Huertecilla schreef:Oplossing waarvoor?
Na een overgangsperiode kunnen hoeven van een paardgericht gehouden paard alles aan wat de manier van houden mogelijk maakt. De hoeven zijn als de ondergrond waarop ze lopen.
Hoefschoenen zijn GEEN vervanger van hoefijzers en vanwege hun gewicht een NoNo voor meer snelheid dan een gematigde onderhoudsdraf.
Realiseer je ook dat het relatief onhandige dingen zijn en het gebruik éxtra discipline van de ruiter vraagt.
Hoefschoenen zijn in mijn ervaring en mening UITSLUITEND een tijdelijk hulpmiddel voor de overgangsperiode.
'Duur' zijn ze trouwens niet, niet duurder dan hoefijzers. Ze zijn er alleen niet mee vergelijkbaar en geen vervanger voor.
hc
Jaaaahh daar hebben we HC weer die anti alles is lijkt wel. Anti boomloos, anti bitloos en anti ijzerloos of hoefschoenen.
Hoefschoenen zijn wel degelijk te zien als vervanging voor ijzers alleen zitten ze er niet 24/7 ondergetimmerd maar gebruik je ze alleen als je ze nodig hebt. Dat heeft niks met het houden van een paard te maken of de ondergrond waarop hij loopt. Al beweren NBers vaak dat het normaal is dat een paard kreupel loopt omdat hij moet wennen.. jeh sure, mijn paard hoeft niet kreupel te lopen dus dat gebeurd ook niet.
Ook je mening over snelheid spreek ik tegen immers in de endurance lopen er veel paarden (incl die van mezelf) op schoenen en niet onverdienstelijk en ook niet op een sukkeldrafje.
Onhandig zijn ze ook niet (athans de smitjes niet, bij de marquis staat het oppompen van de luchtkamer me persoonlijk tegen) je hebt ze zo aan en uit en een hoefschoen vraagt niet meer dicipline dan een peesbeschermer, zadel of hoofdstel.
Hoefschoenen zijn niet uitsluitend voor een overgansperiode maar bedoeld om het paard meer comfort te geven op momenten dat hij dat nodig heeft. Zoals tijdens een buitenrit over stenige ondergrond bijvoorbeeld. Op momenten waar een hoef veel te verduren krijgt qua gevoeligheid of slijtage.
Gelukkig zijn we het over 1 ding wel eens, een goede hoefschoen is verhoudingsgewijs niet duurder dan een ijzer. Ze zijn niet vergelijkbaar (ijzers = permanent een schoen alleen waneer je hem nodig hebt).