Het nut van een neusriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:10

nieniet schreef:
Appelmoes_11 schreef:
Waarom zou een neusriem voor een stabiele, stille ligging van het bit zorgen? Ik bedoel, dat het bit dan niet meer alle kanten opschuift is één ding, maar er komt toch nog steeds gewoon evenveel kracht op te staan? Als ik een stok in jouw vuist klem en vastbindt en ik geef er een ruk aan, is het toch ook niet 'stabiel en stil' omdat de stok niet door je hand getrokken wordt en/of jij je hand niet open kan doen? Ik snap het echt niet.

Je scheurt hem toch niet meer de hele mond door? En rukken moet natuurlijk nooit in de mond en daar hebben we het ook niet over. Maar je zegt nu precies hetzelfde. Hij schuift niet meer alle kanten op en dat is de bedoeling. Het voelt toch beter voor een paard als het bit stiller ligt? Ipv alle kanten op gaat

Maar zo'n bit ligt toch van zichzelf stil als je niet te hard trekt? :+ Dat gedeelte snap ik niet.

nieniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:15

Appelmoes_11 schreef:
Waarom zou een neusriem voor een stabiele, stille ligging van het bit zorgen? Ik bedoel, dat het bit dan niet meer alle kanten opschuift is één ding, maar er komt toch nog steeds gewoon evenveel kracht op te staan? Als ik een stok in jouw vuist klem en vastbindt en ik geef er een ruk aan, is het toch ook niet 'stabiel en stil' omdat de stok niet door je hand getrokken wordt en/of jij je hand niet open kan doen? Ik snap het echt niet.

Je scheurt hem toch niet meer de hele mond door? En rukken moet natuurlijk nooit in de mond en daar hebben we het ook niet over. Maar je zegt nu precies hetzelfde. Hij schuift niet meer alle kanten op en dat is de bedoeling. Het voelt toch beter voor een paard als het bit stiller ligt? Ipv alle kanten op gaat[/quote]

Maar zo'n bit ligt toch van zichzelf stil als je niet te hard trekt? :+ Dat gedeelte snap ik niet.[/quote]
Aah, zo. Het bit kan altijd bewegen tijdens het rijden en een neusriem zorgt dat de bewegingen van het bit minder worden. Veel mensen houden hun handen niet stil tijdens het rijden, ik red het ook nog niet helemaal, daarvoor is een neusriem goed.

nieniet

Re: Het nut van een neusriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 11:15

Sorry voor de rare quote layout.....

Marein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 13:22

Mijn dochter rijdt thuis zonder neusriem. Het hoofdstel had een neus-en sperriempje, maar ik vind een sperriempje gewoon helemaal niet leuk om te zien, het lijkt me altijd zo ongemakkelijk. Dus ik heb het er allemaal afgedaan. Gewoon het hoofdstel, bit op maat gezet en een kinriempje. Het rijden gaat prima, onze pony (connemara) rijdt heel goed, zonder veel protest en best nageeflijk.
En om eerlijk te zijn, het bit ligt toch stil in de mond hoor. Ik denk wel dat voor meer onervaren ruiters (beginnende ruiters) een neusriempje kan helpen voor iets meer stabiliteit.

Op de manège rij ik zelf meestal met een tinker. Ze is een moeilijk te sturen pony, en meestal ben ik de enige die op haar wil rijden. Ik doe de neusriem altijd heel los dicht (ik kan er makkelijk met 2 vingers tussen) en na een paar keer zo te rijden vind ik dat ze veel minder met haar hoofd naar beneden trekt of schudt - wat ze anders erg vaak deed/doet.

Ik ben niet voor of tegen een neusriem, maar het heel strak aanspannen vind ik overbodig. Wat bevestigd werd door de osteopate, die aangaf dat een grotere beweeglijkheid van de kaken blokkades in de borst- en nekwervels kan verminderen.
Een sperriempje, daar zie ik het nut niet van in :\

ChelseavdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:37

Mijn neusriem is eigenlijk ook meer voor de sier vermoed k :p ik zou het eigenlijk echt niet weten wat de precieze functie is aangezien je ook zonder kan rijden zonder problemen :p

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:40

Voor zover ik weet waren de eerste neusriemen zodat paarden hun kaak niet zouden breken op het slagveld( of iets in die richting), en gezien we meer uit die tijd hebbeb overgekomen, als links opstijgen, zal het daar wel van komen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:53

EskeGirl schreef:
Voor zover ik weet waren de eerste neusriemen zodat paarden hun kaak niet zouden breken op het slagveld( of iets in die richting), en gezien we meer uit die tijd hebbeb overgekomen, als links opstijgen, zal het daar wel van komen.

Het maakt het natuurlijk sowieso wel een stuk moeilijker voor je tegenstander om het hoofdstel van je paard er af te trekken en je stuurloos over het slagveld te laten denderen :')

Ik denk trouwens dat een neusriem in sommige gevallen wel nut heeft, het ligt niet altijd alleen aan de (huidige) ruiter dat een stille hand/weinig druk niet mogelijk is en ook met beginners denk ik dat je het paard wat kan ontzien. Mennen zou ik sowieso nooit zonder proberen, ivm et risico dat het hoofdstel afgaat.