Bandages onder de loep

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Esther

Re: Bandages onder de loep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 20:40

orion_ schreef:
Al vraag ik mij af of de dyhard bandage-gebruikers hierdoor het licht gaan zien..

Zo te lezen in dit topic niet. Knipoog

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 22:44

orion_ schreef:
En dat is een van de redenen waarom ik niet met bandages rij...
Wel heeft mijn paard tijdens het rijden en longeren peesbeschermers om. Dit omdat ik denk dat die dingen tijdens de training nodig zijn, omdat er een dusdanig gevaar bestaat dat hij zich aan kan tikken. (Met alle gevolgen van dien..)
Wanneer we naar het bos gaan en meerdere uren rijden, laat ik ze wel thuis..

Weet iemand een goed merk peesbeschermers die goed warmte- en luchtdoorlaatbaar zijn?

Goed trouwens dat zo'n artikel geplaatst wordt OK dan!
Al vraag ik mij af of de dyhard bandage-gebruikers hierdoor het licht gaan zien..

Persoonlijk zou ik het juist andersom doen.
Ik denk dat er meer gevaar in het bos te vinden is, dan tijdens het rijden/longeren in de bak.
Maar aan de andere kant, moet een paard tijdens een buitentrit ook die peesbeschermers aan aantal uur omhouden...

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 23:44

Esther schreef:
am_vanes schreef:
Dus als ik onderlappen gebruik wordt het minder warm Ach gut hoe kan dat dan? je zwachteld er toch omheen?

Verder gebruik ik eigenlijk altijd bandages in combinatie met een dekje ( setje )....

Dan wil ik niet weten hoe warm het wordt zonder onderlappen. Het is wel het verhaal van de mensen die de onderlappen produceren, dat de benen er koeler onder blijven, of het echt waar is weet ik niet. Als ik de test zo lees dan is de temperatuur met onderlappen al te hoog, dus ik zou sowieso geen bandages meer gebruiken.

Nou, het heeft me wel aan het denken gezet,
Heb gister zonder beenbescherming gereden...mijn paard tikt zelden of nooit aan....ga je nou in volle rengalop over het strand, dan is het een ander verhaal,dan zou ik wel peeskappen om doen...

dus de setjes...jammer maar helaas...

De benen blijven gewoon veel koeler zonder de bandages..... Pling

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 00:00

Dan heeft dit topic toch al één resultaat Haha! Goed gedaan!

Fijn dat er over nagedacht wordt zonder klakkeloos iets te doen omdat iedereen dat doet Pling

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 00:24

[quote=''RicardoOpa'']
Persoonlijk zou ik het juist andersom doen.
Ik denk dat er meer gevaar in het bos te vinden is, dan tijdens het rijden/longeren in de bak.
Maar aan de andere kant, moet een paard tijdens een buitentrit ook die peesbeschermers aan aantal uur omhouden...[/quote]

Eerst deed ik ook gewoon in het bos peesbeschermers om.
Maar afgelopen zomer ben ik samen met een vriendin een trektocht wezen maken, toen hebben we er serieus over nagedacht of de bescherming die de peesbeschermers geven, wel op wegen tegen het gevaar (door warmte) wat ze kunnen veroorzaken.
Aangezien ze dan gemiddeld zo'n 6uur per dag zouden om zitten, hadden we er voor gekozen om ze thuis te laten.
In onze ogen was het risico dat het te warm werd te groot, daarbij kan er ook makkelijker zand enzo tussen komen..

Sindsdien rij ik eigenlijk nauwelijks meer met peesbeschermers in het bos. (Ga dan ook vaak zo'n 5u naar het bos Tong uitsteken)
En zelf denk ik dat een paard tijdens een intensieve training, zoals in de bak, eerder een misstap maakt dan wanneer hij relaxed door het bos loopt. (Denk niet dat er veel mensen zijn die dressuurmatige-hoogstandjes in het bos vragen Knipoog )

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 00:33

cle0o_o0 schreef:
Ik vind het een beetje overdreven allemaal. Mijn paard is nu 13 en is al vanaf dat hij ingereden is met bandages gereden. Toen ik hem kocht zijn heel zijn benen op de röntgenfoto geweest en er was níks te zien.

Edit: ik heb maiko gekocht toen hij al 13 was.

Weke delen zoals pezen en spieren zie je niet op een röntgenfoto.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:47

Maar welk materiaal is dan het beste als je TOCH met bescherming wilt rijden?
Gewoon ouderwets lederen kappen, bontje erin, van die crossdingen die lucht doorfilteren?

Ik rij nooit met bandages, ik vind het ondingen maar wel vaak met peesbeschermers, zeker met springen.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:52

tamary schreef:
cle0o_o0 schreef:
Ik vind het een beetje overdreven allemaal. Mijn paard is nu 13 en is al vanaf dat hij ingereden is met bandages gereden. Toen ik hem kocht zijn heel zijn benen op de röntgenfoto geweest en er was níks te zien.

niets! Haha!
Alleen de botten zie je op een röntgenfoto... Dus dat je kan zien of een paard pees- en/of spierletsels is zever in pakjes!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 10:57

Er stonde weke delen (niet welke), dat was geen typfout. Onder de weke delen verstaan we alles behalve de botten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 11:00

Maar wat moet je als je paard tegen verschillende beschermers niet kan, eigk alleen tegen bandages en 3 in 1 beschermers? Clown

Pony heeft écht bescherming nodig, maar peesbeschermers kan hij niet tegen, strijklappen trapt hij zichzelf nog steeds mee open..

Enige waar hij tegen kan en waar hij heel mee blijft zijn 3 in 1 beschermers en bandages..

Ik ben het wel met het artikel eens. Reed altijd met peesjes wanneer een paard het nodig had, anders met niks.
Nu heb ik alleen weer zo'n maffe uitzondering..

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 12:42

Ik rij wel vaak met van die 3 in 1 beschermers, maar die pretenderen erg luchtig te zijn.

Ik heb nog niet voorbij zien komen wat mensen aanraden als luchtige beschermers als je toch bescherming om wilt doen?

voor mij zou dat dan meer zijn voor gebruik bij springen e.d. en losgooien ook wel, mijn paard heeft een enorme schiefel aan de binnenkant van een voorbeen en ik wil niet meemaken dat hij die nogmaals een ram geeft....

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:10

Zoals ik eerder al schreef zijn er peesbeschermers met heel veel luchtgaten, daaronder blijven de pezen wel koel. Maar weet niet welke dat waren, daarvoor zou je contact op kunnen nemen met de VA die bij de test aanwezig was.

3-1 beschermers zijn niet luchtig en houden net zoveel warmte vast als bandages.

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:29

tamary schreef:
cle0o_o0 schreef:

Ohja, daar had ik even niet over nagedacht Blond
Maar dan nog, hij wordt al zo'n 10 jaar met bandages getraind en is nog nooit kreupel geweest (op hooguit een verstapping na). 10 jaar is toch wel een redelijke tijd dat een blessure zou kunnen ontwikkelen

shera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-07 13:40

Citaat:
Ohja, daar had ik even niet over nagedacht
Maar dan nog, hij wordt al zo'n 10 jaar met bandages getraind en is nog nooit kreupel geweest (op hooguit een verstapping na). 10 jaar is toch wel een redelijke tijd dat een blessure zou kunnen ontwikkelen

Niet ieder paard met bandages zal daar een blessure van krijgen. Maar de kans op een blessure is bij bandage gebruik groter.
Ook niet iedere roker krijgt longkanker....

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 13:41

tsja, niet iedereen die rookt gaat dood aan kanker, maar de kans is toch echt veeeel groter!
bandages is net zoiets: niet ieder paard zal ervan geblesseerd raken, maar veel waarschijnlijk wel.

het argument 'mooi' vind ik echt stom; dan doe je dus iets omdat het mooi staat, terwijl je weet dat het waarschijnlijk schade toebrengt aan je paard? nou, lekker dierenliefde... Tong uitsteken

ik vind het Bit-onderzoek niet volledig, en wat knullig uitgevoerd, maar het zegt wel iets over wat ik al jaaaren beweer: bandages doen meer kwaad dan goed.

x_Katja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:02

Ik lees dit topic met een beetje dubbele gevoelens..

Alle bescherming word hier afgeraden.. Maar ik heb een jong paard die zeer ruim loopt (en aantikt) en ook nog erg slingert met zijn benen enzo.. Ik wil niet het risico nemen dat hij zichzelf verwond, maar ook niet dat zijn pezen te warm worden etc. door bescherming..

Ik heb nu peesjes en strijklappen van Harry's horse (met gaatjes erin)

Wat is in zo'n geval nou het beste? En is benen koelen met koud water na de training ook een idee?

laudtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:12

Lein87

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:15

Ik gebruikte al zelden tot nooit bandages (alleen bij parades en 1 keer om hem mooi op de foto te zetten) Maar nu vond ik het wel vervelend dat ik las dat mijn 3 in 1 beschermers eigenlijk ook helemala neit goed zijn voor zijn benen...
Het nadeel is alleen dat hij geen gewone peesbeschermers past en dat ik ze daarom gebruik... maar ik ga nu denk ik gewoon mijn 3 in 1 beschermers aanpassen zodat ze luchtiger worden...

Ik vond het wel een goed artikel... zelfs al is het al een keer ter sprake geweest.... Sommige discussies moeten toch een beetje op gang gehouden worden voor de bevordering van eht welzijn van het paard!!

Persoonlijk vind ik het btw wel erg slap wanneer mensen zeggen 'ik gebruik ze al jaren en er is niets aan te zien dus ze zijn niet slecht'
dat is net zoiets als rokers zeggen 'ik rook al jaren en ik krijg er ook niets van' terwijl andere mensen kanker krijgen terwijl ze nooit gerookt hebben.

Als je de kans op peesblessuren kan verkleinen dan doe je dat toch?? nouwjah dat is vast te logisch gedacht...

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:28

laudtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:32

Blijft het been dan echt koeler? OK dan!
En waar mijn paard altijd last van heeft zijn die wondjes van de neopreen rand, hoe is de afwerking van deze beschermers??

Tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:39

Ze blijven echt een stuk koeler Ja Als ik mijn paard flink getraind heb, zijn zijn benen vaak nog steeds droog. Er zit een kunststofplaat om de pees heen, de rest van de beschermer is gewoon 'zacht'. Daarom sluit hij makkelijker om het been en zal ook minder wondjes geven van de afwerking.

laudtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 14:45

Bedankt! Ik ga ze maar eens bestellen!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 17:04

http://www.canter-equipment.nl/easyshop ... _e87_4.jpg
Soortgelijke beenbescherming is ook kort getest en hieronder bleven de benen bijna net zo koel als zonder bescherming.

Citaat:
ik vind het Bit-onderzoek niet volledig, en wat knullig uitgevoerd, maar het zegt wel iets over wat ik al jaaaren beweer: bandages doen meer kwaad dan goed.

Ze pretenderen ook niet een volledig onderzoek gedaan te hebben, meer onderzoek is zeker nodig voor een grotere betrouwbaarheid.
Als iemand een zak met geld weet voor een volledig onderzoek dan weet ik nog wel iemand die het onderzoek wil uitvoeren. Knipoog

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 18:51

Wat vinden jullie dan van leer tov neopreen?

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-07 19:35

Tessa schreef:
Ze blijven echt een stuk koeler Ja Als ik mijn paard flink getraind heb, zijn zijn benen vaak nog steeds droog. Er zit een kunststofplaat om de pees heen, de rest van de beschermer is gewoon 'zacht'. Daarom sluit hij makkelijker om het been en zal ook minder wondjes geven van de afwerking.

Welke maat staat dan gelijk aan de maat Full van peesbeschermers(Zoals die van BR)?