Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Sisco4life schreef:Gezien mijn zoektocht naar een hoofdstel ben ik een aantal varianten tegengekomen, met aansnoerneusriem, zonder aansnoer, onderleggingen, noem maar op.
Nu ben ik benieuwd wat jullie voor het paard gezien ( dus gaat even een keer niet om bing of goud) het fijnst lijken. Ik heb het hoofdstel in een aantal stukken "geknipt" en daar weer subcategorieën van gemaakt. Ik ben erg benieuwd wat jullie denken dat het beste is en ook naar de "waarom".
--> Oja, en ik ga er vanuit dat je met hoofdstel rijd, al dan niet bitloos, en ik weet dat sommige mensen geen hoofdstel het beste vinden maar daar gaat het hier niet om
Neusriem
Breed / Dun -> normale breedte
aansnoer / geen aansnoer
wel / geen sperriem
kopstuk
onderlegd / niet onderlegd
neusriem riem over kopstuk heen lopen/ onder kopstuk -> bij mijn ideale hoofdstel (foto's in profiel) lopen de 3 riempjes (neusriem, keelriem en bakstukken) naast elkaar.
Gespen
blind/ normaal
achter de oren(alles) / niet achter de oren
riemen
smal / breed / rondgenaaid
Nou, kom maar op
Sisco4life schreef:Neusriem
Breed
aansnoer / geen aansnoer
wel sperriem
kopstuk
neusriem riem onder kopstuk
Gespen
normaal
niet achter de oren
riemen
smal / breed
Sisco4life schreef:Gezien mijn zoektocht naar een hoofdstel ben ik een aantal varianten tegengekomen, met aansnoerneusriem, zonder aansnoer, onderleggingen, noem maar op.
Nu ben ik benieuwd wat jullie voor het paard gezien ( dus gaat even een keer niet om bing of goud) het fijnst lijken. Ik heb het hoofdstel in een aantal stukken "geknipt" en daar weer subcategorieën van gemaakt. Ik ben erg benieuwd wat jullie denken dat het beste is en ook naar de "waarom".
--> Oja, en ik ga er vanuit dat je met hoofdstel rijd, al dan niet bitloos, en ik weet dat sommige mensen geen hoofdstel het beste vinden maar daar gaat het hier niet om
Mizora schreef:Neusriem
Breed / staat vaak wel wat chiquer, zeker omdat ik op wat zwaardere paarden rij
geen aansnoer / ruzie ermee, altijd! voegt ook slecht
wel sperriem, sperriem met los sperriemlusje, zodat het zonder sperriem hoog is
kopstuk
niet onderlegd / onzin, het leer moet gewoon zacht genoeg zijn
onder kopstuk / veel te veel gedoe, gaat vaak stroef en is daardoor slecht aanpasbaar
Gespen
normaal / krijg blinde sluitingen lastig los
niet achter de oren / minder aanpasmogelijkheden, rij op manegepaarden
riemen
smal / chiquer, breed staat maar heel weinig paarden echt mooi, dan praat je vaak over echte koudbloeden met maatje xxl, dat is hier dan weer niet het geval.
Kan er niet iets verzonnen worden waarbij de neusriem tússen het kopstuk en het onderlegspul door loopt?
Aimee schreef:Neusriem
Breed / Dun --> gecombineerde neusriem mag van mij zeker 4,5 cm breed zijn,
aansnoer / geen aansnoer -->
wel / geen sperriem --> . De sperriem zorgt er immers voor dat het bit rustiger in de mond ligt, dat is wel zo prettig voor het paard en een fijne inwerking op het paard.
De neusriem hoeft van mij niet dik te zijn, wel soepel en zacht onderlegd. Ook een soepele sperriem graag.
kopstuk
onderlegd / niet onderlegd --> wel zo prettig voor het paard als het kopstuk onderlegd is. Ik heb toch vaak de indruk dat het kopstuk wat drukkingen veroorzaakt op een niet zo prettige plek.
neusriem riem over kopstuk heen lopen/ onder kopstuk --> ik vind het gewoon lelijk als het er overheen looptKan er niet iets verzonnen worden waarbij de neusriem tússen het kopstuk en het onderlegspul door loopt?
Gespen
blind/ normaal --> geeft een rustiger beeld, voor de mooi dus.
achter de oren(alles) / niet achter de oren --> ik heb de indruk dat de gespen achter de oren van het paard minder prettig voor het paard is. Krijg je toch een drukpunt op een plek waar je dat niet wilt.
riemen
Kleur![]()
zwart met koperen gespen/sluiting
scheeld mij weer typen Sisco4life schreef:Gezien mijn zoektocht naar een hoofdstel ben ik een aantal varianten tegengekomen, met aansnoerneusriem, zonder aansnoer, onderleggingen, noem maar op.
Neusriem
Dun
geen aansnoer
geen sperriem
kopstuk
onderlegd
Gespen
normaal
niet achter de oren
riemen
smal
Nou, kom maar op
Neusriem
Breed / Dun/gemiddeld, passend bij het barokke hoofd van mijn paardaansnoer / geen aansnoer
wel / geen sperriem
kopstuk
neusriem riem over kopstuk heen lopen/ onder kopstuk
Gespen
blind/ normaal
achter de oren(alles) / niet achter de oren
riemen
Ik mis nog de optie:
goudkleurige/ zilverkleurige fournituren
en een lekkere blingfrontriem![]()