zadel schuift naar voren, stoten verzetten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: zadel schuift naar voren, stoten verzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:25

Wooo... niet zo fel Haha!

Kootstra is een prima zadelmaker. Waarom draaien jullie toch zo om die naam heen? Alsof er nog wat anders in die buurt zit

Ook vakmensen maken wel eens een foutje.
Juist omdat het geen vetpot is (kan het wel zijn trouwens), maar juist weinig geld maakt dat hij misschien niet bereid is (of financieel in staat is) om het zadel terug te nemen ....

Ik luister niet alleen naar WAT er gezegd wordt, maar vooral ook naar WIE het zegt. Als je dan ook nog weet WAAROM het zo gezegd is, weet je ook wat je aan die informatie hebt.

Het kan trouwens ook best zijn dat Germie en Kootstra op verschillend niveau communiceren, dat sluit ik geheel niet uit Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-07 14:35

germie schreef:
Mijn zadel ligt wel stil op de rug. Ik ga het op advies van de zadelmaker gewoon een aantal keren proberen, de vulling moet ook ingereden worden. Pas dan kun je echt wat zeggen. Er komt nu inderdaad meer druk voor op, maar het is niet gezegd dat het te veel is.

Als er vóór meer druk op komt, is de druk toch niet goed verdeeld, en krijg je te veel druk van voren
geloof me, daar krijg je paard een onzettend zere schoft van!

zal straks even een paar foto's maken van de KN met voorsingel die ik heb liggen
Heb er gisteren ook even meegereden, om te kijken hoe dat beviel
Ik zat er op alsof ik moest poepen, het hele zadel duikt naar voren
Men wat rijdt dat beroerd Verward

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-07 01:09

Ik heb het vandaag weer geprobeerd. Ik heb heerlijk gereden. Er zat een middendraf in, zo goed heeft ze het nog nooit gedaan.
Na afloop wel een droog plekje, maar het kon wel eens kleiner zijn dan gisteren. Zadel ligt gweoon in evenwicht, ik wordt niet naar voren getrokken en ik kan weer gewoon aansingelen, vrij los lag het zadel nu.
De zadelmaker was echt wel bereid om er wat aan te doen, hij heeft ook alles nog een keer gecontroleerd en toch nog iets aan de vulling veranderd. Iedereen kan fouten maken en deze man was echt niet te beroerd om er wat aan te doen.

Dees, wat die foam om de boom betreft, dat is niet echt zacht hoor, echt duidelijk harder dan wol, zelfs als de wol hard opgevuld is. Maar het is natuurlijk zachter dan metaal. Als je het zadel van binnen hebt gezien weet je wat er bedoeld wordt, de zadelmaker heeft me dit allemaal laten zien. Heeft niets met een ander niveau van communiceren te maken.

Of mijn probleem nu is opgelost is nog steeds even afwachten, en zo niet, dan bel ik gewoon de zadelmaker weer op.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 02:03

Wat die droge plekken betreft; niet naar de rug kijken.
Pak eens je mooie witte wedstrijddekje (als je die hebt), rijd ermee, leg hem na afloop omgekeerd op de grond en bekijk de zweetplekken. Dan heb je een goed beeld van waar de druk van het zadel komt.

off topic; ik vind het niet kies dat mensen een zadelmaker als deze ongezien even neersabelen met kreten dat ''hij zich er even vanaf maakt'' of ''een wipwap aan 1 kant vastsnoert''. Hij is de prof en jullie de leek op dit gebied. Dit is echt een zadelmaker van de oude stempel zoals je er maar weinig vindt, een zeer kundig man met een uitstekende reputatie, en natuurlijk kan het zijn dat hij een fout maakt maar dit soort kwalificaties slaat nergens op.
Realiseer je als je dit soort uitspraken doet, terwijl voor iedereen in het noorden duidelijk is wie bedoeld wordt, dat het om iemands broodwinning gaat. Een beetje zorgvuldigheid is dan wel op zijn plek.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-07 08:18

Mijn dekje heeft 1 schone plek net boven-achter de de schouder en net onder-achter de schoft. Ik moet het dus gewoon in de gaten houden, de vulling moet zich immers ook nog zetten volgens de zadelmaker. Het viel mij op dat m'n dekje totaal niet schoof. De schoft bleef mooi vrij, geen naar achteren trekkende dekjes. Dit had ik voorheen wel eens. Nu kon ik met een dekje zonder lussen rijden. Ik ben wel een beetje bang voor te veel druk op die ene plaats, ik ga als dit zo blijft zeker nog een keer bij de zadelmaker informeren.

Taffje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 10:06

@Germie; je paard reageert in elk geval positief zie ik, dat is al een hele vooruitgang dus.
Ben benieuwd hoe het zich gaat houden.
Ik volg dus nog steeds met intresse je ervaringen gezien het feit dat de zadelmaker (een andere) dit dus met mijn zadel ook wil doen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 11:00

Germie - ik heb wel eens een zadelboom in zijn blootje gezien hoor, en het foam ook wel Haha!
Maar fijn dat je zadel goed lijkt te liggen nu.

beantsje schreef:
off topic; ik vind het niet kies dat mensen een zadelmaker als deze ongezien even neersabelen met kreten dat ''hij zich er even vanaf maakt'' of ''een wipwap aan 1 kant vastsnoert''. Hij is de prof en jullie de leek op dit gebied. Dit is echt een zadelmaker van de oude stempel zoals je er maar weinig vindt, een zeer kundig man met een uitstekende reputatie, en natuurlijk kan het zijn dat hij een fout maakt maar dit soort kwalificaties slaat nergens op.
Realiseer je als je dit soort uitspraken doet, terwijl voor iedereen in het noorden duidelijk is wie bedoeld wordt, dat het om iemands broodwinning gaat. Een beetje zorgvuldigheid is dan wel op zijn plek.

Een beetje kritische blik is ook absoluut op zijn plek.

Bovendien, IK heb nergens die man en zijn kunde afgekraakt. Ik geloof echter niet altijd blind in adviezen, ik blijf zelf nadenken. Deze zadelmaker zou echt niet de eerste vakman niet zijn die gaandeweg van het juiste spoor af is geraakt. Dat zie je in veel meer beroepen. Reden te meer om niet zomaar alles te geloven en vooral kritisch te blijven kijken naar de kwaliteit.

De beeldspraak van de wipwap komt van mij, en die heb ik gebruikt om aan te tonen wat er gebeurt als de vorm van het zadel niet aansluit op de rug en je ondanks dat, toch de voorkant van de boom middels een singel erop gaat aantrekken.
Ik heb eveneens niet uitgesloten dat de TS de intentie van de zadelmaker niet helemaal heeft begrepen - als ik een klant heb die een voorstel heeft en daar absoluut bij blijft en het pertinent niet anders wil zien, dan voer ik het ook uit zoals ze het willen. Zelf weten, immers.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 11:04

Dees, dit zadel is door hem geadviseerd hoor. Ik had zelf m'n zinnen gezet op of een Hopfner, of de Stubben Scandica. Maar hij vond de Maestoso beter bij mij en mijn paard passen. En tot nu toe ben ik er tevreden mee.

Ik heb hier foto's van de dekjes van voor en na de aanpassing(spul moest toch in de was, dus maar even foto's gemaakt).

Voor de aanpassing, dus voor het schuifprobleem en het verplaatsen van de stoten, het zadel zakte te ver om de schoft:
Afbeelding

Afbeelding

Na de aanpassing, dus met de stoten vooraan gezet:
Afbeelding

Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 11:23

Eerste fotos: AUW
Tweede fotos - minder auw, maar nog steeds wel auw.

Hoe zit je zelf, Germie, heb je toevallig moeite om niet voorover zitten?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 11:31

Met dit zadel viel ik wat voorover, maar dat was voor de aanpassing. Nu lijkt dat probleem opgelost. Het zadel zakte dus om de schoft en kantelde dus voorover en dan ga ik mee. Dat doet het zadel niet meer en daardoor kan ik m'n benen beter op z'n plaats houden en gaat rechtop zitten ook weer gewoon.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 11:37

Germie, geeft het zadel het paard nog wel de ruimte om het schoft heen om breder te worden?

Zoveel 'om de schoft zakken' en dat oplossen met een singelstoot aan de voorboom - het komt op mij niet logisch over...
Ik zou bang zijn voor atrofie... hoe gevuld is jouw paard om de schoft heen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-07 12:00

Het om de schoft zakken was dus het geval, ik viel gewoon voorover, m'n knie ging over het zweetblad naar voren. Dus zadelmaker gebeld, man is geweest en heeft het ook geconstateerd. Ik heb nog voorgereden, hij heeft paard op gemeten en alles bekeken en gevoeld, paard was niet gevoelig op de rug. Dus zadel aangepast en daarna ging het schuiven. Dus zadelmaker weer gebeld. Stoten zijn verplaatst en vulling is ook nog eens bekeken en waar nodig aangepast.
Ik heb toevallig mijn paard gisteren op de foto gezet omdat iemand vroeg hoeveel vacht ze al kreeg. Ik zie geen atrofie hoor.

Beetje mislukte foto, waarom ze haar oog net dichtdoet Verward
Afbeelding

Afbeelding

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 12:54

Nee, zo te zien heeft de merrie geen last van atrofie.
Voor het mooie had ze een bredere vulling rond de schoft mogen hebben, maar problematisch lijkt het zo op deze fotos niet. Gelukkig maar!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 14:20

beantsje schreef:
Wat die droge plekken betreft; niet naar de rug kijken.
Pak eens je mooie witte wedstrijddekje (als je die hebt), rijd ermee, leg hem na afloop omgekeerd op de grond en bekijk de zweetplekken. Dan heb je een goed beeld van waar de druk van het zadel komt.

Realiseer je als je dit soort uitspraken doet, terwijl voor iedereen in het noorden duidelijk is wie bedoeld wordt, dat het om iemands broodwinning gaat. Een beetje zorgvuldigheid is dan wel op zijn plek
.

Afgod Niets meer aan toe te voegen!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 15:13

Waarom reageer je dan? Haha!

ik krijg trouwens meer en meer slechte ervaringen met deze zadelmaker te horen Bloos!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 15:21

Dees als ik jou was zo ik ook echt niet meer naar die zadelmaker toe gaan! Een prutser eerste klas blijf vooral lekker weg Haha!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 15:22

Ik ben nog nooit bij Kootstra geweest om advies, ik ga altijd naar Van Triest (nu Venema).

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 15:23

Nou ik zou er ook niet naar toe gaan als ik jou was Knipoog

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 15:31

Mistral jij hangt ook wel erg vast aan die zadelmaker hè! Ik zie Dees alleen maar nuttig commentaar geven en ze heeft net als meerdere mensen in dit topic haar vraagtekens bij hoe gehandeld is. En iedere zadelmaker maakt fouten en je moet goed om je heen blijven kijken. Met name omdat een goed passend zadel gewoon cruciaal is en je daar gewoon goede vakmensen bij moet hebben. Ik zeg niet dat deze zadelmaker niet goed is, ik ken hem niet. Wat ik me wel afvraag waarom je niet een eventuele fout (fouten) van deze zadelmaker wilt zien.

Ik vind dat Dees gewoon erg nuttig commentaar geeft en volgens mij er veel kennis van heeft. Jou zie ik alleen de zadelmaker verdedigen zonder ook maar iets over dit probleem te zeggen.

Voor de TS. Ik hoop dat het zo inderdaad opgelost is voor je. Als je paard goed ontspannen over de rug kan lopen, dan is dat goed natuurlijk. Wel zou je misschien over een half jaar ongeveer even een osteopaat kunnen laten kijken of de rug niet ergens te zwaar wordt belast (met name bij de schoft). Om het zekere voor het onzekere te nemen dat hij geen last heeft van de verplaatste singelstoot en daarmee meer druk op de schoft.

O en btw je paard heeft echt een heel lief koppie!!! Mag ook wel even gezegd worden.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 15:43

Nee hoor ik weet ook dat hij wel fouten maakt, fouten maken is menselijk. Maar hier komen via via verhalen. Via via verhalen worden altijd een beetje aangedikt om het zo spectaculair mogelijk te houden laten we wel wezen, wilde verhalen gaan nou eenmaal beter dan de verhalen waarbij alles wel goed gaat. Daar komt bij dat ik al 5 jaar bij deze zadelmaker kom, er 3 zadels bij hem vandaan komen. Mijn oudere merrie was geen passend zadel voor te vinden werd mij verteld, maar hij heeft het wel voor elkaar gekregen. Via via verhalen kunnen een hoop schade veroorzaken en dat is niet terecht het is een vakman kan er ook niets aan doen Knipoog
Daar komt bij dat TS zoals het nu lijkt tevreden is, geen paard is gelijk geen rug is gelijk. Dat een voorsingel bij het ene paard niet werkt kan, maar het is niet gezegd dat het bij een ander paard ook niet werkt.

Edit: Ik heb er idd niet voor geleerd dus ik weet niet of dat een oplossing is. Maar dat laat ik aan een kundig iemand over, zoals ik het hier lees zijn er een hoop geleerden in het topic. Ik durf er voro uit te komen dat ik de kennis niet heb zouden meer mensen moeten doen Vork

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 17:34

Mijn bijdrage aan dit topic zou ik geen via via verhaal willen noemen. Uit eerste hand, gebeurt met mijn huidige pony, zelfde zadelmaker en dezelfde ingreep. En ja, ik vind dat ik dan best mag laten weten dat het in mijn geval nogal rot heeft uitgepakt.

[edit] overigens kan ik het 'neersabelen' van de betreffende zadelmaker in dit topic nergens vinden, maar daar kan ik ook overheen lezen natuurlijk. Door bepaalde uitspraken uit hun verband te trekken wordt iemand al gauw neegesabeld.

johanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:28

probeer een voorsingel. of je zou moeten kijken naar een ander dressuur zadel of dat wel beter blijft liggen. vraag desnoods of je wat andere dressuurzadels mag proberen een weekje ofzo. als deze ook niet blijven liggen zou ik een voorsingel proberen. ik heb namelijk gehad dat mijn vz niet bleef liggen
en heb ik via internet dan wel een bijna nieuwe wintec dressuur gekocht en deze blijft perfekt liggen. het was de wintec 500 dr. echt een super zadel. dus vraag maar of je effe je een paar zadels mag proberen.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 21:45

johanne schreef:
probeer een voorsingel. of je zou moeten kijken naar een ander dressuur zadel of dat wel beter blijft liggen. vraag desnoods of je wat andere dressuurzadels mag proberen een weekje ofzo. als deze ook niet blijven liggen zou ik een voorsingel proberen. ik heb namelijk gehad dat mijn vz niet bleef liggen
en heb ik via internet dan wel een bijna nieuwe wintec dressuur gekocht en deze blijft perfekt liggen. het was de wintec 500 dr. echt een super zadel. dus vraag maar of je effe je een paar zadels mag proberen.

Als je reageert lees dan eerst even de rest, dan zul je zien dat er al iets anders aan het zadel is gebeurt en het zadel nu dus nietmeer schuif Knipoog

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-07 22:04

Nou de 'zweetafdruk' van mijn zadel ziet er héél anders uit dan de jouwe. Bij mij is die droge plek veel langwerpiger en die ligt ook een stuk verder naar achter, zoals het hoort volgens mij.

Weet je zeker dat het zadel niet eenvoudigweg schuift omdat de boom te smal is?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-07 00:46

In mijn optiek praat je niet over iemand, maar met iemand als er een probleem is.
@Germie: laat vooral die foto's van de dekjes aan de zadelmaker zien, dat kan nuttige info zijn!