pads en bontjes

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: pads en bontjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 20:45

Woogy schreef:
jeetje je ziet dat het zadel op de rand van het bontje drukt , lijkt mij dus dat het makkelijk door het pad heen drukt op de rug van het paard...

daarom het bontje, het drukte vooral op de schoft, (paard viel ook ineens zo snel af) daarom wou ik ook geen zadelvormig bontje, daar schiet je niets mee op. (toch ben ik blij dat ik het maar een paar keer gebruikt heb, en zadel e.d nu al een paar maand in de kast ligt Ja )

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 23:42

Maar jouw bontje past niet. Je moet een grotere maat hebben, jouw zadel drukt op de rand van je bontje. Lijkt me erg vervelend voor je paard. Zie het als 2 shirts over elkaar waarvan één shirt dubbel zit. Zit toch ook vervelend? En dan heb jij nog niet eens iemand die daarbovenop zit Knipoog
En je mag je pad wel iets meer optrekken in de kamer, hij drukt nu op de schoft van je paard. Als je dan rijdt gaat dat schuren, is niet echt comfortabel Knipoog
Dat is toch wel het grote nadeel van Anky pads, ze hebben absoluut geen mooie pasvorm voor de rug

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 01:19

het zadel valt niet over het bontje heen, aan bijde kanten niet, op de schoft ligt het goed, zadel was nu even op voor de foto, normaal trek ik de pad goe op, en dan blijft hij goed zitten, dus ik vind wél dat ze een goede pasvorm hebben (andere dekjes glijden sneller naar beneden, deze blijft hoog zitten) zoals ik al zei is hier een paar keer mee gereden, paard is toen naar de kliniek gegaan, en staat nu al een aantal maanden stil.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 01:47

van ankypads is inmiddels wel bekend dat ze vaak schuren, strak trekken op de schoft e.d... er zit geen pasvorm in die rugnaad, en als je de pad optrekt gaat ie plooien, een gevoel dat voor het paard te vergelijken is met een bobbel in de vulling van je zadelkussens. bij mij komen spullen zonder pasvorm zoals ankypads er dan ook niet in. ik heb normale dekjes, meestal wel wat luxer met een leuk biesje oid, en zo dun mogelijk. mijn zadel is een paar maandjes in gebruik, en past perfect. ding was duur genoeg, ik zou gek zijn als ik dat comfort zou verpesten met een pad of bontje, puur omdat dat 'in' is. bovendien vind ik die bontjes niet eens mooi.

@ dees_daan, ik zie dat je bontje niet alleen te klein is, ik zie ook een zwevend zadel. als een voorheen goed passend zadel dusdanig zweeft, weet de eigenaar iig zeker dat het met zo'n bontje niet meer past.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:03

nou, ik ben blij dat ik dan toch niet de enige ben die zo over die anky (en nep anky) pads denkt.
Voor mij ook alleen nog soepele dunne dekjes.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:31

De neppe Anky pads hebben wel een betere rugnaad. Ik vind Harry's Horse pads de beste rugnaad hebben.
De Anky's hebben eigenlijk een waardeloze pasvorm, ik vind ze erg mooi en ik heb er ook wel een paar, mijn pony heeft er geen last van, heeft een normale schoft en ik trek ze overdreven hoog op Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 12:39

inderdaad, er zijn van andere merken (en merkloos) ook mooie pads te koop die wel een voorgevormde rugnaad hebben. spul moet voor het dier gewoon lekker zitten vind ik. ik ga ook niet hardlopen met sokken die dubbel zitten.

Sandka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 13:54

ik heb van hh een suede pad, ik vind het erg fijn. Hij is ook mooi voorgevormd, die van anky vind ik veel minder mooi ook, zo'n groot merk ook op dat dekje

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 17:33

ik heb zelf een maxam thorrowgood zadel wat ik van m'n instructrice heb overgenomen. Hij past goed en ze heeft er totaal geen last van. Ik ben er dus niet zo zeer van overtuigd dat een duur zadel beter is dan een goedkopere(uitzonderingen daar gelaten, sowieso heb ik geen kieffereuro's Knipoog )
Ik mag gewoon hopen dat er mensen zijn die het een en ander leren van dit topic.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 02:01

ben ik met je eens, het duurste zadel is lang niet altijd het beste, en je kunt ook tweedehands bijv. erg goede zadels voor weinig krijgen. ipv. 5 anky setjes kan je al een nette oudere kieffer kopen.

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 13:15

Heb ook een hele poos met een bontje en pad onder het zadel gereden eigenlijk vooral omdat ik het mooi vond een meende dat het fijner voor mijn paard was.

Toen ik laatst de zadelmaker erweer bij had om mijn zadel te controleren adviseerde hij me juist zonder bontje te rijden omdat het zadel zo veel beter lag en ik dan veel meer contact met mijn paard had dan dat er zo'n dikke laag tussen zat.
Heb het bontje er nu dus weer onder vandaan en het bevalt prima!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:25

Ik gebruik eigelijk enkel dunne dekjes. Ik geef eerlijk toe dat ik een tijd een heel dun bontje heb gebruikt, omdat ik het 'sjiek' vond staan. Maar nu ligt het ergens in mijn kast, waarschijnlijk gebruikt als nestje van muizen Haha!

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:37

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het bontje ook hebt aangeschaft omdat ik het mooi vond. Maar toch voelde het niet goed, pad + bontje, het zadel lag dan bijna net zo hoog als de oren van Lies!
Ik ben nog steeds heel blij met mijn Bartl lamsvelletje, hartstikke zacht en ik zou 'm voor nog geen 200 euro wegdoen!

Wat je wel heel vaak ziet is dat mensen een te klein bontje met rand kopen voor hun zadel en dat het zadel dan drukt op die rand. Als je ze dan ziet lichtrijden en telkens dat zadel ziet drukken. Aiii Scheve mond

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 17:13

ik ben blij op dit moment met dit topic. Komen steeds meer mensen die een "negatieve" ervaring hebben met de combinatie. waardoor misschien hopelijk andere mensen er een openbaring door krijgen Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:03

@ classeygurl, fijn dat je zadelmaker zo eerlijk is. elke goede zadelmaker zou dat als advies geven. super!

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 23:17

Helaas is de titel zadelmaker niet beschermd en kan iedereen zich ene zadelmaker noemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:18

merrieveulen schreef:
ben ik met je eens, het duurste zadel is lang niet altijd het beste, en je kunt ook tweedehands bijv. erg goede zadels voor weinig krijgen. ipv. 5 anky setjes kan je al een nette oudere kieffer kopen.

als je 4 ankypads laat liggen, (50 euro per stuk) dan heb je al een netjes kieffer zadel Ja

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:24

dees_daan schreef:
merrieveulen schreef:

als je 4 ankypads laat liggen, (50 euro per stuk) dan heb je al een netjes kieffer zadel Ja

wat natuurlijk niet wil zeggen dat die dan overal op past omdat het een Kieffer is... Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:28

Nouvel schreef:
dees_daan schreef:

wat natuurlijk niet wil zeggen dat die dan overal op past omdat het een Kieffer is... Clown

zeg ik dat dan? nee.. ik zeg alleen dat je een kieffer hebt voor dat geld. dus snap niet waar deze opmerking nou weer vandaan komt Lachen ik snap écht wel dat een kieffer niet op elk paard past (geen enkel zadel past overal op).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:30

nee, sorry, maar ik kon het even niet laten... Cool

snap best dat het bij wijze van is... Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:32

Nouvel schreef:

waarom niet? denk je dat ik iemand ben die denkt, oh ik heb nog een zadel liggen, hup kwak maar op zijn rug en rijden maar.. vind het een beetje een nutteloze (en uitlokkende) opmerking.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-02-08 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:42

Wij zijn erg tevreden over onze Mattes-bontsjabrak. Deze heeft een vrije ruggegraat en gebruiken we gelijk op de rug, dus niet met een dekje eronder. Voor het paard erg comfortabel en het is echt niet veel dikker dan een gewone sjabrak. Het lijkt dikker door de lange haren van het bont, maar als je het induwt is het echt niet zo dik. Volgens de zadelmaker was er geen enkel bezwaar tegen het gebruik ervan en de pasvorm van het (overigens passende) zadel verandert er niet door. Je moet er alleen geen dekje onder gebruiken, want dan heeft het bont helemaal geen nut meer. Het enige nadeel is dat het in de zomer wel erg warm is en dan gebruiken we meestal een PK-pad die lekker snel droogt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 08:12

dees_daan schreef:
Nouvel schreef:

waarom niet? denk je dat ik iemand ben die denkt, oh ik heb nog een zadel liggen, hup kwak maar op zijn rug en rijden maar.. vind het een beetje een nutteloze (en uitlokkende) opmerking.

Nee tuurlijk niet, het was ook niet spcifiek op jou gericht, sorry als dat zo overkwam...

Maar meer in z'n algemeenheid, want ik denk dat er genoeg mensen zijn die wel zo denken, dat als je een zadel van een goed merk hebt, dat je dat dan overal zonder problemen op kunt leggen...
(daar doelde ik eigenlijk op, niet op specifieke personen, want dan kan ik van achter de computer helemaal niet zien natuurlijk...)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-08 15:19

Mensen hou het gezellig ja!
Beide opmerkingen kloppen. Vier ankypads laten liggen, kun je een duur zadel kopen, maar sterker nog een passend zadel.

Jol1 je hebt volkomen gelijk, jij bent zo iemand die een bontje gebruikt waarvoor het bedoelt is.

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:57

dees_daan schreef:
het zadel valt niet over het bontje heen, aan bijde kanten niet, op de schoft ligt het goed, zadel was nu even op voor de foto, normaal trek ik de pad goe op, en dan blijft hij goed zitten, dus ik vind wél dat ze een goede pasvorm hebben (andere dekjes glijden sneller naar beneden, deze blijft hoog zitten) zoals ik al zei is hier een paar keer mee gereden, paard is toen naar de kliniek gegaan, en staat nu al een aantal maanden stil.

In je profiel staat ook een foto dat je met hetzelfde bontje + de pad op de schoft aan het rijden bent Knipoog Het was niet aanvallend bedoeld, gewoon als tip.
Het zadel valt misschien aan de zijkant niet over het bontje heen, maar de achterkant wel. Waar jij dus op zit, als jij met bijv. lichtrijden weer in het zadel komt krijgt je paard een dreun in zijn rug.
Ik adviseer je bij deze, dat als je een bontje wilt gebruiken bij het rijden, een grotere moet kopen Lachen
Of je het opvolgt moet je natuurlijk zelf weten.