Neusriem MÓET strak!?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elke86

Re: Neusriem MÓET strak!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:40

Een neusriem hoef je niet volledig strak aan te snoeren, maar los zitten heeft ook geen nut. Als ze te los zitten kan het gaan schuiven waardoor er wrijving ontstaat en je wel eens wondjes kan hebben.
Overigens als je neusriem op de juiste positie zit, kan je een paard zijn adem niet afsnoeren Knipoog .

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:43

Dat zeg ik Haha!

Elke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:44

griebels schreef:
Dat zeg ik Haha!

Ben het dan ook volledig met je eens Haha! .
Volgens mij moeten sommige mensen werkelijk heel gespierd zijn om een paard zijn adem af te kunnen snijden Clown

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:50

Zou iemand kunnen vertellen wat uberhaupt de functie van een engelse (hoge) neusriem is?

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:54

Doe mijn hoge neusriem zo strak mogelijk, zonder geweld te gebruiken, hetgeen meestal inhoud dat ik er langs de zijkant nog twee vingers tussen kan steken. Er zit dus nog wat speling tussen. Sperriempje gaat op zijn strakst, maar dan dit ie ook gewoon nog 'losjes'. Zo heeft ze nog de mogelijkheid om het bit een beetje aan te nemen. Hoe kan een paard nou lekker ontspannen en het bit oppakken als je alles vast snoert vraag ik me af?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 22:56

Zo doe ik het ook.. aansnoeren is afsnoeren in mijn ogen en niet goed. Maar 2 vingers krijg ik er niet tussen hoor, ja als ik ga wringen Knipoog

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 23:03

De neusriem is om het bit stabiel in de mond te laten liggen. Niet om de mond dicht te doen. Zo heb ik het geleerd. En inderdaad er moeten 2 vingers tussen passen, past bij mij met gemak. Soms op buitenrit rij ik zelfs zonder neusriem, dit omdat me dit ook wel fijn lijkt voor het paard. Het bit blijft dan evengoed goed liggen, en ze luisterd ook nog gewoon goed. Dus waarom zo strak, ik rijd het liefst met zo min mogelijk als ik naar buiten ga. Gewoon omdat dit voor de ontspanning is.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 23:04

Ik rijd ook voornamelijk buiten met een halsterhoofdstel Ja
maar in de bak wil ik dat hij zijn aandacht bij het rijden houdt en niet bij het spelen en/of klieren met het bit.

Brammetje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 23:05

Ik ga met je mee rianne Haha!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 23:12

griebels schreef:
Zo doe ik het ook.. aansnoeren is afsnoeren in mijn ogen en niet goed. Maar 2 vingers krijg ik er niet tussen hoor, ja als ik ga wringen Knipoog

plat he... langs de zijkant. Clown

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 23:14

Alane schreef:
de duitse neusriem: het oudste bekende neusriem, zie je nu nog in de mensport, een riem die door de daarvoor dienende sleuven in de bakstukken liep en als neus kin riem diende. en ongeveer 2 vingers onder het jukbeen ligt.
Vroegah veel gezien en gebruikt bij de cavalarie.

Hanoveraanse neusriem: In NL bekent als africhtingsneusriem, uitgevonden begin tot midden 1900 op de duitse cavalierschool door Seipler, tot voor kort de meest ingezette en gebruikte neusriem tot die 'ingeruilt'werd door de engelse neusriem.
De neusriem behoort op het benige gedeelte van de neus te liggen ongeveer 4 tot 5 vingers boven de neusgaten, en zo strak of los gegespt dat er nog makkelijk 2 vingers tussen kunnen, te strak gegespt zal het de werking juist omkeren.
Bij jonge paarden kan de teugel aan het ringetje van de neusriem en aan het bitring vast gegespt worden zodat er meer inwerking op de neus komt en de mond meer ontzien wordt. Zodat het notenkrakereffect er in mindere mate is.

de engelse neusriem:
gebruikt zodat het paard de mond minder ver kan openen. Houd het paard de mond dicht heeft de neusriem geen inwerking.

de gecombineerde neusriem:soms ook engels gecombineerd maar ook bekent als ierse neusriem, en de meest gezien variant.
'bedacht'als combinatie van hanoveraanse en engelse neusriem. Maar die werking is er alleen als je maatwerk geleverd hebt gekregen, vaak zitten deze neusriemen te laag waardoor de werking niet meer die is als waarvoor ze is uitgevonden.
Dan heb je nog de zweedse neusriem, zelfde verhaal als de engelse alleen is de sluiting anders, mij is geleerd dat door de deling van de neusriem deze een 'knik' kan maken en daardoor comfortabeler is voor het paard, de sluitng is niet bedoelt als aansnoer mechanisme.

mexicaanse neusriem: daar zijn 2 varianten van, noem ze de echte en de onechte mexicaanse.
de ene: (ik verwissel ze nog al eens Bloos ) heeft een vaste rozet en lijkt qua inwerking op een engels gecombineerde neusriem.
De andere bestaat uit 2 riemen die zich in het midden van hun lengte kruizen, waarbij het ene uiteinde aan de gesp van de andere riem wordt bevestigd (snap je het nog Tong uitsteken )en daardoor gelijktijdig neus en sperriem zijn. De 'echte' mexicaan is in de moderne variant vaak voorzien van een ringetje aan de bakstukken zodat de rozet in hoogte versteld kan worden waardoor de mondvrijheid zo vrij of beperkt kan worden als de ruiter prettig vind.
Het voordeel van de mexicaanse neusriem is, mits goed aangebracht, deze de werking van het bit niet beinvloed, veel mondvrijheid geeft en nooit de ademhaling kan beperken.
Wordt de rozet te laag geplaatst zal het tegenovergestelde bewerkstelligd worden en bij te losse bevestiging juist zeer scherp inwerken.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 23:15

Jana_en_Ik schreef:
griebels schreef:

plat he... langs de zijkant. Clown

ja en wringen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 23:20

Die van mij kan nog een snoepje eten met neusriem en sperriem om. Ik denk dat het zo strak zit dat ze hun mond niet open kunnen doen, ze ook geen rust in hun mond en hoofd krijgen. Het alleen maar spanning opwekt.

Carolien007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 23:24

Toen wij een keer bij een pony zijn wezen kijken die wij eventueel wilden kopen had dat meisje hem zo strak aangesnoerd dat ze de neusriem naar het rijden geen eens meer los kreeg. Dat beest zat tijdens het rijden ook heel raar te hijgen (of dat door de neusriem zou kunnen komen weet ik niet). Maar dat vond ik ook wel overdreven strak. Ik heb ook 2 vingers ertussen geleerd.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 23:25

die van mij ook hoor, en ik doe het toch best strak, niet aansoeren maar wel zo strak mogelijk zonder kracht te hoeven zetten.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 23:27

@russel: precies, ben ik met je eens. Ben ook bang dat je bij te strak aansnoeren de luchtstroom afknelt. Ik heb de neiging zulke zaken op mezelf te spiegelen. Zou ik het fijn vinden als iemand mijn neus dichtkneep (of mijn riem met een ruk aantrok, ter vergelijking met aansingelen) Clown

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 00:00

arans schreef:
Je stal genoot heeft heeft mis.

ff lezen, niet stalgenoot, een soort van begeleidster.

griebels schreef:
Dus een S&T moeten wel stabiel liggen en een gewone bustrens niet Verward

Nee dat zeg ik natuurlijk niet, maar ik zei dit want een S&T neusriem heeft weer geen sperriem.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 09:30

Skitter waar staat begeleidster? Het is gewoon een stalgenootje hoor Ja
Maar wel iemand die les geeft enz. Maarja als ze zo denkt over de neusriem, wat dan nog meer Tong uitsteken

s&t heeft geen sperriem nee, maar dan hangt er ook zoveel ijzer in de mond ..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 09:35

beantsje schreef:
Zou iemand kunnen vertellen wat uberhaupt de functie van een engelse (hoge) neusriem is?

Geen idee...

Mananeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 09:49

stukje tekst van regels KNHS:

Een te strak aangesnoerde neusriem kan als wreedheid worden aangemerkt.

Lijkt me dus duidelijk

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 09:55

ik doe eerlijk gezegd enkel ene neusriem aan bij paarden die er een nodig hebben. Mijn idee is dat als je hem toch niet vast doet, je hem er net zo goed kan afhalen.

als ik hem aan doe is dat vast, maar niet overdreven. Twee vingers tussen zal wel lukken denk ik.

Trouwens al iemand opgevallen dat paarden soms gewoon extra beginnen protesteren op strakke neusriemen?
Dus je neusriem een gaatje bijsnoeren als hij lastig doet lijkt mij echt geen oplossing. Mijn ponietje gaat dan in uiterste nood mar achter de teugel lopen, met der hoofd schudden of whatever ze kan verzinnen, tot je die riem een beetje losser doet.

Het lijkt me echt niet de bedoeling dat als je paard braaf zn mond toe houdt, dat het nog spant rond zn bek. Hoe kan je dan in godsnaam een ontspannen aanleuning krijgen ?

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 09:56

Kynshiri er is een verschil tussen niet vast - strak - en strak.

Niet vast is nutteloos *LOL* Hangt ie wat.
Vast- strak. Is "normaal"
maar aansnoeren? nee..

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 09:58

ja snap ik wel, wilde gewoon aangeven dat echt aansnoeren geen nut heeft

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-07 10:02

Nee, écht aansnoeren heeft geen nut, evenals de neusriem half los hangend hebben

Ik heb hem gewoon vast maar absoluut niet strak!

Fnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 10:10

Ik heb ook altijd geleerd om twee vingers tussen te laten,
En een vuist bij de keelriem:)
Maar ik laat de neusriem ook altijd wat losser