaal niet meer zo in, netzo als je vorig/twee jaar terug tenminste twee liter water op een dag moest drinken, en nu is het opeens weer slecht. Nee, ik vertrouw op mijn eigen ervaringen uit mijn referentiekader. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:26

IK heb het in al ddie 30 jaar nog niet meegemaakt

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:27

Ik in 15 jaar ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:28

Ik ruim 20 jaar ook niet
En op de stallen waar ik reed werd alles standaard met beschermer gereden.
Dus dat gaat in totaal om heel wat paarden

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:30

Er waren mensen bij ons op stal die gooiden hun paarden met peesjes in de wei ook als het 30 graden was.

Aan het einde van de middag werden ze binnen gehaald en iid zweten plekken bij de pezen en wat dikker benen de volgende dag zag je niks bijzonders maar de witte haren kwamen zeer snel

ZO ben ik ooit eens vergeten af te doen op stal (ergens op pagina 1 ben je dus een domme doos/koe) en jawel de volgende dag witte haren geen dikke benen...knellen zou best kunnen.

Maar gewoon omdoen zonder aan te trekken.

Ik vraag me wel af wat beter is ik heb peesjes van br die zijn van soort stof binnen en ik heb peesjes van prestige soort neopreen van binnen....prestige laat altijd zweet plekken achter

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:32

Ik ben ook 1 keer in mijn leven een domme koe geweest wat dat betreft
Bij kawa
Ook vergeten af te doen.
En grr...op pension hadden ze het gezien maar gewoon aan gelaten Boos!
25 graden..
Maar gelukkig geen dikke benen of witte haren.
Maar toen baalde ik wel.

Waren eskadrons met neopreen voering

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:33

Meestal lopen paarden ook langer in de wei dan dat ze aan het werk zijn. In de tijd dat ze dan peesbeschermers om hebben kan ik me inderdaad wel voorstellen dat het erg warm wordt.
In wei hebben de paarden bij ons nooit peesbeschermers om.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:33

Ik rij in het bos met beenbescherming.
Voor peesbescherming van BR en achter 3-1 van Kieffer.
Dit ter bescherming van haar onderbenen.

In de bak heb ik niets om de benen.

Ook als er een nieuw paard in de wei komt,
doe ik in het begin ff beenbescherming om.

melodyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:35

ik vind het goed...je kan belssures tegengaan en het paard heeft er meestal geen last van

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:36

tita schreef:
Ik vraag me wel af wat beter is ik heb peesjes van br die zijn van soort stof binnen en ik heb peesjes van prestige soort neopreen van binnen....prestige laat altijd zweet plekken achter

Heb jij deze ook:

Afbeelding

Die heb ik iig wel, veel fijner dan die neopreendingen... Blijven de benen een stuk droger onder en zijn minder warm.

tita

Citaat:
Maar gelukkig geen dikke benen of witte haren.

grapjas kawa is al wit Tong uitsteken

Weet niet wat eskadron heeft, die wil ik nu aanschaffen br is een beetje op... maar als ik die prestige om heb gehad dan ziet dat er niet uit en natuurlijk ga ik de benen afspuiten want het zit vol met zweet en weer hier gelezen dat ik dom ben of niet verstandig ...je leert nog wat van bokt

Maar ja jaren zo gedaan en pwoon is 25 nog nooit een peesblessure gehad of een peesklap zou het dan toch niet al te slecht zijn na het rijden met peesjes gewoon beentjes ff afspoelen (niet om te koelen maar dat vieze zweet moet weg)

Pollewoppy

Als een paard bij ons los in de bak komt krijgt hij trouwens wel peesbeschermers om, maar ook hier geldt weer dat het paard er dan geen uren loopt. En los in de bak kun je vaak wel wat gekkigheid verwachten.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:37

Nicky ja die heb ik en ff kijken of ik de prestige kan vinden denk het niet want niemand is zo achterlijk om zoveel geld neer te tellen voor peesjes

Afbeelding

kun je verdorie nog niet zien wat er binnen in zit
Laatst bijgewerkt door tita op 23-04-08 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:39

haha. maar toen waren zijn beentjes nog niet wit Lachen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:39

wie zegt dat een paard net schrikt als je de peesbeschermers af hebt en nog aan het uitstappen bent?
Als je paard op de wei staat en het schrikt kan hij ook een peesklap krijgen, dan heb je toch ook geen peesjes om?

Beetje raar voorbeeld van het 'schrikken en peesklap'.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:40

@ Tita: wat ik bedoel is dat jij iemand een domme koe vindt, omdat iemand toevallig het niet zo op peesbeschermers heeft.

@ de rest: zolang mijn paarden niet tikken/strijken enz... laat ik de peesbeschermers af. Dan heb ik ze niet nodig en is het overbodig. Als mijn paard toevallig een keer schrikt en zich aantikt, pech... dat is me nog nooit gebeurt en ik ga niet voor een "wat als..." geval peesbeschermers omdoen. We denken allemaal dat het zo ernstig is en dat paarden niet zonder kunnen. Paarden die "in het wild" leven hebben toch ook geen peesbeschermers om?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:42

Citaat:
Tita: wat ik bedoel is dat jij iemand een domme koe vindt, omdat iemand toevallig het niet zo op peesbeschermers heeft.

Nou dan heb je dus weer eens helemaal verkeerd gelezen het is een interpretatie had ook domme doos neer kunnen zetten of gekke gekko.

Ik zie het nut er niet van in om peesjes ff af te doen voor het koelen, er kan namelijk altijd nog wat gebeuren.
En heb ik dus dat voorbeeldje bij gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:42

en in het wild zijn ze dan gewoon een lekker hapje als ze op de pees trappen... zo gaat het daar. Vork

In de wei is er geen ruiter die op de rug zit en uit balans haalt.
Risico is dus kleiner.

sjakyrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:44

hey ik zou zeker voor peesjes gaan en vooral bij een jonkie.....
ik rijd altijd met, zeker op peesblessures enz te voorkomen.
groetjes sjakyrolover

Ashley__

Als je aan het uitstappen bent (zonder peesjes), paard schrikt, springt opzij en tikt been aan -> 'peesklap'.
Als het paard in de wei staat en het springt opzij oid, kan er precies hetzelfde gebeuren, dus het voorbeeld is gewoon niet echt goed om aan te halen.

_Nicky

Appels met peren vergelijken... Paarden in het wild hebben ook geen ruiter op hun rug, die allerlei rare kunstjes van ze vraagt. En de ruiter moet de schrikactie ook nog kunnen uitzitten zodat hij/zij het paard ook niet uit balans brengt. Bovendien, ze lopen de hele dag los en hebben geen rare buien omdat ze een x aantal uur op stal hebben gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:46

stap jij aan de hand uit dan?
Ik niet...blijf erop zitten Lachen
Met het risico dat als hij opzij springt ik niet in de beweging mee zit en hij daardoor een misstap maakt.

En nog,aals, in de natuur gebeuren ook ongelukken...en daar is dan een roofdier blij mee...rent zijn eten niet zo hard weg Haha!
Vind je het erg dat ik mijn paarden nog niet in de frikandellen wil hebben? Lachen

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:49

Ik stap niet aan de hand uit nee Maar dan blijft het feit er dat ze in allebei de gevallen kunnen aantikken en iets met hun pees hebben.