Slecht tuig, wel dure onnodige spullen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kerstkrans

Re: Slecht tuig, wel dure onnodige spullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 15:30

ben het wel met jullie eens,
maar ik ben ook van mening dat als je een aantal paarden hebt, het niet te doen is voor ieder paard afzonderlijk een zadel te kopen.

ik heb 1 zadel, en daar rijd ik 2 paarden mee.
zit bij allebei goed, maar voor de zekerheid lig er een bontje onder.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:35

Elk paard verdiend een goed passend zadel dus 1 paard moet wel een goed zadel hebben maar meerdere paarden moeten maar ene zadel delen?

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-08 19:51

ik gebruik mijn zadel voor 2 paarden, friezen wel te verstaan. op mijn fries is die 'aangemeten'. er hoefde niks aangepast te worden omdat het zadel goed lag en alleen ingereden moest worden. op mijn zusje haar fries past ie ook goed. dus in mijn ogen hoeft een paard daar niet onder te lijden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 19:58

Tja meningen verschillen, elke rug is anders dus ook elke rug heeft een ander zadel nodig.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 13:04

Ik heb het allebei goed zadel (door bestfit) en dure onnodige spullen Bloos
En elke week goed les Knipoog

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 14:49

_Skess_ schreef:
Sommige mensen verdoezelen ook hun zadelprobleem met al die bontonderleggers...echt een hekel heb ik aan die dingen.

9 van de 10 mensen gebruikt het voor de sier en weet gewoon niet dat het zadel daar alleen maar opgevuld en kleiner van wordt...hetzelfde geld voor die dikke ankypads...daar gaat je zadel ook niet beter van liggen!

Als je zadel goed ligt moet een anky er ook onder kunnen, dat zegt mijn zadelmaker

Over de bontjes ben ik het wel met je eens Ja Ik gebruik er alleen een bij mijn springzadel op advies van mijn zadelmaker(gebruik het zadel maar 1x in de maand) verder laat ik direct de zadelmaker komen als ik twijfel en is dat het aller belangrijkste in mijn ogen, dat je zadel goed ligt!

Ik heb ook veel en soms dure shabrakjes, maar daar bezuinig ik zeker niet voor op mijn tuigage

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 16:39

Precies als er een dikker dekje onderligt en het zou knellen is past het zadel ook niet goed.

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:14

MISTRAL94 schreef:
Tja meningen verschillen, elke rug is anders dus ook elke rug heeft een ander zadel nodig.

Als je gewoon een standaard maat zadel hebt, waarom zou het dan niet op verschillende paarden passen ? Ik zie veeel vaker mensen die steeds met maatzadels lopen te prutsen en er helemaal geen rekening mee houden dat een paard ook nog kan groeien Slapen
En om nog even te reageren op je bericht hierboven: Een dikker dekje kan wel degelijk schelen. Als er iets te veel ruimte bij de boom overgehouden wordt, kun je dat prima opvullen met een bontje mits het een niet te groot verschil is. Het wordt niet voor niets aangeraden door zadelmakers Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:04

Mosh schreef:
MISTRAL94 schreef:

Als je gewoon een standaard maat zadel hebt, waarom zou het dan niet op verschillende paarden passen ? Ik zie veeel vaker mensen die steeds met maatzadels lopen te prutsen en er helemaal geen rekening mee houden dat een paard ook nog kan groeien Slapen
En om nog even te reageren op je bericht hierboven: Een dikker dekje kan wel degelijk schelen. Als er iets te veel ruimte bij de boom overgehouden wordt, kun je dat prima opvullen met een bontje mits het een niet te groot verschil is. Het wordt niet voor niets aangeraden door zadelmakers Knipoog

Misschien moet jij even beter lezen? Lange tijd werd er hier geschreven volgens de "kenners" van bokt dat dikkere dekjes uit den boze waren. Was niet goed zorgt voor slecht passende zadels enz. Ik reageer daarop dat als een zadel met een wat dikker dekje al knelt dat het dus te nauw aangemeten is Knipoog Ik heb niets tegen dikkere dekjes en ook niet tegen bontjes (mits het niet gebruikt wordt om slecht passend tuigage te verdoezelen)

Over de standaard zadels, elke rug is anders dus elk zadel heeft ook een andere aanpassing nodig om het goed passend te krijgen! Het zadel van mijn oudere merrie heeft bijvoorbeeld extra ruimte tussen de kussen omdat anders de ruggengraad knel komt te zitten. De meeste mensen denken dat een zadel goed ligt als het bij de schoft maar vrij ligt, verder kijken ze niet. Er zijn weinig goede zadelmakers hier in nederland maar ze zijn er dus wel, een goede zadelmaker heeft kennis en ervaring houdt dus ook rekening met jonge paarden die nog groeien en van bouw kunnen veranderen.
Dat jij standaard zadels prima vind is jou keus, ik heb daar een andere mening over Knipoog

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 08:40

MISTRAL94 schreef:

Ja dat is waar, maar jullie zijn toch niet in de illusie dat er op handelsstallen etc voor elk paard een eigen zadel is?

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:24

nargileh schreef:
maar ik ben ook van mening dat als je een aantal paarden hebt, het niet te doen is voor ieder paard afzonderlijk een zadel te kopen.

Ik heb 4 paarden, en ze hebben alle 4 een eigen zadel Clown
En die waren allemaal boven de 100 euro..

Triksie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 11:33

Ik zie dit idd ook heel vaak...jammergenoeg...
en dan nog overdreven veel dekjes e...
als je 20 a 30 dekjes kan kopen (echt al meegemaakt hoor)
waarom moet t dan een superoude niet passende zadel zijn
die amper iets kost...
arme paardjes...

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:13

Keesje schreef:
MISTRAL94 schreef:

Ja dat is waar, maar jullie zijn toch niet in de illusie dat er op handelsstallen etc voor elk paard een eigen zadel is?

Nee hoor die illusie heb ik niet maar daarom mag ik daar wel een andere mening hebben over 1 zadel op meerdere paarden!

Keesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 12:43

MISTRAL94 schreef:
Nee hoor die illusie heb ik niet maar daarom mag ik daar wel een andere mening hebben over 1 zadel op meerdere paarden!

Ja dat mag jij Haha!

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:05

Triksie schreef:
die amper iets kost...
arme paardjes...

Ik heb ook 30 dekjes Bloos
Maar dan wel twee goed passende zadels.
Keurig nagekeken door een ervaren zadelmaker. Lachen

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:10

cremellogek schreef:
nargileh schreef:

Oeps een nulletje vergeten zie ik, ik bedoelde 1000 euro..

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:16

Nikkii_Lisa schreef:
Triksie schreef:
die amper iets kost...
arme paardjes...

Ik heb ook 30 dekjes Bloos
Maar dan wel twee goed passende zadels.
Keurig nagekeken door een ervaren zadelmaker. Lachen

Ik heb ook een zeer goed zadel
60 dekjes Bloos
Goede stal
Ach daarom en als je er geld voor heb maakt het toch niks uit Knipoog

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 14:18

cremellogek schreef:
cremellogek schreef:

Oeps een nulletje vergeten zie ik, ik bedoelde 1000 euro..

gemiddelde mens kan dat niet betalen, en heeft dat er neit voor over. als ik edward gal op een foto zie. zie ik ehm ATLIJD met hetzeflde zadel rijden. volgens mij legt anky ook op ieder paard haar anky zadel.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:21

Ik ben het met je eens!
Ik heb zelf een pony met laat ik maar zeggen; Een hele lastige rug Tong uitsteken
Bij de vorige eigenaar is er een zadel geweest die zijn rug verpest heeft, de pony moest naar de fysio, en is er wel weer helemaal bovenop, nu hebben we een goed passend stubben spring zadel.
Een hele dure, maar goed, je moet er wat voorover hebben he?
Ik vind het idd asociaal dat mensen met een niet goed passend zadel rijden.
Dat bewijst dus maar dat je niets van paarden afweet! Haha!
Groetjes

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:22

Gemiddelde mens kan dat wel betalen hoor, maar je moet keuzes maken. Ik heb geen auto, ik kan geen eigen huis kopen, ik ga nooit naar de kapper, etc.. Zou ik dat wel doen, dan kon ik dat ook niet betalen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 14:24

cremellogek schreef:
Gemiddelde mens kan dat wel betalen hoor, maar je moet keuzes maken. Ik heb geen auto, ik kan geen eigen huis kopen, ik ga nooit naar de kapper, etc.. Zou ik dat wel doen, dan kon ik dat ook niet betalen.

als ik hier in mijn omgeving kijken kunnen veel dat niet betalen. 4 paarden en 4 zadels. dat kost maar liefst ruim 4000 euro. kun je een paard van kopen!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:24

lotjj92 schreef:
gemiddelde mens kan dat niet betalen, en heeft dat er neit voor over. als ik edward gal op een foto zie. zie ik ehm ATLIJD met hetzeflde zadel rijden. volgens mij legt anky ook op ieder paard haar anky zadel.

En jij wil jezelf met anky of Edward vergelijken? Die hebben zoveel paarden op stal staan en ook nog eens paarden van een ander dus is dat helemaal geen mogelijkheid. Maar hoe kun je dan wel 2 paarden kopen en onderhouden en maar 1 zadel kunnen kopen? Gaat er bij mij niet in, overigens hoeft het ook geen zadel van duizenden euro's te zijn

SuusJj_tommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:25

Ik ben het helemaal met je eens!
Ik heb vorige week het zadel nog na laten kijken door de zadelmaker.
Ik zelf heb er niet zoveel verstand van, en vond het toch belangrijk dat het zadel goed ligt.
Hij lag wel goed, maar je weet maar nooit.
Je kan er beter voor de zekerheid een exper naar laten kijken!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 14:27

MISTRAL94 schreef:
lotjj92 schreef:

En jij wil jezelf met anky of Edward vergelijken? Die hebben zoveel paarden op stal staan en ook nog eens paarden van een ander dus is dat helemaal geen mogelijkheid. Maar hoe kun je dan wel 2 paarden kopen en onderhouden en maar 1 zadel kunnen kopen? Gaat er bij mij niet in, overigens hoeft het ook geen zadel van duizenden euro's te zijn

dat bedeol ik dus. wij hebben ook meerdere paarden. als ze straks 3 worden ga ik er echt geen nieuw zadel voor kopen. we hebben een paar zadels en kijken welke het beste ligt. maargoed waarom moeten wij wel voor ieder paard een zadel kopen. en anky en edward niet? ik vergelijk mezelf er niet mee, maar als je goed kijkt is het gewoon niet mogelijk. ik heb gewoon een 17.5 inch zadel medium boom. het ligt op mijn paard perfect, maar op ons andere paard ook.

cremellogek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:28

lotjj92 schreef:
cremellogek schreef:

als ik hier in mijn omgeving kijken kunnen veel dat niet betalen. 4 paarden en 4 zadels. dat kost maar liefst ruim 4000 euro. kun je een paard van kopen!

Mijn paarden waren in aanschaf goedkoper dan 4000 met z'n 4-en Vork
Hebben die mensen wel een auto, eigen huis, en gaan ze op vakantie enz? Wat dat zijn dingen die veel meer kosten dan 1 in de 20-30 jaar een zadel aanschaffen! Dus die kiezen ervoor om dat niet te doen.