Wanneer wel Peesbeschermers om en wanneer niet?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Blondie_

Re: Wanneer wel Peesbeschermers om en wanneer niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:35

Altijd om met springen en buitenrijden, met dressuur meestal ook wel.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:40

Met spingen wel, buitenrijden soms, dressuur niks.
Voor de kar ook niks.

De ander van me, krijgt zowieso altijd voor springschoenen om, het is een draver en hij raakt zich dan vaker.

In trailer altijd rondom transport-beschermers en op de wei helemaal niks!

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:43

Wanneer wel: Als je paard zichzelf aantikt waardoor blessures/wondjes ontstaan.
Wanneer niet: Als je paard zich niet aantikt. Dan is het alleen maar lastig en overbodig. Op de wagen (trailer) en op het land/in de paddock.
Ik had altijd alleen maar peesjes voor mn pony, toen ging ik ook wat crossen, springschoenen erbij, niets aan de hand, tot opeens met 1 training ie zn achterbenen open haalde (normaal tikte die nooit aan) Daarna met gewoon rijden nogsteeds zonder peesjes, maar ook toen bleef ie open tikken op een of andere vreemde manier, dus die van mij staat nu altijd vierkant in de beschermers, met springschoenen. Mn paard staat alleen vierkant. Nooit bandages, alleen peesjes+strijkjes. En de krassen zijn flink te zien ook. (Ik cross nu overigens met crossbescherming, was toen alleen een uitprobeersel of hij het leuk vond.)
Als ze goed passen hoort er geen zand tussen te komen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:51

Jolienn schreef:
Wanneer wel: Als je paard zichzelf aantikt waardoor blessures/wondjes ontstaan.
Wanneer niet: Als je paard zich niet aantikt. Dan is het alleen maar lastig en overbodig. Op de wagen (trailer) en op het land/in de paddock.
Ik had altijd alleen maar peesjes voor mn pony, toen ging ik ook wat crossen, springschoenen erbij, niets aan de hand, tot opeens met 1 training ie zn achterbenen open haalde (normaal tikte die nooit aan) Daarna met gewoon rijden nogsteeds zonder peesjes, maar ook toen bleef ie open tikken op een of andere vreemde manier, dus die van mij staat nu altijd vierkant in de beschermers, met springschoenen. Mn paard staat alleen vierkant. Nooit bandages, alleen peesjes+strijkjes. En de krassen zijn flink te zien ook. (Ik cross nu overigens met crossbescherming, was toen alleen een uitprobeersel of hij het leuk vond.)
Als ze goed passen hoort er geen zand tussen te komen.

Op de trailer vind ik het toch echt niet overbodig en lastig!

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 14:56

Even lezen Knipoog Dat zei ik ook niet, ik zei dat als je paard zich niet aantikt het alleen maar lastig en overbodig is Knipoog En dat ik ze ook niet op de wagen en in t land omdoe Knipoog IK vind dat overbodig Knipoog Paarden horen stil te staan op de wagen namelijk Knipoog

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:07

verootjoo schreef:
Tmara schreef:
Ik gebruik alleen been bescherming als het nodig is, vrijwel alleen met springen of moeilijkere oefeningen. Volgens mij word door veel mensen vergeten dat het juist slecht is iedere keer tijdens het rijden been bescherming om te doen. Been-beschermers zijn vooral gemaakt om een paard ondersteuning te kunnen bieden om tijdens moeilijkere oefeningen de benen te beschermen, ( denk hierbij maar aal bv .sliding stops in de westernsport of een jong paard dat zich tijdens het wijken aantikt). Hierdoor krijgen de pezen vrijwel weinig tot geen kans om sterk te worden en is de kans op pees beschadiging juist groter.

Beenbescherming kan helemaal geen ondersteuning bieden aan de onderbenen omdat daar geen spieren zitten Knipoog Dus je verzwakt ze ook niet met bescherming, het is alleen maar tegen het aantikken

Er hoeven ook niet perce spieren aanwezig te zijn om ondersteuning te kunnen geven. Verzwakken kan absoluut wel, maar dit eerder door jarenlang onnodig gebruik . En ik neem aan dat mijn 'da' hierin gelijk heeft. Dat was ook de rede waarom mij door meerdere da's werd aangeraden na een peesblssure op de bouwen, maar hiebij ondersteuning te gebruiken zoals bandages.

Maar qua pees beschermers en strijklappen gebruik ik liever toch echt alleen voor springen. voor dressuur mocht het nodig zijn dresuur beschermers. Dit meer voor de werking ervan.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 15:16

pezen opbouwen met nehulp van bandage's wat een grote onzin zeg je krijgt dan spaggettibandjes van pezen

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-07 15:27

ik heb dan net gereden, wisky is nogal lomp in de galop dus heb ze wel even om bij dressuur Knipoog

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:24

Tmara schreef:
Er hoeven ook niet perce spieren aanwezig te zijn om ondersteuning te kunnen geven. Verzwakken kan absoluut wel, maar dit eerder door jarenlang onnodig gebruik . En ik neem aan dat mijn 'da' hierin gelijk heeft. Dat was ook de rede waarom mij door meerdere da's werd aangeraden na een peesblssure op de bouwen, maar hiebij ondersteuning te gebruiken zoals bandages.

Maar qua pees beschermers en strijklappen gebruik ik liever toch echt alleen voor springen. voor dressuur mocht het nodig zijn dresuur beschermers. Dit meer voor de werking ervan.

Mijn DA heeft mij juist verteld dat die dingen zoals 3in1beschermers en bandages geen steun kunnen geven, aangezien er geen spieren inzitten. En daarbij, als je logisch nadenkt; hoe wil in godsnaam een paar van die beschermers ruim 500 kg ondersteunen Verward

Toen mijn paard een blessure had heeft mijn DA het ook niet gehad over bescherming die ik moest hebben om zn benen.

Ik neem dus aan dat da's hierin verschillen, en dat er dus blijkbaar ook nooit enig wetenschappelijk onderzoek hiernaar gedaan is, in ieder geval geen onderzoek wat iets opgeleverd heeft, anders was er wel overeenstemming Knipoog

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 16:25

zodra er een zadel of een longeersingel opgaat, gaat de bescherming er ook op Lachen

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:16

Jolienn schreef:
Even lezen Knipoog Dat zei ik ook niet, ik zei dat als je paard zich niet aantikt het alleen maar lastig en overbodig is Knipoog En dat ik ze ook niet op de wagen en in t land omdoe Knipoog IK vind dat overbodig Knipoog Paarden horen stil te staan op de wagen namelijk Knipoog

We hadden het over de trailer toch.. ik lees wel Knipoog
En paard horen idd stil te staan op de trailer, en er ook netjes af te lopen.
En hier gaat het bij veel mensen en paarden fout, vandaar transportbeschermers om.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 17:54

Zijn transportbeschermers vervangbaar door peesbeschermers?

tuinkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:21

ik zou ze iig met springen en met buitenritten om doen,met buitenrijden is de kans veel groter dat je pony iets een wondje o.i.d aan het been krijgt dan gewoon thuis in de bak.
in de bak vind ik het een beetje overbodig,behalve als je paard nog vrij jong is,dan is het wel verstandig om ze aan te doen Knipoog

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:33

Narya schreef:
Zijn transportbeschermers vervangbaar door peesbeschermers?

Vind ik van niet,
alleen als je niks anders hebt dan zou ik ze wel gebruiken, beter iets dan niets.
Transportbeschermers zijn groter en komen ook tot onder bij de kroonrand.

ineke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:48

Ik heb ze altijd bij m'n paard om als ik met haar werk.
Binnenkort ook maar strijklappen want ze heeft al enkele keren wondjes op de kogel gehad.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-07 18:55

Normaal gesproken doe ik alleen pees- en kogelbeschermers om met springen, maar laatst zijn we ook een lane buitenrit gaan maken in Kootwijk en toen heb ik ze voor de zekerheid maar omgedaan. Achteraf geen slecht idee, we hebben behoorlijk 'lomp' gereden Haha! Normaal doe ik ze met buitenritten niet om.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 16:43

als je met beschermers rijd heb je het idee dat ze strijken, dat doen ze ook dan maar zonder beschermers niet (uitzonderingen daargelaten) dus buitenrijden zonder beschermers als je toch zonder rijd.

Dan las ik ergens over jonge paarden met beschermers voor de zekerheid, HALLLLO ze moeten het nog leren ga je ze meteen in de watten leggen en de pezen niet leren aan te sterken. Sorry hoor maar het zijn geen mietjes

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:15

Momenteel alleen als ze los in de bak gaat. Het liefst zo kort mogelijk. Ik heb liever zonder. Maar ze spring met los gooien zo achterlijk, dat het dan wl moet Knipoog

Wel heb ik altijd springschoenen rondom (sinds kort omdat het zo'n lomperd is)

Nikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-07 22:18

Ik heb ze altijd om.
En ook altijd springschoenen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 11:40

Als ik naar les ga krijgt mijn pony wel peesbeschermers om, ze wil dan nl nogwel eens aantikken.

Maar na 1 uur lessen vind ik de beschermers nogal zweeterig aanvoelen.

Op buitenrit ed doe ik geen beschermers om, mede door de warmte van de benen, welke naar mijn idee niet goed weg kan in de beschermers.

Als de bak zeikenat is dan doe ik ze niet om, zweten, water en (drijf)zand gaan naar mijn idee niet goed samen.

Verder loopt ze dus altijd zonder.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-07 19:49

Als ik rijd, longeer, een buitenrit maak of als ze op de trailer gaat heeft ze peesbeschermers + strijklapjes + springschoenen aan. Dit omdat ze zonder peesbeschermers wondjes heeft op haar kogels en sinds dat ze ijzers heeft wil ze achter ook nog wel eens aantikken. Op de trailer staat ze niet zo goed stil. En springschoenen omdat ze ijzers heeft en al een keer haar ijzers afgetrapt heeft.

hopperdepop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:31

Zodra mijn paarden de box uitstappen, krijgen ze bescherming om.

marle_sheila

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:33

met springen en op buitenritten soms...

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-07 18:46

in de wei loopt wisky altijd zonder

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-07 18:49

Rijden, los, longeren, en naar buiten zou ik ook doen maar dat valt onder rijden.
Bij beweging altijd. Knipoog
Als je bang bent voor schuren moet je een pauze inlassen en eventjes afdoen en benen borstelen. Knipoog