mooie tuigage ten koste van het paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Re: mooie tuigage ten koste van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:29

Ik zal eens meten hoe dik de dekjes zijn die ik altijd gebruik. Simpele dingen en zo dun mogelijk. De dikte op de zijkant is: 3.8 mm de dikte bij de kamer is: 5,3 mm.

Niet eens zoveel dunner dus dan de "dikkere" dekjes. En nog nooit problemen gehad met drukplekken of zo.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:31

heb je je dekje dubbelgeklapt toen je de kamerdikte hebt gemeten?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:34

Yeps. maar de dekjes die ik heb zijn niet in het midden voorzien van een dikke stiknaad. Maar eigenlijk naadloos omdat ik zelf in de kamer geen naad of dik stuk wil hebben.

En het bit vrij bij mexicaanse neusriem is nog een ding wat in hun nadeel werkt. Maar hoe de meeste hem gebruiken is zo dat het onderste kruis stuk de neusgaten zowat dichtknijpt. en het verbindingsstukje van het kruis echt in het bot wordt gemasseerd zo strak aangesnoerd dat het haar ervan verdwijnt. Ziek Net zoals een aansnoerneusriem zeg maar zo strak.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:35

karuna schreef:
Ik ben het met TS eens. Veel dingen "staan"zo leuk op je paard. Zoals wat ik eens gezien heb, een jonge pony die mee ging wandelen met peesjes en springschoenen. Gestoord .

Net als dat mexicaanse neusriemen gebruikt worden omdat ze er zo stoer uitzien maar niet beseffen hoe scherp die inwerken op een neusbot. Heel veel dikke pads en dekjes belemmeren denk ik de goede ligging van een zadel. Afgezien daarvan ontwikkel je extra warmte eronder en door de doorgestikte naden krijg je ook nog eens extra wrijving. eengoed passend zadel kun je desnoods zonder dekje op je paard leggen. het enige waar een dekje eigenlijk voor bedoelt was ooit is om je leer te beschermen tegen het zweet van je paard.

En wat betreft bijpassende kleuren. Clown Ach boeit me totaal niet. Nu is het al een samenraapsel van dingen en dadelijk helemaal. Tong uitsteken normale cap, rijbroek, zwart met blauw hoofdstel omdat dat het enige is dat hem past kwa maat. Een oranje hackamore omdat er geen grote bitmaat voor hem te vinden is en nu nog een boomloos met een willekeurig dekje. En dadelijk hoop ik een westernzadel. Maakt me dus niks uit als het maar lekker zit en goed past.

wat voor een maat (zowel hoofd als bit) heeft je paard dan ?
(watertrensjes zijn er tot 17,5 iig te vinden ..)

alane had het in dit geval over de
de busse fijn gestept(ze hebben meerdere soorten Knipoog zelfs pads Tong uitsteken of met wol of alleen wol of met gelpadje er op de dikker ogende dunner zijnde seasons of dikkere xvagant of luxere dunne , wederom dikker ogende (wedstrijd)chagal )
lijkt op het oog veel op de hh of beter de hkm
maar is toch anders ook qua maat en vooral ligging
zeer fijn gestept en met geruwde molton onderzijde en gesloten katoen bovenzijde (voor het doel waar ze voor bedoeld zijn ..zweetopname )

wat ik me wel afvraag heb je dmv puntdruk gemeten of "vlak"je zadel heeft nml geen punt (zoals tussen je vinger punten ) druk maar vlak (tussen je platte handen druk)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:37

karuna schreef:
....zo strak aangesnoerd dat het haar ervan verdwijnt. Ziek Net zoals een aansnoerneusriem zeg maar zo strak.

het "aansnoer"van een aansnoer gaat om de manier van dicht maken , de sluiting dus , deze mag dus niet letterlijk aangesnoerd worden Knipoog dat was nou net niet de bedoeling achter deze neusriem Bloos

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:38

Interessant veldonderzoek Alane Knipoog!
Zijn die Economic dekjes van Eskadron die Cotton versie?

Ach ik heb een Kieffer hoofdstel hangen met mooie Döbert frontriem, maar die gebruik ik amper omdat mijn goedkoop HKM hoofdstel (en bitloos rijden) toch beter bevalt *LOL*.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:39

Nickyu is offtopic, maar mijn knollie loopt totaal niet met een gebroken bit of metaal. Ja met zijn mond open en paniekerig schuddend met zijn hoofd. Geen goed plan voor mennen draaien we er een bitbandage omheen maar dat bit vind ik voor rijden te scherp inwerken en is ook erg lomp en zwaar. Vandaar de hackamore omdat kunststof en rubber bitten stoppen bij 14,5 cm helaas.

Mijn dekje gemeten platgedrukt met een stevig boek. En dat zijn dus de dunste die te krijgen zijn. Bijna niemand meer gebruikt omdat ze te dun zijn maar dus in de praktijk kennelijk zowat even dik zijn dan de veel duurdere fluf pads. Clown Grappig nooit geweten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:40

helaas wordt het maar al te vaak zo gezien. toen ik mijn hoofdstel kocht met aansnoerneusriem, zei de verkoopster (die mij en mijn paard kent): ja maar dat heeft jouw paard niet nodig! ik zei: een sperriem ook niet, en volgens mij ben je niet verplicht om zo'n ding dicht te snoeren, wel? *stilte*

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:41

Hmm, ik wilde mijn paard eigenlijk al verkopen omdat ze niet meer bij mijn dekjes past qua kleur, dat vinden jullie zeker ook not-done?

Nee, zonder gekheid Clown Ik herken eigenlijk maar weinig in dit topic. De mensen die ik ken met ''fancy spullen'' (setjes ed.) geven net zo veel geld uit aan degelijk en goedpassend tuigage. Ik kan me ook absoluut niet voorstellen dat iemand een duur zadel koopt voor ''de mooi'' of ''heb''... Goede zadels kosten bakken met geld en dat geef je alleen uit omdat je het beste wilt voor je paard. Ik houd ook van mooie spullen maar niet ten koste van mijn paard Knipoog

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:43

merrieveulen schreef:
helaas wordt het maar al te vaak zo gezien. toen ik mijn hoofdstel kocht met aansnoerneusriem, zei de verkoopster (die mij en mijn paard kent): ja maar dat heeft jouw paard niet nodig! ik zei: een sperriem ook niet, en volgens mij ben je niet verplicht om zo'n ding dicht te snoeren, wel? *stilte*

Blond
Nu ben ik je even kwijt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:44

als aanvulling op wat Nickyu zei, dat een aansnoerneusriem vaak gezien wordt als letterlijk 'om aan te snoeren', maar dat dat niet zo hoort te zijn.

maar goed, laten we idd ontopic blijven.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 06-06-07 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:44

Dat je een aansnoerneusriem neit moet aansnoeren.

Zowel mijn neusriem en sperriem, zitten heel los Knipoog Hij kan er eigk nog gewoon mee eten, okee appels enzo worden moeilijk, maar normale snoepjes en gras is geen probleem..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:47

Klopt alleen heb ik het idee dat 90 % van de mensen denken dat aansnoeren in dit geval letterlijk genomen moet worden en het ding zo hard aantrekken dat het vel nog net geen knap zegt.

meissjj57

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:47

haha, ik heb wel bij elk dekje bijpassend halster en beenbescherming, en bedankt, he, stef!!! egt, ik meen het anders had ik misschien toch zo'n hoofdstel gedaan...
super bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:51

karuna schreef:
Klopt alleen heb ik het idee dat 90 % van de mensen denken dat aansnoeren in dit geval letterlijk genomen moet worden en het ding zo hard aantrekken dat het vel nog net geen knap zegt.

nou inderdaad! echt niet normaal zoals eraan gerukt wordt, aan die dingen. en nut heeft het niet, als een paard de mond opendoet is er imo iets mis. maar goed, dat is een andere discussie.
feit blijft wel dat ook aansnoerneusriemen aangeschaft worden voor de mooi, maar wél volgens de misvattingen dat ze strakker moeten/ mogen gebruikt...
ik koos ervoor omdat ik hetzelfde hoofdstel had (was in beide uitvoeringen te krijgen) met normale neusriem, maar die zat niet mooi, bleef scheefgaan. toen heb ik hem omgeruild voor ééntje die meer symmetrisch is (de aansnoer dus) en die bleef wel recht zitten. en nee, dat had niets te maken met 'aansnoeren', hihi!
tegenwoordig rij ik trouwens bitloos, het hoofdstel heb ik nog wel... (voor de liefhebber?)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:57

MarchaL schreef:
Hmm, ik wilde mijn paard eigenlijk al verkopen omdat ze niet meer bij mijn dekjes past qua kleur, dat vinden jullie zeker ook not-done?
Nee, zonder gekheid Clown Ik herken eigenlijk maar weinig in dit topic. De mensen die ik ken met ''fancy spullen'' (setjes ed.) geven net zo veel geld uit aan degelijk en goedpassend tuigage. Ik kan me ook absoluut niet voorstellen dat iemand een duur zadel koopt voor ''de mooi'' of ''heb''... Goede zadels kosten bakken met geld en dat geef je alleen uit omdat je het beste wilt voor je paard. Ik houd ook van mooie spullen maar niet ten koste van mijn paard Knipoog

tja mijn zwarte blijkt ook niet echt zwart Boos! denk dat ik m ook maar inruil
Clown

je zou ze eens op de thee moeten hebben ..de mensen die iets duurs kopen voor de heb , incl bv een bekende dressuur ruitster zadels !
die moest en zou ze heb of die nu wel of niet paste maakte niet uit ..

off topic karuna klopt idd ..alleen een flexi liverpool is tot 16 te krijgen
de rest stopt ver daarvoor al
zo zie je regelmatig mensen eindigen met een "dn maar dat ding"oid
omdat de fabrikanten niet meegaan in de groter wordende grotere paarden trend

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 12:59

meissjj57; kom hier asjeblieft het topic niet verzieken!

Tjah, alles kan misbruikt worden hoor, hoe je het draait of keert.
Ik zie ook vaak mensen met een hackemore rijden waarvan ik denk; schaam je je niet?
Mijn huisbaas rijdt zijn paard in met wieltjessporen, een pelhambit en een mexicaan.
Van mijn moeder mag ik er niks op zeggen want het is tenslotte onze huisbaas maar af en toe heb ik zoiets van Boos!
Onlangs vroeg ze of ik geen liverpool had liggen; zeg ik; "Nee tuurlijk niet, ik men niet met de paarden. Ga jij dat doen misschien?" haar antwoord; "Nee hoor, maar het werkt scherper in dan een pelham" Rolleyes

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:00

Voordeel van een overwegend wit paard met een beetje zwart dat alles er wel op kleur bijpast behalve wit. Haha!

Maar ik las hier ergens op bokt ook eens welke kleur sokken het beste bij de rijbroek paste, terwijl ze rijlaarzen droeg met rijden. Ok
Laatst bijgewerkt door karuna op 06-06-07 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:00

@Alane: ik was even met lunchpauze Knipoog Maar ik snap het. Ik ga vanaf eens kijken bij mijn dekjes. Ik heb de door jouw gebruikte types niet Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:01

karuna schreef:
Ik ben het met TS eens. Veel dingen "staan"zo leuk op je paard. Zoals wat ik eens gezien heb, een jonge pony die mee ging wandelen met peesjes en springschoenen. Gestoord .
Geen idee wat je onder een jonge pony verstaat, maar als we hier een jong paardje (heb paarden en pony's) beleren gaat die ook in de beschermers, vind er dus niets apart aan.

Nikyu schreef:
alane had het in dit geval over de
de busse fijn gestept(ze hebben meerdere soorten Knipoog zelfs pads Tong uitsteken of met wol of alleen wol of met gelpadje er op de dikker ogende dunner zijnde seasons of dikkere xvagant of luxere dunne , wederom dikker ogende (wedstrijd)chagal )
lijkt op het oog veel op de hh of beter de hkm
maar is toch anders ook qua maat en vooral ligging
zeer fijn gestept en met geruwde molton onderzijde en gesloten katoen bovenzijde (voor het doel waar ze voor bedoeld zijn ..zweetopname )
ik ken de dekjes uit de collectie van Busse Ja
Ik ben er in iedergeval niet gecharmeerd van. Molton heeft de eigenschap om vocht vast te houden, je hebt dan een nat dek op je paard liggen... De Ankypads bijv, transporteren het vocht naar buiten, dus geen vochtopname ala spons Haha!

Nikyu schreef:
wat ik me wel afvraag heb je dmv puntdruk gemeten of "vlak"je zadel heeft nml geen punt (zoals tussen je vinger punten ) druk maar vlak (tussen je platte handen druk)
dmv 2 plankjes van ca 3 cm breed vast gezet met lijmtangen (vast is vast), en mijn resultaten dmv alleen de schuifmaat, en er was geen wezenlijk verschil, behalve bij de rambo pads die dan dunner zijn.. (net even geprobeerd Haha! ) Bij een fijne stepping zit de vulling opgesloten en kan geen kant op, bij een grovere stepping of zelfs paar stik naden, kan de vulling 'weg' .

Vwb bitten rubber of met dat bandagespul eronder... ben er niet kapot van, en het bit wordt er absoluut niet 'zachter' .
Laatst bijgewerkt door Alane op 06-06-07 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:02

Anderhalf en meenemen met wandelen. Is ook niet bedoelt als zachter maar knollie wordt gek van metaal en je moet dan toch iets. Een leren bit doe ik er uit principe niet in. Bloos

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-07 13:36

wat doet een anderhalf jarige uberhaubt met een bit? (of snap ik het nou helemaal verkeerd?)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:41

Dat dacht ik ook al?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 13:42

volgens mij gaat het bit verhaal over haar eigen paard, en is die jaarling een voorbeeld wat ze noemde ivm beenbescherming die nutteloos is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:23

Bit is naar aanleiding van Nikeyus opmerking. Anderhalf jarige is met peesjes en springschoenen omdat het zo leuk staat tijdens een wandelingetje. Er liep wat door elkaar geloof ik. Bloos