Mijne hebben ook meestal geen beschermers, heel soms wel eens een keer, maar dat komt bijna niet voor. Als ik paarden zou hebben die strijken dan krijgen ze wel strijklappen om. Mijn ene paard strijkt gelukkig niet, want die kan geen strijklappen om vanwege een botwoekering op de kogel. Op de trailer gaan ze ook zonder. Alleen mijn grote paarden krijgen wat om als het een lange rit is. Als het dus maar een klein stukje is niets.
3-in-1 beschermers van Indra of bandages, wanneer de bak heel nat is gebruik ik ook nog weleens peesbeschermers
achter: 3-in-1 beschermers van Indra
Heb hier een paard staan met een peesblessure. Heeft zichzelf achterop de kogel getikt. Peesblessure gaat niet weer weg, helaas..... Ik gebruik dus altijd rondom beschermers, zowel tijdens rijden als longeren.
Op de trailer gebruik ik of de 3-in-1 beschermers of transportbeschermers.
Met dressuur en buitenritten helemaal niets, ze tikt zichzelf niet aan, ook bij zwaardere en zijwaartse oefeningen niet. Daarbij ben ik ouderwets, ze kijkt maar waar ze haar benen neerzet, worden ze voorzichtig van. Met buitenrijden vind ik het sowieso ondingen (peesjes, strijklappen, enz.), er gaat zand tussen zitten. Met springen gebruik ik voor springschoenen omdat mijn paard nog wel eens tegen haar voorhoeven aan wil trappen. Nu ben ik niet zo'n fanatieke springer, dus heel hoog en heel breed wordt het bij mij toch niet. Zou dat ooit wel zover komen, of heeft een paard ze wel nodig, dan zou ik voor 3 in 1 beschermers kiezen, daar komt tenminste niet zo snel zand tussen. Bandages ben ik helemaal geen fan van. Ze kunnen knellen (zeker als ze nat worden) en ik vind de paardenbenen eronder te warm worden. In het ondersteuningsverhaal geloof ik niet, het zijn pezen, die kun je niet ondersteunen.
Ook op transport en op het land gaat ze gewoon bloot. Als het met rijden niet hoeft, zie ik niet in waarom op de trailer wel. Ze is behoorlijk koelbloedig en maakt geen gekke sprongen op de wagen. In het weiland/paddock vind ik onverantwoord, ze staat er het grootste gedeelte van de dag, als er viezigheid tussen komt wat gaat schuren, ben je verder van huis.
Mijn paard loopt niet met bescherming.. Wel als ik naar het bos of het strans ga ik weet niet waarom maar ik doe het meestal alleen daar. En voor de rest heb ik het weleens om omdat ik het leuk vind staan
Met rijden: 3 in 1 beschermers van Kieffer, voor en achter. Soms achter ook wel alleen strijklappen. Reden, hij strijkt, verliest snel balans en waar de benen dan blijven...dat weet ie zelf niet. Ik gebruik met fanatiek rijden nooit peesbeschermers omdat die door het vasthouden van vocht in de benen niet mooi aansluiten.
Tijdens het losgooien gebruik ik wel harde peesbeschermers, strijklappen en ook springschoenen want dan weet hij helemaal niet meer wat hij doet volgens mij.
Verder transportbeschermers op de trailer, de lage. Hoge vind ik weer teveel van het goede.
in de wei en op stal niks op de trailer: peesbeschermers + strijklapjes + springschoenen dressuur: peesbeschermers + strijklapjes + springschoenen OF bandages springen: peesbeschermers + strijklapjes + springschoenen buitenrijden: peesbeschermers + strijklapjes
waarom? omdat ze zich voor en achter aantikt en op de trailer best vaak op dr eige voete gaat staan en staat te draaien (niet als we rijden)
Voor: * Peesbeschermers of bandages. * springschoenen.
Achter: * Strijklappen of bandages.
En op de trailer: * 4 kant bandages * liefst 4 kant springschoenen, anders alleen voor. * En dan nog 4 kant hoge transport beschermers om.
Mijn merrie is ook nog vrij jong (5jaar) en wil nog wel eens gek doen, keer flink bokken of zo. Verder is ze ook erg ruim en af en toe, als ze uit balans is, wil ze nog wel eens met haar achterbenen tegen voor benen aan tikken, dus daarom de peesjes of bandages en de springschoenen om de kroonrand te beschermen en de ijzers. De achterbenen met de zijgangen, als ze uit balans raakt tikt ze soms tegen elkaar aan.
Het is nooit hard, maar bescherm liever te goed als dat ze wel een keer verkeerd uit komt. Op de trailer, ja ze is heel braaf en staat heel stil. Behalve als we voor een stoplicht staan, dan wil ze alles te gelijk zien en staat ze alles behalve stil. En met laden, ze is zo wel eens van de trailer af geschoven en op haar knieën terecht gekomen...
Voor: * Peesbeschermers of 3 in 1 beschermers (heel enkel bandages) * Soms springenschoenen van neopreen met bont
Achter: * Strijklappen of 3 in 1 beschermers (heel soms bandages)
Op de trailer: * Dikke stal bandages met springschoenen * Of hoge transportbeschermers (soms met springschoenen)
In de wei: * In principe niets maar soms wel springschoenen omdat meneer anders zijn ijzers er weer af trapt. Heel enkel wel eens peesbeschermers als hij in een gekke bui is.
In de paddock: * Peesbeschermers, springschoenen en soms ook strijklappen.
Ik gebruik normaal gesproken 3 in 1 beschermers als de bak droog is. Is de bak nat dan gebruik ik peesbeschermers. Zeker bij een jong paard gebruik ik graag beenbescherming omdat ze nog wel eens wat rare sprongen willen maken.
Ik heb helemaal nisk qua beenbescherming. In het verleden wel peesbeschermers gebruikt, maar zag daar bij mijn paard het nut niet van in. Ik heb dan ook geen zeer duur paard (Duitse Rijpony, L1 niveau), en hij is niet slungelig ofzo, wel een kenusje, maar dan zou het eerder zo zijn dat 'ik voetbescherming nodig heb
Het wisselt bij ons Een hele tijd heb ik gereden met peeskappen voor en strijklappen achter. Daarna alleen de strijlappen, vervolgens een poos met achterbandages omdat ze zichzelf achter de strijklappen aantikte. Vervolgens een keer niets om had ze d'r scheen ergens tegenaan gestoten dik been dus kon ze geen bandages om heb ik haar achter met springschoenen gereden waarop ze zich heeft doorgelopen dus nu hebben we niks om en het werkt me prima. Voordat ze zichzelf weer aan ging tikken heb ik haar ook kaal gereden. Ze is ook nogal klunzig maar ja altijd maar alles beschermen en inpakken vind ik een slag te overdreven. en op reis transport beschermers rondom
Ik rij altijd met peesbeschermers (van BR) en met springen ook strijklappen.. Mijn zusje rijdt dan nog wel eens met bandages, maar alleen maar omdat ze dat mooi vind. Buitenrijden meestal alleen peesbeschermers, maar wanneer ik naar het duin ga dan vaak ook strijklappen, want die paden zijn zo smal en diep en paard is vaak nogal onhandig