verwijzing - hoefijzers verwijderd: HOEFSCHOENEN! meningen e

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Re: verwijzing - hoefijzers verwijderd: HOEFSCHOENEN! meningen e

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 11:38

Huertecilla schreef:
Oplossing waarvoor?

Na een overgangsperiode kunnen hoeven van een paardgericht gehouden paard alles aan wat de manier van houden mogelijk maakt. De hoeven zijn als de ondergrond waarop ze lopen.

Hoefschoenen zijn GEEN vervanger van hoefijzers en vanwege hun gewicht een NoNo voor meer snelheid dan een gematigde onderhoudsdraf.

Realiseer je ook dat het relatief onhandige dingen zijn en het gebruik éxtra discipline van de ruiter vraagt.

Hoefschoenen zijn in mijn ervaring en mening UITSLUITEND een tijdelijk hulpmiddel voor de overgangsperiode.

'Duur' zijn ze trouwens niet, niet duurder dan hoefijzers. Ze zijn er alleen niet mee vergelijkbaar en geen vervanger voor.

hc

Jaaaahh daar hebben we HC weer die anti alles is lijkt wel. Anti boomloos, anti bitloos en anti ijzerloos of hoefschoenen.

Hoefschoenen zijn wel degelijk te zien als vervanging voor ijzers alleen zitten ze er niet 24/7 ondergetimmerd maar gebruik je ze alleen als je ze nodig hebt. Dat heeft niks met het houden van een paard te maken of de ondergrond waarop hij loopt. Al beweren NBers vaak dat het normaal is dat een paard kreupel loopt omdat hij moet wennen.. jeh sure, mijn paard hoeft niet kreupel te lopen dus dat gebeurd ook niet.
Ook je mening over snelheid spreek ik tegen immers in de endurance lopen er veel paarden (incl die van mezelf) op schoenen en niet onverdienstelijk en ook niet op een sukkeldrafje.
Onhandig zijn ze ook niet (athans de smitjes niet, bij de marquis staat het oppompen van de luchtkamer me persoonlijk tegen) je hebt ze zo aan en uit en een hoefschoen vraagt niet meer dicipline dan een peesbeschermer, zadel of hoofdstel.
Hoefschoenen zijn niet uitsluitend voor een overgansperiode maar bedoeld om het paard meer comfort te geven op momenten dat hij dat nodig heeft. Zoals tijdens een buitenrit over stenige ondergrond bijvoorbeeld. Op momenten waar een hoef veel te verduren krijgt qua gevoeligheid of slijtage.

Gelukkig zijn we het over 1 ding wel eens, een goede hoefschoen is verhoudingsgewijs niet duurder dan een ijzer. Ze zijn niet vergelijkbaar (ijzers = permanent een schoen alleen waneer je hem nodig hebt).

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-07 11:51

Huertecilla schreef:
[Hoefschoenen zijn een fors hogere belasting voor het paard. Dit heb ik al heel vaak opgebracht inclusief een methode om de extra arbeidsinspanning uit te rekenen. Een 'verkort kiezen' oplossing is de harstslagmeter.

Snap je verkort kiezen niet helemala maar met je hartslagmeter ga ik helemala mee, niet alleen voor hoefschoenen maar zowizo om de belasting van je paard te meten.

Huertecilla schreef:
Dat is voor de kar een erg leuk en nuttig experiment. Je hebt vast wel een bekende route met lekker asfalt of een ander oppervlak waarvan je zéker weet dat het paard er stressvrij op loopt.
Rijdt die route drie dagen in een pittige draf met de hartslagmeter (met interface) en laadt de waardes in je pc.
Nu exact hetzelfde met hoefschoenen.

Onder het zadel kan dit ook prima hoor als je al langere tijd met HRM rijdt. Dan weet je de standaardwaardes van je paard.

Huertecilla schreef:
[De drie dagen zijn om een eventuele leercurve te ondervangen. Kijk of er een groot verschil is in leercurve en zo niet kan je de gemiddeldes vergelijken. Indien wel, dan moet je die verschillen neutraliseren.
Normaal gesproken geven de hoefschoenen een hogere waarde door de grotere inspanning. 'Normaal gesproken' omdat een paard dat door blootsvoets met stress loopt met hoefschoenen die stress mist en dus het beeld mbt het arbeidsverschil verstoort is.
Dat is waarom voor de kar over een makkelijk route zo'n goede test is omdat het ruitergewicht dan de hoeven niet extra zwaar belast.

Bij mijn paardwas het verschil minimaal/nihil. Liep net zo makkelijk met als zonder, met een minimaal verschil in hartslag, snelheid en afstand. Terwijl smitjes toch bekend staan als vrij zware lompe schoenen.

Huertecilla schreef:
[Er is net gemeld dat het paard langere passen maakt met hoefschoenen en dat is een volstrekt logische aanpassing. Het versnellen en vertragen tussen nul en twee keer de reissnelheid kost veel inspanning. Het kost mínder inspanning de pas te verlengen dan het bespaart door het hierdoor geringere aantal passen.

hc

Ach ik zeg maar zo, je loopt zelf ook minder lekker over de straat op blote voeten dan op gympies Haha!

missgalop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 13:01

De test die HC uitlegt is wel interessant. Maar heeft iemand zowel het verschil tussen hoef-hoefschoen getest, alsook dezelfde test gedaan maar met hoefijzer?
Dan kan het verschil tussen hoefijzer en hoefschoen toch vastgesteld worden?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 19:31

Vippie schreef:
Bij mijn paardwas het verschil minimaal/nihil. Liep net zo makkelijk met als zonder, met een minimaal verschil in hartslag, snelheid en afstand.

Ik héb het onder het zadel gemeten onder wetenschappelijk verantwoorde condities. Identieke normroute, idem omstandigheden, basiswaardes, reproduceerbaarheid, uitgesloten variabelen etc.
Het gemeten verschil wás klein, tegen de 2 bpm. gemiddeld. Dat is echter een GROOT verschil in arbeid. Dit komt bij deze paarden neer op 2-2¼% extra arbeid door alleen die twee hoefschoenen onder de voorhoeven. Dat is bij mijn paarden het equivalent van circa 12-15 kilo extra gewicht op de rug. Nee, niet verwaarloosbaar Knipoog

Vraag maar eens aan een ervaren renbaantrainer wat het verschil is in effect tussen een standaard hoefijzer van het smidsrek of flinterdun gesleten duralmin racebeslag.

Kijk, als je er tijdens een overgangsperiode of op zwaarder dan normale ondergrond píjn mee voorkomt (en ook dat kan je meten) is dat een goed argument doch baat het niet, dan schaadt het wél.

hc