[WN] Nieuw boomloos/flex zadelconcept

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Re: Nieuw boomloos/flex zadelconcept

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 20:06

Wou je een Engels zadel van me lenen? Ik heb nog wel een paar goeie.

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-07 20:13

Hij moet wel passen!!!!! Daar ben ik héél streng in!!!!
Ja dus!.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 20:15

Ik heb in ieder geval een Wintec met verwisselbare boom, en daarnaast een fantastisch goed en mooi Schöntal zadel.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 23:11

En ik heb nog een Kiefer liggen, dus keuze genoeg dacht ik zo.

Ben heel nieuwschierig wat de uitslagen van alle tests gaan worden.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-07 23:51

susan schreef:
MSQuincyTE schreef:
Aafke lichtrijden kan ook op een westernzadel alleen is het wel heel erg vermoeiend

dat is onzin,ik reed complete endurancewedstrijden lichtrijdend op mijn westernzadel.
vergeet niet dat lichtrijden erg belangrijk is voor de opwarming

Mag jij een endurance wedstrijd gaan rijden op een cutting zadel

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 09:21

Wat is er zo bijzonder aan een cuttingzadel dat je daarop niet zou kunnen lichtrijden ??

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:38

en dat je daar geen endurance mee mag starten?

edit: ik bedoelde deze zin dus als vraag Knipoog
Laatst bijgewerkt door Cheveyo op 18-08-07 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:43

Waarom zou je er geen Endurance mee mogen starten??

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:44

Aafke_ schreef:
Nou ja, ik ben ook stout; ik vind dat je eigenlijk maar niet moet lichtrijden, maar het ligt toch ook aan je paard en hoe hard je gaat: ik rijdt ook wel eens licht, maar wel heel weinig.

Één vd tests die ik wil doen ik een half uur draven (doorzitten) en een half uur lichtrijden, om te kijken of dat iets doet! Op mijn eigen zadel, op de UL en op een engels zadel, als ik dat te pakken kan krijgen.
Stay tuned!!!

Over de UL: als je goed lichtrijdt, dwz je gebruikt het momentum van je paard en blijft goed in balans met je paard. dan zie ik niet waarom dat niet zou kunnen, net als bij een ander zadel. Maar over lichtrijden kunnen we beter een ander topic starten.

Ik heb de perspex plaat voor zondag: nu kan ik foto's maken met iedere keer hetzelfde licht, dat is ook beter voor het vergelijken!

Dan is het totaal anders overgekomen die keer Knipoog
Mijn koudbloed zit gewoon fijner met lichtrijden doorzitten, hij kan prima lopen en ik kan ook zitten. Met mijn paintje heb ik nergens 'last' van. Het lichtrijden heeft voor mij een directe link met dit zadel, een ander topic over lichtrijden is volgens los van lichtrijden op dit zadel.
Voor mij zal er alleen een zadel komen waar ik normaal op kan lichtrijden omdat in ons 'pakket' zit.
Mocht dat een UL kunnen zijn of een BM dan heel graag. Kan dat niet dan zal het geen UL of BM worden. Fijn dat er meerdere zijn die lichtrijden op een boomloos en zelfs endurance erop rijden en dat aafke zelf ook lichtrijdt op het westernzadel Knipoog.
Dat boomloos zou dus toch een optie blijven voor ons net als een boomzadel, nu de centen nog Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:48

Ik denk dat MSQT bedoelt dat je opgesloten zit in een cutting zadel en dus last van de pommel en de knop krijgt.
Ik denk dat dat wel meevalt als je correct lichtrijdt: je lichtjes recht omhoog laten veren, ipv je opduwen en je daarbij voorover laten vallen.
Ik heb jaren op een barrelracertje endurance gereden. Heb nog spijt dat ik dat zadel heb ingeruild. Had ik gewoon moeten houden... En ja, daar zat je ook in opgesloten. Heeeerlijk.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:50

mag het daarom niet dan?

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-07 19:52

Je zit in de Ul-barrelracer ook een beetje vast, maar niet zo dat ik mij er opgesloten bij voel. Hij is ook maar 15,5'' met een vrij hoge cantle en fork.
De cantle voelt overigens ook anders als hij rechterop, of schuiner is.

Je kan als je lekker licht kan rijden dus lichtrijden. Alhoewel ik vind dat je op westernzadels niet licht moet rijden.
Heb ik ook nog niet gedan op de UL, was niet bij me opgekomen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 19:54

Waarom vindt je dat dan?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:01

aafke ik voelde het ook als krapper aan idd, maar dat zal voor mij alleen al komen omdat het een barrelracer is, heel anders dan mijn eigen zadels.

Zo zie je maar weer dat die behoefte er wel degelijk is onder de westernruiters Knipoog.

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:06

Hoi,
Ik zie het topic nu pas. Ik ben me de laatste tijd aan het orienteren op een boomloos zadel.
Zoals je wel weet woon ik in Amerika. Waar in Amerika zou ik dit zadel kunnen krijgen of heb je een website? Weet je misschien ook de prijs die ze hier vragen in $ ?

Mijn 2 centen over lichtrijden: Ook bij western rijden vind ik dat er licht gereden moet worden. Vooral bij bepaalde oefeningen en de warming up van je paard en je kunt moeilijk een hele buitenrit door gaan zitten. Niet goed voor de rug van het paard en niet goed voor je eigen rug. Ik ben wel van mening dat je regelmatig van been moet verwisselen zodat het niet eenzijdig wordt.
Laatst bijgewerkt door Splash op 18-08-07 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:09

Cheveyo schreef:
mag het daarom niet dan?

Je mag op ieder zadel endurance rijden, als het maar veilig en paardvriendelijk is. Dat 'mag' van MSQT was een uitnodiging/uitdaging, niet een verwijzing naar iets dat reglementair verboden zou zijn.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 20:12

oh boy...inderdaad heb het verkeerd gelezen Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 21:49

Splash schreef:
Hoi,
Ik zie het topic nu pas. Ik ben me de laatste tijd aan het orienteren op een boomloos zadel.
Zoals je wel weet woon ik in Amerika. Waar in Amerika zou ik dit zadel kunnen krijgen of heb je een website? Weet je misschien ook de prijs die ze hier vragen in $ ?
http://www.debrasibleysaddles.com/index.htm

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:30

Dank je!
Ik vind sommige toch wel prijzig eigenlijk. Die ik mooi vind in iedergeval wel. Maar goed, voor een zadel dat goed past mag je ook wel wat betalen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:34

Het kan ook simpeler en dan wordt het ook minder prijzig Haha!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:45

Ibbel schreef:
Ik denk dat MSQT bedoelt dat je opgesloten zit in een cutting zadel en dus last van de pommel en de knop krijgt.

Als ze dat idd bedoelde heeft ze't toch mis... op een barrelracer zit je opgesloten (tenminste, zo willen de meeste barrelers het). Een cuttingzadel is juist een heel vlak zadel (vlakke zit) met véél ruimte, zodat de ruiter alle ruimte heeft de extreme bewegingen van het paard te volgen. (cuttingzadels hebben ook nooit een suede seat.. 't paard moet ahw onder je heen en weer kunnen 'glijden'). Op een cuttingzadel zit je dus per definitie niet opgesloten. (Dit is tenminste zoals ik het ooit van een cutter gehoord heb... als ik 't mis heb, heeft hij me verkeerd geïnformeerd Knipoog Haha! )

Wat ze wel zou kunnen bedoelen is dat veel oude 'koeienwerkzadels' van een 'wide of undercut swellfork' hadden.. da's een fork waarbij de pommel naar de zijkanten wat meer uitsteekt, zodat je meer 'grip' hebt met je bovenbenen. Vooral gebruikt bij het inrijden van jonge paarden maar soms ook heel handig bij het ropen e.d. maar dus ook eventueel bij cutting (de seat is dus ruim maar je hebt iets om je been 'onder te klemmen' a.h.w.)
Dat soort zadels zijn wel een ramp om op licht te rijden. Ik heb zelf ooit es op zo'n zadel gereden en vond het dus niet prettig. Stomme toeval wil dat ik tijdens een buitenrit met dat zadel dus ook voorover over de nek van het paard gelanceerd werd en ik had dus twee giga blauwe plekken op de binnenkant van beide bovenbenen, gewoon van de fork.. echt nog maanden last van gehad. (Blijkbaar zijn ze er destijds met werken ook achter gekomen dat die uitstekende fork een nadeel kan zijn want 't wordt tegenwoordig niet veel meer gebruikt).

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-07 23:57

DubbelDun schreef:
Het kan ook simpeler en dan wordt het ook minder prijzig Haha!

Daar heb je helemaal gelijk in. Helaas laat ik me toch vaak beinvloeden door de uitstraling van het zadel. Die met die ster vind ik wel gaaf! Maar meer tooling is des te duurder natuurlijk
Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 01:30

Ibbel schreef:

Dat heb je geheel mis

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 02:55

MSQuincyTE schreef:
Ibbel schreef:

Dat heb je geheel mis

Waarom leg je het dan niet even uit?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-07 12:11

ja, ben ook wel benieuwd, je mag iets meer dan 1 regel gebruiken Knipoog