Zachtste bit voor mijn pony is??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Aziza_XX

Re: Zachtste bit voor mijn pony is??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:09

roxxxiejjj schreef:
http://www.animoruitersport.nl/webshop/ ... ellbit.jpg
Hier staat het bitje dat ik bedoel:).

heheh, dit heb ik net voor m'n merrie gekocht Knipoog
ik heb er wel zo een soort tape rondgedaan, weet niet meer hoe dat noemt .. ben er in ieder geval heel tevreden mee Haha!

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:58

rubber kan gaan schuren, als je pony niet genoeg schuimt tijdens het rijden...

als je pony lekker veel schuimt is dit geen probleem

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 20:41

Ow zo'n bolletje, dat is bedoeld om het beter naar de tong te vormen zodat het prettiger in de mond ligt.

@florence123; dit bitje is niet van rubber maar van soort plastic wat dus niet stroef wordt Knipoog

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 07:03

Ik rijd een pony die ontzettend stug in de mond was voorheen, heel bang voor druk op het bit, bang dat je in haar mond zou zitten.
Toen heb ik van Sprenger een K&K Conrad bitje gekocht, volgens mij was het bit wel 80 euro. Dit bit is helemaal naar de mond gevormd, ik heb een dubbelgebroken, en ze loopt hier zo ontzettend fijn op! Ik wil nooit meer een ander

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 16:07

Aziza_XX schreef:
roxxxiejjj schreef:
http://www.animoruitersport.nl/webshop/ ... ellbit.jpg
Hier staat het bitje dat ik bedoel:).

heheh, dit heb ik net voor m'n merrie gekocht Knipoog
ik heb er wel zo een soort tape rondgedaan, weet niet meer hoe dat noemt .. ben er in ieder geval heel tevreden mee Haha!

Is er dan speciaal tape ofzo voor een bit? Nog nooit van gehoord!

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:14

probeer een leren bitje (meroth-bit), dit is natuurlijk hard, maar zodra het in aanraking komt met speeksel word het zacht.

Gebroken bitten kunnen een knevelende werking hebben en gaan schanieren in de mond waardoor je paard er last van heeft. Als je dus persé met een rvs bit wil rijden, neem daan een stang. Hierdoor heeft je paard minder druk op de lagen, de tong en het verhemelte, je moet echter wel voorzichtig zijn met je handen omdat je meer aan de mondhoeken zit.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 16:21

heiditjj schreef:
probeer een leren bitje (meroth-bit), dit is natuurlijk hard, maar zodra het in aanraking komt met speeksel word het zacht.

Gebroken bitten kunnen een knevelende werking hebben en gaan schanieren in de mond waardoor je paard er last van heeft. Als je dus persé met een rvs bit wil rijden, neem daan een stang. Hierdoor heeft je paard minder druk op de lagen, de tong en het verhemelte, je moet echter wel voorzichtig zijn met je handen omdat je meer aan de mondhoeken zit.

Heb je een foto van een meroth-bit?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:21

Ik zal even voor je kijken Knipoog

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 16:25

heiditjj schreef:
Ik zal even voor je kijken Knipoog

Oke zie het zo dan wel;) Alvast bedankt;)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:31

Hier is hij.

http://img76.imageshack.us/img76/1787/merothoy3.png

Het gedeelte (in de foto) aan de onderkant, schuif je over de tong heen. De kinriem gaan dan (vanzelfsprekend) langs de mond onder de kin vast (zoals bij een lage neusriem), dan kun je het bakstuk aan de ringen vastmaken...ook de teugels daaraan zoals bij een gewoon bit.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 16:35

Mag je er ook wedstrijden mee rijden?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:38

Ja, springwedstrijden sowieso. Hoe dat met dressuur zit weet ik niet, zou je even op moeten zoeken.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 16:44

heiditjj schreef:
Ja, springwedstrijden sowieso. Hoe dat met dressuur zit weet ik niet, zou je even op moeten zoeken.

¨Springen doe ik niet. Maar de enige reden dat mijn pony een bit in heeft hangen is de dressuurwedstrijden:(.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 16:52

oww Boos! ja das minder, ik zal eens voor je kijken.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-08 16:57

heiditjj schreef:
oww Boos! ja das minder, ik zal eens voor je kijken.

Ja ik vind het ook erg jammer:( bedankt dat je wil kijken;)! Ik zal zelf ook kijken of ik iets kan vinden;)

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:05

Ik kan nergens vinden dat hij toegestaan is. Ik ben hier erg nieuwsgierig naar. Ze schijnen ook al te praten over eventueel bitloze optomingen toestaan.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-08 14:31

Als het bitloze mag op wedstrijden ga ik geheel bitloos:). Maar ik denk neit dat ze dat erdoor heen krijgen.. Ze zijn er namelijk al jaren meebezig. Lachen En waarom ik liever bitloos wil: Mijn paard is namelijk het fijnst te rijden met een halster:D. En dat vind hij ook erg fijn!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 15:55

Je zou een mailtje kunnen sturen naar de KNHS of het meroth bit is toegestaan maar volgens mij niet.

Ik heb wel nog steeds mijn twijfels bij dat bit, als je naar de foto kijkt zou het raar in de mond hangen als het erin zit.
Het deel met de gesp moet onder de kin langs, dat zorgt ervoor dat het mondstuk plat in de mond ligt en de bitringen naar beneden wijzen, op het moment dat je druk op de teugels krijgt trek je de bitringen naar achter waardoor het mondstuk kantelt en je ook wat druk onder de kin krijgt. Persoonlijk vind ik het een vreemd systeem maar ik heb het nog nooit in het echt gezien dus misschien valt het mee.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-08 18:49

anneliesdj schreef:
Je zou een mailtje kunnen sturen naar de KNHS of het meroth bit is toegestaan maar volgens mij niet.

Ik heb wel nog steeds mijn twijfels bij dat bit, als je naar de foto kijkt zou het raar in de mond hangen als het erin zit.
Het deel met de gesp moet onder de kin langs, dat zorgt ervoor dat het mondstuk plat in de mond ligt en de bitringen naar beneden wijzen, op het moment dat je druk op de teugels krijgt trek je de bitringen naar achter waardoor het mondstuk kantelt en je ook wat druk onder de kin krijgt. Persoonlijk vind ik het een vreemd systeem maar ik heb het nog nooit in het echt gezien dus misschien valt het mee.

De kin kan meer hebben dan de mond;). mijn paard zou in paniek ook niet gaan trekken als er een bit in zijn mond zit. Maar bij een hengstenketting bijvoorbeeld wel:). Bij de vorige eigenaar ging hij met hengstenketting naar de smid en die werd dan aan het hek gemaakt. Nou en dan ging hij hangen voor leven:(. Heel zijn kin kapot:(.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 11:25

meroth bit vindt mijn paard erg fijn en loopt erg ontspannen! Maar volgens mij is dit bit niet toegestaan op dressuurwedstrijden.
Myler is wel scherp vind ik, als je ophouding geeft. Maar ben er super over te spreken (level 1) vanwege vorm en dikte.
Ik heb ook nog een (ongebroken) appeltrensje liggen kunsstof, maar nog nooit gebruikt. Zal ik ook eens proberen. Het is een maat 12,5 dus niet geschikt voor jou Roxxxiejjj om even te proberen bij je pony. Maten verschillen overigens wel geregeld. Soms past mijn paard een 13,5, maar met Myler heb ik 11,7.
Ik heb ook enkelgebroken bitten geprobeerd, dat vindt mijn paard afschuwelijk. Dan opent hij steeds zijn mond. Veel paarden is mijn ervaring. Zowel met Meroth als Myler loopt mijn paard ontspannen, is rustig met zijn hoofd en heeft zijn mond dicht.
Bij mijn paard is een sperriempje ook een drama. Het ligt dus niet altijd aan het bit. Alhoewel een juist bit net zo moeilijk vinden was als een goed passend zadel.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 11:09

Vlinder32 schreef:
meroth bit vindt mijn paard erg fijn en loopt erg ontspannen! Maar volgens mij is dit bit niet toegestaan op dressuurwedstrijden.
Myler is wel scherp vind ik, als je ophouding geeft. Maar ben er super over te spreken (level 1) vanwege vorm en dikte.
Ik heb ook nog een (ongebroken) appeltrensje liggen kunsstof, maar nog nooit gebruikt. Zal ik ook eens proberen. Het is een maat 12,5 dus niet geschikt voor jou Roxxxiejjj om even te proberen bij je pony. Maten verschillen overigens wel geregeld. Soms past mijn paard een 13,5, maar met Myler heb ik 11,7.
Ik heb ook enkelgebroken bitten geprobeerd, dat vindt mijn paard afschuwelijk. Dan opent hij steeds zijn mond. Veel paarden is mijn ervaring. Zowel met Meroth als Myler loopt mijn paard ontspannen, is rustig met zijn hoofd en heeft zijn mond dicht.
Bij mijn paard is een sperriempje ook een drama. Het ligt dus niet altijd aan het bit. Alhoewel een juist bit net zo moeilijk vinden was als een goed passend zadel.

ik heb nu een 14,5 omdat ik als ik een ophouding maak niet wil dat dat bit in zijn mond verdwijnt, Het bit wordt namelijk korter bij een ophouding. (een dubbelgebroken bitje) volgens mij kan ik dan wel een kleinere stang proberen. Omdat die gewoon rechtblijft en neit kleiner wordt. Die stangen die ik in de winkel zie van 13,5 en 12,5 zijn meestal nog groter dan mijn bit. ik vind dit erg vreemd:S.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:14

Ik zou je bit eens nameten, ik hoop trouwens dat je over een ongebroken trens praat.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 11:16

Mizora schreef:
Ik zou je bit eens nameten, ik hoop trouwens dat je over een ongebroken trens praat.

jA Dat bedoel ik ook:P. Maar ik noem het altijd een stang.Tong uitsteken

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 12:07

Dan noem je het altijd verkeerd, dat zorgt voor verwarring. Zeker omdat een stang een scherp bit is en een ongebroken bit juist een heel zacht bit is.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-08 19:25

Mizora schreef:
Dan noem je het altijd verkeerd, dat zorgt voor verwarring. Zeker omdat een stang een scherp bit is en een ongebroken bit juist een heel zacht bit is.

Eerlijk gezegd vind ik het op elkaar lijken en kan ik ze allebei neit echt goed uit elkaar houden. Maar wat zijn de verschilllen tussen beide bitten dan?