Zack teugelsensor, hier al te koop?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Cindy

Re: Zack teugelsensor, hier al te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 01:33

Zullen we dat dan ook maar in gaan voeren bij het springen?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-07 08:23

cindysponys schreef:
Zullen we dat dan ook maar in gaan voeren bij het springen?

En dan b reekt de boel bij een noodsprong. Lijkt mij niet zo verstandig. Springen is een heel andere tak van sport. Tuurlijk moet je meegaan, maar het kan ook wel eens per ongeluk gebeuren dat een paard wat minder uitkomt en daardoor wat raar springt. Als ruiter moet je dan meekomen, maar je kunt het niet voorkomen. Eerste wet van Newton: massa's zijn traag.
Een springparcours rijden is vele malen moeilijker dan een dressuurproef rijden. De ruiters die springen hebben allemaal al een keer bewezen d.m.v. het halen van een winstpunt in de B dressuur dat de basis hen in ieder geval bekend is.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-07 11:48

germie schreef:
Een springparcours rijden is vele malen moeilijker dan een dressuurproef rijden.

het is misschien offtopic, maar dit vind ik echt een krasse uitspraak! Hoe kom je daar bij?
En dat de dressuurbasis in orde is bij álle springruiters omdat ze ooit 1 winstpunt hebben gehaald in de B-dressuur....laat me niet lachen. Dat is echt geen garantie.

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 12:02

Maar even terug naar de digi-(teugeldruk)meters.

Is er nog nooit een pilot met digi-(teugel)drukmeters in opdracht van het KNHS uitgevoerd?
Of zijn ze van deze technologie niet op de hoogte.

Neem aan dat er wel bokkers zijn die dat weten.
(Hoef natuurlijk hier niet officieele reactie van het KNHS)

@Riega: Met de stelling/mening van Germie:
"een springparcours rijden is vele malen moeilijker dan dressuurproef rijden"
Kun je het beste een nieuwe topic voor starten.....
(pb maar ff als je dat gedaan hebt)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 15:55

Het lijkt me inderdaad wel een mooi systeem, maar het begint pas bij 2 kilo? Zou elke ruiter dan zoveel in zijn handen hebben?
Althans, je kan dus niet controleren met hoeveel gram je rijdt, minstens 2 kilo. En ik heb geen idee hoor, maar is dat al niet veel?
Maarja, ik vind het idee erg goed, maar ben wel bang inderdaad wanneer het plastic breekt dat je dan het paard een ruk geeft. Misschien kan je de ketting iets verkorten, zodat deze maar een paar milimeter langer is dan het plasticje, zodat de ruk verminderd wordt...

Of ik het aan ga schaffen weet ik nog niet, maar vind het geen verkeerde ontwikkeling dat er in ieder geval bij de producenten van ruitersportontwikkeling aan gedacht wordt om het paardrijden voor de paarden welzijnsvriendelijker te maken.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-07 20:15

Het lijkt me helemaal niet zo paardvriendelijk want als het plasticje breekt, schiet de ruiterhand ineens naar achteren en krijgt het paard dus een gemene ruk in de mond!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:10

beantsje schreef:
Het lijkt me helemaal niet zo paardvriendelijk want als het plasticje breekt, schiet de ruiterhand ineens naar achteren en krijgt het paard dus een gemene ruk in de mond!

Tja heel gemene ruk!
Ik zou t niet doen hoor, blijf dan maar gewoon met 14 kilo aan de teugels hangen; veeel paardvriendelijker! Clown

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:14

En als het paard nou eens een flinke ruk geeft aan de teugels? breekt dat ding dan ook?
En moet je dan elke keer nieuwe kopen? Haha!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:38

sflj schreef:
beantsje schreef:

Tja heel gemene ruk!
Ik zou t niet doen hoor, blijf dan maar gewoon met 14 kilo aan de teugels hangen; veeel paardvriendelijker! Clown

Dat er blijkbaar modellen zijn die 15 kg kunnen hebben, da's ook niet erg paardvriendelijk...

Persoonlijk houd ik van lichtheid, zonder meer. Maar de meeste paarden hebben veel meer moeite met rukken en plukken in de mond dan met een continue gelijkblijvende druk.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:50

Ik betwijfel het, Beantsje!
Ik vermoed maar zo dat ze beide niet fijn vinden. Alleen raken ze aan het continue gewicht/druk makkelijker 'gewend?'
Ik ben voor helemaal geen druk! Eventueel een signaal als t nodig is. Dat signaal kun je natuurlijk op verschillende manieren geven. Knipoog

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:26

Rieja schreef:
germie schreef:
Een springparcours rijden is vele malen moeilijker dan een dressuurproef rijden.

het is misschien offtopic, maar dit vind ik echt een krasse uitspraak! Hoe kom je daar bij?
En dat de dressuurbasis in orde is bij álle springruiters omdat ze ooit 1 winstpunt hebben gehaald in de B-dressuur....laat me niet lachen. Dat is echt geen garantie.

Volledig mee eens. Dat slaat echt nergens op.

Het lijkt mij wel interessant om een keer te proberen, zal wel confronterend worden geloof ik Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:28

Met de stelling dat een springparcours moeilijker te rijden is (als je het netjes doet dan, rond vliegeren is wat anders) ben ik het wel eens Ja

Maar dat B en 1 wp aangeeft dat ze de basis inorde hebben, nou nee.... dat zegt imo niks Lachen

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 18:22

Het lijkt mij wel leuk als ze bij reiningwedstrijden verplicht gesteld worden Haha!
Gebroken = DQ
En voor de beginners, amateurs en prof's heb je dan verschillende kleurtjes mbt breukkrachten natuurlijk Haha!

suusida

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:26

"Persoonlijk houd ik van lichtheid, zonder meer. Maar de meeste paarden hebben veel meer moeite met rukken en plukken in de mond dan met een continue gelijkblijvende druk."

Beantsje ik ben bang dat het niet helemaal klopt wat je zegt. Paarden leren van ontspanning. Ze denken niet 'oh, ik ging naar links toen ze aan de teugel hing, dus dat moet ik vast nog een keer doen' nee, ze denken 'he, ze liet lós toen ik naar links ging, dan zal ik het wel goed gedaan hebben'. Met een constante druk verveel je je paard dus verschikkelijk, en vertel je hem eigenlijk constant dat het anders moet dan wat'ie doet.
Als je met de hond loopt, geef je een ruk als'ie stil blijft staan, je blijft toch niet constant aan de riem trekken om 'm mee te krijgen..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:32

germie schreef:
Katja schreef:
Grappig, zit me af te vragen of ik het nuttig vind.

Waarom zou het niet nuttig zijn? Je leert er niet beter van paardrijden, en de oefeningen zullen ook niet direct beter gaan. Maar je leert er wel van voelen. Weet jij hoeveel 10 kg is? Misschien denk je dat het heel licht is, maar ondertussen zit je wel boven die 15 kg. Ik weet niet hoeveel ik in de hand heb aan kg's. Voor mijn gevoel is dit vrij weinig, het paard geeft ook wel na, maar misschien geeft mijn 'eigen 2 kg' wel een heel ander gewicht in werkelijkheid aan.

Tja ik wil het wel eens proberen, maar 10kg vind ik veel, dat zijn 5 pakken mineraalwater van 2 l en die houd ik niet met 1 hand vast, ik vind dus 10 kg aan de mond trekken, heul erg veul, AUW. Is dat de norm? Bloos! Bloos! , dan wil ik het zeker wel eens proberen... Bloos!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:34

hahaha, dat dacht ik ook al.
Maar ze beginnen pas bij 2 kilo. Heb jij het idee dat je wel 2 pakken mineraalwater in je hand hebt? Ik gelukkig niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:36

suusida schreef:
"Persoonlijk houd ik van lichtheid, zonder meer. Maar de meeste paarden hebben veel meer moeite met rukken en plukken in de mond dan met een continue gelijkblijvende druk."

Beantsje ik ben bang dat het niet helemaal klopt wat je zegt. Paarden leren van ontspanning. Ze denken niet 'oh, ik ging naar links toen ze aan de teugel hing, dus dat moet ik vast nog een keer doen' nee, ze denken 'he, ze liet lós toen ik naar links ging, dan zal ik het wel goed gedaan hebben'. Met een constante druk verveel je je paard dus verschikkelijk, en vertel je hem eigenlijk constant dat het anders moet dan wat'ie doet.
Als je met de hond loopt, geef je een ruk als'ie stil blijft staan, je blijft toch niet constant aan de riem trekken om 'm mee te krijgen..?

Ja, ach het boek ruiters en rechters laten ze de paarden nageven op druk, dus druk vasthouden tot hij nageeft. Mijn paard blijft tegendruk geven, dus als jij een half uur met de druk blijft rijden, blijft hij een half uur met meer tegendruk lopen totdat jij niet meer kan. Dat trekspelletje heb ik moeten opvoeren door een iets wat oudere en ouderwetse instrukteur. Mijn paard had een prachtige geoefende onderhals en na een half jaar was hij nog sterker dan hij was toen ik bij hem kwam. Ben bij hem weggegaan...

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 18:45

Judje schreef:
hahaha, dat dacht ik ook al.
Maar ze beginnen pas bij 2 kilo. Heb jij het idee dat je wel 2 pakken mineraalwater in je hand hebt? Ik gelukkig niet!

Dat denk ik ook.
Ik sleep wel eens een zak kattenzand van 5 kilo (met handvat) en na 10 minuten wordt dat ook zwaar. Op een enkele hardere ophouding na lijkt het me niet goed als je meer dan 1 kg in de handen hebt voor je gevoel.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 20:57

suusida schreef:

Ik zeg dat een heftige ruk harder aankomt dan een constante druk.
Dat wil niet zeggen dat ik voorstander ben van het rijden met veel druk; integendeel. ik ben juist voor het rijden met een licht contact. (overigens kan het zijn dat de ruk door het knappen van de sensor voor het paard totaal 'onverdiend' is)

Daarom vond ik het onderstaande best confronterend Bloos maar ik daag je uit om hetzelfde te doen.
Mocht je dat doen, laat de teugel dan niet over een stang oid lopen want door de wrijving krijg je een vertekend beeld. maar ga gewoon bijv. met je buik op tafel liggen zodat de hoek van je arm een beetje klopt.

Ik heb dus even een experimentje gedaan en wat gewicht aan een teugel gehangen. Ik kom met Toby op ongeveer 1000-1500 gram uit, een pak mineraalwater. Vergis je niet, ik had ingeschat dat het mischien 200-300 gram was...
Een ophouding vind ik heel moeilijk te schatten omdat een ophouding maar kort duurt, maar ik kom bij een hele ophouding op maximaalongeveer bij mijn zware braadpan van ruim 3,5 kg uit. Meestal duidelijk veel minder, maar het gaat hier om het maximum.

Goed, het vervolg van het experiment.
Ik heb mijn zware braadpan met een teugel aan een oor op een krukje gezet. de teugel hangt ietsjes los. Dan schuif ik de pan van de kruk af, zodat hij valt. En dan krijg ik me toch een ruk in de hand!
Dat is dus wat er gebeurt in de paardenmond als de sensor knapt. DAT MOET JE EVEN PROBEREN!

Ben blij dat mijn braadpan geen 15 kg is...
Laatst bijgewerkt door beantsje op 20-11-07 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:13

Haha, beantsje, dat is niet mijn bericht, je quote iemand anders.. Clown

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:15

sorry, verkeerde naam gewist. Ik pas het aan!

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:18

Valt mee, kosten nog geen 4,5 euro per stuk Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 21:19

Waar haal je die?