Wat zijn dit voor bitten *pas op zielig!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Julie_x

Re: Wat zijn dit in godsnaam voor bitten *pas op zielig!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:16

Links vind ik ook echt afschuwelijk. Je merkt ook wel duidelijk aan het paard dat die het niet echt gezellig vind.
Rechts valt volgens mij ook wel mee, hoor. Vind ook niet dat het paard er 'vol pijn' uitziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:21

Wat me opvalt is dat iedereen schijnt te denken dat de houding die het paard aanneemt op de linker foto een gevolg is van de optoming, maar we kunnen natuurlijk niet zien wat er buiten het kader van de foto op dat moment aan de hand was, noch wat er paard aan het uitvoeren was. De houding kan een hele andere oorzaak hebben dan hier voetstoots wordt aangenomen.

Malkesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 19:24

Paard op de linker foto vind ik een naar gezicht, paard op de foto rechts staat gewoon te doezelen voordat hij moet koersen, niks mis mee vind ik.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:17

suleilitha schreef:
Wat me opvalt is dat iedereen schijnt te denken dat de houding die het paard aanneemt op de linker foto een gevolg is van de optoming, maar we kunnen natuurlijk niet zien wat er buiten het kader van de foto op dat moment aan de hand was, noch wat er paard aan het uitvoeren was. De houding kan een hele andere oorzaak hebben dan hier voetstoots wordt aangenomen.

Zó had ik er nog niet over nagedacht Knipoog . Je kan best wel eens gelijk hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:19

Ik denk nog wel een na, Julie Knipoog
Geen enkel paard oogt fijn als het plotseling ergens van schrikt en daardoor in verzet komt, zelfs niet als ze alleen een halster aan hebben.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:21

Klopt inderdaad. Al vind ik nog altijd het bit een eng zicht geven. En het zal vast geen prettig gevoel geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:25

Julie_x schreef:
Klopt inderdaad. Al vind ik nog altijd het bit een eng zicht geven. En het zal vast geen prettig gevoel geven.

Dát denk ik ook niet, maar geen enkel bit geeft een fijn gevoel als een paard zo reageert als het paard op de foto. Verder vind ik de aanblik van hoe het paard doet, enger dan wat er in de mond zit, moet ik eerlijk zeggen. En als je die dikke koudbloed ziet staan met die draversoptoming, die trekt zich er helemaal niks van aan.

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:37

Ja, als een ruiter zijn paard in zo'n houding wil trekken met een gebroken watertrensje lukt dat ook wel. Die rechtste staat er inderdaad heel relax bij, maar zit precies ook wel geen ruiter op. Als dat bit gewoon in zijn mond ligt, deert het hem waarschijnlijk niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:39

Op die linkse zit ook geen ruiter want die staat voor een sulky hahaha!

Julie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:41

sulky/ ruiter allemaal hetzelfde Clown
Nu ja je weet wat ik bedoel Haha!

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-08 20:47

ik vind het er wel heel lelijk uitzien Knipoog Zoveel spul op een paardehoofd.. Wat een werk

tjoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 07:57

Ik reageer niet zo vaak in topics maarre....
Wil hier even laten weten dat ik van de drafsport een stuk blijer word als de dreszuur. Onze paarden staan allemaal elke dag buiten en lekker in het stro. Op menig manege of pensionstal staan de paarden de hele dag zielig te wachten tot het baasje een uur komt rijden. En wat zie je dan? Hoe vaak zie je niet gefrustreerde mensen op hun rijpaardje zitten? Omdat het beestje niet snapt wat hij moet doen? Sloftuigel, ook scherpe bitten enz enz worden hier ook niet geschuwd. Ben op springwedstrijd geweest waar een ruiter de wedstrijdvloer moest verlaten. Hij ging helemaal uit zijn dak omdat het paard weigerde. Dus ik denk dat in elke sport je gewoon goede en slechte mensen hebt. Kunnen ook wel foto's plaatsen van ruiters met enge bitten. Op een gegeven moment mocht mijn vriendin die een ruitersportzaak heeft geen kindersporen meer verkopen. Die waren van plastic en daar werden dan punten aan geslepen. Is dat dan normaal??? Ook niet echt he? En dan hebben we het over de kleintjes onder ons!
Dus laten we elke sport in zijn waarde laten a.u.b.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:45

Als je zulke bouwwerken nodig hebt om je paard te kunnen rijden/mennen, kun je beter een andere hobby gaan zoeken

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:50

Je mag nou eenmaal niet op een touwhalstertje koersen Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:51

en geen dressuur rijden zonder bit...

Het wordt tijd dat er eens wat gaat veranderen in deze wereld Boos!

Er begint een wind te waaien uit een andere hoek en de knhs zou eens moeten luisteren

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 10:59

Ik ben ook wel bekend met dat soort optomingen, ik heb op de drafbaan in Hilversum (lang geleden toen die nog bestond) geholpen.
De paarden hadden bijna allemaal standaard een opzet en een tong riem (lees panty) om.
Als we met ze gingen trainen in het bos hadden de meeste het nieteens om omdat ze dan minder heet waren.

Die stang kan ik best begrijpen als je met je wielen in een andere silky komt is dat een gevaar voor iedereen in de wedstrijd. Dan liever iets meer begrensing.

De paarde kunnen verder heel erg rustig en lief zijn maar als ze echte winnaars zijn die willen winnen zijn ze soms onbereikbaar en onhandelbaar. Dan moet je ze soms met deze middelen voor zichzelf beschermen zodat zij en de rest veilig is.

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 11:02

Ik heb stage gelopen op een Draversstal.
Daar kwamen regelmatig heel verschillende bitten voorbij. Maar de linker foto geeft niets schokkends aan met betrekking tot het bit. Ook een "normaal" bit kan dit soort foto's geven. Het ziet er allemaal heel erg vreemd uit, en het lijkt of er veel dingen aan hangen, maar ik denk dat je pas kunt oordelen over dit soort foto's als je het zelf gezien hebt!

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:08

MarvanTom schreef:
TS heeft een punt hier! Knipoog
De linker wordt gebruikt voor draverijen, dus geld. De rechter is niet echt duidelijk, maar ziet eruit als een paard die maar gedoogd wat het aangedaan wordt.
Als je niet op de hoogte bent van waar dingen voor worden gebruikt, krijg je al snel het idee dat er iets niet klopt.

Ik denk niet dat iemand die geen verstand heeft van deze riempjes en dingetjes ze zo om kan doen of überhaupt weet waar ze zitten (:

Maargoed ik ben er zelf ook niet zo'n fan van, maar ik zit niet in het drafwereldje en dus kan ik niet zeggen of het goed of slecht is voor een paard.

Wat is een lipkoord eigenlijk?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-08 17:19

Even topic doorlezen, op pagina 1 of 2 staat wel wat het is.

x_Mliss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 12:54

suleilitha schreef:
Ik vind het niet gek dat ze middelen gebruiken om verstikking tegen te gaan. Ik heb wel eens een draver dood neer zien vallen die werd "dichtgereden" geen leuk gezicht!!! Nee, dan maar een lipkoord of een panty, beter dan een dood paard.

Ik vind dit gewoon tever gaan.
Het is je hobby en het moet een hobby blijven ik vind dit niet kunnen.
Nu word er eigelijk gezegt van wat ik op pagina 1 en 2 heb gelzen de rest nog niet ik moet zo weg dus dat zal ik morgen even doen.
Uhh hoe moet ik dit nou goed verwoorden. Scheve mond

Wij mensen willen in de drafsport daarom binden we maar een panykous om ze tong omdat hij anders stikt?
Hallo wat is dit nou voor een achterlijk iets.
Omdat hun zo nodig willen winne uit ego moet het maar zo voor het geval dat je hem anders dichtrijd.....

In mijn ogen zie ik hier geen liefde meer voor het paard alleen maar dwang wij willen winnen en het welzijn van het paard staat op nummer 150. Scheve mond
Want nee we binde lekker een sok om ze tong zo dat je paard niet stikt ahum dat gaat mij al tever.
Dus eigenlijk al zou je dat niet doen rij je gewoon je paardje naar de klote even grof gezegt.
Klopt van geen kant dat is toch geen sport meer.

Een optoming om er voor tezorgen omdat we zo graag willen winnen.
Om er voor tezorgen dat je paard niet dood neervalt.
Is in mijn ogen zware dieren mishandeling.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:21

x_Mliss schreef:
Een optoming om er voor tezorgen omdat we zo graag willen winnen.
Om er voor tezorgen dat je paard niet dood neervalt.
Is in mijn ogen zware dieren mishandeling.

Ja echte dierenmishandeling, er voor zorgen dat je paard niet dood neer valt!!!
De tong vastbinden wordt voor de koers gedaan, en eraf gehaald zodra t paard gelopen heeft...
Het maakt t voor t dier zo alleen maar makelijker!

Ga is bij een koers kijken... laat je is informeren door een trainer/rijder...
Dravers worden echt niet zo slecht behandeld als menig mens denkt!

x_Mliss

Re: Wat zijn dit voor bitten *pas op zielig!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-08 13:25

Naja ik vind het niet normaal dat je je paard zo iets aanbind om hem niet telaten stikken omdat hij zo hard moet werken.
Een paard stikt niet zomaar!
Hoef het ook echt niet tegen tekomen want ik trek zo iemand echt van ze paard af.
Maar ja gelukkig hebben we onze eigen meningen.
Vind dat het een hobby moet blijven en daar zie ik hier niks van terug.
Alleen maar moeten en dwang omdat ze zo nodig op een drafbaan hun paard naar de gale mieze willen helpen nee bind lekker en sok om ze tong.
Dat zegt toch al genoeg als of een paard zo maar ze tong in slikt wtf...
Triest man.
Maar goed dit topic kan van mij part geloten worden want wil niet eens met jullie praten mensen die zo met hun dieren om gaan vind ik vet triest en kom dan ajb ook niet bij me in de buurt echt walgelijk Misselijk

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:27

Penny..... Gestoord Rolleyes

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:28

Drafsport is geen hobby.. dat is sport.

Net zoals een voetballer die een pepmiddel slikt.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 13:30

Man man man ...als ik 1€ zou krijgen voor elke keer dat ik het woordje " dierenmishandeling " zou lezen hier op bokt ,
dan zou ik allang niet meer moeten gaan werken Haha!

Zoals eerder in dit topic gezegd kan ik begrijpen dat voor de draf-en rensportleken onder ons deze optoming als " zielig " wordt gevonden.
En blijkbaar zijn er ook mensen onder ons die er niet mee kunnen leven dat voor sommige mensen paarden hun broodwinning is en niet op de eerste plaats hun hobby.
Ik heb hier in België bij de 2 beste trainers van het land gewerkt en daar die optoming ook gezien.
Een goede trainer voelt aan wat zijn paard nodig heeft qua optoming en zal dus niet zomaar naar de zadelkamer gaan met het idee van " wat gaan we vandaag weer aan paard x zijn hoofd hangen " .
Als een paard kan koersen op een gewoon hoofdstel met gewoon bit zijn die hulpmiddelen ook niet nodig.
Ik ben er ook zeker van dat de dravers een veel mooier leven hebben dat vele spring,dressuur en recreatiepaarden.
Ze komen elke dag zolang mogelijk op de weide ( velen staan dag en nacht op de weide ) ze krijgen het beste eten,hooi,stro ,...
Als de trainer nog maar denkt dat er ergens iets scheelt aan één van de paarden ,staat er al een veearts bij...
Ze krijgen de beste verzorging die mogelijk is en komen niks tekort.
En is het dan dierenmishandeling dat ze zo opgetoomd worden om misschien 10 minuten zo hun koers te lopen??Denk het niet...

Weet je wat ik dierenmishandeling vind??
Recreatieruiters die rondhobbelen ( bostend op de paardenrug , rukkend aan een trensje , stampend met de beentjes,...) op hun paard dat al eeuwen onregelmatig of mank loopt.En als er dan een goede ziel iets zegt : " Je paardje loopt onregelmatig of mank " dan krijgt die als antwoord : "nee hoor , die loopt altijd zo !!! Boos!

Effe off-topic:
En dan ga ik niet beginnen over de praktijken die je bij springruiters ziet...Of dachten jullie dat die toppaarden allemaal van nature zo voorzichtig springen??
Internationaal ruiter x komt de overvolle arena binnen met een prachtig geschoold paardje op een gewoon bitje,springt een foutloos parcours,publiek is helemaal verlekkerd want " amai,super paard,super ruiter,supervoorzichtig geschoold en gesprongen "
Maar hetgene ze niet zien is datgene wat thuis op stal gebeurd...Maar daar horen we niemand zeggen " dierenmishandeling" want dat zien we niet !!
Beetje hypocriet hé,niet??