Welk bit gebruiken jullie en waarom?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Julie_x

Re: Welk bit gebruiken jullie en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:10

Ik rijd met een gewoon enkelgebroken watertrensje. Ik dacht erover om een dubbelgebroken te kopen, omdat een enkelgebroken watertrens hard op het gehemelte werkt als je een beetje hard trekt, maar dah heb ik er wat over gelezen. Blijt uit veel sites dat een dubbelgebroken erg hard op de tong inwerkt.
Iemand ervaring?

Edit: Typfout Bloos
Laatst bijgewerkt door Julie_x op 29-12-07 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

J_anita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:18

Ik reed eerst altijd met een enkel gebroken D-trensje maar ben overgestapt op een
dubbel gebroken watertrensje.. Hier reageert ze veel beter op Cool

Nancy_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:23

Ik rijd met een koperen Sprenger bit. met een gekanteld tussenstukje.
Mijn paard gaat er goed van schuimen en volgens mij is het een vrij 'paardvriendelijk' bitje. Heb meerdere bitjes geprobeerd, maar op dit bitje rijdt mijn paardje het beste.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:28

ik rijd mijn tee haflingers op een dubbel gebroken bustrensje met plat tussenstukje.
dubbelgebroken is vriendelijk en beide zijn makkelijk en licht in de mond.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:46

Nancy_B schreef:
Ik rijd met een koperen Sprenger bit. met een gekanteld tussenstukje.
Mijn paard gaat er goed van schuimen en volgens mij is het een vrij 'paardvriendelijk' bitje. Heb meerdere bitjes geprobeerd, maar op dit bitje rijdt mijn paardje het beste.

welke heb je? de dynamic of de conrad ultra? ik vind dat sprenger ook fijne bitten heeft idd... is ook één van de weinige fabrikanten die een fatsoenlijk onderzoek uitvoert bij elk nieuw te introduceren bit...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 14:13

De grootste loopt met 11.5 enkelgebroken bustrens.

De kleine heeft een 10.5 enkelgebroken pelham bitje en een enkelgebroken gewoon onderleg watertrensje.

Ze doen het er prima op. Ik probeer eerst een bitje dat ik denk dat het beste bij ze past als ze het er goed op doen blij fik dat botje gebruiken zo niet ga ik op zoek naar wat anders.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:31

Simpel goedkope bustrens, best dik bit 13,5 cm
Waarom...toen ik Tim ging verzorgen werd die met dit bitje gereden, dat gaat prima dus houden we het zo Haha!

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 17:43

ik heb diverse bitten geprobeerd en heb het idee dat mijn paardje, ondanks de naam, het dangerbit het fijnste vindt.
Het is een vrij dunne dubbelgebroken watertrens, waar ze erg lekker op loopt. Soms moet ik buiten helaas even fors ingrijpen en dan heb ik het idee dat ze het fijn vindt dat dit bit niet zoals een gewone gebroken trens haar mondhoeken fijn knijpt, maar dan in een ongebroken trens verandert. Zodra de druk weg is verandert hij weer in een dubbelgebroken bit.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 10:50

hackamore (is welliswaar geen bit maar toch)

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 19:54

Ik rijd beide (3 jarige net zadelmak, 5 jarige M1) op hetzelfde dubbel gebroken dikke watertrensje. Beide knabbelen er fijn op en doen het goed op dit bitje! Voorlopig houdt ik beide hierop.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 20:09

Ik rij met een dubbelgebroken Robart- bit. Dit bit kan aan alle kanten bewegen/ draaien en hierdoor blijft bijv de rechterkant op zijn plaats als je links stuurt. Hoewel hij er in het begin iets té veel mee aan het spelen was, loopt hij er nu super op en schuimt als een tierelier. Pling

X_XnicoleX_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:02

ik gebruik een dubbel gebroken dunne bustrens van Harry's Horse met een koper mondstuk en zilvere ringen. Mijn pony loopt hier super op, maar het heeft wel 2 kanten, want aan de ene kant is ie vrij zacht omdat het een koper mondstuk is, wat ze vaak lekker vinden en omdat het dubbelgebroken is, maar aan de andere kant is het bit wel vrij dun. Dus ik vind het wel mooi gecompenseerd Clown

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:08

Mijn vorige paard reed ik met een happy mouth bit, maar mn nieuwe heeft gevoelige mondhoeken die niet tegen dat plastic kunnen. Mn robartbit ging ook niet, omdat het een watertrens is en weer die mondhoeken. Een bustrens vond ik te vast liggen.
Daarom heb ik nu een dubbelgebroken trens die aan de zijkant bustrens is, waar ringen doorheen lopen, zodat de bustrens overloopt in een watertrens. En daar loopt ie super op.
Hij vindt alle bitten trouwens lekker smaken en schooit er zelfs om alsof ze van suiker zijn.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 23:11

De een op een K&K conrad ultra aurigan 18 mm dik. Fijn bitje, zacht in de mond, niet te dik. Hij loopt er relaxed op omdat er geen notenkraker effect plaats vindt.
Voor mn kleintje heb ik nu een ongebroken koperen trens met halve knevel 8 mm dik. Hij heeft weinig ruimte in zn mond, houdt niet van enkelgebroken en zo kan ik het bit niet door zn mond trekken

JennxMano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 19:08

Ik rijd met een stang . omdat mijn paard een tuigpaard is en al zijn hele leven lang met een stang loopt. op een gebroken bitje reageert hij niet.

Belleza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:43

niet gebroken rubberen watertrens

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:12

Ik rij met een dubbelgebroken argentaan K&K watertrens.
Soms reageert ie hier heel fijn op en dan weer een tijd op een kneveltrensje of andersom. Waarom dat weet ik ook niet.