welk zadel? (geen Duitst merk)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

patsur

Re: welk zadel? (geen Duitst merk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:16

unamie schreef:
Een Duits zadel zou niet passen op dit paard Clown
Gribaldi is zo Duits als het maar kan..
Toevallig ken ik dit paard (en zijn rug Tong uitsteken) en dit paard heeft een hele "normale" rug
Met de juiste zadel maker kan hier gewoon een normaal (duits) zadel op
Mits de juiste boom-maat is opgemeten, en goed gevuld natuurlijk

Ik neem aan het paard van de TS of Gribaldi zelf?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:26

patsur schreef:
Ik neem aan het paard van de TS of Gribaldi zelf?

Het paard van de TS is een Gribaldi en heeft oa Frans en Duits bloed en weinig nederlands bloed
Overigens heb ik 3 KN's symfonie van het oude model op 3 totaal verschillende paarden (heel veel schoft/normale schoft/geen schoft
en toch liggen ze er alle 3 prima op
Mijn paarden hebben ook geen weggevallen schoft/rug spieren i.o.d.
Maar ik heb dan ook een goede zadelmaker Cool

stokstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:32

KM is geloof ik net als KN maar dan engels

PartOulOverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:32

Een Barnsby zadel kan je ook proberen. Wel een fijn zadel. Ik weet niet waar dat zadel is gemaakt....

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:34

Barnsby is Engels

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:39

Stubben, Zwitsers.
En anders Zaldi, Spaans.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-07 21:40

KN past misschien op veel paarden, maar zeker niet op alle (helaas)...

Ik rijd 2 Lusitano´s (zelfde ras dus Cool ) met een totaal verschillende rug.
Op de ene ligt een KN prima en op de ander (waar ik de KN eigenlijk voor had aangeschaft) past hij dus echt niet vanwege het model...

Modellen van bomen verschillen net als paardenruggen, en op de ene past de ene boom beter en op de andere de ander...
(net als schoenen en kleding bij mensen... Clown )
Of dit nou rasafhankelijk is zou ik zou niet durven bewegen, kijkend naar de 5 Lusitano´s die bij ons op stal staan en stuk voor stuk allemaal een andere rug en dus een ander merk zadel hebben... Knipoog

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:24

Nouvel schreef:

Op de ene ligt een KN prima en op de ander (waar ik de KN eigenlijk voor had aangeschaft) past hij dus echt niet vanwege het model...

Het heeft er vast ook mee te maken ,dat wij beide een andere zadelmaker hebben
En ze verschillen nogal van mening Tong uitsteken
Elke zadelmaker heeft zijn voorkeur voor bepaalde zadels of juist niet
Het is net waar ze zelf fijn mee werken

Nouvel schreef:
Modellen van bomen verschillen net als paardenruggen, en op de ene past de ene boom beter en op de andere de ander...
(net als schoenen en kleding bij mensen... Clown )
Of dit nou rasafhankelijk is zou ik zou niet durven bewegen, kijkend naar de 5 Lusitano´s die bij ons op stal staan en stuk voor stuk allemaal een andere rug en dus een ander merk zadel hebben... Knipoog

Ja dat heb ik gezien Haha!
en zie ik hier thuis ook bij mijn paarden
daarom vind ik het een vreemde stelling dat op een Nederlands paard geen Duits zadel zou passen Verward
alsof alle Duitse zadels dezelfde boom hebben...
en alsof alle nederlandse paarden dezelfde rug hebben
niet dus

Een feit blijft dat vrijwel elk paard in het midden recht is,
Het zadel moet dus in het midden recht afgevuld zijn
en wat zie ik vaak....zadels die rond gevuld zijn ( zowel in de lengste als in de breedte) of keihard of ( heel) scheef
Onlangs kocht ik een zadel die pas gevuld was door een bekende als "vakkundig" bekend staande zadelmaker
Dat zadel was zo hard gevuld, het leken wel 2 bakstenen en ook nog scheef,
Je zou dat als paard op je rug krijgen Verward
Later bleek dat de orginele vulling nog in het (14 jaar oude) zadel zat
Terwijl je het beste de vulling elke 3 jaar kan ( laten) vervangen
maar ook deze "vakkundige " zadelmaker propte er af en toe gewoon iets bij
Het zadel paste niet goed meer, en ze kreeg als advies, een ander zadel aanschaffen, terwijl het vervangen van de vulling het probleem op had kunnen lossen

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 09:49

Probleem bij paard van TS dat de boom van vele Duitse zadels en in mindere mate de KN zowel in lengte als breedte (vorm) niet aansluit.
Bij volledig Duitse paarden passen ze super maar hier in Nederland zien we meer met Duits gefokte paarden dan volledig Duits. Gevolg is dat de ruggen ook veranderen en meer gaan afwijken van de rug zoals vele duitse types dat hebben. Maar 9 van de 10 Duitse zadels zijn gemaakt voor Duitsland en bijbehorende dieren.
Daardoor zie je in Nederland ook zo veel zadels bruggen. De mate van bruggen is afhankelijk van de combinatie paard-zadel en is veelal niet te corigeren met vullen eenvoudig omdat de ruimte te groot is. Vele Engelse, Franse en Italiaanse zadels hebben meer welving in de boom en sluit daarmee mooier aan.

Euroriding (hoewel duits...) Barnsbey, Prestige, Hulsebos, Daaleman en zo zijn er veel meer te noemen hebben bomen met veel meer welving.

Wat mij altijd weer verbaasd is dat er in bijvoorbeeld Engeland zadels zijn voor meerdere types paarden. Zelfde model maar voor een ander ras. Waarom is dat voornamelijk daar en niet hier gebruikelijk?

Overigens heb ik tegen TS gezegd dat vele Duitse zadels niet passen, Kieffer en Stübben gaat niet lukken, maar met Schumacher heb je meer kans. Als je dan toch wil gaan zoeken ga dan zoeken naar zadels met een lichte welving in de boom.
Dat maakt het zoeken wat makkelijker omdat er dan al een hoop afvallen.

De Nederlandse markt is in het verleden overspoelt door Duitse zadels en de laatste jaren is dat aan het veranderen. Dat wil niet zeggen dat ik stel dat Duitse zadels nooit passen maar voor dit paard (van TS ) vind ik het geen optie en dat geld voor meer paarden hier in Nederland.
Collega's wel en hebben een kieffer verkocht die zo'n 2 cm brugt.
Zadel verkocht klant blij en de problemen die ontstaan worden over het algemeen toch afgeschoven op de ruiter. Ik werk niet op die manier.
Liever geen zadel leveren dan één die niet past.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:17

Ach joh laat gaan harnessmaker, niet teveel op reageren. Als iedereen het beter weet dan jou moeten ze misschien zelf een zadelpasservice gaan beginnen, want als ik alle reacties hier zo lees heeft iedereen er meer verstand van dan jij (denken ze), en kunnen ze daarmee naar mijn idee een fantastisch lopend bedrijf op starten!! Ik zeg succes er allemaal mee!

Nu weer even ontopic, een daaleman zadel zou inderdaad wel een goede kunnen zijn, ik vind ze lekker zitten en ze zijn nog mooi ook! Als het nou nog past heb je een top zadel. Idem voor Passier!! Ik wens je heel erg veel succes, en laat niet teveel je oren naar andere hangen maar ga op je eigen gevoel af, waarvan je denkt dat het goed is! Haha! Good luck!!

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:34

om even terug te komen op de "rechte" bomen en zo,
ik rijd zelf met een ainsley vangua optima 17.5 inch voorig jaar had ik een paardje onder mij waar mijn zadel ook niet goed op lag want zijn rug wat re recht maar omdat hij verkocht ging worden heb ik het met vulling opgelost (voorin wat extra bij laten vullen).
nu ben ik bezig met een merrie en de extra vulling is er weer uitgehaald door mijzelf (even peuteren met en gebaksvorkje) en het zadel ligt op haar perfect terwijl het stubbenzadel van de eigenaar voor geen meter ligt en hij roept ook maar stubben past op alle paarden en ik zeg dan heel droog jij past ook niet mijn schoenen??!!

echt waar mensen hebben rare ideen als het een duur zadel is (meer dan €1000) dan zou het op ieder paar moetten passen.

even een offtopic vraagje?
werkt van triest weer en zo ja waar?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 10:44

Ik las het topic en dacht meteen klinkt als een Harnessmaker advies Haha! Klopt ook, nieuw stokpaardje?

Misschien is het een idee om een second opinion aan een andere zadelmaker te vragen?

Ik heb overigens een duits zadel op een totaal niet duitsgefokt paard en het ligt fantastisch.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:20

unamie schreef:
Nouvel schreef:

Het heeft er vast ook mee te maken ,dat wij beide een andere zadelmaker hebben
En ze verschillen nogal van mening Tong uitsteken
Elke zadelmaker heeft zijn voorkeur voor bepaalde zadels of juist niet
Het is net waar ze zelf fijn mee werken

Ik denk niet dat dit met de zadelmaker te maken heeft maar ook met een stukje eigen inzicht en die van een fysio... Knipoog
De KN past gewoon niet op de ene merrie en zo ook een hoop andere zadels niet...
Gelukkig bood de oude Daaleman voorlopig even uitkomst...
Maar goed, we gaan nu off-topic geloof ik... Cool

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 11:30

Twee dingen blijven me verbazen....

Het principe van het bruggen snap ik... Maar ga eens naar Duitsland om Duitse paarden te kijken.... Die paarden hebben eerder meer welving in de rug dan minder, vergeleken met onze Nederlandse paarden. Mocht je überhaupt al een dergelijk onderscheid mogen maken. Zeker als je gaat zoeken naar de oorsprong van zo'n verschil.... Het Nederlandse paard gaat terug op de Geldersen en den Groningers, en die hebben méér welving dan een Hannoveraan of een Oldernburger of een Trak? Clown

Dan meen ik me nog een discussie te herinneren op bokt.... Ik heb me toen door tig bladzijden geworsteld maar niet gereageerd omdat ik daar eigenlijk gewoon geen mening over heb.... Maar in dat topic werd ook het verschil tussen een rechte boom en een boom met een ronding besproken, alleen dan in het voordeel van de rechte boom. Dat is nogal het tegenovergestelde van wat ik hier lees......

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 13:36

Aimee schreef:

Het principe van het bruggen snap ik... Maar ga eens naar Duitsland om Duitse paarden te kijken.... Die paarden hebben eerder meer welving in de rug dan minder, vergeleken met onze Nederlandse paarden. Mocht je überhaupt al een dergelijk onderscheid mogen maken. Zeker als je gaat zoeken naar de oorsprong van zo'n verschil.... Het Nederlandse paard gaat terug op de Geldersen en den Groningers, en die hebben méér welving dan een Hannoveraan of een Oldernburger of een Trak? Clown

Dan meen ik me nog een discussie te herinneren op bokt.... Ik heb me toen door tig bladzijden geworsteld maar niet gereageerd omdat ik daar eigenlijk gewoon geen mening over heb.... Maar in dat topic werd ook het verschil tussen een rechte boom en een boom met een ronding besproken, alleen dan in het voordeel van de rechte boom. Dat is nogal het tegenovergestelde van wat ik hier lees......

Het topic waar je aan refereerd gaat over de wijze van creeëren van een diepe zit. Daarover is binnenkort meer te zien op mijn site.
Dat is een heel ander verhaal dan waar dit topic nu over gaat.
Maar nogmaals: een telefoontje is makkelijker

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 14:46

Waarom een telefoontje? Het is toch een interessante discussie?
Hoe valt een Trak te vergelijken met een holsteiner?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:02

Dat was ook mijn gedachte shan Lachen

Toekie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 15:55

Spaikey schreef:
Misschien is de Anatomica iets.

Hoi
Ik kan de Anatomica zeker aanbevelen. Hij lijkt sterk op de Euroriding Luxor, maar dan een verbeterde versie. Ik heb 'm zelf (17,5'') en hij zit super. Ik hoor er ook alleen maar goede verhalen over. Kosten 1595 bij Drunensruiterhuis. Kijk op drunensruiterhuis.nl of gewoon op anatomica.nl

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 16:19

shan schreef:
Waarom een telefoontje? Het is toch een interessante discussie?
Hoe valt een Trak te vergelijken met een holsteiner?

Mee eens maar ik ben ook nog aan het werk en dan kost typen voor mij teveel tijd.

Dat is de enige reden. En als iemand dat wil vertalen naar een post in dit topic prima.

Caroline1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-07 20:56

Aimee schreef:

ZUCHT.. Worden sommige mensen nou nooit moe van zichzelf? Leef en laten leven!!!!

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-07 14:38

Om helemaal terug te komen op jou vraag, ik kan een aantal merken zelf van harte aan bevelen die ook met het verhaal van harnessmaker in mijn achterhoofd beter zouden moeten passen.
- Albion - Engels
- Dabbs - Engels
- Jaguar - Engels
- Exselle - Engels
- Barnsby - Engels
- Prestige - Italiaans
- Henri de Rivel - Frans

De bovenstaande merken doe absoluut niet ondervoor Stubben, kieffer of KN(sommige vallen zelfs een sigment hoger)

Tja, ik ben zelf helemaal niet van de duitste zadels(meer nog omdat mijn bibs het niet erg prettig vinden dan om een andere reden) dus ik heb van bovenstaande merken ook het een en ander gezien en gezeten.
Helaas is hier in nederland maar 1 importeur/leverancier van Dabbs, Jaguar en exselle, de heuvelhoeve maar van hun service was ik niet echt gecharmeerd anders had het hoogst waarschijnlijk en dabbs geworden.
Prestige, barsnby en HDR lagen voor geen meter op het paard. En de albion kwam ook bij de heuvelhoeve vandaan, vadaar dat die ook afviel.
Uiteindelijk ben ik geslaagt bij Daaleman, dus ook die kan zeker worden toegevoegd aan het rijtje van aan te raden.

Overgens kan je bij de heuvelhoeve wel goed slagen hoorde ik laatst, een eigen zadelmaker erbij scheelt een hele hoop!