[FOTO] Evaringe met een pelhambit?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CxX

Re: [FOTO] Evaringe met een pelhambit?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 20:47

XchantjuhX schreef:
Ik vind het echt de grootste banketstaaf... als je geen lessen kan betalen... waar onderhoudt je het paard dan van? Nors opkijken
En dan koop je een keer een dekje/truitje oid minder... en dan heb je alweer een les bij elkaar.
En een goede les hoeft echt niet elke week, ik vind het echt een waardeloos argument Gaaaap

Soory hoor niet iedereen is rijk! Boos![/quote]
Dan moet je geen paard nemen, als je een paard neemt dien je er goed voor te zijn... en daar horen lessen ook bij!
En je hoeft er niet rijk voor te zijn... ik ben maar een student en ik kan het allemaal makkelijk betalen... terwijl bij ons in de randstad de stallingskosten al snel boven de 300 zit.[/quote]

Jaa joh!! dan doe ik haar toch weg!! (JAA wegdoen jaa verkopen kan niet meer is ze veel te ouden een leelijk voor!) als ik er niet goed genoeg voor kan zorgen volgens jullie!! Boos! Jeeeemig hee !!! Boos!

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 21:29

LisetCharlot schreef:
Is het trouwens je eigen paard of je verzorgpaard?

Mijn eigen ponietje!! Afbeelding

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 21:32

merrieveulen schreef:
ik neem aan dat je wel een paddock of wei hebt, dan kan de les toch daar plaatsvinden? als het bij ons te droog wordt, en de bak te stoffig, rijden wij ook in de wei. stukje afzetten, of op de volte om de instructeur te blijven verstaan, en voilá...

het argument geld gaat er bij mij niet in, als je een pelham kunt kopen kan je ook in ieder geval één uur lessen. bovendien neem ik toch aan dat niet je laatste cent opgaat aan je paard, aangezien je ook rekening moet houden met onverwachte kosten van bijv. dierenarts.

UU sorry hoor zit nu voor mij te bepalen weer ik me geld aan moet uitgeven? en voor de zo veelste keer ik heb nooit gezegt dat ik dit bit echt wil gaan halen en ik bedaal liever dingen die echt nodig zijn!! k moet namelijk zoiezoo een nieuw bit bijn bit is bijna door!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:33

er is niets zo belangrijk als les...dat mag je nooit vergeten Lachen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 21:47

CxX schreef:
Jaa joh!! dan doe ik haar toch weg!! (JAA wegdoen jaa verkopen kan niet meer is ze veel te ouden een leelijk voor!) als ik er niet goed genoeg voor kan zorgen volgens jullie!! Boos! Jeeeemig hee !!! Boos!

Je kan best wel even wat normaler en minder kinderlijk reageren... een gezonde discussie kan geen kwaad hoor. Slim
En ik vind les bijna bovenaan het lijstje staan... zelfs boven het paard...
Het is imo eerlijk tegenover het paard dat jij hem het beste bied wat je kan bieden, en daar hoort het verbeteren van je rijkunsten ook bij.

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 22:16

Jaa sorry k hat het even zitten! Sorry

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:00

CxX schreef:
merrieveulen schreef:
ik neem aan dat je wel een paddock of wei hebt, dan kan de les toch daar plaatsvinden? als het bij ons te droog wordt, en de bak te stoffig, rijden wij ook in de wei. stukje afzetten, of op de volte om de instructeur te blijven verstaan, en voilá...

het argument geld gaat er bij mij niet in, als je een pelham kunt kopen kan je ook in ieder geval één uur lessen. bovendien neem ik toch aan dat niet je laatste cent opgaat aan je paard, aangezien je ook rekening moet houden met onverwachte kosten van bijv. dierenarts.

UU sorry hoor zit nu voor mij te bepalen weer ik me geld aan moet uitgeven? en voor de zo veelste keer ik heb nooit gezegt dat ik dit bit echt wil gaan halen en ik bedaal liever dingen die echt nodig zijn!! k moet namelijk zoiezoo een nieuw bit bijn bit is bijna door!

pardon? rekening houden (spaarpotje) met DA kosten lijkt mij niet meer dan normaal. bovendien zou je ook iets minder selectief kunnen lezen, les krijgen in de wei kan dus ook bijvoorbeeld.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 16:50

XchantjuhX schreef:
ja maar er komt door heel nederland instructie aan huis... dus dat is ook geen probleem.
Heeft niets met slecht lezen te maken Knipoog

o jawel, ik kan geen les aan huis nemen. De bak is van de gemeente en daar mag geen les in worden gegeven. Wij mogen zelf geen bak oid aanleggen in de wei. De wei is niet geschikt voor les helaas... kleigrond, en dus met een beetje regen een modderpoel. Dus jij hebt niet goed gelezen, want dat had ik al uitgelegd dat ik geen les aan huis kan krijgen. In mijn geval gaat het niet om het niet willen, maar ik heb voorlopig geen mogelijkheden...
(door de conditie van de wei kan ik slechts af en toe een les nemen, maar dat vind ik te weinig. als ik ga lessen, wil ik wel elke week anders boek ik geen voldoende vooruitgang) Maar de combi mijn pony en controle is goed. Dus les is niet noodzakelijk gelukkig! Als ik opeens mijn pony niet meer aan kan, zou ik wel alles in het werk stellen om toch nog les te krijgen. Het belangrijkste is toch dat je veilig met je paard op pad moet kunnen (zonder hulpmiddelen of enge bitten). Dat is zowel voor jou, als je paard als de medeweggebruikers het allerprettigst! Veiligheid voor alles! Als je je paard niet onder controle kan houden, blijf dan in de bak. Wil je toch naar buiten, neem dan aub les. Er is niets engers dan een pony op hol...

Ik zou dus zeker als ik de ts was les nemen, of gewoon niet meer een buitenrit maken.
(ts. wil je wel op je spelling en grammatica letten. Het is tamelijk bedroefend...)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 17:47

bedroevend... hihi! Knipoog

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 19:03

Het bit wat je nu in hebt, is te breed. Hij steekt een stuk uit, en trekt zn/haar mondhoek naar achter. Heb je niet iemand die je kent die er verstand van heeft? Iemand van de manege ofzo? Vraag anders bij een ruitersportzaak eens naar een bit met iets meer mogelijkheden dan een enkelgebroken bustrens. Als je je 'probleem' uitlegd, kunnen hun echt wel een passend bit vinden, en begin je bij de meest 'lichte' oplossing

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:01

af en toe lessen is tenminste al beter dan helemaal geen les Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 23:36

XchantjuhX schreef:

juist. toen ik het even moeilijk had, deed ik eens in de twee weken, en geen privéles. voor wat betreft het huidige bit kan je het beste even een ervaren iemand laten kijken, de ruitersportzaak zie jouw pony er immers niet bij, en kan zich er ook op verkijken. bovendien komt daar ook een stukje 'verkoop' aan te pas.

verder kan voor rennerige paarden de ontspanning van bitloos rijden ook een uitkomst zijn. ik rijd zelf ook bitloos, en dat bevalt uitstekend. ik rijd ook western, en mijn paard loopt met zijn bitloos hoofdstel net zo goed als met zijn Shankbit of dressuurtrens (dubbelgebroken koper trens met bol tussenstukje).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:23

Klopt...
Ik heb met de mijne ook meerdere malen geoefend met mijn eigen in elkaar geflansde b.l. hoofdstel (http://i16.photobucket.com/albums/b26/c ... Afb008.jpg) Haha!
En dat terwijl ze al 23 jaar met een bit in haar giegel loopt, en daarvan zelfs bijna 10 jaar met S&T Knipoog
Ze is dan bijna even goed aan de hulpen en looptook nageeflijk.
Ik zeg bijna... want ze is toch wel erg gevoelig voor de druk op haar neus en achter haar oren, ze kan wat paniekerig reageren dan. Maar met een zacht handje is er niets aan de hand Clown

Als ik de TS was zou ik lekker op zoek gaan naar een goed passend trensje met een bol tussenstukje... En dan 1x per maans een lesje nemen... of zelfs 1x in de 2 maanden.
Daar leer je ook al vreselijk veel van.

Edit... ik weet niet wat voor bitmaat die van jou heeft? Maar ik heb een bustrensje van HH liggen, die ik niet meer gebruik vanwege overstap naar een K&K bit. (Maat 12,5 RVS).
Prima bitje... mag je zo voor bijna niets van me overnemen.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:32

Citaat:
k moet namelijk zoiezoo een nieuw bit bijn bit is bijna door!

Nagelbijten / Gniffelen

Soms is het beter om te zwijgen...

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 11:18

merrieveulen schreef:
XchantjuhX schreef:

juist. toen ik het even moeilijk had, deed ik eens in de twee weken, en geen privéles. voor wat betreft het huidige bit kan je het beste even een ervaren iemand laten kijken, de ruitersportzaak zie jouw pony er immers niet bij, en kan zich er ook op verkijken. bovendien komt daar ook een stukje 'verkoop' aan te pas.

verder kan voor rennerige paarden de ontspanning van bitloos rijden ook een uitkomst zijn. ik rijd zelf ook bitloos, en dat bevalt uitstekend. ik rijd ook western, en mijn paard loopt met zijn bitloos hoofdstel net zo goed als met zijn Shankbit of dressuurtrens (dubbelgebroken koper trens met bol tussenstukje).

OO echt ik zou zoo graag bitloos willen rijden! Maar daar moet ik les in hebben en ik zou niet weten wie er in soest daar les in geeft! ik rij in de bak vaak met halster maar dat is nou ook niet echt iets omdat ik geen iedee heb om het te leren en zelf weet ik ook niet echt hoe ik dat moet doen. heb al veel op internet gezocht en op www.paardnatuurlijk.nl staat heel veel uitgelegd maar van iets lezen kan ik het gewoon niet leren ik moet daar les in hebben. als ik iemand zou kunnen vinden zou ik zeker een poging doen om bitloos te gaan rijden!

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-07 11:19

elanor schreef:
Citaat:
k moet namelijk zoiezoo een nieuw bit bijn bit is bijna door!

Nagelbijten / Gniffelen

Soms is het beter om te zwijgen...

waarom? Ik snap deze niet.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:07

je gaat toch niet zeggen dat je bit bijna door is? Getuigd van niet al te veel interesse in de kwaliteit van je harnachement..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:02

Of je hebt een ontiegelijk slecht bit, of je hebt het bit tussen de kiezen hangen waardoor het paard het bit heeft doorgeknaagd Nagelbijten / Gniffelen
Hoe krijg je anders een bit bijna door?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:06

Was ik me ook aan het afvragen, lessen zijn zowiezo het belangrijkste in paardrijden

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:11

Ik vind het belangrijkste aan paardrijden: controle hebben over je paard.
Als het goed gaat zijn lessen niet meer zo enorm van belang, maar heb je geen controle dan staan lessen wel degelijk op de eerste plek.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 14:02

Ik heb namelijk ook zo'n pony, vanaf ik in een veld kom op buitenrit en ik neem een galop, dan rent ze ook door. Ze is nameijk ook heel moeilijk terug te nemen, ze is ook al een keertje gewoon straat op gelopen. Naja, onveilig idd, maar daarom ga ik er niet zo'n zwaar bit in gaan hangen, echt niet. Ik ben gewoon blijven proberen, tot ze echt wel luisterde, desnoods haar omtrekken, andere richting uit, uiteindelijk luisterde ze. Nogaltijd is het wat gevaarlijk om op een buitenrit te crossen met haar, maar het lukt, ik heb haar onder controle, genoeg om haar te stoppen wanneer ik het wil, dit vind ik namelijk het belangerijkst. Ik heb namelijk wel een pessoa-bit, die ik soms gebruik op buitenrit, ja die werkt idd ook, maar ik rijdt liever met een gewone trens die is namelijk veel vriendelijker voor mijn paard. Als je je paard niet kan houden, blijf dan oefenen, ik heb het namelijk ook gedaan zonder te lessen. Oefen tot je ze echt wel in de hand hebt, ik weet dat het veel tijd vraagt, maar heb geduld, en help je pony niet om zeep met er onmiddellijk zo'n bit in te gaan werpen. Ik vind het namelijk erg dat zo'n bitten bestaan. BTW : tandarts komt vandaag mijn pony haar tanden checken, eigenlijk hoop ik stiekem dat er daar iets niet goed zit dat de tandarts kan oplossen, en dat mijn pony daardoor wegloopt. Dus misschien kan je zijn tanden ook eens laten checken, dit is namelijk nooit verkeerd.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 18:52

Welshcobfan schreef:
Als het goed gaat zijn lessen niet meer zo enorm van belang, maar heb je geen controle dan staan lessen wel degelijk op de eerste plek.

Waarom heb je dan nog geen lessen? Als je controle had... zou je dit bit niet nodig hebben
En een bit dat door is... nog nooit van gehoord... dan was het echt al een tijd aan vervanging toe lijkt mij Haha!

Abracadabra9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:16

Neem lessen, een goeie instructrice kan je altijd helpen Haha! Desnoods is het maar 1x p. maand Knipoog

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 19:45

idd... als je echte controle had... zou je dat buiten ook hebben Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 20:48

XchantjuhX schreef:
Welshcobfan schreef:

Waarom heb je dan nog geen lessen? Als je controle had... zou je dit bit niet nodig hebben
En een bit dat door is... nog nooit van gehoord... dan was het echt al een tijd aan vervanging toe lijkt mij Haha!

Ik heb mijn pony wel goed onder controle Tong uitsteken (zowel binnen als buiten de bak) met een simpele bustrens en zonder hulpteugels. Dus voor mij zijn lessen geen noodzaak (ik wil wel lessen, maar voorlopig zit dat er niet in). Voor de ts is het anders, en zouden een aantal lessen zeker geen kwaad kunnen!
Het lijkt mij sterk dat je in de bak wel je paard volledig onder controle hebt, aangezien je dat buiten niet hebt. Paard moet zowel binnen als buiten de bak luisteren. Een paard wat binnen de bak volledig naar jou luistert, zal dat buiten ook doen (al kun je natuurlijk niet altijd voorkomen dat er iets gebeurd). Ho is ho, zowel buiten als binnen... Natuurlijk kan een paard sneller schrikken buiten en is het geen ramp als het er een keer vandoor gaat. Maar je moet je paard wel snel terug kunnen nemen. Je kunt ook niet met zo'n pittig bit uitsluiten dat hij een keer gaat rennen, maar bedenk wel: een paard met pijn (door getrek aan het bit) zal nog harder rennen...