Nut springschoenen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Biepje

Re: Nut springschoenen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 23:12

Dat is ook net mijn punt, doe ze aan met buitenrijden, sgw, eventing, springen, buitenzetten, weet ik veel, daar zijn ze nodig. Maar als een paard op zijn kogels trapt tijdens een dressuurtraining, moet hij leren dat hij dat niet mag doen, dan zit er gewoon iets fout. Ik zie ook pas het laatste jaar plots iedereen ermee rijden, voorheen kraaide er geen haan naar.

Altijd je paard willen beschermen is echt niet goed, ze kunnen best wel wat aan, maar geef ze dan ook de kans om er sterk in te zijn.

Als een Anky tijdens een prijsuitreiking een ietwat enthousiast paard heeft dat dan zich pijn doet omdat het te onstuimig wordt, dan is dat een pak lastiger voor haar, ze leeft er immers van. Maar een paard hoort normaal gezien niet aan te tikken.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 08:34

als een paard zoals mijn zusje zich aantikt(paard is 3.5 jaar) dan kan hij daar nog niks aan doen. want je kunt hem dat niet leren. we bieden hem steun zodat ie wat stabieler wordt, maar het is nu nog een kluns met te lange benen!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 08:37

Ik gebruikte ze tot voor kort dus alleen maar de eerste 2 weken na de hoefsmid, maar nu gebruik ik ze dus bij mijn ene merrie ook tijdens het rijden. Zij is herstellende van een langdurige blessure en is vaak met haar voorbeen net niet op tijd weg zodat ze met haar achterbeen aantikt. Zodra ze weer sterk genoeg is gaan ze weer af, maar tot die tijd vind ik wel dat ik haar moet beschermen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 08:37

Wat wordt er hier weer zwart/wit gekeken. Ik ben het ook zeker eens met de mensen die zeggen dat ze ook zonder moeten kunnen lopen. Maarrrrr ik ben zuinig op mijn ijzers, en het gaat bij die van mij altijd mis als hij een partijtje rodeo speelt. Dan trapt hij zonder springschoenen 100% zeker zijn ijzers er af. Daarbij is mijn paard ook nog een beetje lomp, better safe than sorry!!!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 08:49

Wat ik nog helemaal niet voorbij heb zien komen is het nut van springschoenen in de training van IJslanders. Daar worden ze vaak gebruikt als hulpmiddel om de voorhoeven iets meer gewicht te geven, waardoor de takt iets anders wordt. Vooral bij laterale paarden heeft dit zin.

Zie bijvoorbeeld:
http://www.icelandichorses.co.uk/WT03%20tolt%20fin2.jpg

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 16:55

Biepje schreef:
Dat is ook net mijn punt, doe ze aan met buitenrijden, sgw, eventing, springen, buitenzetten, weet ik veel, daar zijn ze nodig. Maar als een paard op zijn kogels trapt tijdens een dressuurtraining, moet hij leren dat hij dat niet mag doen, dan zit er gewoon iets fout. Ik zie ook pas het laatste jaar plots iedereen ermee rijden, voorheen kraaide er geen haan naar.

Altijd je paard willen beschermen is echt niet goed, ze kunnen best wel wat aan, maar geef ze dan ook de kans om er sterk in te zijn.

Als een Anky tijdens een prijsuitreiking een ietwat enthousiast paard heeft dat dan zich pijn doet omdat het te onstuimig wordt, dan is dat een pak lastiger voor haar, ze leeft er immers van. Maar een paard hoort normaal gezien niet aan te tikken.

Dus als mijn (bijna) vierjarige er tijdens een "gewone" training een keer vandoor schiet, ergens van schrikt of struikelt en doordat hij dan niet gewend is (was) aan de ijzers zichzelf openhaalt of de ijzers er ondervandaan trapt. Dan vind jij het onzin dat ik hem die dingen om doe?

Ga je niet op je woorden aanvallen, maar denk wel dat je weet waar ik op doel met het volgende voorbeeld:

Britt is een draver, loopt enigzins anders dan een gemiddeld dressuurpaard en kan nogal eens een gekke pas zetten. Natuurlijk, met dressuur "hoort" ze zichzelf niet aan te tikken en ze moet dat ook leren. Maar als ik haar dan ijzers onder doe en ze haalt zichzelf open. Dan vind ik het niet zo vreemd dat ik dan eerst een tijdje die springschoenen om doe en ze er weer afhaal als ze beter op haar eigen benen loopt. Ditzelfde geld voor lucky (bijna 4). En dan kan "men" wel zeggen, ja, maar als een paard bij de dressuur zichzelf aantikt dan is er toch iets fout, dus dan kan je beter daar aan werken ipv beschermers om te doen. Maar tsja, in die tijd dat ik daar dan mee aan het werk ben moet ik haar/hun maar telkens haar/hun benen open laten halen???

carientje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:24

Ik gebruik mijn springschoenen omdat mijn pony met de achterbenen tegen de kroonranden aan slaat

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 18:26

ik gebruik springschoenen omdat mijn paard anders zijn ijzers eraf trapt, die van mij zijn dus wel flink aan de maat omdat die helemaal over de achterkant van de hoef moest vallen.

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:29

lovelucky schreef:
Biepje schreef:

Dus als mijn (bijna) vierjarige er tijdens een "gewone" training een keer vandoor schiet, ergens van schrikt of struikelt en doordat hij dan niet gewend is (was) aan de ijzers zichzelf openhaalt of de ijzers er ondervandaan trapt. Dan vind jij het onzin dat ik hem die dingen om doe?

Ga je niet op je woorden aanvallen, maar denk wel dat je weet waar ik op doel met het volgende voorbeeld:

Britt is een draver, loopt enigzins anders dan een gemiddeld dressuurpaard en kan nogal eens een gekke pas zetten. Natuurlijk, met dressuur "hoort" ze zichzelf niet aan te tikken en ze moet dat ook leren. Maar als ik haar dan ijzers onder doe en ze haalt zichzelf open. Dan vind ik het niet zo vreemd dat ik dan eerst een tijdje die springschoenen om doe en ze er weer afhaal als ze beter op haar eigen benen loopt. Ditzelfde geld voor lucky (bijna 4). En dan kan "men" wel zeggen, ja, maar als een paard bij de dressuur zichzelf aantikt dan is er toch iets fout, dus dan kan je beter daar aan werken ipv beschermers om te doen. Maar tsja, in die tijd dat ik daar dan mee aan het werk ben moet ik haar/hun maar telkens haar/hun benen open laten halen???

Een draver is dan ook geen dressuurpaard Knipoog , is ze pas als je ze hebt omgeschoold tot dressuurpaard waar ze dan niet meer zal aantikken.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-08 19:32

ik gebruik springschoenen voor de training van mijn ijslandse paard Lachen

EvelienH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 17:35

Ik gebruik ze alleen met losgooien, ze is dan namelijk nogal enthousiast. Hyper! Bij mijn vorige paard had ik ze om met springen, ze wou nog wel eens op dr ballen springen.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-08 21:52

ik gebruik ze altijd bij mijn D pony
hij tikt constant zijn voor - hoefijzers aan.
dus moet het wel, ik neem ze gewoon zwart

maar aangezien in in het geel-blauw ga crossen ga ik gele springschoenen (of klosschen) bestellen Pling

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:43

ProudJustify schreef:
Ik gebruikte ze tot voor kort dus alleen maar de eerste 2 weken na de hoefsmid, maar nu gebruik ik ze dus bij mijn ene merrie ook tijdens het rijden. Zij is herstellende van een langdurige blessure en is vaak met haar voorbeen net niet op tijd weg zodat ze met haar achterbeen aantikt. Zodra ze weer sterk genoeg is gaan ze weer af, maar tot die tijd vind ik wel dat ik haar moet beschermen.

Goed zo!
Jij weet hoe het moet zo denk ik er ook over.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:48

Wind schreef:
Wat ik nog helemaal niet voorbij heb zien komen is het nut van springschoenen in de training van IJslanders. Daar worden ze vaak gebruikt als hulpmiddel om de voorhoeven iets meer gewicht te geven, waardoor de takt iets anders wordt. Vooral bij laterale paarden heeft dit zin.

Zie bijvoorbeeld:
http://www.icelandichorses.co.uk/WT03%20tolt%20fin2.jpg

Ik gebruik ze daar dus voor Knipoog

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:51

Ik gebruik ze vaak tijdens het longeren als de buitenbak wat zwaar/ modderig is. Om de bal van de hoef te beschermen (aantikken door achterbeen) en om te voorkomen dat ze hun ijzers uittrappen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 01:26

Tot voor kort gebruikteik nooit springschoenen, sinds ik United heb gebruik ik ze mt losgooien... aangezien hij dan nogal te keer kan gaan.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 01:59

Biepje schreef:
Een draver is dan ook geen dressuurpaard Knipoog , is ze pas als je ze hebt omgeschoold tot dressuurpaard waar ze dan niet meer zal aantikken.

Dan zijn er een heleboel paarden die Z lopen die geen dressuurpaard zijn..