Niet passend zadel....Kijk even

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Niet passend zadel....Kijk even

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:33

aerdenhout1 schreef:
Hemeltje lief...je wil dus beweren dat dit zadel OVERVULT is??
Want we hebben het dacht ik nog steeds over het zadel van de TS ??

Nee dat beweerd hij niet.
Ik ben het niet met harness eens. maar dat beweerd hij niet.

Hij zegt ALS!!!

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-07 23:52

ooo wat een discussie weer!
aan de hand van 1 foto kan je inderdaad niet duidelijk zien of een zadel wel of niet past, maar....
wat ik wel zie op de foto is een goedkoop zadel waarvan meestal de pasvorm al niet helemaal correct is, van voor ligt het zadel denk ik aan de hand van deze foto nog wel redelijk, kruijg in ieder geval het idee dat de schoft wel mooi vrij ligt
achterkant komt inderdaad omhoog, wanneer hier iemand op gaat zitten zal dit zakken maar dan ligt het waarschijnlijk niet meer in evenwicht en zal gaan klapperen met het rijden.
wanneer het zadel niet in evenwicht ligt zal je ook nooit een gelijke drukverdeling krijgen waardoor het paard niet goed belast word en de ruiter/amazone ook nooit correct in het zadel kan zitten, bij dit zadel ziet het ernaar uit dat het achterover zal gaan liggen waar door je grote kans hebt dat het paard last achter op z'n rug krijgt op de lendenen.
verder denk ik ook dat dit zadel nooit genoeg van achter op gevuld kan worden om in evenwicht te komen aangezien er volgens mij maar een heel klein onderkussen onder zit, te vol stoppen is uiteraard ook niet goed want dan word de vulling te hard en heb je geen vering meer.
ben het met harnessmaker eens dat je van 1 foto niet alles kan zeggen, maar voor mij is het wel duidelijk dat het zadel op deze foto absoluut niet past en ook niet passens te maken is!
en ja heb ook nog eens echt verstand van zadels , heb nl een aantal jaar als zadelmaker/passer gewerkt en ben nog steeds werkzaam in de ruitersport!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 08:29

@ Harnessmaker: De Ts zegt zelf dat het zadel niet past, maar vraagt of het kwaad kan met dit niet-passend zadel te rijden.
Simpel antwoord dus: NEE!!!
zoiezo het zekere voor het onzekere nemen.
Jou moet ik waarschijnlijk niet vertellen hoeveel kwaad een slechtpassend zadel kan doen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 09:42

harnessmaker schreef:
Misschien iets om over na te denken.
Er zitten een paar honderd zadelmakers op bokt die beoordelen maar er zijn er maar weinigen die ook werkzaam zijn als zadelmaker, zadelpasser of zadelontwerper.

Dat vind ik een hele goede zaak!
Als consument betaal je immers veel geld voor een zadel, en mag je dan zelf ook een mening hebben over je eigen betaalde zadel!
het gebeurd maar al te vaak dat mensen een duur zadel kopen, want later helemaal niet blijkt te passen
Terwijl de "zadelmaker" zegt van wel
Er rijden te veel mensen rond met een niet passend zadel, omdat de zadelmaker het fout "aangemeten" heeft.
Was gisteren nog bij zo iemand...
Ze had 2 splinternieuwe dure zadels gekocht (bij een "goed" bekend staand zadelmaker)
paard had veel problemen in de rug en wervelcolom
beide zadels lagen niet goed, knellen op de schoft, de wervelcolom ligt niet vrij, slecht gevuld etc.
dit is helaas geen uitzondering maar de dagelijkse gang van zaken!!
Vind het daarom een goede zaak dat "leken" zich ook verdiepen in de ligging van hun zadel
en niet zomaar alles klakkeloos aannemen van de zadelmaker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:29

unamie schreef:
Er rijden te veel mensen rond met een niet passend zadel, omdat de zadelmaker het fout "aangemeten" heeft.

foutje

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 12:40

Unamie daar ben ik het ytendele mee eens maar er zijn vele zadelmakers en bijna evenzoveel visies op het passen en of aanpassen en aanmeten. Elk met hun eigen specialiteiten en gebreken.
Langzaam aan zie je wel meer bewustwording betreffende paarden in het algemeen maar ook zadelgerelateerd. Ook de kennis omtrend de gevolgen van slechte passing neemt toe, iets wat je als zadelmaker zeker moet meenemen in je werkwijze.

Het is absoluut goed dat ook ruiters meer en meer over zadels en zadel passen weten maar soms worden er op bokt dingen verkondigd als feit of als waarheid of..... vul zelf maar in, maar vele adviezen worden ook gegeven door mensen die enkel iets hebben gehoord en daar niet over nadenken en klakkeloos iets aannemen en dat ook posten. Een blanco iemand neemt dan iets aan voor waar terwijlm dat ook beszijds de waarheid kan zijn, met alle gevolgen vandien.

Waar het mij in dit topic om gaat is dat ik het er mee eens ben als een zadel niet past of als je twijffelt aan de passing je dan het zadel pas gebruikt na controle en "goedkeuren", hetgeen dus ook kan betekenen dat er een ander zadel moet komen.

Maar het beoordelen van een zadel van een foto als geplaatst in dit topic vind ik gedurft.
De TS geeft zelf al aan dat het zadel niet past en er niet mee rijd, dat is mooi.

Maar een beoordeling over de kussens (leeg of juist overvuld) is moeilijk van een dergelijke foto.
Deze foto geeft gewoon niet voldoende informatie.

DAn nog een vraag aan de TS: heb je ook een foto van de onderkant van je zadel?

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 13:40

Ik heb nog niet meer foto's, ik zal er vandaag even heen, misschien dat ik dan even foto's kan maken, hoe het zadel nu ligt.
Misschien denken jullie nu, waarom heeft ze nog geen ander zadel? Dit omdat de eigenaresse er geen geld voor heeft (zegt ze) en te gemakzuchtig is om er iets aan te doen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:46

MiSsY_Me schreef:
Ik heb nog niet meer foto's, ik zal er vandaag even heen, misschien dat ik dan even foto's kan maken, hoe het zadel nu ligt.
Misschien denken jullie nu, waarom heeft ze nog geen ander zadel? Dit omdat de eigenaresse er geen geld voor heeft (zegt ze) en te gemakzuchtig is om er iets aan te doen.

Hmm, da's als verzorgster voor jou inderdaad een moeilijke situatie. Maar weetje, ik weet niet hoor, maar als ik verzorgster ergens was en iemand past ervoor om een goed passend zadel te kopen, dan ga ik zelf al hélemaal geen eigen zadel kopen, weetje wat ik dan zeg?

'dat beest heeft gewoon een goed passend zadel nodig, anders vern**k je zijn rug'. 'Geen passend zadel? Nou, dan bekijk je het maar, dan ben ik weg, want op deze manier wil ik geen paard naar de knoppen rijden'.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 13:47

harnessmaker schreef:
Het is absoluut goed dat ook ruiters meer en meer over zadels en zadel passen weten maar soms worden er op bokt dingen verkondigd als feit of als waarheid of.....

Ook zadelmakers verkondigen zaken als waarheid....
Ze beloven van alles met hun mond, maar in de praktijk, brengen ze er helemaal niets van terecht

omdat ik werkzaam ben als paardensport-therapeut kom ik veel rugproblemen tegen t.g.v. slecht passende zadels
ik kijk altijd even naar het zadel en vraag ook door welke zadelmaker het zadel gevuld is
inmiddels heb ik een aardig beeld gekregen van de "vakkundigheid" van veel zadelmakers
De meeste ervaringen zijn negatief! helaas..

harnessmaker schreef:
Waar het mij in dit topic om gaat is dat ik het er mee eens ben als een zadel niet past of als je twijffelt aan de passing je dan het zadel pas gebruikt na controle en "goedkeuren", hetgeen dus ook kan betekenen dat er een ander zadel moet komen.

Je zult ze te eten moeten geven, die op advies van de zadelmaker eerst een zadel opnieuw laten vullen...kassa
daarna past het niet... Sigaar wordt er een nieuw zadel geadviseerd....weer kassa
en dat blijkt ook weer niet te passen Sigaar
sommige hebben dit zelfs al meerdere malen meegemaakt

harnessmaker schreef:
DAn nog een vraag aan de TS: heb je ook een foto van de onderkant van je zadel?

Als ik mag raden.. die ziet er niet goed uit Tong uitsteken

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 17:46

Ik ben benieuwd TS. Heb niet veel verstand van zadels maar vind het er niet prettig uitzien.

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 20:02

JoyCiej007 schreef:
MiSsY_Me schreef:

Hmm, da's als verzorgster voor jou inderdaad een moeilijke situatie. Maar weetje, ik weet niet hoor, maar als ik verzorgster ergens was en iemand past ervoor om een goed passend zadel te kopen, dan ga ik zelf al hélemaal geen eigen zadel kopen, weetje wat ik dan zeg?

'dat beest heeft gewoon een goed passend zadel nodig, anders vern**k je zijn rug'. 'Geen passend zadel? Nou, dan bekijk je het maar, dan ben ik weg, want op deze manier wil ik geen paard naar de knoppen rijden'.

Dat heb ik ook gezegd, alleen niet dat ik dan weg ben, want k wil mn verzorgpaardje niet kwijt, heb niet zoveel paarden verder in de buurt nl... En verzorg heb nou al bijna 2 jaar dus daar neem je niet zomaar afscheid van...

Zal straks even wat nieuwe foto's erop zetten!!

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 20:23

Hier de foto's, klik!

*

*

*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-11-08 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's op verzoek verwijderd.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 21:31

Foto 1 is van dichtbij genomen, en daardoor moeilijk te beoordelen
de boom-maat lijkt mij te klein
het zadel lijkt er ook erg "bovenop" te liggen
Niet mee gaan rijden dus

Als de eigenaresse weinig geld heeft, is een oudere wintec dan geen optie?
Die zijn vaak te koop voor 150/200 euro
En hebben over het algemeen een vrij goede pasvorm

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-07 18:17

Nog reacties??
Iedereen wil nieuwe foto's, maak ik er speciaal een paar, kijkt er niemand meer Clown Clown Clown

aleida_thijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-07 18:34

Ik vind het zadel niet goed liggen voor zover ik kan zien. Volgens mij is hij te klein, en je ziet (vooral bij de 2e foto) dat hij naar voren kiept zeg maar. Mijn bescheiden mening, maarja wie ben ik.......