Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
CxX schreef:Jaa eerlijk gezegd denk ik daar ook zo over. Sorry maar ik rij liever zo en dat ze dan haar mond je open doet. En ook al doe ik de neus riem er om dan word als nog de bit helemaal door haar mond heen getrokken
runningkawa schreef:Maar dat lukt er veel ook wel met een neusriem hoor...helaas
CxX schreef:Jaa eerlijk gezegd denk ik daar ook zo over. Sorry maar ik rij liever zo en dat ze dan haar mond je open doet. En ook al doe ik de neus riem er om dan word als nog de bit helemaal door haar mond heen getrokken
aerdenhout1 schreef:CxX schreef:Jaa eerlijk gezegd denk ik daar ook zo over. Sorry maar ik rij liever zo en dat ze dan haar mond je open doet. En ook al doe ik de neus riem er om dan word als nog de bit helemaal door haar mond heen getrokken
En precies hierom zeg ik dat je er iemand bij moet halen omdat vanaf hier niemand kan zien hoe jij rijd! En aan dit antwoord te zien......
aerdenhout1 schreef:CxX schreef:Jaa eerlijk gezegd denk ik daar ook zo over. Sorry maar ik rij liever zo en dat ze dan haar mond je open doet. En ook al doe ik de neus riem er om dan word als nog de bit helemaal door haar mond heen getrokken
En precies hierom zeg ik dat je er iemand bij moet halen omdat vanaf hier niemand kan zien hoe jij rijd! En aan dit antwoord te zien......
Mandyke schreef:Ik zou zonder neusriem blijven rijden, als ik me niet vergis rijd je gewoon recreatief en dat kan prima zonder neusriem. Des te minder riempjes des te makkelijk nietwaar!
Lauss schreef:Mandyke schreef:Ik zou zonder neusriem blijven rijden, als ik me niet vergis rijd je gewoon recreatief en dat kan prima zonder neusriem. Des te minder riempjes des te makkelijk nietwaar!
voor wie is dit makkelijker, voor haar of voor haar paard?
Want ik ben van mening dat het, zolang het allemaal goed past en goed zit, alleen maar beter/fijner is voor het paard! En voor haar is het inderdaad makkelijker, scheelt 2 riempjes vastmaken & het onderhoud ervan
Allegra schreef:Met neusriem rijden zou makkelijk voor haar zijn, dan hoeft ze namelijk niet naar het onderliggende probleem te zoeken
Flurry, dat hangen kan best kloppen, maar kan je me uitleggen hoe een neusriem de druk van het bit kan verdelen?
Lauss schreef:voor wie is dit makkelijker, voor haar of voor haar paard?
Want ik ben van mening dat het, zolang het allemaal goed past en goed zit, alleen maar beter/fijner is voor het paard! En voor haar is het inderdaad makkelijker, scheelt 2 riempjes vastmaken & het onderhoud ervan
Flurry schreef:Nou, je hebt gelijk dat de neusriem dat niet doet, maar ik bedoelde er mee dat het paard niet onder de druk uitkomt door de mond te openen...en niet de druk verplaats naar z'n mondhoeken, die vervolgens "uitrekken" Waardoor het paard nog meer kan hangen zonder dat er druk op de "lagen" komt. Ik wil altijd veel te veel typen, daardoor klopt het zinsverband soms niet helemaal...![]()
Tevens bedoel ik niet dat het bit moet worden "klem" gelegt, maar opgeloten wordt.
Supertje schreef:Lauss schreef:voor wie is dit makkelijker, voor haar of voor haar paard?
Ik neem aan dat je het over een gecombineerde neusriem hebt?
Wat is dan volgens jou exact de reden waardoor een neusriem het bit beter laat liggen in dit geval? Dus niet 'het bit ligt beter', maar waardoor ligt het bit dan beter en wat is het effect daarvan?Flurry schreef:Nou, je hebt gelijk dat de neusriem dat niet doet, maar ik bedoelde er mee dat het paard niet onder de druk uitkomt door de mond te openen...en niet de druk verplaats naar z'n mondhoeken, die vervolgens "uitrekken" Waardoor het paard nog meer kan hangen zonder dat er druk op de "lagen" komt. Ik wil altijd veel te veel typen, daardoor klopt het zinsverband soms niet helemaal...
Een paard wat door druk zijn mond opent, doet dat niet zo snel omdat er druk is op de lagen, of die druk moet behoorlijk fors zijn wat sowieso al niet de bedoeling is. Een paard wat zijn mond opent bij normale druk doet dit vaak omdat er druk komt op andere delen zoals bijvoorbeeld het verhemelte.
En over het bit 'opsluiten', dit doe je ook niet eens met een neusriem, het bit ligt inderdaad achter de sperriem waardoor het niet naar voren zou kunnen, maar indien een bit goed hangt kan het dit sowieso al niet. Naar achteren toe wordt het ook niet tegengehouden met een neusriem, tenminste als je je neusriem goed hebt zitten. Dan ligt de neusriem namelijk een heel eind achter de mondhoeken en als je je bit zover krijgt is er écht is mis met je rijstijl
Flurry schreef:Ik denk niet dat het bit te groot is. Ik wel zag dat je paard de mond opent, misschien kan je beter een neusriem gebruiken.. Het lijkt of het paard erg "hangt" op het bit, daarom rekt het uit. Je hebt ook een foto geplaatst waar de teugel niet is aangespannen, dit ziet er netjes uit(van buiten, ik kan natuurlijk niet in de mond kijken). Ik denk dat je het beste kan beginnen met een neusriem te gebruiken, dan heb je ook meer controle over de mond van je paard. en wordt de druk verdeeld en het bit op zijn plaats gehouden.. Omdat het paard gaat hangen, komt er een hoop druk te staan in de mond en heb het idee dat het paard daarom ook de mond opent...
Ik kan het niet goed beoordelen, maar mischien kan je eens aan je instructeur vragen hoe je het beste een goede aanleuning verkrijgt.. kan je gelijk even laten controleren of het bit goed in de mond ligt... Je was al bij de tandarts geweest en ligt het bit goed in de mond volgens de instructeur, dan kan je gelijk beginnen met het oplossen van je probleem!Succes!
![]()
CxX schreef:Ik denk dat het idd aan het bit licht.
En omdat ze hangt rekken de mond hoeken helemaal mee.
Een neus riem blijf ik niet fijn vinden want met neus riem deed ze het ook al daar om heb ik heb er afgehaald omdat ik dacht dat hij vervelend was voor haar. En nu ik zonder rij heb ik het iedee dat ze dit wel prettig vind.
Dan had ik nog iets, paarden spelen vaak met hun bitje. laten hun bit los. Mijn pony speeld nooit met haar bit en ik heb haar nu bijna 2 jaar en nog nooit mee gemaakt dat ze haar bit los liet.
Ik denk dus dat het idd het verkeerde bit dat in haar mondje licht. Maar aangezien ze hier al jaren mee rijd(Heeft dit bit ok in gehad in haar manege jaren want ik kreeg een het zelfde bit mee maar dan een maat kleiner en ze had deze al een helepoos) moet ze hier dus of heel erg aan gewend zijn geraakt of al heel lang pijn hebben.arm beesje
Ik krijg mischien een ander bit van Supertje (wat ik heel erg fijn zou vinden!!)En ik hoop dat dit mischien beter is. en anders ga ik veder opzoek!