Bit dat paarden niet vast kunnen pakken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lancome

Re: Bit dat paarden niet vast kunnen pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:34

Die van mij pakt ook vast, geen rijtechnisch probleem, maar hij liep niet lekker op gewone trensen. Het hoeft echt niet altijd rijtechnisch te zijn. Ik gebruik nu de Robart bitjes, de twee delen draaien onafhankelijk van elkaar en je hebt ze zowel enkel als dubbel gebroken. Paard is een stuk ontspannender in de mond en heeft weer en fijn schuimkraagje na het rijden. Hij geeft ook veel makkelijker na en hangt niet meer op mijn handen maar loopt op zijn eigen benen.

Lees dit ook eens:
http://www.equihof.be/easyshopmaker/easyshopmaker_14.html

ROBART `PINCHLESS` BIT
Paarden die druk zijn met hun hoofd en mond en/of zich op allerhande manieren proberen te onttrekken van het bit ondanks een zachte hand hebben veelallast van de knijpende functie van gewone gebroken trensen. Gebroken trensen zijn niet altijd even zacht dan wordt aangenomen. Iedere paarden mond is anatomisch anders gevormd. Hoewel het ene paard geen problemen ondervindt van een gebroken trens kan het voor een ander paard een ware hel zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 14:37

En nu wat nieuws? Lachen

Maar een robart enkelgebroken trens heeft ook gewoon last van die knijpende functie Lachen

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:56

runningkawa schreef:
En nu wat nieuws? Lachen

Maar een robart enkelgebroken trens heeft ook gewoon last van die knijpende functie Lachen

Ik weet niet waar het hem in zit, maar voor en mijn paard werkt het dus misschien toch het proberen waard?

ni3ki3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:59

Wat is de aanleiding dat je paard zijn bit vastpakt?

Meestal is het omdat ze niet helemaal soepel door hun rug zijn of voldoende rechtgericht..
Ik kan je geen bit aanraden voor dit probleem. Als een paard echt niet lekker door zn rug is of hij is bang of wat dan ook. Als een paard echt wil, zet ie de hals erop (pakt het bit vast) en gaat dan tog wel.
Ik denk dat je iets verder moet kijken. Waar ligt het probleem bij jou en je paard. en hoe kun je je paard of jou daarin helpen..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 16:10

ik rijd een pony die in de bak niks vreemt vind en heerlijk op haar bit loopt.. maar buiten haar energie gewoon kwijt moet!

zo dus ook wat vaker met haar naar het strand.. dan kan ze lekker uitrazen maar wat heen is gegaan moet ook terug dus moet te stoppen zijn Knipoog

bit tussen haar kaken en ze was nietmeer te stoppen.

hierdoor heb ik gekozen voor een pessoa met een dubbele teugel eraan Knipoog :

Afbeelding
bij het paarse stree[je de normale teugels waar je op rijd.
en bij het rode stree[je een paar extra teugels die je gewoon losjes erbij hebt.

als je paard dan weg is terwijl het mag gewoon rustig laten gaan eerst met de paarse teugel proberen terug te krijgen.
lukt dat niet dan pas pak je de rode teugel Knipoog

na een tijdje was ze gewoon altijd op de paarse teugel terug te rijden en ging haar normale bit er weer in Lachen

Jos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:44

Je kunt ook een pelham proberen, als dan niet in combi met een slofteugel.
Dan het je zeker meer te vertellen, een bit is zo scherp als de hand van de ruiter.
Ook een pelham kun je gewoon als bit gebruiken, ga je naar buiten dan doe je b.v. de teugels aan de onderste ring.
Uiteraar dheeft het e.e.a. ook met het rijtechnische te maken, maar er zijn veel paarden die het prima in een bak doen en zodra men naar buitne gaat proberen ze je ineens uit.
Dit kunnen heel wel aangeleerde zaken zijn, door anderen, voordat jij je paardje kocht, of zaken die je zelf hebt aangeleerd en nu niet meer wilt.

Succes in ieder geval, de aanhouder wint , streng doch rechtvaardig.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:24

sorry hoor maar pelham EN slof???

Waarom zijn de meeste oplossingen hier zo streng..
Ik zeg hiermee helemaal niet dat je dan maar bitloos moet gaan hoor...
Maar als je er allemaal tierelantijnen aan gaat hangen los je geen problemen op...Je maakt jezelf gewoon sterken...
Hier gaat je paard op reageren door zichzelf NOG sterker te maken en je kan mij alles wijs maken...maar dat is niet DE manier..

Ik kan je alleen een MYLER aanbevelen...
Sommige verkooppunten hebben erg veel verstand van mylers (oa westerbork) je legt je probleem uit en je krijgt het juiste bit mee....

Ze hebben mij nu tot 2x toe het juiste bit verkocht naar aanleiding van mij verhaal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:25

pelham en slof...dat is een cursus hoe krijg ikzo snel mogenlijk mijn paard in de worst Vork Vingers aflikken

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:28

Ik vind het wel een beetje heul erg grof....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:29

Mijn opmerking of pelham + slof?

Imo ogen zijn ze beide even grof Ja

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:31

Nee die pelham+ slof "tip".. Lachen

Leuk hoe mensen problemen willen oplossen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:32

idd..vooral het woord; oplossen Haha!

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:33

En denken dat het probleem altijd bij het paard ligt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:35

Waar anders aan?

Die pokkeknol luisterd toch niet...meteen afleren die onzin die hij verzint om onder het werk uit te komen Ja
Als je dat niet meteen grof doet dan ben je als ruiter de pineut hoor Ja

*slik*

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:41

Ja...hij zet je finaal in de zeik als je er niet nu een slof aan knupt..

Nee even serieus, het is een moeilijk paard zo te horen.
Maar ga het alsjeblieft niet oplossen met harde middelen...
Dit zijn vaak middelen waar een paard niks van leert en die je dus altijd zal moeten blijven gebruiken..

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:48

Ooit lang gelden (vorig jaar) reed ik op Pessoa en Slof, Pessoa had ik er nooit in moeten gooien en slof er ook helemaal nooit bij moeten hangen. Wat gebeurde keihard in de mond en nog moeilijker.

Toen overgestapt na veel doen en oefenen op een dubbelgebroken bustrens.

En nu bitloos, waar ik alles (en zelfs) meer mee kan. Dus vandaar raad ik Bitloos aan.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 20:55

Cynthiaaapje schreef:
Ooit lang gelden (vorig jaar) reed ik op Pessoa en Slof, Pessoa had ik er nooit in moeten gooien en slof er ook helemaal nooit bij moeten hangen. Wat gebeurde keihard in de mond en nog moeilijker.

Toen overgestapt na veel doen en oefenen op een dubbelgebroken bustrens.

En nu bitloos, waar ik alles (en zelfs) meer mee kan. Dus vandaar raad ik Bitloos aan.

pessoa moet je ook afwisselen Knipoog niet alleenmaar een pessoa gebruiken Lachen!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:03

ja wist ik dat toen ik er mee begon maar Tong uitsteken ik had hem er nooit in gelegd achterna, maar ja.. kan er nu nog weinig aan doen..

Rij nu lekker bitloos en alles gaat beter dan ooit..

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:33

Toen ik nog (soort) van Engels reed heb ik ook met pessoa gereden...kan nou niet echt zeggen dat mijn paard er beter van geworden is...(integendeel)..
We zijn nu 6 jaar verder en we rijden hoofdstelloos...met halsring Haha!
Ideaal! ze is lang niet zo paniekerig meer...ze was ook altijd veel te vlug...Dit gaat nog steeds met babystapjes maar er zit nog steeds verbetering in.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:34

een ge bit?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:35

kan je iets duidelijker zijn marleen_usar

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:14

TS je gaat het rijtechnisch oplossen met een slof?
Volgens mij is dat een tegenstrijdigheid.

Als er niets met je paard aan de hand is en ze vindt het alleen maar leuk om buiten heel hard te gaan (of ze gaat harder omdat dat leuker is dan werk) kun je het volgende proberen. Zodra ze zelf in galop gaat (of gaat versnellen in galop) en niet op een ophouding reageert lange teugel geven en heel veel benen geven, blijven drijven. Dan moet ze achter actiever worden en op eigen benen lopen en dan is rennen opeens niet meer zo leuk, want zwaar werk. Bij de meeste paarden is dit de snelste manier om de vaart eruit te halen, tenzij je een dressuurmatig goed getraind paard hebt die dit helemaal niet zo zwaar vindt, maar dan heb je waarschijnlijk dit soort problemen niet. In de bak werkt dit natuurlijk ook. Ik zou trouwens zelf nooit naar buiten gaan met een paard waarover ik in een bak geen tempocontrole heb.

Natuurlijk wil je haar op de duur leren terug te komen op een kleine ophouding maar in het begin helpt dit echt veel beter dan vreemde bitten of hulpteugels. De lol van wegrennen en/of versnellen gaat er zo heel snel vanaf en bijkomend voordeel: het is ook nog eens hele goede training aan een lange teugel galopperen.

Carolien007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:51

Las net een reactie over de passoa, moet je die echt afwisselen? Een kennis van mij rijdt namelijk alleen maar met dit bit, denk nu al 2 jaar.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 10:15

sorry was melig

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:43

Met een pessoa moet je zo kort mogelijk rijden, en op de lichst mogelijke stand. Als je maar één bit wil gebruiken moet je de teugels bij dresuur gewoon op het bovenste gaatje doen, en bij een buitenrit er een paar teugels op het nodige gaatje bijhangen. Nooit alleen op hefboom zetten.