Heeft mijn paard atrofie (met foto's)?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Maysie

Re: Heeft mijn paard atrofie (met foto's)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 00:41

Oh echt jammer dat hij nu niet kon komen Renee. Hoop dat het niet erge gezondheidsprobleempjes waren. Doe je nu longeerwerk of rijd je hem buiten met het westernzadel?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 00:48

merrieveulen schreef:
........, maar ik heb begrepen dat v triest ook aan huis komt nu, misschien is dat een betere optie dan hem op te halen... nou ja, ik kijk wel wat hij zelf het liefste wil.

Om Van Triest aan huis te kunnen krijgen, moest hij toch al altijd opgehaald worden? Blond

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 01:03

nou ik las vandaag dat hij ook aan huis komt, samen met dhr. venema... dit werd geschreven door iemand die hem gisteren op bezoek heeft gehad (of er is geweest?), dus ik neem aan dat dat klopt...

verder doe ik nu longeerwerk met Faram, afgewisseld met stukjes fietsen, maar aangezien hij dat lang niet zo leuk vindt, ga ik wat dressuurwerk zonder zadel (met voltigepad) doen zodra ik er zelf weer op kan. voorlopig doe ik er even helemaal geen zadel op, ook het (goed passende) westernzadel niet. die wil ik ook eerst laten nakijken.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 01:13

Hihi het fietsen wordt je niet helemaal in dank afgenomen dus Knipoog. En lange lijnen werk hoe vind meneer dat? Gaat het longeren goed? ( vast wel Lachen )

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 01:21

fietsen vindt hij nog wel leuk, mits het niet te lang is. longeren gaat goed, dubbele lijnen ook, maar hij heeft er weinig lol in. morgen even vrijspringen en wat balkjes draven....

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 01:30

Jammer dat hij het lange lijnen werk niet zo leuk vind.. Maar hoop snel dat je nu eens duidelijkheid krijgt over het zadel Lachen

* off topic: groeten aan de knollie's van mijn knollie*

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 13:11

merrieveulen schreef:
nou ik las vandaag dat hij ook aan huis komt, samen met dhr. venema... dit werd geschreven door iemand die hem gisteren op bezoek heeft gehad (of er is geweest?), dus ik neem aan dat dat klopt...

verder doe ik nu longeerwerk met Faram, afgewisseld met stukjes fietsen, maar aangezien hij dat lang niet zo leuk vindt, ga ik wat dressuurwerk zonder zadel (met voltigepad) doen zodra ik er zelf weer op kan. voorlopig doe ik er even helemaal geen zadel op, ook het (goed passende) westernzadel niet. die wil ik ook eerst laten nakijken.

Oooh, hij komt nu dus samen met iemand, wij haalden en brachten hem altijd van en naar Meppel.
Ik denk overigens wel dat Van Triest de aangewezen persoon is voor jouw probleem.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:56

Ik heb je een PB gestuurd. heb je die niet gehad?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 22:49

ik heb geen PB gehad nee...

even update, vandaag (ja ik had me in de datum vergist, ging bijna fout...) is de osteopaat geweest, Faram had nog een klein dingetje in de rug maar verder ging hij echt super zei ze! ik heb speciaal gevraagd naar de atrofie, maar volgens haar is dat écht niet het geval. het kan wel meer bespierd worden, maar atrofie is het zeker niet. het is gewoon zijn bouw, zoals voor zoveel paarden geldt. ze liet ook het verschil zien met flicka (die een ander soort paard is, kruising shet), gewoon heel anders natuurlijk, dat ziet iedereen. nee het ging prima met hem, we moesten wel aan het trainen blijven, maar goed nu eerst een weekje rust voor Faram na de behandeling. daarna dus opnieuw een afspraak maken met v triest.

ben er echt wel blij mee, dat het zadel voor Faram iig geen lichamelijke problemen heeft veroorzaakt.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:53

Gelukkig maar Renee! Dat is goed nieuws. Nu is het afwachten wat van Triest over het zadel vind en wat er aan gedaan kan worden Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 22:54

ja precies! ik heb ook een financieel mazzeltje gehad, dus indien nodig, kan Faram nu ook een custom made zadel krijgen, haha! ik wilde zowiezo misschien al flair nemen, maar de osteopaat leek dat niet nodig. tenij ik het zelf leer pompen, omdat je dat toch regelmatig bij schijnt te moeten houden enzo...

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 22:57

Dat valt dus ook weer mee:) Gelukkig allemaal goed nieuws Lachen. Heb zelf weinig verstand van Flair maar ik lees het toch wel vaak inde topics dat je het regelmatig moet oppompen. Maar het is opzich wel makkelijk als Faram bespiering vergroot Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 22:59

ja, en ik heb de kussens gevoeld bij een vriendin, lijkt me heel erg fijn. veel vering, en de lucht verplaatst zich als het paard beweegt, dus het zadel beweegt als het ware mee lijkt mij. nou ja, ik ga het voorleggen aan v triest, kijken wat hem het meest geschikt lijkt. overigens weet ik niet of ik het in mijn huidige zadel zou laten inbouwen, deze kostte nieuw compleet 700 Euro, en flair inbouwen kost 500 Euro. dan ga ik liever voor een heel nieuw zadel denk ik... maar goed, dat laten we allemaal afhangen van v triest.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 09:08

merrieveulen schreef:
ik heb geen PB gehad nee...

.

Ik heb het nog een keer geprobeerd. Maar het leek weer niet goed te gaan. Laat je even weten of je het ontvangen hebt?

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 13:22

Hoi hoi, Merrieveulen ik verveelde me dus ben ff aan het tekenen geslagen
Pling
http://www.mijnalbum.nl/Album=GC6AGEB4
Door de roze lijn kun je het verschil in de kussen zien, zoals je misschien al wel hebt gezien ,is de rechter kussen veel boller dan de linker , dit zorgt ervoor dat het zadel scheef ligt Dat kun je ook zien wanneer je de gele lijn volgt...wat weer zorgt voor scheve belasting van rugewervel/spieren.

http://www.mijnalbum.nl/Album=WWHGI3Y6
De boom van je zadel is te smal dat kun je op deze foto heel duidelijk zien, hij ligt veel te hoog boven op je paard waardoor het zadel achterover kiept zou de voorkant iets zakken krijg je een betere druk verdeling. Wanneer je op het zadel gaat zitten zakt deze altijd iets aan de voorkant door het gewicht vd ruiter, ideaal zou zijn dat wanneer je erop zit dat je twee vingers tussen de kamer en de schoft kunt stoppen.
Met rood heb ik aangegeven waar het zadel op de voorkant opsteunt, je ziet dat dit maar een heel klein draag vlak is wat inhoud dat er op dit kleine stukje te veel druk komt.
met blauw heb ik aangegeven waar het zadel eigenlijk mooi zoou moeten aansluiten waardoor je een betere druk verdeling krijgt.

Op deze foto geld voor de kussen het zelfde het rood geeft aan waar de kussen op de rug steunt en weer is het maar een heel klein draagvlak. Je kunt je voorstellen als er ook nog een ruiter op zou zitten deze plek in de rug bijna alles moet dragen..wat pijnlijk is, vaak gaat een paard zijn rug dan ook wegdrukken. Veel beter zou zijn dat het blauwe gedeelt ook meedraagt zodat de druk beter verdeeld wordt.

Aan deze kant rechtsachter precies het zelfde een heel klein draagvlak.

http://www.mijnalbum.nl/Album=V4OGF8QN
Op deze foto heb ik aangegeven met rood dat het middelpunt van je zadel door dat hij achterover kiept te ver naar achteren ligt, zelf kom je dan te ver op de lepel te zitten waardoor er te veel druk ontstaat net voor de lendenen. Het ideale middelpunt heb ik aangegeven met blauw.
Verder door het kiepen van het zadel en de vorm van de zweetbladen, komt het zadel te veel op de schouder van het paard te liggen, waardoor het paard niet goed uit de schouder kan komen wat weer kan verklaren, waarom zoals je schreef hij veel korter loopt.. wannner je de lijn van de schouder volgt moet er een kleinehand breedte ruimte zitten tussen de schouder en het zadel zodat de schouder vrij kan bewegen.
Met rood heb ik aangegeven waar hij nu drukt op de schouder en met blauw tot waar het zweetblad ongeveer zou moeten komen.. Verder zie je nogmaals vanaf de zijkant aan het rode lijntje dat de kussens niet voldoende dragen en de druk te veel op een plek komt.
een zadel mag aan de achterkant nooit zo los liggen dat je hem heel gemakelijk kunt optillen van de rug...Verder denk ik dat als je met dit zadel rijd, deze onder het rijden nog een stukje naar vorenschuift (dus nog meer op de schouder komt te liggen) Dit omdat hij aan de voorkant niet voldoende steun kan vinden. Ik denk dat je zadelmaker gelijk heeft en je het beste een ander zadel voor dit paard kunt aanschaffen, Je kunt een zadel doormiddel van vulling altijd iets aan passen als dat niet voldoende is zou je het hele zadel moeten gaan ombouwen, wat er kostbaar is en vaak ook niet haalbaar omdat je het hele model van het zadel dan uit zijn verband trekt.
naar mijn mening is het dan ook veel beter en makelijker om er een ander zadel op teleggen.

Nou een heel verhaal ik hoop dat je er iets meer kunt Pling

Groetjes, Mistral

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 16:56

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 18:58

wat je aangeeft met het rood en blauw klopt wel ongeveer, met name de foto van de voorkant. zo voel ik het ook, als ik ertussen voel met mijn hand.

goed nieuws, morgenochtend halen we meneer v Triest op, dus hij zal dan uitsluitsel geven. ik ben benieuwd, kan haast niet wachten, hihi!
mij maakt het niet uit, of dit zadel wordt aangepast of dat het een ander zadel moet worden, als het dan maar GOED is.

Mistral1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 19:45

merrieveulen schreef:
wat je aangeeft met het rood en blauw klopt wel ongeveer, met name de foto van de voorkant. zo voel ik het ook, als ik ertussen voel met mijn hand.

goed nieuws, morgenochtend halen we meneer v Triest op, dus hij zal dan uitsluitsel geven. ik ben benieuwd, kan haast niet wachten, hihi!
mij maakt het niet uit, of dit zadel wordt aangepast of dat het een ander zadel moet worden, als het dan maar GOED is.

Ah toppie dan zul je morgen eindelijk weten van hoe en wat, ben ook benieuwd wat hij ervan zegt. Misschien wil je dat later nog even vertellen?
Het is idd erg belangrijk dat het zadel goed ligt en soms ligt een zadel van b.v 500,- euro beter dan een van 2000,- euro
Nou veel succes morgen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-07 19:59

merci, er wordt uiteraard een mooie update gemaakt morgen! en dan is er alleen nog het probleem van mijn paard bij de zadelmaker krijgen, aangezien v triest niet aan huis werkt. ik heb geen rijbewijs en geen trailer, hoewel ik die gemakkelijk kan huren hier in de buurt. alleen de chauffeur kan nog lastig worden.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 10:28

Meneer Van Triest komt ook aan huis inderdaad, met meneer Venema Ja Hij is vrijdag nog bij mij geweest!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 13:34

nou het is gelukt, we hebben eerst even met V Triest langs een bejaardencentrum gereden, hij moest bloed laten prikken nog. daarna naar stal, waar hij concludeerde dat Faram nog wat last van de rug heeft, en links iets weggevallen spieren achter de schouder. Faram's linkerschouder steekt wat meer uit dan de rechter namelijk. hij legde uit over het hoe en wat met Faram's rug, en Faram heeft maar 35(!) cm ruimte in de lengte waar een zadel zou mogen dragen. volgens van Triest is dat extreem kort, het gemiddelde rijpaard heeft 45 cm, vroeger was dat nog meer, vertelde hij.

toen kwam het zadel erbij, en dat blijkt écht helemaal verkeerd te zijn. maar liefst drie maten te smal, en de kussens zijn dramatisch. het zadel ligt erg achterover, en knelt achter de schouders, en waar het moet dragen draagt het onvoldoende. ook is het inderdaad te lang, zoals het nu is. het zweetbladkussen, het stuk wat naar beneden loopt zeg maar (weet niet hoe het heet) ligt ook niet goed door het achterover liggen van het zadel.
ook de diepere zit van het zadel is niet optimaal. de boom loopt wat hol (de kussens ook), en van Triest heeft duidelijk laten zien dat deze recht moet zijn. hij mat dit op naast de ruggegraat, in een schuine lijn.

ik kreeg twee opties:

1) mijn huidige zadel laten vermaken, dwz:

- kussens aanpassen
- boom verbreden

2) een ander zadel gaan zoeken.

ik heb gekozen voor optie twee, aangezien dit zadel nooit 100% gemaakt kan worden, de kans is groot dat na de aanpassingen de volgende zich aandient, omdat het zadel dan toch zodanig vermaakt wordt dat het eigenlijk niet meer klopt. 100% is dit zadel voor Faram niet te maken.
voor mezelf vind ik een diepere zit niet nodig, ik heb een nette onafhankelijke zit, en vind de ruimte (zoals ik die wel heb in mijn westernzadel) prettig.
ik heb afgesproken dat we gaan rondkijken naar een ouder zadel (ivm vlakke boom, bijna ieder modern zadel heeft een hollere boom), van Triest raadt KN of Stübben aan. met een vlakke zit wordt het een 16,5 inchmaat voor mij, en boommaat 32 voor Faram. als zijn bespiering helemaal bijgekomen is kan dat dan verbreed worden naar maat 33 eventueel. mijn huidige zadel heeft maat 29!

al met al weer een leerzame ochtend. van Triest gaat nu kijken wat hij nog in huis heeft aan zadels die geschikt zouden kunnen zijn, ik hoop dat hij wat heeft want een dergelijk zadel vinden is nog niet gemakkelijk, zeker gezien het feit dat ikzelf geen auto oid heb om het te vervoeren. je moet dan gaan werken met opsturen en terugsturen, tenzij er toevallig iets is in de omgeving.
maar goed, dat zien we allemaal wel. voorlopig rij ik nog even weining, teveel zonder zadel rijden is ook niet 'je van het', maar in ieder geval gaan we weer wat oppakken hier en daar, en dan hoop ik maar dat we een fijn nieuw zadel krijgen!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 13:47

Bel eens met Molen de Vaart in Dedemsvaart, zij hebben ook nog weleens nette gebruikte zadels liggen.
Ook merken.
Als de zitmaat maar voor jou geschikt is, de boommaat kan aangepast worden door Van Triest.
Zoek in ieder geval een zadel met houten boom, die zijn beter aan te passen dan een kunststof boom.
Anders even met Vrielink Ruitersport in Apeldoorn bellen, die heeft waarschijnlijk ook wel wat liggen.

Succes met je zoektocht.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-07 13:52

merci, heb je misschien ook gegevens van deze winkels?

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 01:53

Goh, je verhaal klinkt precies hetzelfde als de mijne. Alleen ik had al een KN
en die wordt nu aangepast door Van Triest. Mijn Fjord liep met een 31 boom,
terwijl hij 34 nodig heeft Verdrietig Als je op zoek gaat naar een KN (hele fijne zadels
trouwens, ik heb een Symfonie) zoek dan het liefst naar 1 van 1996 of ouder!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-07 01:54

v triest adviseerde inderdaad Stübben of KN van 1996 of daarvoor. maar eigenlijk mag alles van goede kwaliteit, de juiste maat en met vlakke boom. v triest gaat ook voor me kijken, morgen even bellen, hadden we afgesproken.