Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
harnessmaker schreef:Traagschuim...... werkt de spier ook traag?
Volgens mij heeft traagschuim geen enkel nut anders dan een optisch beeld geven van correcte zadelligging en pasvorm omda het overal op de rug sluit. OOK OP PLAATSEN WAAR GEEN BOOM IN DE BUURT VAN HET PAARD KOMT. En dat kan niet kloppen.
Kijk eens hoe snel spieren bewegen als een paard beweegt. En vergelijk dat eens met het terug in model komen van het schuim.
Gewoon de ouderwetse dekjes van katoen met vilten tussenlaag en een molton onderkant. Die vormt zich naar het paard en blijft ook zo na het wassen. Alleen het drogen duurt erg lang.
En daar "hebben we de tijd niet meer voor".....
Ik denk dat ons gejaagde leven niet goed voor ons en niet goed voor onze dieren zijn.
harnessmaker schreef:Ja de spier groeit traag maar beweegt snel. Veel sneller dan traagschuim en dus werkt dat niet zoals beloofd.
JA het klopt dat het ene traagschuim het andere niet is maar het blijft TE TRAAGschuim....
Een zadel voor een jong paard zou ik op Flair zetten. Veel ruimte voor de spier, prima drukverdeling en makkelijk aan te passen. Zelfs om de 5 minuten mocht je dat willen.
harnessmaker schreef:Ja de spier groeit traag maar beweegt snel. Veel sneller dan traagschuim en dus werkt dat niet zoals beloofd.
JA het klopt dat het ene traagschuim het andere niet is maar het blijft TE TRAAGschuim....
Een zadel voor een jong paard zou ik op Flair zetten. Veel ruimte voor de spier, prima drukverdeling en makkelijk aan te passen. Zelfs om de 5 minuten mocht je dat willen.
nickyu schreef:zadel gaat toch niet door een singel scheef liggen ?
elastiek is leuk voor de ademhaling va het paard
veel paarden met singelnijd vinden het prettiger
zadel moet gewoon goed liggen maakt niet uit welke of wat voor een singel er onderhangt
als die met een elastiek niet goed ligt ligt die met een singel zonder elastiek ook niet goed
Visconti schreef:harnessmaker schreef:Ja de spier groeit traag maar beweegt snel. Veel sneller dan traagschuim en dus werkt dat niet zoals beloofd.
Ik vind het niet eerlijk om op een paard met atrofie te rijden, de spieren zijn een soort kussen voor ze. Ik merk aan mijn paard dat zo snel ik er op ga zitten hij weer blokkades in zijn rug krijgt, simpel weg omdat hij het kussentje mist. Daarom heb ik besloten hem minstens een half jaar vanaf de grond te trainen. Dus veel dressuur werk, balkjes lopen en gewoon het werken aan de hand. Zo hebben zijn spieren alle tijd en ruimte om weer terug te groeien, als hij straks weer helemaal bespierd is laat ik hem een goed zadel aanpassen en ga ik weer lekker rijden.
harnessmaker schreef:nickyu schreef:zadel gaat toch niet door een singel scheef liggen ?
elastiek is leuk voor de ademhaling va het paard
veel paarden met singelnijd vinden het prettiger
zadel moet gewoon goed liggen maakt niet uit welke of wat voor een singel er onderhangt
als die met een elastiek niet goed ligt ligt die met een singel zonder elastiek ook niet goed
Zeker wel en dat zou je kunnen weten als je logisch gaat nadenken. Een singel met elastiek aan een kant trekt het zadels scheef omdat niet bijde kanten evenveel beweging hebben. Een singel moet aan beide kanten gelijk zijn. Of twee kanten elastiek of geen van beide kanten elastiek. Het type singel, model en materiaal maakt een heel groot verschil in de ligging van je zadel. Het kan de ligging verbeteren of juist niet!
Citaat:Singels met elastiek aan 1 kant? Waarom worden die dingen dan nog verkocht als het zo rampzalig is?
Esperanza schreef:Ik heb ook nog een oude KN (´89) type symfonie, met diepe zit. Ik heb het altijd op alle paarden gegooid die ik reed en ook nu ik zelf een paard heb (met gevoelig ruggetje) krijgt hij ook gewoon de KN op zijn rug. Overal ligt het zadel op als een huis, of het nu een arabier of een KWPNer is, het ligt. Dit zadel heeft wel keilkussens, daar is helemaal niets mis mee, het voorkomt de stoelzit houding die je met veel vzh zadels zag vroeger.
Citaat:Maar ik heb vorig jaar eens de KN van een stalgenoot geleend (2 dagen omdat de mijne werd nagekeken bij Divoza) en het was exact dezelfde maat, model en type maar het lag voor geen meter op mijn paard. Dus de kwaliteit wordt minder? Er zijn ook veel van die vage merken bijgekomen, maar waar het echte probleem nu inzit? Geen idee...