Bandages moeten verboden worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

blacklight

Re: Bandages moeten verboden worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:26

En ik denk dat je me half verkeerd hebt begrepen want ik heb nergens gezegd/bedoeld dat ze in de wei ook beschermers aan moeten.

natas_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:27

ik gebruik zelf bijna altijd wel peesjes en strijkjes omdat ze best veel aantikt vooral achter maar bandages heeel soms maar meestal peesjes. ik heb tot nu toe nog nooit last ermee gehad..

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:27

Tieneke schreef:
charlotvanre schreef:
Er is oke gewichtsverschil en dergelijke, maar een paard gaat niet omdat er een ruiter opzit zijn benen anders gaan zetten.

Ik vind dat eerlijk gezegd nogal een gewaagde uitspraak. Ik vraag me af hoe je aan die conclusie komt. De praktijk leert mij toch andere dingen.

ja het is miss gewaagd. Maar oke ik kan het wel begrijpen dat paarden hun benen miss anders gaan zetten als ze volledig in de krul getrokken worden. Dat wil ik gerust toegeven.
Maar dan nog ik blijf erbij een paard die geen problemen heeft, heeft het in principe niet nodig. Want wat ik dan niet begrijp, waarom ondersteunen jullie dan niet het kniegewricht ook? Kan toch ook wat mee gebeuren?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:28

En die uitspraak vind ik nog gewaagder. Wordt mijn paard in de krul getrokken dan?

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:28

Omdat dat een bewegend onderdeel onderdeel is Verward

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:29

blacklight schreef:
Mijn paard heeft altijd beschermers om, 3 in 1, peesbeschermers en bandages. Ik heb dat altijd zo met al mijn paarden gedaan en er is er nog nooit een slechter van geworden.
Verder vindt ik het argument dat mensen aanhalen over dat paarden het in de natuur ook niet hebben zo afgezaagd.
Je kunt dat nu echt niet meer vergelijken. Ik heb namelijk nog nooit een paard in de natuur gezien die vrijwillig tussen een hoopje palen rondjes van 20x40 gaat lopen of paarden die in de natuur in een zandbak blijven staan als ernaast een groene wei ligt.

wat heeft nu het lopen in de zandbak te maken met het lopen op een groene wei? wist je dat paarden zonder zadel ook op zandgrond rondlopen?
kan je me dan vertellen waarom je het afgezaagd vind dat paarden het niet aanhebben als ze in wei lopen? Wat maakt voor jou het verschil? Doe jij bandage's om, omdat je het geleerd heb zo te doen? omdat je het mooi vind? omdat je bang bent dat er je paard iets zou overkomen?
Want ik meen te zien dat paarden in wei of die in zandbak loslopen ook scherpe bochten of dergelijke maken.[/quote]

Ik bedoel alleen maar: iedereen zegt dat het niet natuurlijk is.
Maar in een paddock staan, rondjes lopen in een baan van 20x40. ect is ook niet natuurlijk[/quote]
das toch buiten de kwestie of het natuurlijk of niet is? een paard kan gerust in een kleine bak rondlopen. maar daarom doe je toch nog geen beschermers aan omdat de bak klein is????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:29

jeetje..gaat het lekker charlotte...

Je beschuldigt mensen die je niet kent nogal...

En bandages die ondersteunen?
Denk jij dat een lapje stof 600 kg kan ondersteunen met krachten die zelfs hoger zijn?

Denk jij dat een peesbeschermer ondersteund?

Verder beschermen van een knie...waarvoor?
Zo hoog tikt een paard niet aan

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:30

Tieneke schreef:
En die uitspraak vind ik nog gewaagder. Wordt mijn paard in de krul getrokken dan?

zeg ik toch niet. ik zeg alleen dat ik het dan kan begrijpen dat een paard miss DAN uit balans raakt en dergelijke. Ik kan niet van hier oordelen of dit bij jullie paard ook zo is.
Maar ik haf alleen een reden aan wanneer het miss niet klopt mijn uitspraak

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:31

Ik vind dat het niet verboden moet worden. Mijn paard wordt er altijd mee getraind en ook al voordat ik hem kreeg. Hij is nu 13 en wordt dus al heel wat jaren met bandages getraind en is nog nooit kreupel geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:32

mijn paard is dus al dom... en ik trek in de krul

want ja mijn paarden hebben wel eens aangetikt... en nu?

Misschien jezelf eens wat gaan verdiepen waarom mensen bescherming omdoen?
Ze doend at niet allemaal voor het setje hoor Lachen

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:33

runningkawa schreef:

Denk jij dat een lapje stof 600 kg kan ondersteunen met krachten die zelfs hoger zijn?

ik beschuldig niemand.
Maar ik begrijp niet zo goed waarom jullie dat allemaal omdoen?? oke veiligheid. Maar de kans dat het gebeurd is wel erg klein.
Tja zit verder te denken en miss met hoevijzers kan de kans groter zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:34

hoe groot is de kans dat jij op je hoofd valt?
Je valt wellicht eerder op je kont...waarom dan toch een cap op?

En ja, ik heb paarden wel eens vol horen aantikken op een peesbeschermer... kun je je voorstellen hoe blij je dan bent dat ze die om hebben?

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:35

charlotvanre schreef:
runningkawa schreef:

ik beschuldig niemand.
Maar ik begrijp niet zo goed waarom jullie dat allemaal omdoen?? oke veiligheid. Maar de kans dat het gebeurd is wel erg klein.
Tja zit verder te denken en miss met hoevijzers kan de kans groter zijn.

Ik doe het omdat ik 20 x vaker heb gehoord dat een paard en blessure opliep zonder bescherming dan dat ik heb gehoord dat een paard een blessure opliep terwijl hij bescherming aanhad

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:35

runningkawa schreef:

hog de mijne heeft zeker ook al aangetikt. maar voor één keer ga ik zeker niet haar heel haar leven bandages omdoen.
Misschien kan jij verdiepen dan waarom mensen het niet doen. waarom al die extra middelen overbodig kunnen zijn.
en ik heb nooit gezegd dat omdat je paard aantikt dat hij in de krul loopt. Er kunnen paarden zijn die het wel nodig hebben. maar in de krul lopen kan wel een gevolg tot balansprobleem geven

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:37

Misschien moet je je uitspraken dan wat meer nuanceren, want ik lees daar toch iets heel anders.

Heb jij al ooit een paard zadelmak gemaakt of een pas zadelmak paard doorgereden? Dan weet je dat die balans nog niet 100% is en dat paarden daardoor gewoon niet lopen onder belasting zoals ze in vrije natuur zouden doen. Dat heeft 0.0 met in de krul lopen te maken. Mijn paard loopt niet eens in de krul, ik ben net iemand die dat niet wilt, mijn paard gaat nl. vanzelf aan de teugel lopen als hij ontspant, maar zijn balans is nog niet optimaal en ja, dan tikt hij al eens aan.

En ik bandageer mijn paard niet eens, hij heeft ook geen ijzers. Hij krijgt wel peesbeschermers om, puur om te beschermen. En tot een veearts mij zegt dat het onverantwoord is om ze om te doen, doe ik gewoon door.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:37

charlotvanre schreef:
runningkawa schreef:

hog de mijne heeft zeker ook al aangetikt. maar voor één keer ga ik zeker niet haar heel haar leven bandages omdoen.
Misschien kan jij verdiepen dan waarom mensen het niet doen. waarom al die extra middelen overbodig kunnen zijn.
en ik heb nooit gezegd dat omdat je paard aantikt dat hij in de krul loopt. Er kunnen paarden zijn die het wel nodig hebben. maar in de krul lopen kan wel een gevolg tot balansprobleem geven

Ik doe toch liever voor heel zijn leven bandages om dan dat hij door het niet gebruiken van bandages een blessure oploopt.

Liever voorkomen dan genezen (als het dan nog te genezen valt).

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:38

Tieneke schreef:
Misschien moet je je uitspraken dan wat meer nuanceren, want ik lees daar toch iets heel anders.

Heb jij al ooit een paard zadelmak gemaakt of een pas zadelmak paard doorgereden? Dan weet je dat die balans nog niet 100% is en dat paarden daardoor gewoon niet lopen onder belasting zoals ze in vrije natuur zouden doen. Dat heeft 0.0 met in de krul lopen te maken. Mijn paard loopt niet eens in de krul, ik ben net iemand die dat niet wilt, mijn paard gaat nl. vanzelf aan de teugel lopen als hij ontspant, maar zijn balans is nog niet optimaal en ja, dan tikt hij al eens aan.

En ik bandageer mijn paard niet eens, hij heeft ook geen ijzers. Hij krijgt wel peesbeschermers om, puur om te beschermen. En tot een veearts mij zegt dat het onverantwoord is om ze om te doen, doe ik gewoon door.

Ben ik het helemaal mee eens!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:38

nou die van mij hadden balans probleem door maf doen...
Nu heb ik ook geen dooie zakken van knollen, dat kan ook schelen Lachen

Ik kan me daar niet in verdiepen charlotte als ik gewoon met eigen ogen heb gezien dat het een peesblessure heeft bespaard.
Maar nog nooit een paard heb gereden dat er last van had... waarom zou ik ze dan aflaten...?
En ja ook voor 1x keer ga ik dat om doen...1 keer geen autogordel aan kan ook je leven kosten... of 1x geen motorhelm op... dus ja ook een keer geen peesbeschermer

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:42

Tieneke schreef:

veeartsen weten niet alles, zijn profesoren.
Jij blijft van jouw mening overtuigd. Ik van de mijne.
Stel nu bijvoorbeeld,men paard heeft 5 maand geleden een hoefzweer gehad. En het stomme dat eruit kwam dat je dit kunt voorkomen door hoefijzers. Terwijl ze nog nooit van haar leven een hoefzweer gehad heeft, of er zou gevoelig aan zijn. dus mooi niet die hoefijzers. Je kunt niet alles voorkomen. En zonder de hoefijzers voorkom ik toch heel wat meer problemen.
Maar het is zinsloos te blijven discuseren.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:42

Tieneke schreef:

Onze veearts heeft mij nog nooit afgeraden bescherming aan te doen.
Aangezien hij ook de paarden van Imke Schellenkens en Anky van Grunsven doet geloof ik hem toch wel.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:43

charlotvanre schreef:
Tieneke schreef:

veeartsen weten niet alles, zijn profesoren.
Jij blijft van jouw mening overtuigd. Ik van de mijne.
Stel nu bijvoorbeeld,men paard heeft 5 maand geleden een hoefzweer gehad. En het stomme dat eruit kwam dat je dit kunt voorkomen door hoefijzers. Terwijl ze nog nooit van haar leven een hoefzweer gehad heeft, of er zou gevoelig aan zijn. dus mooi niet die hoefijzers. Je kunt niet alles voorkomen. En zonder de hoefijzers voorkom ik toch heel wat meer problemen.
Maar het is zinsloos te blijven discuseren.

Veeartsen zullen inderdaad niet alles weten, maar nog altijd meer dan de normale ruiters. Zij hebben er niet voor niets al die jaren voor geleerd

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:44

En ik ga er wel vanuit dat een veearts toch net wat meer kennis heeft dan de doorsnee bokker.

Ik zie ook niet in wat hoefzweren en ijzers hiermee te maken hebben. Het gaat specifiek over bandages en een paardenonderbeen is nog steeds iets heel anders dan een hoef.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:45

CleovG schreef:
charlotvanre schreef:
[ote="runingkawa"]

Ik doe toch liever voor heel zijn leven bandages om dan dat hij door het niet gebruiken van bandages een blessure oploopt.

Liever voorkomen dan genezen (als het dan nog te genezen valt).[/quote]
Om die ene keer dat ik haar heb horen aantikken, en dat was dan waarschijnlijk tegen de hoefbal of beetje hoger, ga ik haar geen bandages aandoen. nee heef mij maar zonder. en het paard is denk ik ook wel blij dat ze die warme dingen niet om haar heeft. ik hou het gewoon natuurlijk.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:49

Mijn paard tikt zich regelmatig aan, zeker met het zwaardere werk of als hij een keer struikelt. Zijn bandages zitten altijd onder de bruine strepen van het aantikken/strijken.

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 15:49

Ik gebruik zelden bandages, ook rij ik zelden met peesbeschermers. Persoonlijk vind ik het onzin, vanwege die temperatuur die ontzettend oploopt en ze geven ook geen ondersteuning, bovendien waar heeft je paard die ondersteuning voor nodig. Ik snap best waarom mensen beenbescherming omdoen, als je paard zichzelf aantikt is dat natuurlijk niet prettig.