wat vinden jullie van beugels onder het zweetblad?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: wat vinden jullie van beugels onder het zweetblad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:40

Ik ben al vrij snel over gegaan naar onderlangs.
En bij mij is mijn zweetblad aan de opstapkant wel degelijk anders als de andere kant.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:44

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 03-03-24 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 12:47

Bij mijn zadel kunnen ze er alleen maar onderlangs. Het blad is daardoor wel gekreukeld, maar dat 'hoort' zeg maar bij dit soort zadel.
Voor de rest merk ik eigenlijk niet zoveel verschil, boven of onderlangs. Lachen

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 15:53

Heerlijk onderlangs! Als je even een rondje zonder beugels wilt, dan hangen ze gewoon stil, je been ligt mooi vlak, er hangen geen losse dingen rond, ik vind het ideaal!

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:44

Schijnt toch minder goed voor je zadel te zijn (ondanks dat de bovenkant mooier blijft), een zadel is ontworpen om ze erover te dragen, en het eronder is meer een (mode)gril. Zegt de zadelmaker.
ik vind het totaal niet rijden, je kunt geen kant op met je been. Maar goed ieder zijn meug natuurlijk

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:50

Jalenka_Kiya schreef:
Ik heb ook nooit gemerkt dat zweetbladen ervan uitrekken, maar zelf heb ik ze er altijd boven.
Schijnt wel zo te zijn dat sommige merken geen garantie geven als je de beugelriemen onder het zweetblad draagt. De beschadigingen vanaf onder zouden groter kunnen zijn dan vanaf boven door de gesp. Geen idee of het (beide) waar is, maar dat is wat ik heb gehoord.

de gesp moet je ook onderaan bij je beugel dragen,
als je de gesp boven hebt dan slijt het juist de gaten door het leer heen!
en zadelmakers geven alleen geen garantie als de gleuf er naderhand in in gesneden..
maar veel nieuwe zadels hebben dit er al standaard ingesneden..

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 21:52

Verschrikkelijk de beugels eronder langs. Ik laat ze er gewoon boven langs Lachen

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 23:58

Bij mijn zadel (prestige trekker) kan het niet anders dan de beugelriemen onder het zweetblad. Ik heb wel veiligheidsbeugels omdat de beugelriemen aan een ring vast zitten, die kunnen dus niet eens los. In eerste instantie leek het me niks, had al eens op een ander zadel gereden met beugelriemen eronder en dat zat toen niet lekker, met dit zadel vind ik het wel fijn rijden. Van de week heb ik er ook mee gesprongen, merk eigelijk geen verschil.
M'n zweetbladen zijn nog netjes, ik zie ook geen vervormingen.
Bij uitrekken van de zweetbladen door de beugelriemen onder het zweetblad kan ik me helemaal niks voorstellen.

CiiSau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 00:00

ik heb het nog nooit geprobeerd, maar ik denk toch dat ik het
niet lekker zou vinden rijden, omdat de riemen dan niet vrij liggen! Bloos

Maar het is natuurlijk het proberen waard denk ik

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 00:03

Inprincipe moet je er geen last van hebben als je een gewone en een nette beenligging hebt. Of het gevaarlijker weet ik niet. Maar het lijkt me wel logisch, want volgens mij schieten ze moeilijker los. Zelf rij ik met mijn riemen over het zweetbald bij mijn eigen paard en op mijn bijrijdpaardje eronder, ik merk eigenlijk helemaal geen verschil. Lachen

_Marije

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 12:59

Als het kan draag ik ze altijd onder het zweetblad. Qua rijden merk ik niet veel verschil, misschien dat mijn benen iets stiller liggen omdat je wat minder speling hebt, maar je zadel beschadigt aan de bovenkant veel minder.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:49

Ik heb ALTIJD mijn beugels onder het zweetblad. Bij mijn vorige zadel kon dit niet, dus heb ik bovenaan mijn zweetblad iets open laten snijden, door de zadelmaker, zodat de beugels wel onderlangs kunnen..Bij mijn nieuwe zadel kan het allebei, en desondanks heb ik ze er toch onder zitten..Vind het fijner zitten, mijn benen liggen wat stiller en mijn zadel slijt minder snel.Dus voor mij niet meer over het zweetblad..

En over het eruit kunnen schieten van de beugels..Ik heb altijd de haken openstaan, en heb het al een keer gehad, dat mijn beugel eruitschoot omdat een paard te ver omhoog ging..Dus het is bij mijn zadel gewoon veilig Lachen

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 22:53

Vriendin van mij heeft ze er ook onder, maar hele zweetblad bolt..
Vind het wel mooier voor zadel, minder slijtage.

immanuel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:17

ik heb het nog nooit geprobeerd, dacht dat het wel boven langs hoorde zelfs Tong uitsteken

immanuel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 01:19

domme vraag hoor maar vint iemand het nou beter rijden is er meer ,controlen over ,zitten het lekkerder heeft het een reden ?

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:43

Ik vind dat mijn been wat steviger ligt..Ik zit dichter bij m'n paard met mijn benen..Ik vind het gewoon echt super, ik zou niks anders willen..Maar het hoef niet perse bovenlangs hoor, dat is je eigen keuze..Lachen

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:51

Bij mijn zadel (Startrekk Espaniola) kan het ook niet anders dan onder het zweet blad. Echt aan veiligheid is niet gedacht want het zadel heeft inplaats van haakjes grote ringen waaraan de beugelriemen bevestigd moeten worden.
Het was wel even wennen, maar nu ik het gewend ben rijd het heerlijk. voor mij zoiezo geen engels/dressuur zadel meer (maar das een ander verhaal)

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:56

Ik vind het verschrikkelijk. Je kan niet ff snel je beugels langer of korter maken, heel geklier. t Ziet er wel mooier uit Lachen

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 14:59

Een meisje van stal heeft het, maar in haar zweetblad zijn er allemaal kreukels door gekomen.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 17:34

Jolienn schreef:
Ik vind het verschrikkelijk. Je kan niet ff snel je beugels langer of korter maken, heel geklier. t Ziet er wel mooier uit Lachen

Hoezo kun jij je beugels dan minder makkelijk korter of langer maken? Ik kan nog steeds mijn stijgbeugels even makkelijk korter of langer maken..Want als ik mijn beugel pak, dan komt ie voor aan mijn zadel tussen de kniewrong en het zweetblad door..Dus dat is bij mij geen probleem Lachen

cocktail

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:04

ik vind het maar irri, mijn hele blad gaat naar voren als ik ze onder langs draag.

PollyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:06

Ik vind het super rijden. Kan alleen niet met ons ene dressuur zadel. Met de andere kan het wel.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:09

Gewoon bovenlangs ik heb er geen last van.

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:05

Met wedstrijden zullen ze er niet over vallen maar heb in de spring reglementen gelezen dat je de beugelriemen niet onder het zweetblad door mag lopen.
Geciteerd van de knhs site, onder spring regelementen:
Verboden:
Beugelriemen en beugels welke op enigerlei wijze zijn vastgemaakt, waardoor het
vrijkomen wordt belemmerd.
Beugelriemen, die onder het borsttuig of ander deel van het tuig of singel doorlopen.

Volgens mij wordt met hete laatste bedoeld onder ander deel van het tuig, het zweetblad en weet niet of er sprake is van vrijkomen belemmerd, als ze hierdoor moelijk loskomen indien val.

ChristyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 18:46

Kan dat bij elk zadel de beugels onder het zweetblad ?