Hoe verzorgen jullie al je leerwerk? (hoofdstel, zadel etc.)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Revanches

Re: Hoe verzorgen jullie al je leerwerk? (hoofdstel, zadel etc.)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-07 21:18

Ik deed mijn zadel en hoofdstel vaak met Rapide zadelzeep en dan met ledervet van Nijland(zadel) en mijn hoofdstel met lederolie.
Sinds 2 weken ben ik overgestapt naar Sectolin Zadelsprayzeep.
Werkelijk ideaal. Op een sponsje spuiten, uitwrijven op het leer. En het slaat niet wit uit of iets dergelijks. Je leerwerk wordt er nu heel soepel van. Echt ideaal! Haha!

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-07 20:24

Showjumper schreef:
daniella74 schreef:
Waar haal je de tijd vandaan om elke keer een hoofdstel helemaal schoon te maken?????

Waarom geen olie op laarzen, ze moeten toch eens een beetje zacht en bruikbaar worden?

Het neemt niet veel tijd in beslag, zijn overigens ook wel meer hoofdstellen dan één..
O.a. in deze link staat waarom olie slecht is van rijlaarzen. De laarzen worden er overigens ook dof van (smeerde eerder zelf ook altijd lederolie op mijn laarzen).

Wat gebruik jij als expert dan om nieuwe laarzen echt goed zacht te krijgen. Ik heb er liters Rapide opgekwast en er uren op gelopen maar ik kon er gewoon niet mee rijden zo hard bleven ze. Heb ze nu 2!! jaar en het schiet nog niet op vandaar mijn litertje lederolie dat er nu op verdwenen is. Laarzen zijn overigens nog niet dof maar slaan wel grijs uit waar ze contact maken met het paard. Moet ik wel of geen zadelzeep gebruiken overigens en hoe hang jij halsters/hoofdstellen weg die je echt heel lang niet gaat gebruiken, bij mij gaan ze nl schimmelen en dan krijg ik weer ruzie met pa dat er grijze pluizebollen in zijn schuurtje liggen.

Showjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 00:42

daniella74 schreef:
Wat gebruik jij als expert dan om nieuwe laarzen echt goed zacht te krijgen. Ik heb er liters Rapide opgekwast en er uren op gelopen maar ik kon er gewoon niet mee rijden zo hard bleven ze. Heb ze nu 2!! jaar en het schiet nog niet op vandaar mijn litertje lederolie dat er nu op verdwenen is. Laarzen zijn overigens nog niet dof maar slaan wel grijs uit waar ze contact maken met het paard. Moet ik wel of geen zadelzeep gebruiken overigens en hoe hang jij halsters/hoofdstellen weg die je echt heel lang niet gaat gebruiken, bij mij gaan ze nl schimmelen en dan krijg ik weer ruzie met pa dat er grijze pluizebollen in zijn schuurtje liggen.

Als ik de tekst zo lees neem ik aan dat je van die harde (dressuur)laarzen hebt? Daar heb ik eerlijk gezegd geen ervaring mee. Heb alleen ervaring met laarzen van kalfsleder en die zijn vanaf het begin al soepel (gelukkig).
Hoofdstellen/halsters kan je denk ik het beste op een niet te vochtige en niet al te warme plaats bewaren?

suzieva schreef:
wat voor een middel voor de bruine hoofdstellen??? ik gebruik eerst lauw water met een beetje murphy's oil soap en daarna cavalor leather shine...

mijn parlanti laarzen alleen met een vochtig doek en dan kiwi schoensmeer... kiwi is "the best"... Knipoog

Een één of ander vet-vrij middel (weet de naam niet) en CWD conditioner grease.

Krijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-07 06:34

Halmanol (tube) en Passier ledervet (blikje).
Vooral de Halmanol is ontzettend fijn bij bruine springzadels, houdt de kleur echt super mooi Lachen

suzieva

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 10:59

Showjumper schreef:
suzieva schreef:
wat voor een middel voor de bruine hoofdstellen??? ik gebruik eerst lauw water met een beetje murphy's oil soap en daarna cavalor leather shine...

mijn parlanti laarzen alleen met een vochtig doek en dan kiwi schoensmeer... kiwi is "the best"... Knipoog

Een één of ander vet-vrij middel (weet de naam niet) en CWD conditioner grease.

dank je wel... ik zal het probeeren als ik weer thuis ben... Lachen

AnjaKos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 11:01

Ik heb alleen nog een leren zadel en die maak ik eerst schoon met zadelzeep en daarna vet ik 'm in met zwarte ledervet (heb kunstlederen zitvlak in rijbroek dus maakt niet uit als het zadel wat afgeeft Knipoog ).

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 14:17

er is niets mis mee dat leer schimmelt als het lange tijd niet gebruikt word.
ikzelf gooide er een dikke laag olie over of vet (is het gewoon tuig of mentuig)
en hing het op of legde het weg op een droge koele plek
als het vochtig is schimmelt het eerder, als het warm is droogt het sneller uit.
en ik keek het elke maand na, als het leer te droog werd gooide ik er weer een zooi olie over, maar dat duurt meestal wel een tijdje.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:13

Ik zit nog steeds met loeiharde laarzen en een gestreste pa Ach gut met mijn harnachement-pluizebollen in zijn schuurtje. Igg bedankt voor de tips Showjumper.

IK ben ook niet bang dat het leer er verder onder te leiden heeft maar mijn pa wil alles steeds weggooien. Ma heeft al 2x een halster weten te redden van de container. Zal het maar iedere 3 maanden helemaal invetten zodat het schoon blijft.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-07 15:24

Mijn manier van goed schoonmaken:
Eens per half jaar ongeveer mjin hele hoofdstel uitelkaar halen en wassen met leerzeep. Afdrogen met een oude theedoek en 1 nacht alle losse delen uithangen en laten drogen. De volgende dag alles in een bak met leerolie gooien en weer een dag uithangen (in de schuur met een krant eronder want anders zit de hele vloer onder de olie Knipoog ) en de volgende dag weer inelkaar zetten. Het nadeel van deze manier is wel dat ik mijn hoofdstel een paar dagen niet kan gebruiken maar dan is het ook echt goed geolied en schoon.
Mijn zadel doe ik alleen met lederbalsem, die maak ik nooit met zadelzeep schoon.