Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Wat een bit aanricht in paardenmond en -lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:01

Miska, dat je bij medische problemen overstapt op bitloos, of omdat mensen dat gewoon fijn vinden rijden, daar is niks op tegen.

Maar als mensen maar tegen een bit blijven schoppen, onderzoeken die niet opjectief in ieders strot duwen... tja... dat maakt bij direct dwars.

Want de meeste paarden hebben geen last van een passende trens.
Zo wel, is dat bijna altijd te herleiden aan de hand van de ruiter, die gewoon niet zo soepel en meegaand is, dan die ruiter denkt.
En dan kom jij veel mensen op een gevoelig punt... eens kijken of je echt wel zo geweldig rijd als je denkt... Daar mag je het niet over hebben. Haha!

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:02

@ miska: jouw paardjes hebben een aangeboren afwijking in de mond. Dat is niet de uitgangspositie van het onderzoek en dus naar mijn mening niet echt relevant voor deze discussie. Door bitloos te gaan rijden heb je dat goed opgelost, maar het gaat hier om paarden zonder dergelijke afwijkingen.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:04

runningkawa schreef:
Maar als mensen maar tegen een bit blijven schoppen, onderzoeken die niet opjectief in ieders strot duwen... tja... dat maakt bij direct dwars.

Er wordt niks geduwd of geschopt in de tekst van de TS. Het is aan jou om het te lezen of niet.
En om er wat mee te doen of niet.

Of om op zoek te gaan naar informatie die het tegendeel bewijst als je dat zou willen.

Ik vind het zeer informatief en van mij mogen ze nog veel meer soortgelijke onderzoeken doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:06

volgens mij is het bit hier niet het probleem ,maar degene die er aan zit te trekken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:06

En jij vergeet elk ander topic erover?
Of elk ander bericht waar niet om bitloos gevraagt wordt maar er toch maar even op in gegaan wordt?

En hoe kan zoiets nu informatief zijn als het vanuit 1 kant belicht wordt?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:11

als je met ene bit een paard pijn doet, wil ik niet weten hoe hard je eraan loopt te trekken!
men maakt het bit zo scherp als dat zij zelf is.

neehoor dit doet mij niets, ik blijf lekker met bit rijden.
paard heetf plezier en ik ook. en zonder getrek en gesjor, lekker met t koppie omhoog zoals zij wilt Haha! en geen gerop in de bek.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:11

e_horse schreef:
runningkawa schreef:

Er wordt niks geduwd of geschopt in de tekst van de TS. Het is aan jou om het te lezen of niet.
En om er wat mee te doen of niet.

Of om op zoek te gaan naar informatie die het tegendeel bewijst als je dat zou willen.

Ik vind het zeer informatief en van mij mogen ze nog veel meer soortgelijke onderzoeken doen.

Die zijn er al, alleen liggen de cijfers niet zo anti bit als in ts haar onderzoek wat wel grappig feit is

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:14

Katja, heb jij een linkje daarvan? Want ik ben wel benieuwd Knipoog
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 09-03-08 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

e_horse

Laat maar zien, ik wil het graag lezen!

Miska

Het is 1 van de reden dat ik me er meer in verdiept heb en tot de conclusie ben gekomen dat een bit veel strenger inwerkt dan menigeen zich beseft!
Ook al hebben mijn paardjes een aangeboren afwijking, als ik als leek erachter moet komen omdat ik aan mijn paard afwijkend gedrag opmerk, terwijl zijn vorige eigenaar op Deurne is geweest met hem, waar ze bij zegt, hij was altijd al vervelend in de mond....
Gaat er dan geen gigantische bel rinkelen?! Verward
Dan zit je op dé paardenschool, nou sorry hoor, maar dan is het niveau bij mij meteen gedaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:17

Maar iedereen weet dat DE paardenschool 1 groot penny kamp is...
(sorry voor de enkele wel goed rijdende)
Nivo is daar gewoon manege klasse.
Ik heb er zelf eerst een paar km vandaan gewoond... je wilt niet weten wat iedereen daar in de buurt erover zegt...zeker als ze op concours op kwamen dagen.
Ik heb er ook wel eens in de lessen gekeken... dat is echt om te janken Lachen

Dus dat je tot die conclusie bent gekomen snap ik wel Ja

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:18

@ arabesk: nogmaal, een beetje gezonde achterdocht is nooit weg. Het gevaar van media en onderzoek is dat iedereen vertellen kan wat hij zij wil. Dat meneer Cook zegt dat dat de volgorde van zaken is, maakt het nog niet tot de waarheid.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:19

Blind wolfskiesje verwijderen kost ook niet de wereld hoor Verward En er zijn zat paarden die dat hebben gehad en heel normaal een bit in kunnen. Maar als je liever zelf zonder bit rijd kan dat toch?

Zelf heb ik nooit problemen gehad met het bit van mijn paard, zolang hij er maar vertrouwen in had. De S&T van de vorige eigenaar vond hij idd niets. Daarom heeft hij heel lang nog met zijn tong gekloot bij mijn trensje, maar nu hij vertrouwen in mijn hand heeft doet hij dat niet meer.

Bit is zo hard als je er aan trekt Clown

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:19

Luckystory schreef:
Katja, heb jij een linkje daarvan? Want ik ben wel benieuwd Knipoog

Niet bij de hand maar volgende week ben ik op de universiteit dan kan ik het opzoeken, heb een college over gehad bij klassieke dressuur en welzijn. Ook over ademhaling en rollkur. Zo een onderzoeken zijn gewoon hot in deze tijd

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:22

volgens mij moet je als ruiter flink tekeer gaan om zulke verwondingen te krijgen....ik werd er misselijk van...maar ik denk dat er een tussenweg is tussen mishandelen met bit en bitloos rijden.....

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:29

Ja dat is altijd zo'n dooddoener.... wat dat betreft halen mensen vaak oorzaak en gevolg door elkaar.

Het kan zijn dat je iets gaat verkopen er dan vervolgens "bewijzen" bij gaat zoeken om het aan de man te brengen.

Maar op kleinere schaal is het toch meestal andersom.
Je gelooft heel sterk in het positieve effect ergens van , dus ga je het in de verkoop aanbieden om anderen er ook mee te helpen.

Je gelooft er in , ziet en ervaart de overduidelijke positieve effecten , DUS ga je het promoten. Dat is gewoon logisch.

Op die manier kun je overal wel wat achter zoeken....dat is zo makkelijk.

Bit en bitloos kan beide erg vervelend zijn als er een lomperik aan de teugels zit. Maar heb je 1 eerlijke ruiter op 1 paard , dan lijkt mij bitloos altijd nog fijner dan met bit voor dat paard.

Ervanuitgaande dat je in beide situaties geen last hebt van gesjor , en bij bitloos dan nog het extra voordeel van het ontbreken van een vreemd voorwerp in de mond. Is logisch dat het fijner is ZONDER metaal in je mond dan MET.

Dat er veel paarden rondlopen voor wie het rijden met bit absoluut geen pretje is , daarvan ben ik overtuigd. Gewoon omdat het teveel metaal in dat bekkie is.

Dat ze het dan toch accepteren is gewoon gewenning. Ze weten dat ze er niet onderuit komen , zijn van jongs af aan al geconditioneerd om het te accepteren omdat er anders consequenties volgen die nog onprettiger zijn. Accepteren ze het en draaien ze hun rondjes dan zijn ze er het snelst weer vanaf.

Of ze hebben er verder geen pijn van omdat de ruiter redelijk subtiel rijdt , en weten gewoon dat bit = iets gaan doen met de baas. Dan hebben ze zin om met de baas op pad te gaan dus happen ze het bit al in , want dat hoort erbij. Een hond staat toch ook te springen om z'n riem als die naar buiten wil , maar is toch echt niet blij als die een ruk krijgt met dat slipkettinkje , en loopt veel liever los buiten... toch staat die te springen bij die riem. Niet omdat 'ie die riem zo geweldig vindt maar het zat is om saai binnen te zitten en naar buiten wil om te spelen Ja

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:31

Als je correct rijdt en met het "juiste" bit (dit is naar mijn mening voor elk paard verschillend) dan zie ik geen problemen... een paard sterft er niet van als je met een bit rijdt... en voor de rest ben ik het volkom met runningkawa eens...

MAAR ik heb ook vraagtekens bij dit onderzoek... ze hebben ons op school geleerd heel kritisch te staan tov onderzoeken,... (kijk altijd WIE het schrijft, WAAROM, met welk DOEL,... en sorry maar ik heb het idee van partijdigheid...
en voor de Nederlandse tekst: vergeet ook niet dat een vertaler geen wetenschapper is... dus wil je ECHT duidelijkheid en geen tegenstrijdigheden... lees dan in de brontaal...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:33

ik heb een keer een reportage gezien over tibet ofzo,daar rijden ze met een stuk ijzerdraad ,ook leuk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:33

Als ik je vertel hoe belachrlijk Zanda reageerde op druk op zijn stalhalster, gewoon vasthouden was al teveel, dus zonder extra druk.
Dan denk ik dat ik hem ook niet blij maak met een bitlooshoofdstel. Dat geeft ook druk.

Ik heb Zanda ook echt moeten leren dat het niet erg of eng is dat er druk op het halster komt te staan... dus dat is dan net zo goed laten accepteren van..
Ik weet dat niet elk paard daar zo overdreven op reageert, maar ook daar, kijk naar je paard Lachen

Op zijn bit heeft hij minder overdreven gereageerd als op het halster Lachen

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:39

@pmarena: het is niet een kwestie van overal wat achter zoeken, maar voor jezelf te zoeken naar een OBJECTIEVE waarheid. Een uitspraak van iemand is geen objectieve waarheid en een onderzoek geinitieerd door een belanghebbende ook niet. Natuurlijk ben ik het met je eens dat er ook legio mensen zijn met de goede bedoelingen en dat af en toe "kwade"middelen een goed doel kunnen dienen. Maar nogmaals ik trek hier niets in twijfel ik zet alleen kantekeningen bij de objectiviteit.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:39

geerke schreef:
ik heb een keer een reportage gezien over tibet ofzo,daar rijden ze met een stuk ijzerdraad ,ook leuk...

ik rij ook met n halstertouw als ik even snel door een 10/15 meter modder moet, dan klim ik dr wel op.
maar n stukje ijzerdraad... bah Nagelbijten / Gniffelen

Ups

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:45

wat mij opvalt is dat wanneer iemand een stuk leest dat zijn/ haar gevoelens tav dat onderwerp bevestigd diegene gelijk stopt met het horen van de andere kant van het verhaal.

Ik ben niet voor of tegen bitloos, maar ik ben wel vóór dierenwelzijn. Als bitloos daarin hét antwoord zou zijn, zou ik het meteen doen. Maar volgens mij kijk je dan niet verder dan je neus lang is. Dierenwelzijn uit zich in veeel meer dingen dan dat!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:46

Ups schreef:
wat mij opvalt is dat wanneer iemand een stuk leest dat zijn/ haar gevoelens tav dat onderwerp bevestigd diegene gelijk stopt met het horen van de andere kant van het verhaal.

Ik ben niet voor of tegen bitloos, maar ik ben wel vóór dierenwelzijn. Als bitloos daarin hét antwoord zou zijn, zou ik het meteen doen. Maar volgens mij kijk je dan niet verder dan je neus lang is. Dierenwelzijn uit zich in veeel meer dingen dan dat!

helemaal mee eens! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:50

Ben ik met je eens Ups.

En als je nu eens eerlijk naar je paard kijkt, zie je zelf wel wat hij fijn vind.
En dat kan dus ook binnen zijn terwijl je hem graag 24 uur buiten hebt, maar bijv een paard dat loopt te ijsberen naast de draad...die geeft wat aan.

Een paard dat bij elke keer dat je rijd tegen het bit of juist achter het bit kruipt...geeft wat aan.

En dan is het aan jou als eigenaar te kijken waarom het paard zegt...hey, er is iets.
En daar dan ook wat aan te doen Lachen
Maar dat wat aan doen kan vaak op meerdere manieren

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 15:50

Jolliegirl schreef:
Ups schreef:

helemaal mee eens! Lachen

Ja, uiteraard, maar dat werkt andersom net zo natuurlijk!
Ook al uit zich dierenwelzijn in veel meer dingen, dit is een onderdeel van, maar als je zo gaat denken kunnen we misschien meteen ophouden met discussiëren en andere mensen geen mogelijkheid bieden om bewuster te worden.
Toch?!