Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Jolienn schreef:Wanneer wel: Als je paard zichzelf aantikt waardoor blessures/wondjes ontstaan.
Wanneer niet: Als je paard zich niet aantikt. Dan is het alleen maar lastig en overbodig. Op de wagen (trailer) en op het land/in de paddock.
Ik had altijd alleen maar peesjes voor mn pony, toen ging ik ook wat crossen, springschoenen erbij, niets aan de hand, tot opeens met 1 training ie zn achterbenen open haalde (normaal tikte die nooit aan) Daarna met gewoon rijden nogsteeds zonder peesjes, maar ook toen bleef ie open tikken op een of andere vreemde manier, dus die van mij staat nu altijd vierkant in de beschermers, met springschoenen. Mn paard staat alleen vierkant. Nooit bandages, alleen peesjes+strijkjes. En de krassen zijn flink te zien ook. (Ik cross nu overigens met crossbescherming, was toen alleen een uitprobeersel of hij het leuk vond.)
Als ze goed passen hoort er geen zand tussen te komen.
verootjoo schreef:Tmara schreef:Ik gebruik alleen been bescherming als het nodig is, vrijwel alleen met springen of moeilijkere oefeningen. Volgens mij word door veel mensen vergeten dat het juist slecht is iedere keer tijdens het rijden been bescherming om te doen. Been-beschermers zijn vooral gemaakt om een paard ondersteuning te kunnen bieden om tijdens moeilijkere oefeningen de benen te beschermen, ( denk hierbij maar aal bv .sliding stops in de westernsport of een jong paard dat zich tijdens het wijken aantikt). Hierdoor krijgen de pezen vrijwel weinig tot geen kans om sterk te worden en is de kans op pees beschadiging juist groter.
Beenbescherming kan helemaal geen ondersteuning bieden aan de onderbenen omdat daar geen spieren zittenDus je verzwakt ze ook niet met bescherming, het is alleen maar tegen het aantikken
Tmara schreef:Er hoeven ook niet perce spieren aanwezig te zijn om ondersteuning te kunnen geven. Verzwakken kan absoluut wel, maar dit eerder door jarenlang onnodig gebruik . En ik neem aan dat mijn 'da' hierin gelijk heeft. Dat was ook de rede waarom mij door meerdere da's werd aangeraden na een peesblssure op de bouwen, maar hiebij ondersteuning te gebruiken zoals bandages.
Maar qua pees beschermers en strijklappen gebruik ik liever toch echt alleen voor springen. voor dressuur mocht het nodig zijn dresuur beschermers. Dit meer voor de werking ervan.
Jolienn schreef:Even lezenDat zei ik ook niet, ik zei dat als je paard zich niet aantikt het alleen maar lastig en overbodig is
En dat ik ze ook niet op de wagen en in t land omdoe
IK vind dat overbodig
Paarden horen stil te staan op de wagen namelijk
Narya schreef:Zijn transportbeschermers vervangbaar door peesbeschermers?