Waarom rijd jij met bit?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Waarom rijd jij met bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 08:18

Ben het met je eens Nadya, onbekend maakt onbemind. Ik ben dus niet tegen een bit, maar ik probeer wel het bitloze rijden zo veel mogelijk te laten zien. Omdat ik verder gewoon ook wedstrijden rij moet ik natuurlijk wel geregeld met bit trainen.
Maar het is absolute onzin om te stellen dat je zonder bit niet je paard kunt trainen zoals men graag ziet op wedstrijden, ik zou ook niet weten waarom dit volgens de knhs niet te beoordelen zou zijn:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mensen die zeggen dat bitloos rijden niet met hun paard gaat zou ik best eens op hun paard willen laten zien dat het best lukt.
Wel vind ik de ene optoming meer geschikt voor wedstrijden (dr. cook. emiel Voest) als andere optomingen die in mijn ogen niet verfijnd genoeg zijn (touwhalster). Ik heb nog niet alle bitloze optomingen gebruikt, maar ook springen met een simpel touwtje om de hals is me al gelukt (helaas geen foto's).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 12:07

Germie, en ik ben het helemaal met jou eens. Leuke foto's trouwens! Lachen
De ervaring heeft me wel doen inzien dat de knhs gewoon een enorm bureaucratische, ouderwetse instelling is. De domme argumenten waar zij mee aan komen, heeft me al diverse malen versteld doen staan. Koe
Helaas heb ik nog steeds (na maanden!) geen antwoord van ze gekregen met betrekking tot mijn kritische vragen n.a.v. hun argumentatie over bitloos rijden. Jammer, maar ik heb wel een idee waarom geen antwoorden kunnen verzinnen. Haha!

Ik ben helemaal met je eens dat je altijd goed moet kijken naar welke bitloze optoming je kiest. Het moet passen bij jou en je paard. Ik rij die van mij ook niet met een cross rope bridle/touwhalster (heb wel een mooie in de kast hangen voor in de verre toekomst), maar ik kijk gewoon naar wat mijn paard aangeeft en naar wat werkt bij ons.
In ons geval zijn we supertevreden met een side pull. En we zijn echt niet bezig om maar 'wat rond te hobbelen', zoals zo vaak gesteld wordt bij bitloos rijden. Daar erger ik me ook aan, die eeuwige onzinnige veroordelingen. Alsof mensen die wel met bit rijden niet maar 'wat rond hobbelen'. Nou, ik ken er anders genoeg. Haha! Vork

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 12:22

Zoals ik hier in de reacties lees rijden sommigen van jullie dus met bit omdat er dan een rem en een stuur op zit (denken jullie). Een bit word bij bijna iedereen als 'rem' gezien. Het Spaanse woord van bit is Freno en Freno betekent in verband met een rijtuig of auto ook een rem. Eigenlijk is het dus 'wereldwijd' verkeerd begrepen dat een bit een rem of een hefboom is, waarmee je een paard kunt stoppen.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 12:55

Gewoonte...
Ik heb nog nooit bitloos geprobeerd, ik ben overigens wel van plan het ooit te proberen.
Ik ben benieuwd hoe hij erop reageerd.

Een rondje dorp doe ik wel gewoon met halster, maar 'echt rijden' met bitloos hoofdstel... het gaat prima met bit eigenlijk.

Ramiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 12:55

superlise schreef:
Ik rij met bit omdat ik niet anders gewend ben, en eigenlijk vind ik dat als je paardrijdt je met zadel en hoofdstel/bit rijdt, dat is voor mij paardrijden.
Zonder hoofdstel/bit vind ik paardrijden gelijk een stuk minder leuk eerlijk gezegd.

Ik was zelf ook niet anders gewend als met bit rijden. Maar ik rijd dus sinds kort zonder bit, en ik vind het echt onzin dat dit blijkbaar voor jou geen paardrijden is. Ik heb helemaal niks tegen met bit rijden, maar bitloos blijft het principe bijft exact hetzelfde, je rijdt je paard met gewicht, beenhulpen etc dit verandert niet omdat mijn paard geen stuk metaal in zijn mond heeft. Ons andere paardje wordt gewoon met (rubber) bitje gereden. Ik ben van mening dat met of zonder bit allebei vriendelijk kan zijn, maar dit is puur afhankelijk van de ruiter. Vind het alleen ontzettend irritant dat wordt aangenomen dat mensen die bitloos rijden, niet serieus 'dressuurmatig' rijden.
Dit is dus geen echt paardrijden???
Afbeelding

Afbeelding

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:43

Ramiro, ik geef je groot gelijk. De mening van Superlise vind ik nogal kortzichtig. Ik geloof niet dat rijden zonder bit minder leuk is, hoor. Hihi, verre van zelfs. Haha!
Maar goed, misschien kan ze het gewoon niet. Tong uitsteken

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:47

Ik rijd met bit omdat het gewoon goed bevalt, ik heb geen behoefte om over te stappen naar bitloos.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 14:47

Ik heb het idee dat ik mijn pony beter kan trainen met bit. Buiten of als afwisseling rijden we weleens op een touwhalster of alleen met een ring/touw om de nek.

bobbymp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:19

ik vind dat iedereen het lekker zelf moet uitmaken hoe hij/zij hun paardje rijden.....mij is paardrijden geleerd met bit,dus ik rij mijn paardje met bit,heb niks meer te vertellen als ik geen bit in heb(aan een halster meenemen kan ook al niet)

ik loop al de hele dag te denken(heb de topic vraag ook aan mn ouders en zussen gevraagd)stel je rijd zonder bit,en er gebeurt iets.....ben je dan wel verzekerd???
misschien stom hoor.....

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:23

Omdat mijn paard hier goed op reageert. Heb zelfs mijn arabier bitloos voor de kar beleerd.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:27

bobbymp schreef:
ik vind dat iedereen het lekker zelf moet uitmaken hoe hij/zij hun paardje rijden.....mij is paardrijden geleerd met bit,dus ik rij mijn paardje met bit,heb niks meer te vertellen als ik geen bit in heb(aan een halster meenemen kan ook al niet)

ik loop al de hele dag te denken(heb de topic vraag ook aan mn ouders en zussen gevraagd)stel je rijd zonder bit,en er gebeurt iets.....ben je dan wel verzekerd???
misschien stom hoor.....

En dit bedoel ik dus dat wereldwijd het bit verkeerd is over gebracht.
Zie mijn post een aantal posts boven je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 16:28

Ik rijd liever zonder, maar rijd op manegepaarden dus dat gaat moeilijk. Op m'n verzorgpony ''rijd'' ik ( als ik er op rijd ) altijd bitloos, gaat prima Ja

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:31

Nadya schreef:
Germie, en ik ben het helemaal met jou eens. Leuke foto's trouwens! Lachen
De ervaring heeft me wel doen inzien dat de knhs gewoon een enorm bureaucratische, ouderwetse instelling is. De domme argumenten waar zij mee aan komen, heeft me al diverse malen versteld doen staan. Koe
Helaas heb ik nog steeds (na maanden!) geen antwoord van ze gekregen met betrekking tot mijn kritische vragen n.a.v. hun argumentatie over bitloos rijden. Jammer, maar ik heb wel een idee waarom geen antwoorden kunnen verzinnen. Haha!

Ik ben helemaal met je eens dat je altijd goed moet kijken naar welke bitloze optoming je kiest. Het moet passen bij jou en je paard. Ik rij die van mij ook niet met een cross rope bridle/touwhalster (heb wel een mooie in de kast hangen voor in de verre toekomst), maar ik kijk gewoon naar wat mijn paard aangeeft en naar wat werkt bij ons.
In ons geval zijn we supertevreden met een side pull. En we zijn echt niet bezig om maar 'wat rond te hobbelen', zoals zo vaak gesteld wordt bij bitloos rijden. Daar erger ik me ook aan, die eeuwige onzinnige veroordelingen. Alsof mensen die wel met bit rijden niet maar 'wat rond hobbelen'. Nou, ik ken er anders genoeg. Haha! Vork

Ik rij ook met een side pull! ga dringend er eens foto's moeten van trekken!! Wij hobbelen hier ook niet gewoon rond Tong uitsteken . de ene keer springparcour rijden, andere keer dressuur, andere keer crossen en nog een andere keer maken we een wandeling.
en het is super fijn zo!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:34

bobbymp schreef:
misschien stom hoor.....

Ik heb deze vraag aan mijn verzekering gesteld voordat ik met m'n hackamore de baan op ging en het antwoord was ... JA, je bent nog verzekerd! Dit is natuurlijk in België!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:41

Venetia schreef:
Bitloze optomingen kunnen veel scherper inwerken dan een trensje. Denk aan een hackamore e.d., dat werkt héél pittig in.

Een bit lijkt onvriendelijk, maar hard aan een bitloze optoming trekken zorgt voor een gebroken neusbeen. Denk daar maar eens aan als je je bitje van stal haalt. Hard aan het bit trekken zorgt voor geen gebroken onderdelen bij het dier.

WAT EEN ONZIN!!!

Ik rijd met hackamore en kan je zeggen dat mijn paard hier niet anders of pittiger op reageert als op een bit. Dit verschil uiteraard per paard, maar je kan niet stellen dat een hackamore altijd en voor elk paard een strenge optoming is.
En wat die gebroken neus betreft, dan moet je je hackamore al zodanig laag hebben hangen en daar bovenop ook nog eens zo een harde ruk aan geven (wat zowiezo niet hoort) wil je dat neusbotje kunnen breken. Dit is zo'n spookverhaal van 'ik heb eens gehoord dat ...'
Trouwens, als je zo hard aan een bitloze optoming trekt dat de neus breekt mag je erop rekenen dat je dan evengoed de mondhoeken had uitgescheurt als je met bit aan rijden was.
Maar in beide gevallen ... zo'n ruiter hoort niet op een paard te zitten! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:44

Jij zegt het

Met of zonder bit, als je moet gaan fitnessen en last krijgt van spierpijn in je armen moet je eens heel driftig opzoek naar goede les en daar je oortjes eens goed open houden Lachen

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 17:46

Mandyke schreef:
Venetia schreef:
Bitloze optomingen kunnen veel scherper inwerken dan een trensje. Denk aan een hackamore e.d., dat werkt héél pittig in.

Een bit lijkt onvriendelijk, maar hard aan een bitloze optoming trekken zorgt voor een gebroken neusbeen. Denk daar maar eens aan als je je bitje van stal haalt. Hard aan het bit trekken zorgt voor geen gebroken onderdelen bij het dier.

WAT EEN ONZIN!!!

Ik rijd met hackamore en kan je zeggen dat mijn paard hier niet anders of pittiger op reageert als op een bit. Dit verschil uiteraard per paard, maar je kan niet stellen dat een hackamore altijd en voor elk paard een strenge optoming is.
En wat die gebroken neus betreft, dan moet je je hackamore al zodanig laag hebben hangen en daar bovenop ook nog eens zo een harde ruk aan geven (wat zowiezo niet hoort) wil je dat neusbotje kunnen breken. Dit is zo'n spookverhaal van 'ik heb eens gehoord dat ...'
Trouwens, als je zo hard aan een bitloze optoming trekt dat de neus breekt mag je erop rekenen dat je dan evengoed de mondhoeken had uitgescheurt als je met bit aan rijden was.
Maar in beide gevallen ... zo'n ruiter hoort niet op een paard te zitten! Boos!

ik heb me idd ook zo geërgd aan die opmerking!
Je zou al met een hamer moeten slaan om het te breken. dikke zever van haar. Ik zie ook nooit met mijn sidepull haar neus te breken. denk dan dat mijn sidepull het eerder beheefd!!

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-07 21:04

superlise schreef:
Ik rij met bit omdat ik niet anders gewend ben, en eigenlijk vind ik dat als je paardrijdt je met zadel en hoofdstel/bit rijdt, dat is voor mij paardrijden.
Zonder hoofdstel/bit vind ik paardrijden gelijk een stuk minder leuk eerlijk gezegd.

Huh? De logica ontgaat mij even, maar het is jouw mening! Ik merk er namelijk geen verschil in.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:51

Speedy-Cindy, zoals ik al zei; ze zal wel niet bitloos kunnen rijden. Zegt meer over haar eigen rijkunsten dan over het bitloos rijden in het algemeen. Vork

Al die fabeltjes over neusbotten breken e.d. Clown
Vooral mensen die vrijwel niets over bitloos rijden weten, roepen dit, valt me op.
Ik zou werkelijk echt niet weten hoe ik met mijn sidepull mijn paard's neus zou moeten breken. Allereerst leer ik hem zo rijden, dat 'ie reageert op lichte teugelhulpen (o.a. met mijn zit en focus) en daarbij wil ik dat het rijden leuk is voor zowel mijn paard als mijzelf. Anders rij ik liever niet meer op mijn paard. Dan ga ik liever met hem wandelen. Tong uitsteken

Nogmaals, iedereen moet het vooral lekker zelf weten wat het fijnst is als combinatie, maar hou eens op met die eeuwige kletsverhalen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 14:58

ik heb het wel paar keer gedaan bitloos maar omdat ik dan zo ga trekken en zij zich niks van mijn hulpen dan aantrekt en het gewoon niet snap. dus ik vind eigenlijk dat ik het eerst moet leren en dan pas aan de pony ga leren. gewoon vooor de lol aan het einde van de les vind ik wel oke.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:07

zou eigenlijk op de maneges andersom moeten worden aangeleerd...eerst vanuit je zit zonder bit leren rijden en als je dat allemaal beheerst,mag er een bitje in als je dan nog zo nodig wil Clown
jaren gewoontes volgen maken van mij ook een "schijterd" en durf idd de weg niet zonder op...dat zit echt in mijn hoofd en niet in mijn pony hoor. dubbele teugels voorlopig dus en nog ff geduld Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:10

floorsil, een goed gereden paard hoeft het niet te leren Lachen
Die snapt dat meteen

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:11

Ik weet dat het bitloos kan maar heb zelf geen enkele behoefte dit te proberen. Ik zie gewoon niet in waarom, ik heb er nog nooit iets over gelezen wat me warm deed lopen om het te proberen. Mijn paard lijdt er niks onder dat er een bit in haar mond zit, ik vind het prima zo.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:19

Ik reed zo'n 1,5 jaar geleden nog met bit omdat ik dacht dat ik Kuik anders niet meer zou houden, echter hebben we het toch geprobeerd en daar en ik heel blij om! We rijden nu al een hele tijd bitloos. Ik vind dat ze zonder bit beter is te houden dan met. Heerlijk, voor Kuik dus geen bit meer hooguit op buitenritten, die we zelden maken, voor het extra vertrouwen een bitje.

amorlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-07 15:23

Ik rij met bit omdat ik anders niks te vertellen heb.En het gaat prima zo met bit ik heb ook niet echt een behoefde om over te stappen op bitloos.