Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Biepje schreef:Dat is ook net mijn punt, doe ze aan met buitenrijden, sgw, eventing, springen, buitenzetten, weet ik veel, daar zijn ze nodig. Maar als een paard op zijn kogels trapt tijdens een dressuurtraining, moet hij leren dat hij dat niet mag doen, dan zit er gewoon iets fout. Ik zie ook pas het laatste jaar plots iedereen ermee rijden, voorheen kraaide er geen haan naar.
Altijd je paard willen beschermen is echt niet goed, ze kunnen best wel wat aan, maar geef ze dan ook de kans om er sterk in te zijn.
Als een Anky tijdens een prijsuitreiking een ietwat enthousiast paard heeft dat dan zich pijn doet omdat het te onstuimig wordt, dan is dat een pak lastiger voor haar, ze leeft er immers van. Maar een paard hoort normaal gezien niet aan te tikken.
lovelucky schreef:Biepje schreef:Dat is ook net mijn punt, doe ze aan met buitenrijden, sgw, eventing, springen, buitenzetten, weet ik veel, daar zijn ze nodig. Maar als een paard op zijn kogels trapt tijdens een dressuurtraining, moet hij leren dat hij dat niet mag doen, dan zit er gewoon iets fout. Ik zie ook pas het laatste jaar plots iedereen ermee rijden, voorheen kraaide er geen haan naar.
Altijd je paard willen beschermen is echt niet goed, ze kunnen best wel wat aan, maar geef ze dan ook de kans om er sterk in te zijn.
Als een Anky tijdens een prijsuitreiking een ietwat enthousiast paard heeft dat dan zich pijn doet omdat het te onstuimig wordt, dan is dat een pak lastiger voor haar, ze leeft er immers van. Maar een paard hoort normaal gezien niet aan te tikken.
Dus als mijn (bijna) vierjarige er tijdens een "gewone" training een keer vandoor schiet, ergens van schrikt of struikelt en doordat hij dan niet gewend is (was) aan de ijzers zichzelf openhaalt of de ijzers er ondervandaan trapt. Dan vind jij het onzin dat ik hem die dingen om doe?
Ga je niet op je woorden aanvallen, maar denk wel dat je weet waar ik op doel met het volgende voorbeeld:
Britt is een draver, loopt enigzins anders dan een gemiddeld dressuurpaard en kan nogal eens een gekke pas zetten. Natuurlijk, met dressuur "hoort" ze zichzelf niet aan te tikken en ze moet dat ook leren. Maar als ik haar dan ijzers onder doe en ze haalt zichzelf open. Dan vind ik het niet zo vreemd dat ik dan eerst een tijdje die springschoenen om doe en ze er weer afhaal als ze beter op haar eigen benen loopt. Ditzelfde geld voor lucky (bijna 4). En dan kan "men" wel zeggen, ja, maar als een paard bij de dressuur zichzelf aantikt dan is er toch iets fout, dus dan kan je beter daar aan werken ipv beschermers om te doen. Maar tsja, in die tijd dat ik daar dan mee aan het werk ben moet ik haar/hun maar telkens haar/hun benen open laten halen???
, is ze pas als je ze hebt omgeschoold tot dressuurpaard waar ze dan niet meer zal aantikken.
Bij mijn vorige paard had ik ze om met springen, ze wou nog wel eens op dr ballen springen.
ProudJustify schreef:Ik gebruikte ze tot voor kort dus alleen maar de eerste 2 weken na de hoefsmid, maar nu gebruik ik ze dus bij mijn ene merrie ook tijdens het rijden. Zij is herstellende van een langdurige blessure en is vaak met haar voorbeen net niet op tijd weg zodat ze met haar achterbeen aantikt. Zodra ze weer sterk genoeg is gaan ze weer af, maar tot die tijd vind ik wel dat ik haar moet beschermen.
Wind schreef:Wat ik nog helemaal niet voorbij heb zien komen is het nut van springschoenen in de training van IJslanders. Daar worden ze vaak gebruikt als hulpmiddel om de voorhoeven iets meer gewicht te geven, waardoor de takt iets anders wordt. Vooral bij laterale paarden heeft dit zin.
Zie bijvoorbeeld:
http://www.icelandichorses.co.uk/WT03%20tolt%20fin2.jpg
Biepje schreef:Een draver is dan ook geen dressuurpaard, is ze pas als je ze hebt omgeschoold tot dressuurpaard waar ze dan niet meer zal aantikken.