Zadel oplaten vullen op eigen kosten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jazzit

Re: Zadel oplaten vullen op eigen kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:01

@ BrittKitt: Als je nu een eigen zadel koopt voor een paard van iemand anders, kan het zomaar zijn dat het niet past op een volgend paard. Dat zou ook jammer zijn van je geld. Dus idd eerst proberen het huidige zadel passend te krijgen.

@ Bienootje: Ik vind het erg goed dat je iets aan het zadel laat doen!

Ik ben van mening dat als mensen op paarden rijden, ze ook moeten zorgen dat het tuig in orde is. Anders hoor je er niet op te kruipen.

En je bent echt niet de enige die andermans tuig laat opknappen, hoor.

Ik heb zelf ooit 8 weken op de pony van mijn overbuurmeisje gereden toen zij op stage was. Ik vond dat het zadel niet mooi paste, en heb het op laten vullen. De man kwam aan huis en het kostte € 35 of € 50 (weet het niet meer, is 4 jaar geleden). Ik heb het zelf betaald, want ik reed er per slot van rekening op, en ik stoorde me eraan.

En mensen die niets aan wilden nemen vwb passend / niet passend tuig? Die kom je helaas maar al te vaak tegen... Ik heb op een manege gereden, waar we af en toe het tuig zelfs 'een beetje meehielpen om wat sneller kapot te gaan', zodat er iets passend(er)s kwam. Ik reed daar regelmatig met een eigen hoofdstel en dekje (schapenvacht), om het paard comfort te gunnen.

Ik heb ook wel eens een bitje gewisseld van een hoofdstelletje van een pony, dat bitje had erg veel speling, en in het midden was het nog maar heel erg dun. Niks van gezegd, en degene waar het hoofdstel van was, die had toch niks in de gaten / die interesseerde het niets.

Inmiddels heb ik mijn eigen paardje, en geloof me, de kosten van af en toe wat onderhoud aan andermans tuig vallen volledig in het niet bij de kosten van een eigen paard. Lachen

Ik ben erg blij dat je de moeite neemt om het ongemak van slecht passend tuig weg te nemen voor een paard dat niet van jou is. Ik hoop dat het passend te maken is!!

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 13:16

Ik vind dat wat een eigen zadel betreft Jazzit wel gelijk heeft, maar toch heb jij ook een punt Brittkitt. Maar hijs tevreden met wat ik met zijn paard doe en wat ze tot nu toe geleerd heeft (en dit is(zegt mijn instructrice) al veel voor wat ze kon). Ik ben eerder bang dat hij het paard verkoopt dan dat hij mij eruit gooit.

Jazzit; Opvullen is in jou ogen dus een betere oplossing dan vervangen?

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 17:24

Zadel is nu weg om opgevuld te worden. Of hij word bijgevuld of als het te erg is komt er gewoon nieuwe vulling in. De eigenaar is niet paard waardig. Heb hem vandaag nogmaals verteld dat als ik er iets later mee was het paard rugklachten gehad zou hebben. Hij heel simpel; Nou dan was ze naar de slacht gegaan. (Een bijna 4 jarige met goede gangen en als extratje ook nog eens redelijk papier).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:59

Is er iemand langs gekomen om te kijken waar die opgevuld moet worden?

(wat vreselijk irritant om met zo'n eigenaar te moeten omgaan!)

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 18:12

Nee, het zadel wordt nu gewoon opgevuld en als het niet bevalt kan ik nu gewoon terug komen, mag dan ook mét paard.

Welshcobfan; ik pb je ook even iets.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:19

mooi geregeld Lachen

(ik reageer zo even op de pb Tong uitsteken)

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:00

OK, ik ben een leek op zadel-pas-gebied, maar hoe kan een zadel opgevuld worden zonder het paard erbij? Heb je een mal van de rug meegestuurd? Of wordt het gewoon opgevuld, en moet je zelf bepalen of het past? Kan jij dat zelf bepalen?

Toen ik het zadel op heb laten vullen heeft de beste man het zadel wel 10-15x terug op de rug van het paard gelegd, en net zolang opgevuld & 'platgeslagen' totdat het keurig paste. Ik vraag me af hoe dit opvullen gebeurt als het paard er niet bij is?

Je kunt trouwens ook een 'impression pad' gebruiken om te zien of je zadel goed past nadat hij is opgevuld. Volgens mij kan je die huren, misschien wel bij mensen hier op bokt.

Succes!

edit: stukje tekst verwijderd

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 11:06

Jazzit; Hij vult het zadel op zoals het oorspronkelijk was. Het zadel mag (van de eigenaar) niet naar de rug van dit paard gemaakt worden omdat als dit paard weggaat het zadel ook weer op een volgend paard moet. En ik weet ook niet hoe die beste man dat voor elkaar gaat krijgen zonder paard. Maar hij komt niet aan huis, en paard daarheen mág maar kan niet gezien haar eigenaar Knipoog . Dan moet het maar zo hé.

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 11:09

Ik wil het topic graag gesloten hebben.
Er is een oplossing inmiddels, dus verder commentaar is niet meer nodig/gewenst.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:10

ik vind het wel een goede zet nu dat jullie/jij toch het zadel laat opvullen.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:15

Zo werkt het volgens mij niet.. Topics worden niet zomaar gesloten omdat je zelf genoeg hebt van het commentaar. Volgens mij heb je ook nog steeds geen echte oplossing namelijk. Knipoog

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 11:54

Mijn hemel wat een idiote reakties staan hier in het topic.

Ts maakt zich duidelijk zorgen over het zadel waar ze mee rijdt, maar de eigenaar kan het allemaal gestolen worden. Ts had ook niets kunnen beginnen en gewoon lekker doorrijden op dit zadel, maar ze maakt zich dusdanig zorgen dat ze een topic opent. Dat is toch alleen maar in het belang van het paard?

Dan probeert ze iets beter te regelen via een vriendin en dan is ze ineens een profiteur? Als ik klompen zou dragen zouden ze hiervan breken.

Dat de eigenaar zo laks omgaat met het tuig (en het paard) is erg genoeg.

Als je eigenaar bent van een paard en je wilt dat erop gereden wordt heb je ook te zorgen voor fatsoenlijk tuig. Niet voor de berijder, maar voor het paard. Ik vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat de berijder dat maar allemaal moet regelen. Een bijdrage, okee, maar het hele traject regelen en alles betalen: nou nee.

Vraag @ TS: hoe is nu de oplossing?

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 07:40

Ik heb het topic niet doorgenomen, maar op de foto te zien is het geen nieuw zadel dus ik zou ook in de gate houden als ik jou was dat het zadel niet op is.

Ikzelf heb altijd mijn eigen zadels zelf bijgehouden, maar daar betalen dan de pony huurders ook €50,- per maand zodat er ook het een en ander bijgehouden kan worden.

Tegenwoordig heb ik geen huurders voor mijn pony's en onderhoud ik ze nu nog zelf en betaal het ook zelf (ouders betalen het voer dus ik zadels, hoofdstellen, dekens enz.)

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-08 08:18

Het zou fijn zijn, ondanks je normale reactie, dat je dat wel gedaan zou hebben of althans deze pagina. Het zadel is namelijk opgevuld en de kosten zijn gedekt. Het zadel ligt nu (gelukkig) weer goed Knipoog