Peesbeschermers wel of niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Re: Peesbeschermers wel of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 18:42

Okee, maar welke zijn beter:
3in1 of gewone

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:43

dat durf ik niet te zeggen... Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 18:45

okee dan wacht ik nog even op een andere reactie

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:48

ik gebruik altijd mijn peesjes. gewoon uit veiligheid, voorkomen is beter dan genezen zeg ik maar... Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-07 18:49

en welke peesjes heb jij?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 19:18

Sodeletuut schreef:
Okee, maar welke zijn beter:
3in1 of gewone

Gewone. Waarom? Die zijn aan de voorkant tenminste nog open. Bij 3 in 1 is de gehele pees opgesloten waardoor er helemaal geen lucht meer bij kan komen.

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:43

heej Carmen.
Karin heeft ook altijd peesjes om, de andere paarden van stal ook.
Ik heb nooit last gehad van warme pezen.
pezen worden net als je spieren sowieso wel warm met het rijden, of jij nou beschermers om hebt of niet.
Bij recreatie is het niet zo'n must als je paard niet strijkt, maar bij intensievere dressuur en springen is het wel handig, want je paard kan altijd tijdens zijgangen wat strijken
Laatst bijgewerkt door Odetje92 op 29-12-07 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:23

mijn paard heeft nu geen ijzers, en ik rijd alleen in de bak. dan vind ik het ook niet nodig om peesbeschermers om te doen. maar als ze straks weer ijzers heeft (eventueel proppen) ga ik ze zeker weer om doen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:52

Odetje92 schreef:
heej Carmen.
pezen worden net als je spieren sowieso wel warm met het rijden, of jij nou beschermers om hebt of niet.
Bij recreatie is het niet zo'n must als je paard niet strijkt, maar bij intensievere dressuur en springen is het wel handig, want je paard kan altijd tijdens zijgangen wat strijken

Als het bij recreatie niet zo'n punt is als je paard niet strijkt, waarom zou het dan wel een punt zijn bij de "sport"? Mijn paard loop recreatief ook alle zijgangen (vooruit, nog niet in de galop) en ik hoef er nog steeds geen rommel omheen te doen. Trouwens, op wedstrijd moeten de pootjes ook bloot worden getoond, dus als je paard zo onhandig is met z'n pootjes, zou je dus na een wedstrijd direct door kunnen rijden naar de kliniek. Volgens mij gebeurt dat niet echt op grote schaal Knipoog
Enne, als die pezen TE warm worden, is het einde sportpaard.....

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 11:40

Sodeletuut schreef:
en welke peesjes heb jij?

die bling blings van harry's horse Haha!
daar zitten bij de pezen ook "luchtgaatjes" in.
en die van br...

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:15

Waratje schreef:
Odetje92 schreef:
heej Carmen.

Als het bij recreatie niet zo'n punt is als je paard niet strijkt, waarom zou het dan wel een punt zijn bij de "sport"? Mijn paard loop recreatief ook alle zijgangen (vooruit, nog niet in de galop) en ik hoef er nog steeds geen rommel omheen te doen. Trouwens, op wedstrijd moeten de pootjes ook bloot worden getoond, dus als je paard zo onhandig is met z'n pootjes, zou je dus na een wedstrijd direct door kunnen rijden naar de kliniek. Volgens mij gebeurt dat niet echt op grote schaal Knipoog

Een paard heeft een grotere kans te strijken bij zijgangen, het hoeft dus niet.
En als je peesbechermers op de juiste manier gebruikt, gaan de pezen er echt niet aan.
Anders zouden peesbeschermers toch wel een waarschuwingsbriefje krijgen lijkt mij

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 13:52

Waratje schreef:
Odetje92 schreef:
heej Carmen.

dat een paard met wedstrijd geen peesjes om mag komt omdat er gekken zijn (ik bedoel hier niets mee, ik spreek ook niemand aan) die hun kreupele paard met peesbeschermers proberen te verbergen dat hij kreupel is. oid

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:36

of ze verzwaren voor een mooier effect van been op tillen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:51

Ik rijd alleen met bescherming als een paard zich snel bezeerd, of ijzers heeft. Mijn paarden hebben in de winter nooit ijzers, dus ook geen bescherming. Door de vocht en zweet krijgen ze snel druk plekken.

Louise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 13:03

Een paard dat geen fouten in de bouw heeft en goed zijn voorbereid op het werk wat ze moeten doen heeft (meestal) geen bescherming nodig. Maar ik raad het aan om bij de eerste ritten wel kniebeschermers te gebruiken, omdat ze nog geen evenwicht hebben en op die manier kan je weer wat gebroken knieen voorkomen. Als je wondjes op de benen van het paard vind en je gaat je paard beslaan dan zou ik wel peesbeschermers gebruiken. Het nadeel van bescherming is dat je paard er afhankelijk van wordt en dat het een broedplaats is voor bacterieen.

brietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 16:49

Als een paard aantikt is het (naar mijn idee) beter om ze wel te gebruiken.
Ik heb de Gingers van Harry's Horse en die bevallen heel goed!

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:20

Ik rijd altijd met beschermers, om blessures te voorkomen. Ik heb wel gewone peesbeschermers, dan worden de pezen niet zo warm.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:23

ik heb gewone peesbeschermers Lachen voor en achter
al mijn paarden hebben deze aan met rijden Lachen

En wat betreft je vraag op: welke beschermers heb jij?
merk maakt niet uit, even kijken wat je fijn vind..
Ik vind HH en die gewone nortons absoluut niet fijn!

BR, norton pro en eskadron vind ik wel erg fijn Ja

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:31

Ik gebruik mijn peesbeschermers omdat hij soms uit lompigheid nog wel is zijn voor benen raakt.

Mensen die het niet gebruiken en dan zien dat hij aantikt en het dan wel gaan gebruiken, jullie zijn gek! dan kan het al te laat zijn!!!!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-08 21:34

Odetje92 schreef:
heej Carmen.

hee Miranda,
ik wil toch wel dressuurmatig met haar gaan trainen en ook (in de toekomst) gaan springen, is ze nu nog te jong voor. dus het lijkt mij wat fijner Haha!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 21:54

Louise95 schreef:
Een paard dat geen fouten in de bouw heeft en goed zijn voorbereid op het werk wat ze moeten doen heeft (meestal) geen bescherming nodig. Maar ik raad het aan om bij de eerste ritten wel kniebeschermers te gebruiken, omdat ze nog geen evenwicht hebben en op die manier kan je weer wat gebroken knieen voorkomen. Als je wondjes op de benen van het paard vind en je gaat je paard beslaan dan zou ik wel peesbeschermers gebruiken. Het nadeel van bescherming is dat je paard er afhankelijk van wordt en dat het een broedplaats is voor bacterieen.

Van gewone peesbeschermers wordt het paard echt niet afhankelijk Knipoog

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 22:07

Ik gebruik ze alleen als het paard ze nodig heeft, zichzelf dus aantikt.
Misschien met springen of als hij/zij buiten schrikkerig zou zijn en dit uit in opzij springen.
Maar als het paard zonder goed loopt zou ik ze niet gebruiken, niet iets proberen te maken wat niet stuk is zeg maar

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:48

Ik gebruik om te rijden altijd peesbeschermers voor. Het vreemde is dat ik hier van mensen lees dat hun paarden gaan zweten onder de peesbeschermers? Dat heeft die van mij dus nooit, zelfs in de zomer is er geen zweetje te zien (terwijl de rest van het paard dan aardig zweet en onder het hoofdstel allemaal natte plekken). Ik heb trouwens de Norton Pro peesbeschermers. En sinds kort een stel "normale" minder net afgewerkte, maar ook daaronder geen zweet. Warmte valt ook mee, maar ik moet bekennen dat ik geen idee heb hoe warm het zou worden als ik zonder rijd.

Liseef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:52

Van die mensen die er voor de sier mee rijden heb je er veel bij ja, eigenlijk vind ik dat maar een beetje onzin Tong uitsteken Ik gebruik voor mijn paard alleen peesbeschermers bij springen.

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 22:28

Mijn paard strijkt heel erg, en soms tikt hij ook aan, als ik rij hoor je alleen maar getik. Maar ik rij er ook mee als ik op een paard rij dat niet strijkt of aantikt. Ze kunnen altijd een gekke sprong meken, en met hun hoeven tegen hun pezen komen. En in de zomer zweten ze bij mij iig bij de peesjes evenveel als onder het zadel, dus ander zou het zadel ook slecht zijn omdat het warm wordt Clown