bandageren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

brittje88

Re: bandageren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:08

knabbelgirl schreef:
ja Ja 6 weken lang 8 paarden per dag 4 benen bandageren Knipoog

haha ik zou helemaal gek worden Tong uitsteken Kga nu naar me paardje toe dus laat je zo de foto zien kan je kijken of het er hetzelfde uitziet

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:21

is goed Haha!
het is zoiezo anders op pony's of met langere/kortere bandage's en het is ook maar net wat je wilt beschermen

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:12

ja natuurlijk maar wil nou wel ff weten of ik het wel goed heb in m'n hoofd hoe het hoord.
maarrr heb de foto;s hoor. Jammer genoeg door het klote weer stond ik het in de stal te doen en we hebben buitenstallen zonder licht dus het was nog een hele opgave maar gelukt Tong uitsteken
Hoop dat het nog wel een beetje duidelijk te zien is.

Afbeelding

Afbeelding

moet zeggen dat ik vind dat ik de bandages een klein stukje korter moet maken omdat net het laatste stukje daardoor ongelijk is en vind het ook wat te dik op dat punt. Maar goed voor in het donker is het nog aardig gelukt maar het ging hier ook ff om de hoogtes Tong uitsteken

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:23

Maar wat is het nut van bandages dan? ik gebruik ze niet..

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 18:39

Sodeletuut schreef:
Maar wat is het nut van bandages dan? ik gebruik ze niet..

ik weet het niet helemaal meer percies was toen 13 maar bij mijn verzorgpaard van toen die was kreupel en door het bandageren werd er iets verlengt in z'n benen?? Je kan het tegen het strijken gebruiken en een heel klein beetje ondersteuning maar het is meestal voor de sier.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 19:44

ik vind jou bandage's niet geweldig zitten ik vind dat je veel te hoog ophoud met bandageren boven de kogel, MAAR...dit is functiegericht. Ze zo aanbrengen is voor de sier

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:54

maar dit is net boven de 5e teen dat hoord toch?

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:56

@ brittje, eerst iedereen vertellen dat ze niet goed bandageren en nu komt de aap uit de mou dat je zelf niet eens goed kan bandageren! en je weet niet eens wat je doet

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:57

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:58

met bandages kun je niks ondersteunen das een fabeltje

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:59

Brittje, ik zal al de hele tijd mee te lezen en ik zei maar niks omdat ik dacht dat je er werkelijk verstand van had, maargoed, het blijkt dus anders te zijn.
@ Magda, volgens mij is al meerdere malen uitgelegd dat bandages niet kunnen ondersteunen (en ook waarom niet). Verder vind ik wel dat jouw bandages goed zitten Lachen

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:00

@ magda ik zou bij jou achter iets meer doorbandageren

edit typfout
Laatst bijgewerkt door Perla op 09-11-07 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:03

Zou er iets netter uitzien denk ik idd.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:06

Perla schreef:
@ magda ik zou bij jou achter iets meet doorbandageren

Die opmerking vat ik even niet, hoe bedoel je meer achter doorbandageren?

Ze ondersteunen niet dat weet ik. Ik stel de vraag even anders wat wil je beschermen? (dat doen ze op kleine schaal degelijk wel)

Kleine ps. ik rijd er niet dagelijks mee (alsjeblieft niet zeg al dat rondgedraai steeds en dan ben je aan het einde blijk je ze verkeerd opgerold te hebben Koe )

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:09

ik wil het hele onderbeen beschermen vanaf voorknie tot en met de kogel (strijken etc. ) en vanaf de sprong tot en met de kogel Knipoog bandageren vind ik fijn en ziet er netjes uit bij nat weer bandageer in minder

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:12

Ik denk dat daar ook de verschillen liggen. Jij wilt een groter gedeelte beschermen en zal meer bedekken en ik juist wat omgekeerd.
Ik zeg het maar zo, zolang je het paard niet hindert bandageer je er maar op los Lachen

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:18

Laatst bijgewerkt door Perla op 09-11-07 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:19

de foto doet het niet perla ben nieuwsgierig Tong uitsteken

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:21

Ik heb altijd het volgende geleerd:
- onderlap
- halverwege de onderlap aanzetten
- met een aantal slagen richting beneden.
- 1 slag begin van de kogel, 2e slag half erom (zodat er geen randje af blijft staan)
- geleidelijk aan met gelijkmatige slagen naar boven werken
- bovenaan afsluiten.

*voorbeeldfoto*

Ik bandageer omdat ik het een fijne bescherming vind. Gebruik daarnaast 3-in-1 beschermers. Deze en de bandages omdat ze bij elk been 'goed' zitten. Harde beschermers kunnen gauw druk plekjes veroorzaken als het paardenbeen iets afwijkt. Aangezien geen been hetzelfde is bandageer ik liever of gebruik 3-in-1 Lachen (heb op dit moment maar 1 paar 3-in-1, zodra de portmonnee het toelaat komt er een 2e paar voor voor. Ik heb vrijwel altijd de 3-in-1 achter om omdat ik het belangrijker vind om de achterbenen te beschermen. Naar mijn ervaringen willen paarden nog wel eens slungelen en met die achterbenen in de knoop zijn als er wat meer gevraagd wordt van de achterhand. Ik vind het belangrijk dat ik dan ook een keer door kan zetten en weet dat ze enige bescherming hebben mochten ze zich per ongeluk raken. Voorbenen is voor mij bijzaak, die worden bij het rijden van oefeningen belangrijker. Maar het echte begin, de echte basis, daar vind ik de achterbenen belangrijker.

brittje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:23

nou ik weet niet beter dat ik dit zo geleerd heb, twee vingers van de kogel nog laten zien waardoor je boven de 5e teen uit komt. Ik zeg niet dat ik dit in opleiding heb geleerd maar van een vrouw die al tientallen jaren paarden heeft gehad. Waarvan ik dacht dat die er wel degelijk verstand van had. Ik heb ook al die tijd op deze manier gebandageerd. Heb ook werkelijk gedacht dat dit de juiste manier altijd was. Maar wat knabbelgirl zegt ze zitten wel goed voor de sier, maar persoonlijk denk ik dat ze ook goed tegen het strijken zitten want het dikste deel van de kogel word wel beschermd. Tis een groot deel van de sokjes wat eronderuit steekt.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:26

magda_90 schreef:
de foto doet het niet perla ben nieuwsgierig Tong uitsteken

nu doet ie t wel

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 00:38

ik vind de foto's van ilsemarie echt een super voorbeeld! netjes precies op de goede punten en gelijkmatig. Ik doe bandage's om om een paar redenen: mijn pony krijgt tot bloedens aan toe wonden van peeskappen, ik vind ze fijner om mee te werken en ze zitten waar ik het wil. Ik doe dit om de kogel te beschermen tegen schuren en de pijp omdat ze nog wel eens lomp kan doen met galopperen en daar dan tegenaan schop. Wel rij ik zo af en toe helemaal zonder bescherming zodat ze niet in de proef ineens klappen erop krijg, maar leert op de benen te lopen. Maar dit doe ik heel weinig(bij voorkeur met nat weer Schijnheilig )