Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
karuna schreef:Ik ben het met TS eens. Veel dingen "staan"zo leuk op je paard. Zoals wat ik eens gezien heb, een jonge pony die mee ging wandelen met peesjes en springschoenen..
Net als dat mexicaanse neusriemen gebruikt worden omdat ze er zo stoer uitzien maar niet beseffen hoe scherp die inwerken op een neusbot. Heel veel dikke pads en dekjes belemmeren denk ik de goede ligging van een zadel. Afgezien daarvan ontwikkel je extra warmte eronder en door de doorgestikte naden krijg je ook nog eens extra wrijving. eengoed passend zadel kun je desnoods zonder dekje op je paard leggen. het enige waar een dekje eigenlijk voor bedoelt was ooit is om je leer te beschermen tegen het zweet van je paard.
En wat betreft bijpassende kleuren.Ach boeit me totaal niet. Nu is het al een samenraapsel van dingen en dadelijk helemaal.
normale cap, rijbroek, zwart met blauw hoofdstel omdat dat het enige is dat hem past kwa maat. Een oranje hackamore omdat er geen grote bitmaat voor hem te vinden is en nu nog een boomloos met een willekeurig dekje. En dadelijk hoop ik een westernzadel. Maakt me dus niks uit als het maar lekker zit en goed past.
karuna schreef:....zo strak aangesnoerd dat het haar ervan verdwijnt.Net zoals een aansnoerneusriem zeg maar zo strak.
merrieveulen schreef:helaas wordt het maar al te vaak zo gezien. toen ik mijn hoofdstel kocht met aansnoerneusriem, zei de verkoopster (die mij en mijn paard kent): ja maar dat heeft jouw paard niet nodig! ik zei: een sperriem ook niet, en volgens mij ben je niet verplicht om zo'n ding dicht te snoeren, wel? *stilte*
karuna schreef:Klopt alleen heb ik het idee dat 90 % van de mensen denken dat aansnoeren in dit geval letterlijk genomen moet worden en het ding zo hard aantrekken dat het vel nog net geen knap zegt.
MarchaL schreef:Hmm, ik wilde mijn paard eigenlijk al verkopen omdat ze niet meer bij mijn dekjes past qua kleur, dat vinden jullie zeker ook not-done?
Nee, zonder gekheidIk herken eigenlijk maar weinig in dit topic. De mensen die ik ken met ''fancy spullen'' (setjes ed.) geven net zo veel geld uit aan degelijk en goedpassend tuigage. Ik kan me ook absoluut niet voorstellen dat iemand een duur zadel koopt voor ''de mooi'' of ''heb''... Goede zadels kosten bakken met geld en dat geef je alleen uit omdat je het beste wilt voor je paard. Ik houd ook van mooie spullen maar niet ten koste van mijn paard
karuna schreef:Geen idee wat je onder een jonge pony verstaat, maar als we hier een jong paardje (heb paarden en pony's) beleren gaat die ook in de beschermers, vind er dus niets apart aan.Ik ben het met TS eens. Veel dingen "staan"zo leuk op je paard. Zoals wat ik eens gezien heb, een jonge pony die mee ging wandelen met peesjes en springschoenen..
Nikyu schreef:ik ken de dekjes uit de collectie van Bussealane had het in dit geval over de
de busse fijn gestept(ze hebben meerdere soortenzelfs pads
of met wol of alleen wol of met gelpadje er op de dikker ogende dunner zijnde seasons of dikkere xvagant of luxere dunne , wederom dikker ogende (wedstrijd)chagal )
lijkt op het oog veel op de hh of beter de hkm
maar is toch anders ook qua maat en vooral ligging
zeer fijn gestept en met geruwde molton onderzijde en gesloten katoen bovenzijde (voor het doel waar ze voor bedoeld zijn ..zweetopname )
Nikyu schreef:dmv 2 plankjes van ca 3 cm breed vast gezet met lijmtangen (vast is vast), en mijn resultaten dmv alleen de schuifmaat, en er was geen wezenlijk verschil, behalve bij de rambo pads die dan dunner zijn.. (net even geprobeerdwat ik me wel afvraag heb je dmv puntdruk gemeten of "vlak"je zadel heeft nml geen punt (zoals tussen je vinger punten ) druk maar vlak (tussen je platte handen druk)