dubbelgebroken bit beter?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: dubbelgebroken bit beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 23:32

_Lorette_ schreef:
Ik wilde mijn merrie wel graag op een dubbelgebroken bit rijden, maar dat vond ze echt niets. Instructrice vond haar ook fijner op een enkelgebroken bit. Die hangt er dus ook in.

De ruin heeft weer een dubbelgebroken bit.

Grappig, hier precies andersom: de (drukke) merrie loopt prima met dubbelgebroken RVS en de jonge ruin ging er gigantisch mee klooien en neemt de enkelgebroken bustrens juist heel goed aan. Ik dacht ook altijd dat dubbelgebroken altijd prettiger zou zijn voor het paard en was dus heel verbaasd dat het bij de jonge ruin zoveel onrust opleverde.

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:30

en misschien even een dom vraagje maar, wat is het verschil tussen een dubbelgebroken bustrens en een dubbelgebroken watertrens?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 21:56

runningkawa schreef:
@Safiera
voor 22 euro heb je een rvs dubbelgebroken bit van harry's horse Lachen

rond tussenstukje is zachter Lachen

Rond tussenstukje lijkt mij fijner op de tong... en 22 euro, is vind ik best veel voor een bit (voor verzorgpony). Weet ook niet of ze het fijn vindt (al kan ik het dan altijd nog voor Waldi gebruiken, als ik hem ruim koop. Is die van HH plat of bol in het midden? Pony'tje heeft een best laag gehemelte en daar drukt dus normaal haar enkelgebroken bit tegen aan. Met bitloos merk je echt dat ze rustiger is en haar neus niet alleen omlaag, maar ook naar voren durft te steken Haha!

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:21

22 euro veel? Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt, je doet je paard er een hoop plezier mee. Van hh heb je ze trouwens al voor 19.95 en 2e hands via internet kun je ook wel voor minder bitjes overkopen.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 22:59

Hmm ,
Ik rij ook liever met dubbelgebroken ,
N mijn paardenbeest neemt het ook veel fijner aan !

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 23:29

lexxxi schreef:
en misschien even een dom vraagje maar, wat is het verschil tussen een dubbelgebroken bustrens en een dubbelgebroken watertrens?

Kijk even op bijvoorbeeld de Divoza site, daar staan voorbeelden genoeg op. ( www.divoza.nl )

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 08:05

maar het gaat me om het verschil in werking (sorry dat ik dat er niet bij zij Bloos )

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 11:09

Ik vind een dubbel gebroken bitje vééél fijner, ze lopen dr veel ontspannender op en daardoor geven ze ook nog eens makkelijker naar.

Ik heb Harry's horse dubbel gebroken met Augarian. Daar sabbelen ze lekker op Tong uitsteken

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:17

LindaV schreef:
22 euro veel? Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt, je doet je paard er een hoop plezier mee. Van hh heb je ze trouwens al voor 19.95 en 2e hands via internet kun je ook wel voor minder bitjes overkopen.

Een hoop plezier heb ik haar al gedaan, heb een bitloos hoofdstel gekregen met sinterklaas! Ik weet dat bitloos meer dan 2x zo duur is maar dat is wel verstelbaar voor bijna alle paarden/grote pony's. Een bitje past in de regel toch maar een bepaalde mondsoort. En tweedehands ben ik al op zoek! Heb alleen de juiste maat en dikte nog niet gevonden. Weet ook niet of ik een plat of bol tussenstukje neem. En ze is alleen bustrenzen gewend, kan ik dan zomaar over op een watertrensje?

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:25

Charlottte schreef:
Ik rijd al mijn paarden met een dubbelgebroken bit, deze ligging in de mond is beter, zeggen veel mensen, en geloof ik zelf..

wat denken jullie hiervan?

een dubbel gebroken bit is scherper dan een enkel gebrokenbit, dit omdat het tussen stukje tussen de 2 breuken op de tong druk, die drukt de tong alsware na beneden. omdat voor de paarden best gevoelig kan zijn ( niet pijnlijk) gaan ze er beter naar luisteren dan een enkel gebroken bit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:27

En heb jij ook gelezen wat de werking van een enkel gebroken bit is? Lachen

tylani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 20:03

het hangt ook wel een beetj van je paard af hoor denk ik.,
mijn verzorgijslander word zowel gereden met dubbelgebroken als bitloos en reageert soms beter op bitloos en soms beter op het bit zonder echt duidelijke oorzaak...

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 21:28

ik rij nu met een enkel gebroken en wil ook een dubbelgebroken kopen en kijken of er verschil is ik kan een koperen kopen maakt het uit wat voor je neemt?

angel2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 16:36

Wij rijden veel jonge paarden op een dubbelgebroken bit.
Wij hebben een dubbelgebroken bit met een dik(rond) tussenstuk (argentaan).
Je hebt ze ook met een plat tussenstuk.
Ik vind dat dit bit lekker in de mond ligt, vooral jonge paarden (en dan praat ik wel over zadelmak maken) hebben de neiging strak te worden in de mond. Op het dubbelgebroken bitje laten ze sneller 'los'.

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 18:05

Interessant topic. Ik lees dat veel mensen goede ervaringen hebben met een dubbelgebroken bit. Nu was ik aan het denken, ik rijd zelf (nog:P) met een enkelgebroken bitje. Dakota ontspant hier niet zo goed op. Nu was ik aan het denken, zou ik eens een dubbelgebroken bitje kunnen proberen?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:10

ChrissiejJ schreef:
Interessant topic. Ik lees dat veel mensen goede ervaringen hebben met een dubbelgebroken bit. Nu was ik aan het denken, ik rijd zelf (nog:P) met een enkelgebroken bitje. Dakota ontspant hier niet zo goed op. Nu was ik aan het denken, zou ik eens een dubbelgebroken bitje kunnen proberen?

Ja, waarom niet?

swingfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:15

Hey,

Mijn ruintje sinds ik een dubbelgebroken bit erin heb hangen vertrouwd hij mijn hand 10 x beter, loopt veel meer ontspannen. heb een dubbelgebroken met rond middenstuk van HH. Fijn bitje voor weinig geld!

ChrissiejJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:36

swingfield schreef:
Hey,

Mijn ruintje sinds ik een dubbelgebroken bit erin heb hangen vertrouwd hij mijn hand 10 x beter, loopt veel meer ontspannen. heb een dubbelgebroken met rond middenstuk van HH. Fijn bitje voor weinig geld!

Nou dan ga ik eens op die positieve reacties af en het proberen. Hoe duur was jouw bit?

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:34

--> HAR

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:43

ik heb mijn haf met enkelgebroken ingereden.. omdat ik nooit anders had gehad...
naar anderhalf jaar vond ik dat ze wel is een beetje mocht zakken met haar hoofd, hoe meer ik vroeg hoe moeilijker ze deed.
Wel is waar, was ze wel scherm aan het bit wat wendingen betreft (waarschijnlijk om het haar pijn bezorgde en ze hier snel van weg wilde)
Ik heb nu denk ik bijna een jaar een dubbel gebroken met koperen mondstuk (ze zeggen dat ze dat lekkerdere vinden en wat meer gaan schuimen en mijn paard schuimde helemaal niet, dus ik dacht als ik tog een nieuwe koop dan gelijk koper)
Aan het begin was hij vrij zwaar op dit bit, haar hoofd liet ze wel meer zakken, maar ze was bijna niet te sturen. Mijn hulpen waren niet duidelijk en waarschijnlijk een groot verschil met het vorige bit en begreep ze niet goed wat ik bedoelde..
Misschien heeft dit 2 maandjes geduurt. En tot nu toe, gaat het nog steeds als maar beter..
Beter aan de teugel, beter over haar rug, beter aan het been. Haar hele lichaam gaat mee in de wendig en niet alleen het hoofd en de hals omdat een enkel gebroken bit waarschijnlijk wat pijn bij haar veroorzaakte.
Ik ben dus zeer tevreden, ze schuimt trouwens ook beter en knabbelt vaak wat op het bitje.
Geef haar ook wel eens een stukje appel of een snoepje dat ze nog iets meer gaat knabbelen en het bit beter gaat aannemen.
en ook omdat ze natuurlijk heel lief is en ik trots op haar ben Knipoog

Jdewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 10:17

Mijn 3 jarige ben ik aan het laten wennen aan een bit,
Ik heb er een dubbelgebroken voor

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:07

LindaV schreef:

Voor een verzorgpony en voor iemand die misschien niet werkt en alleen maar wat zakgeld krijgt is het een hele investering Knipoog

Ik rij met enkelgebroken bitten. Ik had voor mijn jonge merrie een dubbelgebroken K&K, daar liep ze niet lekker op, pakte het bit vast met een zachte hand kwam je niet ver. Dus werden de hulpen steeds harder. Dat is de reden dat ik overgestapt ben op een enkel gebroken bitje, hier lopen beide paarden goed op.

maks13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 10:11

ik heb mijn pony op een dubbel gebroken gereden
ze ging hier erg mee klieren ze vond het te los toen ben ik op enkel gebroken gaan rijden en dit gaat beter maar dat ligt ook aan wat jou pony fijn vind

peter_pan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:46

ik rij mijn paard nu ook met een dubbelgebroken en dit gaat zalig!
heb al vanalles geprobeerd (enkel gebroken, happy mouth bit, .....) maar uiteindelijk leek dit bit echt het beste....
dit is dus echt alhankelijk van paard tot paard...

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 12:52

Ik heb mijn paard altijd op een dubbelgebrokenbitje gereden.
Alleen de laaste tijd werd hij heel erg stug op het bit wou het niet meer aannemen helemaal niets
ging gewoon met ze hoofd in de lucht lopen helemaal geen onspanning enzo.
Dus rijd hem nu met een enkelgebrokenbitje en daar reageert hij nu heel goed op.
Dus het ligt echt heel erg aan het paard.
Laatst bijgewerkt door D_Desteny op 02-02-08 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt