roxxxiejjj schreef:
heheh, dit heb ik net voor m'n merrie gekocht

ik heb er wel zo een soort tape rondgedaan, weet niet meer hoe dat noemt .. ben er in ieder geval heel tevreden mee
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
roxxxiejjj schreef:

Aziza_XX schreef:roxxxiejjj schreef:
heheh, dit heb ik net voor m'n merrie gekocht
ik heb er wel zo een soort tape rondgedaan, weet niet meer hoe dat noemt .. ben er in ieder geval heel tevreden mee

heiditjj schreef:probeer een leren bitje (meroth-bit), dit is natuurlijk hard, maar zodra het in aanraking komt met speeksel word het zacht.
Gebroken bitten kunnen een knevelende werking hebben en gaan schanieren in de mond waardoor je paard er last van heeft. Als je dus persé met een rvs bit wil rijden, neem daan een stang. Hierdoor heeft je paard minder druk op de lagen, de tong en het verhemelte, je moet echter wel voorzichtig zijn met je handen omdat je meer aan de mondhoeken zit.

heiditjj schreef:Ik zal even voor je kijken

heiditjj schreef:Ja, springwedstrijden sowieso. Hoe dat met dressuur zit weet ik niet, zou je even op moeten zoeken.

ja das minder, ik zal eens voor je kijken. heiditjj schreef:owwja das minder, ik zal eens voor je kijken.

En waarom ik liever bitloos wil: Mijn paard is namelijk het fijnst te rijden met een halster:D. En dat vind hij ook erg fijn! anneliesdj schreef:Je zou een mailtje kunnen sturen naar de KNHS of het meroth bit is toegestaan maar volgens mij niet.
Ik heb wel nog steeds mijn twijfels bij dat bit, als je naar de foto kijkt zou het raar in de mond hangen als het erin zit.
Het deel met de gesp moet onder de kin langs, dat zorgt ervoor dat het mondstuk plat in de mond ligt en de bitringen naar beneden wijzen, op het moment dat je druk op de teugels krijgt trek je de bitringen naar achter waardoor het mondstuk kantelt en je ook wat druk onder de kin krijgt. Persoonlijk vind ik het een vreemd systeem maar ik heb het nog nooit in het echt gezien dus misschien valt het mee.
Vlinder32 schreef:meroth bit vindt mijn paard erg fijn en loopt erg ontspannen! Maar volgens mij is dit bit niet toegestaan op dressuurwedstrijden.
Myler is wel scherp vind ik, als je ophouding geeft. Maar ben er super over te spreken (level 1) vanwege vorm en dikte.
Ik heb ook nog een (ongebroken) appeltrensje liggen kunsstof, maar nog nooit gebruikt. Zal ik ook eens proberen. Het is een maat 12,5 dus niet geschikt voor jou Roxxxiejjj om even te proberen bij je pony. Maten verschillen overigens wel geregeld. Soms past mijn paard een 13,5, maar met Myler heb ik 11,7.
Ik heb ook enkelgebroken bitten geprobeerd, dat vindt mijn paard afschuwelijk. Dan opent hij steeds zijn mond. Veel paarden is mijn ervaring. Zowel met Meroth als Myler loopt mijn paard ontspannen, is rustig met zijn hoofd en heeft zijn mond dicht.
Bij mijn paard is een sperriempje ook een drama. Het ligt dus niet altijd aan het bit. Alhoewel een juist bit net zo moeilijk vinden was als een goed passend zadel.
Mizora schreef:Ik zou je bit eens nameten, ik hoop trouwens dat je over een ongebroken trens praat.
Mizora schreef:Dan noem je het altijd verkeerd, dat zorgt voor verwarring. Zeker omdat een stang een scherp bit is en een ongebroken bit juist een heel zacht bit is.