@ Bienootje: Ik vind het erg goed dat je iets aan het zadel laat doen!
Ik ben van mening dat als mensen op paarden rijden, ze ook moeten zorgen dat het tuig in orde is. Anders hoor je er niet op te kruipen.
En je bent echt niet de enige die andermans tuig laat opknappen, hoor.
Ik heb zelf ooit 8 weken op de pony van mijn overbuurmeisje gereden toen zij op stage was. Ik vond dat het zadel niet mooi paste, en heb het op laten vullen. De man kwam aan huis en het kostte € 35 of € 50 (weet het niet meer, is 4 jaar geleden). Ik heb het zelf betaald, want ik reed er per slot van rekening op, en ik stoorde me eraan.
En mensen die niets aan wilden nemen vwb passend / niet passend tuig? Die kom je helaas maar al te vaak tegen... Ik heb op een manege gereden, waar we af en toe het tuig zelfs 'een beetje meehielpen om wat sneller kapot te gaan', zodat er iets passend(er)s kwam. Ik reed daar regelmatig met een eigen hoofdstel en dekje (schapenvacht), om het paard comfort te gunnen.
Ik heb ook wel eens een bitje gewisseld van een hoofdstelletje van een pony, dat bitje had erg veel speling, en in het midden was het nog maar heel erg dun. Niks van gezegd, en degene waar het hoofdstel van was, die had toch niks in de gaten / die interesseerde het niets.
Inmiddels heb ik mijn eigen paardje, en geloof me, de kosten van af en toe wat onderhoud aan andermans tuig vallen volledig in het niet bij de kosten van een eigen paard.

Ik ben erg blij dat je de moeite neemt om het ongemak van slecht passend tuig weg te nemen voor een paard dat niet van jou is. Ik hoop dat het passend te maken is!!
)
. Dan moet het maar zo hé.