Ervaringen verschillende bitten, functie en werking.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: hoe noemt dit bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:41

merrieveulen schreef:
mensen denken niet meer zélf na

Achter de massa aanlopen is makkelijker...

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:43

merrieveulen schreef:
en dat is dan de wereldtop...

En dat is nou precies het probleem! Zij zouden het goede voorbeeld moeten geven. Mensen die niet zelf nadenken lopen als een blind paard deze 'toppers' na. Die en die doet het toch ook? Dan zal het wel goed zijn. Zo jammer. Overigens is niet elke topper slecht hoor, ik scheer ze heus niet allemaal over 1 kam.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:43

merrieveulen schreef:
hmm nou ik zag gisteren het springen op TV, en daar hebben ze écht niet allemaal trensjes hoor! heel veel bitten met hefboomwerking komen voorbij, en er wordt aan gerukt... ik heb een barrage gezien met een stuk of tien deelnemers geloof ik, maar heb maar een stuk of twee trensjes gezien. veel pelhams en dergelijke. en dat is dan de wereldtop...

En de wereldtop geeft het goede voorbeeld toch? Boos!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 12:49

spijker op de kop! mensen proberen niet, verdiepen zich niet... ze lezen wel de gebruiksaanwijzing van de koffiezetter, maar schaffen een paard (en bitten!) aan zonder dat ze enig idee hebben van het hoe en wat/waarom. bij de koop van een bit zit er meestal niet eens een bijsluiter bij, en alleen als je geluk hebt tref je een medewerker in de winkel die verstand van bitten heeft.

niet alle topsportruiters zijn slecht voor hun dieren, bijlange na niet! en in sommige gevallen zal een ander bit echt wel nodig zijn. maar teveel mensen denken 'die weten wel wat ze doen', natuurlijk, zo iemand kan rijden. maar ze vergeten dat het allemaal om prestatie gaat, veel paarden zijn een hoop geld waard, en dan ga je niet járen besteden aan de perfecte paardgerichte training, maar probeer je het paard op zijn achtste aan de top te hebben, helaas.

gelukkig gaat het niet altijd zo, maar helaas, het komt (teveel) voor.

ander voorbeeld: bontjes onder het zadel. dat staat zo luxe en paardvriendelijk, lekker zacht... ondertussen is de kamer van het (als het goed is passende) zadel drie cm krapper geworden, met andere woorden, het zadel past niet meer. typisch voorbeeld van niet denken, en handelen als een kip zonder kop.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:08

Het is inmiddels al bekend hoe het bit heet en waarvoor het gebruikt word enz.

Ik ben het helemaal eens met de reacties van merrieveulen Lachen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:10

@ MarlinH, als je het topic even verder doorleest zie je het antwoord wel ergens staan. Lachen

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:18

tja.. kijk .. de paarden in de top zijn wel een heel ander type paard dan wat de gemiddelde amazone op stal heeft.

en deze ruiters in de spring top hebben denk ik paarden waar je bang van wordt (ik houd niet van springen, dus ik al helemaal!! haha).. kan me dus goed voorstellen dat ze die wel eens streng moeten kunnen opvangen.
maar deze mensen weten wat ze doen, hoe zo een bit werkt, en hoe ze er mee om moeten gaan.
mensen die maar wat aanklooien en het gewoon na doen. das een ander verhaal.

maar ik denk niet dat je de top slecht kunt noemen, wij moeten het nog maar eens gaan bewijzen!! haha

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:19

Ir111 schreef:
@ MarlinH, als je het topic even verder doorleest zie je het antwoord wel ergens staan. Lachen

hahaha dat zeg ik toch juist.. Knipoog Lees het nog maar een keertje Knipoog Tong uitsteken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:25

@ misDaad, niemand zegt dat de top slecht is. waar zie je dat staan? wél vind ik, dat het meelopen met toppers nergens op slaat. die mensen hebben niet voor niets dat niveau, en dus heeft het geen zin om de na te doen zolang je zelf nog ergens in de basis zit. dáár gaat het vaak al mis. overigens vind ik wel, dat áls je dan een topper bent, je dat ook wel mag laten zien door een paard genoeg onder controle te hebben in het parcours dat je je niet hoeft op te trekken aan de teugels (meer dan 100 kilo trekkracht, denk aan de balpen!), en kunt rijden op een normaal bit. het is allemaal training, ik heb GP proeven gezien op een halster, en op een halsring, en ook in het springen worden verschillende paarden (al zijn het er niet veel) op een trensje oid gereden. het kán dus wel. als je paard zo hard gaat cq slecht luistert dat je aan de teugels moet hangen om tot hem door te dringen, of alleen het parcours doorkomt op een pelham mét riempjes, dan is er in de mééste gevallen toch iets in de training nog niet 100%.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:38

het 2e bit wat aangegeven wordt (ala danger bit) zie ik ook geen problemen van in.

jurdy schreef:
wij gebruiken het bij western rijden als je het op goede manier gebruikt heeft je paard nerges last van
ik persoonlijk vind het fijn bit op mee te rijden
het is net zo als je hengsteketting door paard ze mond haald over over de neus doe dat is ongeveer zelfde effecht
maar dit bit is niet voor iedreen te gebruiken want je kan je paard wel pijn mee doen als je niet goed gebruikt

Dit vind ik dan wel weer leuk, een profiel met een KWPN een New Forest jonkie, een stippel en een ZH Knipoog

MisDaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:40

opzich zijn we het dan toch eens?

haha

alleen vind ik dat je niet kunt oordelen over de springtop.

als een paard zo heet is, en dan ook nog op concours ( tussen bloemstukken vlaggen publiek etc.) loopt, en waarschijnlijk nog heter wordt..

deze ruiters hoeven waarschijnlijk niet aan het bit te hangen.

dat is net zo iets als sporen zielig vinden, omdat het toch op je been ook kan? en de hele top rijd toch met sporen Knipoog
snap je??

dit soort hulpmiddelen moeten de hulpen verfijnen, en niet zijn.
ik denk dat we er van uit mogen gaan dat dit bij de ruiters en paarden in de top ook het geval is.

een ongehoorzaam paard zou nooit op grandprix niveau kunnen komen te lopen.
en een onkundige ruiter zou dit nooit kunnen bereiken.

net zo iets als met hackamore.. zie je ook zoveel mensen gebruiken omdat het vriendelijker zou zijn, maar in principe is dit helemaal niet zo!
als je hard er aan trekt kun je zomaar een paard zijn neus breken.. alleen als je er goed mee om kunt gaan, en weet wat je doet, is dit vriendelijk en zacht voor het paard. (maar dat geld ook voor pelham bitten etc.)

bitloos rijden is toch sowieso niet per definitie vriendelijker voor een paard.
ik rijd er nu 1 voor iemand bitloos, omdat ze overtuigd is dat dit beter is voor haar paard, en ondanks dat dit leer is, werkt dit net zo sterk, zo niet sterker in op het paard. ( stond ik ook van te kijken.. haha. ik ben nl helemaal niet van het bitloos rijden etc. maar ieder zijn ding.)

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:42

Tja, wat zou er nu eens gebeuren als de jury op een dressuurwedstrijd iemand die met een halsring rijdt (is niet toegestaan zover ik weet, jammer) zoveel punten geeft dat deze eerste wordt... Of iemand die een Z-springparcours bitloos foutloos rondrijdt! En dan het liefst nog iemand die heel bekend is (ik ben niet erg thuis in de dressuur en springsport dus vul maar in).

In de western is het toegestaan een jong paard op 'bosal' te starten (ruime neusring met touwen als teugels). Prachtig om te zien! In de top wordt op één hand gereden, met scharenbit. Ook deze zijn in veel varianten, van een stang met rolletje in het midden tot loodzwaar en met een mega hoge poort erin. Als deze paarden (sliding)stoppen kun je soms meteen de leeftijd schatten a.d.h. van het gebit... Deze bitten zijn vaak ter plekke te koop en worden, net als in de 'engelse' sport, aangeschaft door mensen die niet helemaal weten waarvoor iets dient en hoe je ermee moet omgaan...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:45

pff wat een gedoe om een bit zeg.
elk bit kán in een paard, maar alleen als je weet hoe je er mee kán rijden.Jelske had een dubbelgebroken en een gewone trens. omdat ik niet zo heel erg goed ben met een dubbelgebroken zit de trens er in. gaat goed, en zo zit ik niet de hele tijd angstig te denken of ik te hard trek ofzo. dat had ik met die dubbelgebroken wel. ik weet voor mijn eigen dat ik dat bit er niet in zou doen, maar een ruiter die er met verstand en respect mee rijd hou ik niet tegen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:46

marlinH schreef:
Ir111 schreef:

hahaha dat zeg ik toch juist.. Knipoog Lees het nog maar een keertje Knipoog Tong uitsteken

OH!! Ben beetje kippig!! Bloos!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:50

en dát is nou net het probleem. dergelijke zaken komen in handen van de verkeerde personen.

@ tita, inderdaad, een spoor is er om hulpen te verfijnen, om duidelijkheid te geven. imo zijn er ook te gemene sporen, maar dan nog, is een spoor niet te vergelijken met een bit.
op de TV zie je bij de internationale springconcoursen écht wel geruk en gepluk aan bitten, die van zichzelf al erg heftig zijn. iets wat in mijn ogen niet de bedoeling kan zijn. in die gevallen wordt zo'n bit ook écht niet ter hand genomen ter verfijning van hulpen, maar enkel om een sterkere inwerking te krijgen, zodat het 'onwillige' of té gewillige dier dmv pijnprikkels toch doet wat wordt verlangd.

overigens is in de springsport bitloos gaan toegestaan, de teugels mogen bijv. aan de neusriem bevestigd worden, en je mag een bitloos hoofdstel gebruiken. in de dressuur mag dit inderdaad niet.

@ jolandaa, dubbel is in de meeste gevallen zachter dan enkelgebroken, omdat enkel een notenkraker werking heeft. wederom een geval van niet verdiepen (al dan niet bewust/ moedwillig) in de materie. waar komt het idee toch vandaan, dat een dubbelgebroken bit per definitie scherper is dan enkel?

@ jurdy, rijden met een bit dat werkt als een hengstenketting in de mond? daarvan mag je toch de motivatie eens uitleggen, als je wilt.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:58

ik zie nu dat ik het verkeerd omzeg. de enkel is wat scherper en de dubbel wat vriendelijker. mijn excuses daarvoor. ik heb het verkeerd geschreven.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 13:58

hihi dat hoopte ik al!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:01

toch jolanda, ligt dat er maar net aan. Dubbel is niet standaart vriendelijker dan enkel. Ongebroken is over het algemeen weer het vriendelijkst (zonder schaar dus) maar gaat wederom lang niet altijd op

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:03

idd stef. lees ook mijn verhaal op de vorige pagina... echter, over het algemeen is een dubbelgebroken bit minder scherp/ pijnlijk dan een enkel vanwege die notenkraker werking.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:05

Een enkelgebroken bit kan bij een paard dat gevoelig reageert wel rustiger in de mond liggen. Clown

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:06

ja, echter zou ik persoonlijk dan eerder kiezen voor ongebroken.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:08

ik heb zelf ene pony gehad, Riva. die schud heel erg met haar hoofd, ( gewoon machtspositie die ze wil hebben) en daar ligt een dubbelgebroken in. ( ze is nu als logé bij mij) en nu had de eigenaresse gevraagd aan mij, want die zit niet op bokt, of ik misscien een oplossing kon vinden. en misschien weten jullie wat tips? een slof help niet, is geprobeerd, maar dan gaat ze omhoog. ze heeft een gecombineerde neusriem, en een dubbelgebroken bit.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:10

een tandarts, DA en osteopaat laten langskomen, dat is het eerste wat ik zou doen. mijn paard heeft headshaking gehad, en dat stond volledig los van het bit. een slof is ook niet bedoeld om het paardenhoofd stil te krijgen overigens.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:11

toch reageert mijn haf tot nu toe het beste op een dun, enkelgebroken sweet iron bitje. Dubbelgebroken en ongebroken met rol was ze beide niet echt kapot van. Had van de dubbelgebroken vooral het idee dat ze hem te dik vond

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-07 14:13

dat kan, ieder paard is anders, lees ook mijn post op pagina 3. geen enkel bit is per definitie scherp of zacht. over het algemeen kan je er eea over zeggen, maar de rest moet het paard uitmaken.