Bit met koperen spiralen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PBA_

Re: Bit met koperen spiralen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 17:07

intressant topic is dit geworden

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-08 19:14

Mijn ene paard kauwt ook nooit, maar is toch los en ontspannen én schuimt ? Maar wat zou ik moeten voelen wanneer ik het rolletjes bit in mijn mond stop ? Ik voel nl echt niets ?

MoniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-08 00:12

splash1999 schreef:
intressant topic is dit geworden

Inderdaad, ik ben er nl wel aan uit, ik koop geen ander bit.
Als ik dat zou doen pak ik er een met een (normaal) koper mondstuk, daar loopt hij ook fijn op.

Maar het is toch een interessant onderwerp, want wat is het toch een markt!
En wat zijn er martelwerktuigen zeg.. Maarja, dat vind ik vaak ook al van een pessoa bit met van die ringen

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 01:47

PollyB schreef:
Mijn ene paard kauwt ook nooit, maar is toch los en ontspannen én schuimt ? Maar wat zou ik moeten voelen wanneer ik het rolletjes bit in mijn mond stop ? Ik voel nl echt niets ?

ik weet niet, maar misschien moet je het bit ook laten rollen, want anders is er toch geen wrijving? Verward
of warm laten worden i dunno.

Of misschien heb je een even harde mond als je paard nadat hij dit bit een tijd heeft gedragen Clown Vork

Zo'n bit verbieden ze toch niet voor niets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 10:24

Dat is ook zo jaimey
speeksel moet goed tussen de rollen komen
En een sec in je mond leggen of een heel uur vol met druk...
Maar ik ga hier niet meer op haar in...kan me er vreselijk woest om maken... zegt mij genoeg wie en wat ze is... Verdrietig
Niet de schuld bij je eigen rijden leggen, nee een onschuldig paard de dupe laten worden...dierenliefhebbers noemen mensen die paardrijden zich...
Verschillende zeker...maar enkele echt niet...bah

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 11:09

Ik kan me de twijfels van Jaimyliefje wel begrijpen. De rolletjes bitten worden juist verkocht als vriendelijk en de rollertjes (dus geen spirallen of martelwerktuigen) als een sort 'spelletje' waar je paard mee kan rammellen om speksel te vormen. De goude metalen en koper worden verkocht als 'lekker smakkend'. Verder had ik ook nooit gehoord van een 'batterij' werking. Mijn man zei trouwens dat toen ze klein waren deden ze een batterij in hun mond om te voelen als hij het nog deed. Als ze een tinteling voelde dan was de batterij nog goed! Nou, dat had ik ook nooit gehoord!

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 16:09

Dit paard rijd ik met een dubbeld gebroken watertrens Verward

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:02

runningkawa schreef:
Dat is ook zo jaimey
speeksel moet goed tussen de rollen komen
En een sec in je mond leggen of een heel uur vol met druk...
Maar ik ga hier niet meer op haar in...kan me er vreselijk woest om maken... zegt mij genoeg wie en wat ze is... Verdrietig
Niet de schuld bij je eigen rijden leggen, nee een onschuldig paard de dupe laten worden...dierenliefhebbers noemen mensen die paardrijden zich...
Verschillende zeker...maar enkele echt niet...bah

Het gaat wel erg ver RK.
Het bit wordt verkocht als een vriendelijk bit, door mensen die er verstand van zouden moeten hebbenn. Als iemand zelf geen verstand heeft van potentialen, en niet snapt hoe dit stroom op kan leveren en bovendien ook nog niets voelt op het moment dat ze het bit zelf in hun mond doen... Wie moet je dan geloven? Die zogezegd 100en verkopers met verstand ervan, of het handjevol mensen dat zegt dat het slecht is... Tel daar bij op dat je paard en dan toch zo lekker op loopt, dan kan ik me voorstellen dat iemand toch denkt dat die verkopers gelijk hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:12

Jaimyliefje schreef:
PollyB schreef:

ik weet niet, maar misschien moet je het bit ook laten rollen, want anders is er toch geen wrijving? Verward
of warm laten worden i dunno.

Of misschien heb je een even harde mond als je paard nadat hij dit bit een tijd heeft gedragen Clown Vork

Zo'n bit verbieden ze toch niet voor niets?

helemaal goed gezegd meid !

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:20

PollyB schreef:

En waarom die andere dan niet?

Ik heb de werking van het bit uitgelegd aan de verkoopster, en die heeft hem geschrapt uit haar winkel Go jij! Go jij!
zo bereik je nog eens wat,
zij had er namelijk geen idee van.. Totdat ik het haar vertelde en toen zei ze: so hee, weer wat geleerd. Klinkt inderdaad behoorlijk logisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:25

Jaimyliefje schreef:
PollyB schreef:

En waarom die andere dan niet?

Ik heb de werking van het bit uitgelegd aan de verkoopster, en die heeft hem geschrapt uit haar winkel Go jij! Go jij!
zo bereik je nog eens wat,
zij had er namelijk geen idee van.. Totdat ik het haar vertelde en toen zei ze: so hee, weer wat geleerd. Klinkt inderdaad behoorlijk logisch.

welke winkel dan ?

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:26

Die is wat ouder en is nooit goed gereden, op aanraden van instructie een tijdje met zo'n bit gereden ging super goed. Heb nu 1x in de 2 week springles en dan is ie mieters sterk, toen zei ook die instructrice probeer het eens met dit bit. En nu rijd ik dus een tijdje niet door slechte weer & verhuizing, maar heb er wel 1 aangeschaft om na de verhuizing er weer mee te rijden. Maar voornamelijk voor het springen.

En kijk ik snap helemaal niets van metalen en reacties, en aangezien jullie onwijs vel reageren heb ik maar eens zelf het bit in de mond gedaan, heb die rolletjes laten rollen, heb hem onder de kraan gedaan warm water weer in mijn mond, heb hem ook door mijn handen heen gewreven en als ik niets voel, dan neem ik toch aan dat mijn paard er ook niets van zal voelen ? Maargoed jullie willen toch niets van mij aannemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:29

je paard moet er een uur mee rond renne met druk er op. en als hiuj sterk word met springen dan is het voor jou nog lang geen tijd om te springen. over die instructiese die mag van mij meteen in pakken. als je niets snapt van die metalen ga dan maar een keer met je scheikunde leraar praten.
dit is echt al ee honderd keer gezegt door 100 verschillende mensen dus neem maar van ons aan dat het niet vriendelijk is.

edit: ik weet niet om welke van je 2 paarden dit gaat. maar ff voor de duidelijk heid die lipizaner die heeft al een ongeloofelijk dun bitje in (dus erg scherp) en die tuiger die heeft al een D trens in het "scherpste" bit dat je op wedstreid mag starten dus ga je dr nu iets nog scherpers in hangen. dan ben je eerst weer een jaar verder voor dat ze weer zacht genoeg in hun mond zijn. dat je weer met een toegestanen bit kan starten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-02-08 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:31

Anoniem schreef:
Citaat:
...

welke winkel dan ?

CVS, ik geloof het eigenlijk niet omdat ze er dik geld mee verdienen.
Maargoed, ze zei het wel. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:34

Jaimyliefje schreef:
Anoniem schreef:

welke winkel dan ?

CVS, ik geloof het eigenlijk niet omdat ze er dik geld mee verdienen.
Maargoed, ze zei het wel. Haha!

haha oke Lachen tsja altijd het proberen waard

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:42

Daar liep die witte op een myler, dat wou niet echt. Dus nu rijd ik op dubbelgebroken watertrens met dik midden stuk, aurigan. Die ander heeft daar een d trens enkel gebroken dacht ik in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:44

waarom probeer je eerst een myler en dan pas een dubbelgebroken trens ? maar voor welke wil je dat rollerbit gebruiken ?

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:47

Die zwarte is geen tuiger btw Knipoog en ik reed altijd met dubbel gebroken. Maar ik was benieuwd naar myler hoe ze daar op zou lopen. Had daar goede reacties over gehoord, maar hij was eigenlijk te groot, kun je ook goed zien op de foto's. Maar op de dubbel gebroken liep ze ook fijn. Was trouwens zo'n level 1 dressuur myler.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:51

dus je probeerde een myler omdat andere daar goed op liepen. dus probeerde je een myler alhoewl hij goed liep op een dubbelgebroken ? ik weet niet of je het weet maare een myler en dubbelgebroken bit zit nogal een verschil in. beetje vaag

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:54

Nee, was gekocht voor die zwarte maar dat maakte geen verschil dus toen dacht ik probeer het op de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 17:56

ik vind het redelijk vreemd hoor dat je dat gaat proberen. als ik hier een pessoa bit had liggen had ik ook niet zo iets van kom laat ik dat eens proberen op mijn super zacht in het mondje jongen paard die nu op een dubbelgebroken bit loopt

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:00

Dat vind ik wel even iets heel anders ? Mijn moeder was goed voorgelicht in de winkel over het bit en de werking ervan, maar voor myler zijn ook voor en tegen standers, ik heb hem nu in de kast liggen. Maar myler is absoluut geen scherp bit, degene die wij hadden, want ze hebben ook afschuwelijke marteltuigen Scheve mond . En volgens mij hebben jullie echt het idee dat wanneer ik op een paard zit, met al het geweld erop ga zitten sleuren, en trekken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:07

nee dat is het niet wij (al ik voor de rest mag spreken) vinden het vreemd dat. jij als nog een rollerbitje koopt alhoewel (bijna) idereen het afraden. en dat vinden wij vreemd.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 18:46

zat dit topic is van voor naar achter te lezen en heb wat 'interessante' reacties gezien.

Ik vind dat je mensen niet zo kan afstraffen op pure ontwetendheid.

Dat NATUURKUNDIGE (geen scheikunde) verschijnsel is waar. Er zijn inderdaad potentiaalverschillen maar zeer minimaal. Betwijfel het daardoor of je paard daar echt last van zou hebben. Denk zelf eigenlijk van niet. Zou even moeten googlen of hier enigszins onderzoek naar 'voelbaarheid' is gedaan. Bij mens of dier.

Heb trouwens ook eens de regelementen van de KNHS bekeken en daar staat niet in dat je met een D-trens met verschillende metalen niet mag starten. Een voorwaarde is dat het bit van metaal of rubber is gemaakt.
(voor degenen die het na willen lezen is het: Disiplineregelement Dressuur. Annex A- Toegestane bitten voor trenshoofdstellen voorzien van een enkele trens)
Punt 11 geeft aan dat er roterende stukken aan mogen zitten.
Kan het mis hebben maar dan zou ik dat graag ergens in de regelementen willen zien. (iemand??)

Ik denk dus dat wanneer je goede resultaten bij je paard behaald, dus niet alleen kop naar beneden, maar gehele ontspanning in de bovenlijn e.d. krijgt is het misschien wel een goede manier.

Mijn eigen dier bijvoorbeeld. Paard beleerd met een, in mijn ogen, vriendelijk dubbelgebroken bit. Wat bleek mijn paard had last van zo'n dik (wat mensen associeren met vriendelijk) bit. Dit bit zat haar alleen maar in de weg. Dus ging over naar een dunner watertrensje ook dubbelgebroken, nog problemen. En aangezien watertrensjes (met uitzondering van de onderlegtrensen) vaak alleen maar in de wat dikkere vormen te krijgen zijn heb ik een dunner D-trensje gekocht. (heb het echt niet zelf verzonnen op aanraden van de veearts) En zowaar zijn alle problemen (kopschudden, mond open, vastpakken, heel der lijf van spanning vast zetten) verdwenen. Dus heb er een heel fijn paard aan over gehouden. Die zich wel ontspant en zich lekker in z'n vel voelt zitten.

Het is dus niet alleen maar negatief!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 19:05

@ uletje : over dat D trens je heb 2 soorten D trensjes 1 met en 1 zonder rollertjes en zonder is vriendelijk met is onvriendenlijk