Wie kun je als leek nog vertrouwen bij zadel keuze?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yucca

Re: Wie kun je als leek nog vertrouwen bij zadel keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:16

Maar ligt het dan aan het kwaliteit leer dat de zadels tegenwoordig niet meer passen, of hebben ze iets veranderd aan de pasvorm? Of is het productie proces sneller, waardoor vullingen ect. niet meer de kwaliteit hebben van vroeger.

Ik voorzie opeens een gat ik de markt voor leuk gekleurde, dunne, dekjes, net zoals 'vroeger.

Nu de dekjes erbij zijn gekomen': singels met elastiek, werden die jaren geleden ook al veelvuldig gebruikt?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:21

ik zie bij ons in de winkel veel verschillende soorten mensen voorbij komen in de winkel. mensen die hun paard totaal in de watte leggen en het totaal geen paard laten zijn, de zogenaamde paardenmensen, de mensen waarbij het alleen maar om het geld draait en vaak ook zeer onkundig zijn met paarden, en nog heel wat andere in de middenmoot.

daar tegenover zie ik ook heel veel verschillende zadels voorbij komen, beurs hier vertegenwoordiger daar, weer een nieuw zadel met een "nieuw" systeem, om gek van te worden.
ook zie je wel degelijk heel veel verschil tussen de kwaliteit van zadels van toen en nu. neem nou een oude kieffer, super kwaliteit, maar een nieuwe sorry ik ben er niet kapot van.

nou heb ik zelf redelijk geluk gehad met zadels en misschien ook wel een paard met een makkelijk exterieur waar alles zo ongeveer op past. eerst een kieffer gramisch (die was van mijn tante en moest dus terug) toen een kieffer wien (die werd helaas gejat) en nu bij toeval een anky (ik had op zeer kort termijn een zadel nodig omdat ik zo nodig op wedstrijd moest en ik kon een gebruikte anky lenen.) waarempel die lag ook meteen goed.

maar bij hoeveel mensen zie je niet dat probleem na probleem komt. en vaak ook de onkundigheid (opvullen wat is dat) en vaak speelt geld een grote rol want een zadel is duur en mensen zien vaak niet in hoe belangrijk een goed zadel (naast goed kunnen rijden Tong uitsteken) is.

overigens merk ik weinig verschil met de dikte van dekjes (wel natuurlijk belangrijk dat als je dikke dekjes meent te moeten gebruiken je zadel vaak ook minder dik gevult dient te worden) ik heb verschillende dingen gebruikt, dunnen dekjes, dikke dekjes (al vind ik de dikheid meestal nogal mee vallen) bondje, gelpad, bondje met gelpad (zeg maar niks :p) eerlijk ik merk weinig verschil voor mijn paard.

ik denk met name het verschil tussen vroeger en nu, dat de kwaliteit van zadels veer verandert is en wat er inderdaad gezegt wordt nu wordt er veel meer gekeken naar wat de ruiter wil jammer genoeg. maar goed zo oud ben ik nog niet dus daar doe ik verder geen uitspraken over.

het probleem zit hem wat mij betreft vaak in de onkundigheid van de verkoper, ik geef bewust geen advies over zadels omdat ik daar gewoon weg niet kundig genoeg voor ben, maar ik geloof dat menig verkoper meent wel een zadel te moeten kunnen verkopen.
en daarbij denk ik dat je met de zadels van nu je zadel regelmatig moet laten controleren qua ligging, je paard verandert, de dikte van kussen neemt af enz enz.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:21

harnessmaker schreef:
Traagschuim...... werkt de spier ook traag?

Volgens mij heeft traagschuim geen enkel nut anders dan een optisch beeld geven van correcte zadelligging en pasvorm omda het overal op de rug sluit. OOK OP PLAATSEN WAAR GEEN BOOM IN DE BUURT VAN HET PAARD KOMT. En dat kan niet kloppen.

Kijk eens hoe snel spieren bewegen als een paard beweegt. En vergelijk dat eens met het terug in model komen van het schuim.

Gewoon de ouderwetse dekjes van katoen met vilten tussenlaag en een molton onderkant. Die vormt zich naar het paard en blijft ook zo na het wassen. Alleen het drogen duurt erg lang.
En daar "hebben we de tijd niet meer voor".....

Ik denk dat ons gejaagde leven niet goed voor ons en niet goed voor onze dieren zijn.

de spier groeit wel traag ..
neemt ook traag af ..

heb je zon ding wel eens van dicht bij gezien ? de ruggegraat blijf vrij
het dek is vergelijkbaar met een boomloos dek waar dus een inlage inzit

wat is de andere optie harnasmaker een passend zadel voor een jong paard wat
elke maand aangepast moet worden ?
zoals mijn jonkie dit jaar ..spieren groeien , groeit ineens paard in een spurt spieren weer weg spieren groeien weer stt maand stil ivm hoefzoolkneuzing spieren nemen weer af spieren groeien weer paard word nu weer minder intensief getraind ivm mijn lijf spieren nemen weer af

we hebben het ook over mm werk geen centimeter

viltendekjes doen het zelfde ! maar idd a moelijk te krijgen b idd droogt erg langzaam als die al in
je wasmachine past

ene traagschuim is ook het andere niet

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:23

singels met elastiek. ik ben er niet over te spreken, zo kan een zadel toch nooit goed recht liggen???? elastiek rekt uit.
ook al zo'n ding dat voor het gemak van de ruiter is uitgevonden. want goed aansingelen dat is moeilijk toch.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:25

zadel gaat toch niet door een singel scheef liggen ?
elastiek is leuk voor de ademhaling va het paard
veel paarden met singelnijd vinden het prettiger
zadel moet gewoon goed liggen maakt niet uit welke of wat voor een singel er onderhangt
als die met een elastiek niet goed ligt ligt die met een singel zonder elastiek ook niet goed
Laatst bijgewerkt door nickyu op 03-12-07 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:25

Ja de spier groeit traag maar beweegt snel. Veel sneller dan traagschuim en dus werkt dat niet zoals beloofd.
JA het klopt dat het ene traagschuim het andere niet is maar het blijft TE TRAAGschuim....

Een zadel voor een jong paard zou ik op Flair zetten. Veel ruimte voor de spier, prima drukverdeling en makkelijk aan te passen. Zelfs om de 5 minuten mocht je dat willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:26

Maar wil je dat aanpassen moet je er wel verstand van hebben neem ik aan Lachen
Dus niet voor de ruiter zelf om de 5 min te doen Lachen

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:29

harnessmaker schreef:
Ja de spier groeit traag maar beweegt snel. Veel sneller dan traagschuim en dus werkt dat niet zoals beloofd.
JA het klopt dat het ene traagschuim het andere niet is maar het blijft TE TRAAGschuim....

Een zadel voor een jong paard zou ik op Flair zetten. Veel ruimte voor de spier, prima drukverdeling en makkelijk aan te passen. Zelfs om de 5 minuten mocht je dat willen.

spier beweegt ook vele malen sneller als vilt katoen wol leder... traagschuim gaat iig sneller dan de vorig genoemde
dus een passend zadel is dan ook niet goed want de spieren bewegen sneller als het leder met wol gevuld kussen ..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:31

harnessmaker schreef:

Ik vind het niet eerlijk om op een paard met atrofie te rijden, de spieren zijn een soort kussen voor ze. Ik merk aan mijn paard dat zo snel ik er op ga zitten hij weer blokkades in zijn rug krijgt, simpel weg omdat hij het kussentje mist. Daarom heb ik besloten hem minstens een half jaar vanaf de grond te trainen. Dus veel dressuur werk, balkjes lopen en gewoon het werken aan de hand. Zo hebben zijn spieren alle tijd en ruimte om weer terug te groeien, als hij straks weer helemaal bespierd is laat ik hem een goed zadel aanpassen en ga ik weer lekker rijden.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:35

nickyu schreef:

zadel moet gewoon goed liggen maakt niet uit welke of wat voor een singel er onderhangt
als die met een elastiek niet goed ligt ligt die met een singel zonder elastiek ook niet goed

Zeker wel en dat zou je kunnen weten als je logisch gaat nadenken. Een singel met elastiek aan een kant trekt het zadels scheef omdat niet bijde kanten evenveel beweging hebben. Een singel moet aan beide kanten gelijk zijn. Of twee kanten elastiek of geen van beide kanten elastiek. Het type singel, model en materiaal maakt een heel groot verschil in de ligging van je zadel. Het kan de ligging verbeteren of juist niet!

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:37

Visconti schreef:
harnessmaker schreef:

Ik vind het niet eerlijk om op een paard met atrofie te rijden, de spieren zijn een soort kussen voor ze. Ik merk aan mijn paard dat zo snel ik er op ga zitten hij weer blokkades in zijn rug krijgt, simpel weg omdat hij het kussentje mist. Daarom heb ik besloten hem minstens een half jaar vanaf de grond te trainen. Dus veel dressuur werk, balkjes lopen en gewoon het werken aan de hand. Zo hebben zijn spieren alle tijd en ruimte om weer terug te groeien, als hij straks weer helemaal bespierd is laat ik hem een goed zadel aanpassen en ga ik weer lekker rijden.

Afgod Afgod Afgod je bent echt een zeldzaam exemplaar! positief bedoeld hoor!

"Weet je wat dat kost aan stalling zonder dat je je paard kan gebruiken....." dat hoor ik zo vaak!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:39

harnessmaker schreef:
nickyu schreef:

Zeker wel en dat zou je kunnen weten als je logisch gaat nadenken. Een singel met elastiek aan een kant trekt het zadels scheef omdat niet bijde kanten evenveel beweging hebben. Een singel moet aan beide kanten gelijk zijn. Of twee kanten elastiek of geen van beide kanten elastiek. Het type singel, model en materiaal maakt een heel groot verschil in de ligging van je zadel. Het kan de ligging verbeteren of juist niet!

ik ging uit van of helemaal elastiek of beide zijden
aan 1 kant elastiek kwam in mijn hoofd niet op Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:40

Ik vind zelf elastiek zo raar aansingelen, net alsof je nooit uitgesingeld raakt en maar steeds strakker kunt doen.

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:42

Nickyu dat maakt het al anders gelukkig.....

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:43

idd. en als je helaas 1 pas uit evenwicht bent (stomme ruiter dat mag niet Tong uitsteken) zakt het zadel meteen scheef.

en als ik bij ons in de winkel kijk, zijn er helaas maar weinig singels die aan beide kanten elastiek hebben.
Laatst bijgewerkt door marloezzke op 03-12-07 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:44

Nou ik heb dus een torrowgood singel, aan één kant elastiek.
Eigenlijk nooit zo bij nagedacht, wel heb ik het elastiek wisselend van kant zitten, misschien toch maar weer overstappen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:45

Dat is ook weer zoiets. Hier in het topic al verschillende meningen.

Singels met elastiek aan 1 kant? Waarom worden die dingen dan nog verkocht als het zo rampzalig is?

Traagschuim? De een zweert erbij de ander vind het niks.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:48

Citaat:
Singels met elastiek aan 1 kant? Waarom worden die dingen dan nog verkocht als het zo rampzalig is?

omdat de meeste mensen elastiek kopen omdat het handig is voor hun zelf, ik had vroeger ook een singel met elastiek omdat ik te slap was om mijn pony aan te singelen Bloos Hoeveel producten zijn er nog gewoon te koop terwijl ze vaak alleen maar schade aanrichten? Zolang de klant (die vaak niet alles wetend is) maar denkt dat het product nuttig is.

Elastiek geeft meer druk waardoor het zadel stabieler kan liggen, aan de andere kant lijkt het me niet echt prettig voor het paard omdat een singel met elastiek eigenlijk altijd trekt.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:49

voor het gemak van de ruiter? bijna alles wordt tegenwoordig namelijk gemaakt voor het gemak van ruiter.
ik kan wel zeggen tegen die mensen dat het geen goed product is maar 9 van de 10 keer willen ze toch perse zo'n singel hebben.
wanneer er vraag naar iets is, is het helaas tegenwoordig zaak om het in je assortiment op te nemen, doe je dat niet dan voorkom je daar niet mee dat mensen zoiets niet kopen want dan halen ze het toch wel ergens anders. zo zijn mensen nu eenmaal als ze iets in hun hoofd hebben zitten en een verkoper bij een andere zaak zal misschien zeggen "oh wat een onzin het is juist makkelijk" idd makelijk ja.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:52

ik denk iig dat we af moeten van het idee dan een zadel 100% moet passen, dit is gewoon niet mogelijk. De boom is nog steeds van niet-flexibel materiaal en de paardenrug is wel flexibel, dus dat kan nooit 100% worden. Goede alternatieven zijn er nog steeds niet. Zelf heb ik geen ervaringen met boomloze zadels of zadels met verstelbare bomen, luchtgevulde kussens oid.. Feit is dat deze nog steeds niet aan de verwachtingen voldoen. Op dit moment zijn ze bezig met de ontwikkeling van een soort van watergevuld zadel, maar ook dit is nog lang niet perfect.
Verder is het belangrijk dat we eens met zijn allen gaan kijken naar de anatomie van het paard en de rug. Dus niet alleen kijken naar hoe mooi het allemaal wel niet is.
Verder ben ik het met RunningKawa eens dat de paarden veel minder beweging krijgen en tijd is geld, dus zsm naar het Z.

Edit: Ik heb elastiek aan beide kanten van mijn singel (spring) omdat een paard tijdens de sprong zijn romp verbreedt. Elastiek is imo dus comfortabeler voor een paard.
Laatst bijgewerkt door malloesje op 03-12-07 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-07 14:54

@Apple: Precies... misschien maar beter stoppen met bokken dus. Je wordt er helemaal kierewiet van hahahahaha Nagelbijten / Gniffelen Nee hoor, stiekum ook veel opgestoken hier, maar het blijft allemaal heel dubbel door de eeuwige welles/nietus discussies natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Jana_en_Ik op 03-12-07 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:54

Maar stel: een singel met aan één kant elastiek is niet goed, dan kunnen de winkels toch gewoon singels verkopen zonder elastiek, of aan twee kanten. Dan heeft de klant toch ook wat hij wil, of dat nu één of twee elastieken zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:56

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:57

Esperanza schreef:
Ik heb ook nog een oude KN (´89) type symfonie, met diepe zit. Ik heb het altijd op alle paarden gegooid die ik reed en ook nu ik zelf een paard heb (met gevoelig ruggetje) krijgt hij ook gewoon de KN op zijn rug. Overal ligt het zadel op als een huis, of het nu een arabier of een KWPNer is, het ligt. Dit zadel heeft wel keilkussens, daar is helemaal niets mis mee, het voorkomt de stoelzit houding die je met veel vzh zadels zag vroeger.

Jouw zadel is er eentje met nog ouderwetse degelijkheid OK dan! en hij zit lekker . En ik vond m toch wel anders zitten dan die moderne dressuurzadels, daarin heb ik echt het gevoel dat je opgesloten zit. Scheve mond en dat had ik bij jouw KN niet dat gevoel.

Citaat:
Maar ik heb vorig jaar eens de KN van een stalgenoot geleend (2 dagen omdat de mijne werd nagekeken bij Divoza) en het was exact dezelfde maat, model en type maar het lag voor geen meter op mijn paard. Dus de kwaliteit wordt minder? Er zijn ook veel van die vage merken bijgekomen, maar waar het echte probleem nu inzit? Geen idee...

Gister stond ik nog met iemand twee barefoots te vergelijken. Die van mij is al wat ouder en die van haar was net nieuw. Zelfde type, zelfde merk... Toch zat de ene voor geen meter (de nieuwe). De zitting was bij het nameten iets kleiner, 2,5 cm maar dat voel je toch. En de beugelophanging zat op een iets andere plek. Verward
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 03-12-07 14:58, in het totaal 2 keer bewerkt

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 14:57

dat kan, maar dat moeten wel dan alle winkels doen en niet 1 winkel Haha! anders heeft het gewoon weg geen zin. en zolang er mensen de mening hebben dat het wel een goed product is zal er vraag naar blijven.

en ik kan bijvoorbeeld als verkoopster wel zeggen dat ik het niet slim vind dat iemand met de slof of wat dan ook gaat werken, maar wie ben je als verkoper tegenwoordig, mensen willen geen service en advies meer helaas. als de instucteur of iemand anders op stal zegt dat het beter is om met een slof te rijden dan nemen mensen dat eerder aan de van een verkoper. zo werkt de wereld nu eenmaal.
Laatst bijgewerkt door marloezzke op 03-12-07 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt