De rug van je paard en het flair systheem ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zazoeyou

Re: De rug van je paard en het flair systheem ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:38

Zadelboer schreef:
germie schreef:
In Zaldi kun je het in laten bouwen, maar hoe zit het met bijvoorbeeld Stubben?
Welke noorderling heeft zo'n zadel waarbij ik het eens zou mogen voelen?

alle zadels met een wolgevuld kussen ,dus ook een stubben kunnen worden voorzien van Flair

Is het de moeite waard FLAIR in mn wintec Isabell werth te bouwen?? Pling (6mnd nieuw zadel)

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:44

Ik heb na het inwinnen van info besloten om mijn zadel niet om te laten bouwen.
Geloof ook niet dat het mogelijk is daar ik een foamvullling in mijn zadels heb.
Daarnaast wissel ik te veel met mijn zadels van paard naar paard en zou het voor mij niet handig zijn.
Wie weet als ik ooit heel erg rijk ben dat al mijn paarden een eigen zadel krijgen maar nu is het geen haalbaar iets.

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:47

Zahlina schreef:
Ik heb na het inwinnen van info besloten om mijn zadel niet om te laten bouwen.
Geloof ook niet dat het mogelijk is daar ik een foamvullling in mijn zadels heb.
Daarnaast wissel ik te veel met mijn zadels van paard naar paard en zou het voor mij niet handig zijn.
Wie weet als ik ooit heel erg rijk ben dat al mijn paarden een eigen zadel krijgen maar nu is het geen haalbaar iets.

Oeps,, dat heb ik ook,, rij er 6 per dag Verdrietig
Zal het voor mij dus ook geen optie zijn?

Heb wel een wisselbaar kopijzer,, dus wel of niet??

Ik hoor graag reactie van zadelboer Knipoog

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:52

kan het niet in zadels waar nu latex of foam in de kussens zit?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:19

Zadel met FLAIR is altijd maar voor 1 paard en 1 ruiter ! ookal is ''voorboom" verwisselbaar. Ieder paard heeft een andere hoeveelheid lucht nodig.

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:24

Oeps,, dat heb ik ook,, rij er 6 per dag Verdrietig
Zal het voor mij dus ook geen optie zijn?

Heb wel een wisselbaar kopijzer,, dus wel of niet??

Ik hoor graag reactie van zadelboer Knipoog[/quote]

het is natuurlijk wel mogelijk om flair in te bouwen en het voor meerdere paarden te gebruiken.
als je nu een wol gevuld zadel hebt en je gebruikt voor allemaal dan kan dat ook met flair.
het geeft in ieder geval een beter drukverdeling en is comfortabeler voor het paard.
wat je wel mist is de optimale balans in het zadel, flair wordt afgevuld naar het gewicht van de ruiter en door de juiste hoeveelheid lucht te gebruiken krijg je zelf een optimale balans.

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 11:27

germie schreef:

als je de foam uit het "kussen" haalt blijft er een lapje leer wat op het foam is gelijmt.
je zou dan eerst een soort van kussen moeten maken om het flair in te bouwen.
het kan dus wel maar het wordt een hele dure grap bij elkaar

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:07

Ik heb nog wel een vraagje voor zadelboer... Lachen

Je stelde dat er in alle zadels flair kan worden ingebouwd.
Ik heb ergens gelezen dat flair ervoor zorgt dat de rugspieren van het paard zich beter gaan ontwikkelen. Is het dan niet zo dat als je flair laat inbouwen in een stubben dat het zadel snel te klein zal zijn doordat de spieren zich nu beter kunnen ontwikkelen?
Want WOW-zadels hebben toch een verstelbare boom... Daar kan je dat euvel vrij eenvoudig mee verhelpen, maar hoe zit dat dan met gewone zadels? Moeten zij dan echt iedere keer verbreed gaan worden?

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:07

Precious20 schreef:

Ik heb ergens gelezen dat flair ervoor zorgt dat de rugspieren van het paard zich beter gaan ontwikkelen. Is het dan niet zo dat als je flair laat inbouwen in een stubben dat het zadel snel te klein zal zijn doordat de spieren zich nu beter kunnen ontwikkelen?
Want WOW-zadels hebben toch een verstelbare boom... Daar kan je dat euvel vrij eenvoudig mee verhelpen, maar hoe zit dat dan met gewone zadels? Moeten zij dan echt iedere keer verbreed gaan worden?

De bespiering gaat inderdaad sneller ontwikkelen, en bij paarden die een grote achterstand hebben of bij jonge paarden is het zeker mogelijk dat het zadel te smal gaat worden en je een ander zadel nodig hebt. dat is de reden dat flair het Wow zadel heeft ontwikkeld zodat het mee kan groeien met het paard.
paarden die voldoende bespiering hebben kun je met het flair systeem gaan rijden omdat de kans dat ze uit het zadel groeien vrij klein is. even voor de duidelijkheid, een goed passend wolgevuld zadel kan een paard ook laten ontwikkelen en geeft ook niet de garantie dat het altijd blijft passen.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:48

Zadelboer schreef:
Precious20 schreef:

De bespiering gaat inderdaad sneller ontwikkelen, en bij paarden die een grote achterstand hebben of bij jonge paarden is het zeker mogelijk dat het zadel te smal gaat worden en je een ander zadel nodig hebt. dat is de reden dat flair het Wow zadel heeft ontwikkeld zodat het mee kan groeien met het paard.
paarden die voldoende bespiering hebben kun je met het flair systeem gaan rijden omdat de kans dat ze uit het zadel groeien vrij klein is. even voor de duidelijkheid, een goed passend wolgevuld zadel kan een paard ook laten ontwikkelen en geeft ook niet de garantie dat het altijd blijft passen.

Dat is waar... Maar zoals ik het begrepen had, zou een jong paard veel sneller spieren gaan ontwikkelen met flair dan met een wolgevuld zadel.

Maar goed, hoe vaak kan je een zadel laten verbreden zonder dat het zijn stevigheid verliest?

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 14:50

Precious20 schreef:
Dat is waar... Maar zoals ik het begrepen had, zou een jong paard veel sneller spieren gaan ontwikkelen met flair dan met een wolgevuld zadel.

Maar goed, hoe vaak kan je een zadel laten verbreden zonder dat het zijn stevigheid verliest?

Ik denk dat een vast kopijzer niet voor niks VAST is, Vork

Wellicht is elke aanpassing aan kopijzer gewoon niet verstandig??? en zal het toch op 1 of andere manier niet helemaal goed zijn Verdrietig

Daarom heb ik de overstap gemaakt naar Isabell werth(wintec),, dan heb ik dat probleem van kopijzer versmallen/verbreden niet meer Knipoog

Helaas is er aan de boom niks te verranderen,,dus die moet gewoon direct passen,,anders heb je nog een probleem..

Toch zit ik erover na te denken flair in mn IW te laten bouwen,, dan hou ik mn IW gewoon voor mn eigen paard!!!

En probeer ik een andere IW erbij te kopen voor de handelspaarden/pony's Tong uitsteken
Dat lijkt mij wel een goede oplossing Vork

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:11

zazoeyou schreef:
Precious20 schreef:

Ik denk dat een vast kopijzer niet voor niks VAST is, Vork

Wellicht is elke aanpassing aan kopijzer gewoon niet verstandig??? en zal het toch op 1 of andere manier niet helemaal goed zijn Verdrietig

Daarom heb ik de overstap gemaakt naar Isabell werth(wintec),, dan heb ik dat probleem van kopijzer versmallen/verbreden niet meer Knipoog

Helaas is er aan de boom niks te verranderen,,dus die moet gewoon direct passen,,anders heb je nog een probleem..

Toch zit ik erover na te denken flair in mn IW te laten bouwen,, dan hou ik mn IW gewoon voor mn eigen paard!!!

En probeer ik een andere IW erbij te kopen voor de handelspaarden/pony's Tong uitsteken
Dat lijkt mij wel een goede oplossing Vork

Tja dat een kopijzer een vaste materie is wil daarom niet zeggen dat het niet kan aangepast worden. Denk bijv. maar aan Kiefferzadels. Deze kunnen m.b.v. verwarming verbreed of versmald worden.
Ik wil alleen weten HOE VAAK je dat kan doen zonder dat het kopijzer en de boom daaronder te lijden krijgen.
Wintecs zijn in dat opzicht wel handig ja, maar ik vind het persoonlijk prutszadels Bloos

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 15:19

Precious20 schreef:
.
Wintecs zijn in dat opzicht wel handig ja, maar ik vind het persoonlijk prutszadels Bloos

En zo dacht ik er ook altijd over Vork
Ik heb in al die jaren wel alle merkzadels zn beetje gehad wat er op markt te verkrijgen is..

En ook de wintec 500vzh en dressuur (dat vind ik inderdaad bagger zadels) die zijn snel de deur uitgegaan,, Vork

Ik heb hulschebos/passier/BR/kieffer/prestige/zelfs een kentaur/ stubben/ en nog meer met heeel veel plezier gereden(mag ook wel voor die prijzen)

MAAR sinds ik op de Isabell werth heb gereden??? ik wil nooit geen ander zadel meer..

Echt waar,, voor mij een super zadel alsof hij gemaakt is voor mij Pling

Dus NATUURLIJK mag je vinden/zeggen dat wintec prutszadels zijn(ieder zijn eigen mening) zo dacht ik ook altijd over wintec..
Maar de Isabell werth??? die is gewoon NIET te vergelijken met andere wintecs,, echt niet
Pling Pling

abcheffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:51

even op alles hierboven "resume overflakee"
zadels verbreden of versmallen met een vaste boom is bij veel merken mogenlijk. de head-plate kan diverse keren aangepast worden ,sommige wel tot honderd keer.
wat er niet bij verteld wordt is dat aan de boomtakken de stijgbeugel haken vastgeklonken zijn en door de head-plate te verbreden komt het uiteinde dichter op het kussen te zitten en geeft daardoor op een kleine plaats veel meer druk dan eigenlijk comfortabel is voor het paard.
ik heb niets tegen een keertje 1 cm maxiaal verbreden maar kom vaak gevallen tegen waarbij een smalle boom extra wijd gemaakt wordt . Gestoord
de zadels zijn niet geschikt om zomaar uit elkaar gebogen te worden, de hele "anatomie"wordt om zeep geholpen . aan de ene kant los je een probleem op en aan de andere kant krijg je er weer eentje bij .

shillyenfame

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:23

Mijn paard heeft een hele moeilijke rug en omdat het met verkeerde(wol)zadels bereden is heeft ze er een gevoelig rug aan over gehouden. Op een gegeven moment zo erg dat ik er niet eens meer een zadel op kon leggen. Ben toen gaan rijden met een Zaldi Flair zadel, wat een top zadel. Haar rug is helemaal opgeknapt en ze is weer helemaal los. Ook is de bespiering weer helemaal terug, voor mij dus wel het bewijs dat een flair systeem wel degelijk helpt bij paarden met rug problemen en de druk verdeeld waar het nodig is.

Aangezien het zadel mij zelf nu niet lekker meer zit, ga ik over op een ander zadel maar denk dat ik wel weer voor een lucht zadel kies.
Mochten er dus nog geintresseerde zijn. Heb nog een Zaldi New Kent op lucht in de aanbieding. Het zadel is iets ouder dan 6 maanden, boommaat medium en het is een 18 inch.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 11:15

Kun je nu eigenlijk ook zadels die gevuld zijn met latex laten aanpassen en flair in laten b ouwen? Dat vraag ik mij nog af.

En een new kent boommaat 32 die de schoft van het paard raakt. Kan het zijn dat een new kent met Flair en ook boommaat 32 dan wel passend te krijgen is?

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 14:52

Zadelboer schreef:
germie schreef:

als je de foam uit het "kussen" haalt blijft er een lapje leer wat op het foam is gelijmt.
je zou dan eerst een soort van kussen moeten maken om het flair in te bouwen.
het kan dus wel maar het wordt een hele dure grap bij elkaar

Dromen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:25

germie schreef:
En een new kent boommaat 32 die de schoft van het paard raakt. Kan het zijn dat een new kent met Flair en ook boommaat 32 dan wel passend te krijgen is?

een zadel met flair vulling komt volgens mij altijd iets lager te liggen dan een wol gevuld zadel, dus als je zadel nu te wijd is denk ik dat 'ie met flair ook te wijd blijft... (dat gold in ieder geval voor mijn KN met te wijde boom voor mijn merrie)
je zou er wel een flair korrektor onder kunnen doen, heb je toch lucht en je zadel ligt beter dan dat 'ie nu ligt als het goed is...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 11:20

Ik heb vanmorgen een Zaldi New Kent met Flair op de rug van m'n paard gehad. Boommaat 32, zitmaat 18 inch. Al eerder een New kent met boomaat 32 op m'n paard gehad, maar die had wolgevulde kussens. Het zadel raakte toen net de schoft van m'n paard. Het zadel met Flair niet. Dus kon er gereden worden. Het is niet mijn zadel, ik kan het ook niet overnemen, het was gewoon om een keer te proberen. Maar ik wilde het graag eens proberen en nu had ik dus de kans.

Wat moet ik er van zeggen: ik merkte weinig verschil. Paard was niet soepeler, nageeflijker, of anders dan anders. Het regende wel moet ik zeggen, en dan heeft mijn merrie wat moeite om tegen de wind in te lopen. Nu moet ik zeggen dat het vanmorgen niet verkeerd ging, de aanleuning was constant, maar zou nog iets lichter kunnen. De teugels gleden ook uit m'n handen (glad leer), kortom, ik heb wel eens fijnere trainingen gehad. Maar het weer geef ik meer de schuld dat het zadel, want het was gewoon hondenweer.
Het viel mij wel op dat het kussenkanaal van het zadel met flair net 3 vingers breed was, terwijl mijn eigen dressuurzadel toch een breder kussenkanaal heeft. Maar de boommaat van mijn eigen dressuurzadel is weer smaller dan van de New Kent met Flair.

De kussens van het Flairzadel voelden heel zacht aan. Na afloop van het rijden zag je dat ook: normaal heb ik altijd de naden van het dekje op de rug van m'n paard staan in zweet. Nu was het een egale verdeling van zweet, dus geen naden of blokjes.
Of Flair voor mijn paard nu een beter zadel zou zijn dan wolgevulde kussens kan ik na 1 keer rijden niet zeggen. Morgen kan ik het zadel nog een keer proberen. De beugels konden 1 gaatje langer dan bij m'n eigen zadel, maar ook dit kan aan het model liggen. Ik had m'n eigen beugels en singel aan het Flair zadel zitten.

Maar ik vond het wel vreemd dat dus 2 op het oog gelijke zadels (boommaat 32, zelfde type, model en zitmaat) toch heel anders op mijn paard liggen. Kennelijk kan een wolgevuld zadel dat niet passend te krijgen is op mijn paard met Flair opeens wel passend gemaakt worden, terwijl je zou verwachten dat lucht toch meer indrukt.

Conclusie: na 1 keer kan ik niet direct zeggen of het beter of minder is. Het is toch een ander zadel dan waar ik aan gewend ben. Het enige dat overduidelijk opviel waren de zweetplekken. NOrmaal is de verdeling van zweet op zich bij mijn zadel wel egaal, maar zie je dus de naden van het dekje in het haar. Dat was nu niet het geval.
Of Flair geschikt is voor springen weet ik nog steeds niet. Met de stubben Maestoso kun je prima springen, maar met de Zaldi New Kent kan het gewoon niet. Dus een sprongetje heb ik dan ook niet gemaakt (paste ook niet in de training). Maar ik denk dat een Flair zadel stabiel genoeg ligt om er mee te springen. Ik merkte totaal geen instabiliteit tijdens het rijden vanmorgen.
Morgen ga ik het zadel weer proberen. Een zien of het dan droog is, dan loopt mijn paard meestal fijner.