dekjes onder boomloos zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: dekjes onder boomloos zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 08:38

De Christ is beter vast te maken , blijft goed recht onder het zadel zitten waar de Grandeur nog wel eens wil schuiven. Dit komt door andere bevestiging aan het zadel. De Christ wordt zonder inlages geleverd , die moet je zelf uitzoeken en erbij kopen. De Christ is veel zachter op de huid , echt lamsvel is het zachtste dat je kunt hebben. Dus ideaal voor hele gevoelige paardjes. Ook heeft het wat meer schokdemping door de vacht maar dat wordt minder bij het ouder worden , dan wordt het toch platter.

Wel kan lamsvel wat minder stabiel liggen omdat het wat gladder is. Maar dat is lang niet altijd het geval hoor.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 08:40

Okee duidelijk, bedankt voor je uitleg!
Dan weet ik bij deze ook direct welk pad het beste voor mijn pony is. Lachen
Aangezien ze een redelijk gevoelige vacht heeft, zal het de Christ worden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:57

Dan zit je met de Christ wel goed ja Ja

MITS je hem goed bijhoudt natuurlijk , als je het zweet en zand aan laat koeken dan krijg je alsnog harde randjes en klonten in de pad , maar dat is logisch.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:06

zoals beloofd een foto van ons blauwe dekje (merkloos van de horse connection)

Afbeelding

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 18:31

Straks ff dit hele topic lezen.
Heb deze week een FF te leen om uit te proberen. Ik denk wel dat dit het zadel moet worden maar wordt helemaal kriegel van het aanbod pads die er is. Nu ligt er een HAF onder maar ben ook heel benieuwd naar andere pads.

Ik moet i.i.g. een pad hebben waar behoorlijke inlages in kunnen i.v.m. mijn gewicht.

Wat is jullie ervaring trouwens met singels?

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 19:28

Ik heb de singel van Barefoot Ja Een hele zachte en fijne singel.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:05

ik heb twee zwarte neoprene singels van lamicell en 1 blauwe neoprene singel van marylot. Ben van neoprene het meest tevreden. Katoenen singels, koordsingels en lederen singels zorgden voor wondjes... voor mij alleen nog maar neoprene. Neemt ook het zweet goed op vind ik, het droogt vlug en is makkelijk te wassen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:03

Er zijn dus veel pads waar je inlages in kunt stoppen maar bij welke pad kun je de vakken nu het meest/dikst opvullen?
Ivm mijn gewicht moet ik een pad hebben waar ik veel inlages in kan doen. Is dan de HAF pad het meest geschikt?

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:35

let op met veel inlages! Teveel is ook niet goed en je gaat dan bobbels krijgen!
Ik weet niet hoeveel jij weegt... ik weeg zo'n 70 kilo bijna en in mijn pad zitten dubbele inlages van barefoot. Meer hoef je er echt niet in te steken. Indien je dat toch wil is het misschien raadzaam om toch te denken aan een boomzadel, of aan een zadel met panelen...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 08:58

willeke_nijs schreef:
let op met veel inlages! Teveel is ook niet goed en je gaat dan bobbels krijgen!
Ik weet niet hoeveel jij weegt... ik weeg zo'n 70 kilo bijna en in mijn pad zitten dubbele inlages van barefoot. Meer hoef je er echt niet in te steken. Indien je dat toch wil is het misschien raadzaam om toch te denken aan een boomzadel, of aan een zadel met panelen...

Ik weeg 15 kilo meer Bloos
Het enige geschikte boomloze zadel zonder kussens zou voor mij de Freeform zijn. Andere merken zouden idd te slap zijn.
Je kunt er natuurlijk ook niet meer instoppen dan kan en dan lijkt het mij niet dat het kan gaan bobbelen?!

En die inlages bij jou, is dat schuimrubber of iets anders?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 09:32

Waarom zou de Freeform dan geschikt zijn en andere niet , dat zadel is ook maar schuim hoor Tong uitsteken

Net zoals die "panelen" , dat woord geeft sowieso al een wat verdraaide kijk op de zaken , want het zijn gewoon kussentjes die je net zo goed onder je zadel kunt doen als dat ze geïntegreerd zijn in je zadel. Er los onder , in de vorm van inlages in een pad , is eigenlijk nog beter.

Dit omdat de inlages en het zadel dan onafhankelijk van elkaar kunnen buigen waardoor je een veel makkelijkere pasvorm krijgt.

En als de inlages in het dekje zitten dan blijft de ruggengraat vrij van druk. Heb je inlages / kussens / "panelen" , wat allemaal op hetzelfde neerkomt , onder je zadel en stop je daar nog een gewoon dekje onder dan vult dat dekje het kanaaltje van de ruggengraat op of trekt strak over de rug waardoor je het geheel negatief beïnvloed....

Kies je er om dat te voorkomen voor om dan ook nog een pad met inlages eronder te gebruiken dan heb je een heel gestapeld bouwwerk waar ik persoonlijk de lol niet van inzie omdat dat sneller gaat schuiven en je alsnog je paard-gevoel kwijt bent.

En een boomzadel is ook geen oplossing want daarmee kan het net zo goed fout gaan.

Met die 85 kilo is het echt geen drama hoor , goede stevide dubbeldikke inlages moet genoeg zijn als het paard tenminste geen hele puntige rug heeft met bovenliggende ruggengraat.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:03

Ik zeg alleen maar na wat mij is geadviseerd Knipoog De ghost bijv. zou veel te slap zijn maar ook de zit te kort. Het ligt er natuurlijk een beetje aan waar het 'overgewicht' gesitueerd is Clown Bij mij is dat in het zitgedeelte/bovenbenen. Bij de Freeform kun je ook kiezen voor een 19" zitting dus dat lijkt mij wel idaal.
Maar de ghost zou voor de lengte van het zadel weer meer geschikt zijn voor de rug van mijn Haflinger.
Aan de andere kant ook al is het zadel mss wat te lang. Waar je niet zit heb je ook geen druk toch? Tenminste als ik het allemaal goed heb begrepen!

De inlages die er in de pad zitten die ik te leen heb is schuimrubber. Nou knijp je dat al samen met je vingers dus ik kan me voorstellen dat als ik daar op ga zitten met mijn gewicht dat er dan niets overblijft. Wat zit er bij jullie in? Mss is vilt een betere optie?

Hieronder een foto van het zadel wat ik deze week te leen heb.
O ja, de ruggengraat bij mijn Haflinger zie je niet hoor. Hij heeft een 'gootje'. Hopelijk wordt het wel wat minder 'gootje' als hij wat gaat afvallen. Hij heeft bijna 8mnd niets gedaan ivm overgang van ijzers naar blootvoets en is dus alleen maar aangekomen.
Afbeelding
Afbeelding

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:09

Ik controleer heel regelmatig de rug van mijn paard door keihard mijn vingertoppen naast de ruggengraat te plaatsen. Zo lang ze geen noemenswaardige reactie geeft, ga ik er vanuit dat het goed zit. Persoonlijk denk ik dat je met "meer gewicht" beter een zadel met kussens kunt kopen. Inlages liften nooit het zadel zo hoog als kussens.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:18

Zo zijn de meningen dus verdeeld Haha! En wat is dan wijsheid?!

Vanmorgen sprak ik iemand die zei dat ik helemaal geen boomlooszadel moest nemen ivm het belasten van de spieren in de rug. Alsof je dat met een boomzadel niet hebt?!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 10:35

Ik heb de diverse topics gevolgd over ruiters met overgewicht. En zelf ben ik de laatste paar jaar flink aangekomen Clown . Ben nu ca. 67 kg bij een lengte van 1.57 m. Heel belangrijk is hoe veel druk de laag (spier, huid, vet, zenuwen enz.) tussen zadel en ribben aankan voordat er onomkeerbare schade optreedt. Je paard heeft maar 1 rug ... zo simpel is het.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 11:05

@pmarena; ik heb een post van jou gecopieerd. Is wel uit een oud topic maar vraag me wel af of je nog steeds dezelfde mening hierover hebt?;

Citaat:
Ik vind de HAF dekjes geweldig mooi spul , bedoeling was ook dat ik ze ging verkopen.

Maar healas zijn er op dit moment geen HAF pads die echt geschikt zijn voor gebruik bij een boomloos zadel zoals de Barefoot , waar je dus de inlages in de pad als zadelkussens gebruikt.

De huidige HAF pads hebben geen goede inlages en ook de vakken zijn niet zo gemaakt dat ze goed werken onder boomloos.

Ik hoop dat ze snel die kleine aanpassing maken zodat ze wel geschikt worden , dan ga ik ze absoluut verkopen en verwacht ik ook dat ze heel goed zullen lopen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:05

opala schreef:
Ik controleer heel regelmatig de rug van mijn paard door keihard mijn vingertoppen naast de ruggengraat te plaatsen. Zo lang ze geen noemenswaardige reactie geeft, ga ik er vanuit dat het goed zit. Persoonlijk denk ik dat je met "meer gewicht" beter een zadel met kussens kunt kopen. Inlages liften nooit het zadel zo hoog als kussens.

Hoe KOM je daar nu toch in hemelsnaam bij ? Ik vind het zo apart dat mensen zulke conclusies trekken....? Haha!

Inlages zijn niks anders dan kussens , is allebei een laagje zacht en veerkrachtig materiaal tussen zadel en paard.
Alleen zitten kussens vast aan het zadel , en zijn inlages losse kussentjes , die je in je dekje doet.

Je kunt je inlages net zo dik maken als je kussens , als je graag veel padding tussen je paard en zadel hebt....

Alleen hebben inlages altijd voordelen boven vaste kussens :

- je kunt zelf snel doseren hoe dik je ze wilt hebben
- zijn volledig vlak , kussens kunnen problemen met de vulling hebben
- inlages kun je makkelijk zelf vervangen , kussens moet zadelmaker leeghalen / bijvullen
- bijvullen van kussens kan de vorm van je kussens beïnvloeden : zadel lang kwijt en pasvorm ineens anders....
- inlages liggen bij een goede pad "direct" op het paard , kussens daar doe je nog een dekje onder , nadelig voor ruggegraatvrijheid
- inlages in dekje , los van zadel , geeft makkelijkere pasvorm dan een stug geheel met vaste kussens
- inlages kun je uitnemen , vervangen , ander materiaal proberen... bij kussens ben je afhankelijk van de kunde van je zadelmaker

Dit zijn er zo maar een paar die me het eerste te binnen schieten.

Wat je in de kussens van een zadel doet , kun je ook in een dekje doen. Dus als je zoveel lift wilt dmv. kussens kan dat ook via inlages...

En de Ghost slap Verward De Ghost is helemaal niet slap Verward

De HAF-pads hadden destijds inlages van wit open schuim , heel dun , totaal ongeschikt om de ruggegraat vrij te houden.
Maar ik weet natuurlijk niet of er inmiddels betere verkrijgbaar zijn.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 24-04-08 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:16

de inlages die oorspronkelijk in de haf pads zitten, zijn te dun en te zacht om onder boomloze zadels te gebruiken. Dat is inderdaad een soort schuimrubber. Die dubbeldikke inlages van barefoot zijn echt véél steviger. Ik kan ze met mijn vingers niet induwen...
Hiervoor reed ik met de inlages van de podium (vermits ik een podium pad had), maar hier hetzelfde probleem als met de inlages van de hafs.
de inlages van barefoot (dubbeldikke) zijn gemaakt van een soort schuimrubber, daar een metalen plaatje tussen en opnieuw schuimrubber

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:19

Zat trouwens net op een amerikaanse site te lezen dat de FF zelf al zorgt voor voldoende schokabsorptie. Een goede pad is wel een vereiste voor de luchtlaag boven de wervelkolom maar dus niet hoofdzakelijk voor schokdemping. Weer wat geleerd.
Daar kwam ik ook deze pads nog tegen;
http://www.barefootsaddles.com.au/equip ... -pads.html

Iemand hier ervaring mee?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:20

willeke_nijs schreef:
de inlages die oorspronkelijk in de haf pads zitten, zijn te dun en te zacht om onder boomloze zadels te gebruiken. Dat is inderdaad een soort schuimrubber. Die dubbeldikke inlages van barefoot zijn echt véél steviger. Ik kan ze met mijn vingers niet induwen...
Hiervoor reed ik met de inlages van de podium (vermits ik een podium pad had), maar hier hetzelfde probleem als met de inlages van de hafs.
de inlages van barefoot (dubbeldikke) zijn gemaakt van een soort schuimrubber, daar een metalen plaatje tussen en opnieuw schuimrubber

En zitten die standaard in de Barefootpad of moet je die 'dubbeldikke' er extra bijkopen?
En passen die eventueel ook in de Haf pad?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:22

Ho , bijna goed , een kunststof plaatje , stelt op zich ook niet zoveel voor hoor maar geeft net iets meer stijfheid aan de inlages waardoor je iets meer spreiding van druk krijgt.

Met deze inlages vind ik de HAF wel geschikt , maargoed omdat e rniet echt verandeirngen kwamen heb ik zelf de HI-Tech pads maar laten maken waar de dubbeldikke inlages direct in zitten en die betere bevestigings-riempjes hebben waardoor ze ten alle tijden superrecht onder het zadel blijven liggen. En dat alles nog voor een paar tientjes goedkoper ook Lachen

De Freeform op zich presteert heel goed ja , door het gebruikte schuim , dat is echt superspul Ja
Maargoed het zadel is ook best dik , wel balen dat er dan ook nog ene pad met inlages onder moet....vind ik dan.

In de Grandeur pads die officiëel bij de Barefoots verkocht worden zit een enkele inlage. Dubbeldikke inlages passen daar ook niet meer in sinds de pads een golf-model inlagevak hebben gekregen. De iets oudere Grandeurs daarin passen ze wel prima.

Alleen de Budget Pads en Hi-Tech pads worden met dubbeldikke inlages er al in geleverd.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:25

pmarena schreef:
Alleen de Budget Pads en Hi-Tech pads worden met dubbeldikke inlages er al in geleverd.

En passen die ook onder de Freeform dan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:49

Ik heb ze wel eens verkocht aan Freeform-mensen , en geen klachten gehad.

Maar ik ben natuurlijk niet zo heel erg thuis in Freeform en ze zijn daar ook niet voor gemaakt qua bevestigingsriempjes enzo , dat is echt voor de Barefoot en soortgelijke zadels aangepast.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 12:52

oeps sorry foutje van mij! bedoelde kunststof.
Die pads passen ook onder de freeform normaal. Ik weet alleen niet of je de lusjes die voorzien zijn om de pads aan het zadel te maken ook ergens kunnen vastgamaakt worden aan de freeform. Ik weet niet waar de ringetjes en dergelijke zitten aan de freeform... Het enige waar je echt voor moet uitkijken is vooral de lengte van de zweetbladen. Zo past bijvoorbeeld de barefoot wel op een dekje van podium, maar de zweetbladen zijn enkele milimeters te lang waardoor het passantje waar je de singelstoten door steekt moeilijk te gebruiken wordt... Het kan wel nog net, maar het passantje zit dan tegen de onderkant van het zweetblad te duwen waardoor het passantje uiteindelijk los scheurt.
Als je het dekje dan aan de bovenzijde nog ergens vast kan maken aan het zadel hoeft dat niet zo'n probleem te zijn. Maar indien niet moet je toch uitkijken dat het dekje onder het rijden niet van onder je zadel vandaan kan schuiven. Dat zijn eigenlijk vooral dingen waar je rekening mee moet houden bij de aankoop van een dekje...

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 13:18

pmarena schreef:
Hoe KOM je daar nu toch in hemelsnaam bij ? Ik vind het zo apart dat mensen zulke conclusies trekken....? Haha!

Inlages zijn niks anders dan kussens , is allebei een laagje zacht en veerkrachtig materiaal tussen zadel en paard.
Alleen zitten kussens vast aan het zadel , en zijn inlages losse kussentjes , die je in je dekje doet.

Je kunt je inlages net zo dik maken als je kussens , als je graag veel padding tussen je paard en zadel hebt....

Alleen hebben inlages altijd voordelen boven vaste kussens :

- je kunt zelf snel doseren hoe dik je ze wilt hebben
- zijn volledig vlak , kussens kunnen problemen met de vulling hebben
- inlages kun je makkelijk zelf vervangen , kussens moet zadelmaker leeghalen / bijvullen
- bijvullen van kussens kan de vorm van je kussens beïnvloeden : zadel lang kwijt en pasvorm ineens anders....
- inlages liggen bij een goede pad "direct" op het paard , kussens daar doe je nog een dekje onder , nadelig voor ruggegraatvrijheid
- inlages in dekje , los van zadel , geeft makkelijkere pasvorm dan een stug geheel met vaste kussens
- inlages kun je uitnemen , vervangen , ander materiaal proberen... bij kussens ben je afhankelijk van de kunde van je zadelmaker

Dit zijn er zo maar een paar die me het eerste te binnen schieten.

Wat je in de kussens van een zadel doet , kun je ook in een dekje doen. Dus als je zoveel lift wilt dmv. kussens kan dat ook via inlages...

Ik heb een Barefoot gehad en nu heb ik een Startrekk. En zo te lezen heb jij een Startrekk nooit in handen gehad. Je kunt ook niet alles weten Clown .