Stelling: onder een goed passend zadel hoeft geen bontje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Stelling: onder een goed passend zadel hoeft geen bontje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 21:30

_Lorette_ schreef:
Haha, dan vind ik een schuimonderlegger net zo erg als het gebruik van een bontje en misschien nog wel erger. Haha! Dat spreekt jezelf een beetje tegen.

nee,omdat die schuimdingen meestal echt voor de functie worden gebruikt en niet voor de mooi,en de bontjes wel.

maar zoals ik zeg,er hoort eigenlijk niks extra's onder een zadel,op een aantal gevallen na uiteraard.
ze zijn vast met een reden ontworpen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:23

JoviBan schreef:
Is het zadel uit elkaar gehaald en is de boom bekeken? En was je daar bij?

Alles is bekeken Lachen Was er zelf niet bij maar een vriend van mij werkt daar en die heeft meegeholpen

LISAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:31

Bij mij moet er een bontje onder omdat het zadel anders gaat 'klapperen'

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:08

dan ligt je zadel ook slecht als ie klappert

LISAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 18:18

Nouja klapperen is misschien beetje overdreven Tong uitsteken
Maar hij ligt niet vast.. naja tis niet mijn paard dus ik ga geen nieuw zadel kopen..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:48

mexxiemaal schreef:
Hoi,

Ik zie vaak onder zadels een shabrak en een bontje liggen. Mijn vraag is, waarom hebben jullie een bontje (synthetisch of echt wol) ligggen. Of waarom hebben jullie juist geen bontje onder zadel?

Ik ben zelf van mening dat onder een goed passend en liggend zadel geen bontje hoeft te liggen, maar misschien zijn jullie ervaringen en meningen hier wel anders over...

Ik ben benieuwd!

Greez mexxiemaal

Waarom zou een bontje altijd voor 'passen' onder een zadel liggen???
In míjn beleving leg je lamsvacht onder een zadel vanwege de veerkracht van deze ongeknipte haren en de huidvriendelijke eigenschappen van de lanoline erin. De vachtzijde gaat op de huid van het paard en voor het zicht kan de rand omgestikt worden. Dat heeft als nevenvoordeel dat het zadel binnen de rand gefixeerd ligt.
Uiteraard hou je met de maat rekening met het eventuele gebruik van een dergelijk dempend, huidvriendelijk dekje.

Een lamsvacht heeft echter niet veel zin onder de meeste op dit moment verkochte 'engels' type veerboom-zadels waar al belachelijk dikke kussens onder zitten.
Ja, en nepvacht heeft niet meer of minder zin dan zeg fleece en voegt i.t.t. echte lamsvacht niets toé aan de laag vulspul die al onder de genoemde zadels zit.

Zadels zonder gevulde kussens onder de panelen zijn een volledig ander verhaal.

HC

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 19:51

Ik gebruik het, omdat het zadel van Silence anders net niet past.

Ik ben al ruim een jaar aan het zoeken naar een goed passend zadel en dit past tot nu toe het beste.
Alleen zonder bontonderlegger schuift het een beetje.
Met onderlegger past het erg goed, dus vandaar dat ik het gebruikt.

Hoffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:58

Ik vind het wel grappig om te lezen dat de meeste vinden dat er eigenlijk niets onder een "goed" passend zadel hoort, maar dat ze toch een bontje gebruiken omdat hun paard tekenen van pijn vertoont als ze zonder hebben gereden, maar dat ze wel weer zonder gaan rijden als het paard meer bespiert, dikker, bla bla is.

Maar ligt het nu aan mij of zou het misschien dan toch niet zo slecht zijn om met bontje te rijden. Hierboven zei iemand anders ook al dat een (echt schapenwolle) bontje juist voor vering zorgt en ademt. Het is naar mijn idee dan ook een toevoeging aan een goed passend zadel en als het paard aangeeft dat hij het fijn vind als het eronder ligt, dan is dat toch alleen maar mooi! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 22:02

je moet gewoon een passend zadel hebben Ja...een zadel passender maken door bontjes en al die andere onzin is niet goed. Heeft je paard een wat gevoelerige rug ofzo vind ik het wat anders!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:16

Hoffa schreef:
Maar ligt het nu aan mij of zou het misschien dan toch niet zo slecht zijn om met bontje te rijden. Hierboven zei iemand anders ook al dat een (echt schapenwolle) bontje juist voor vering zorgt en ademt. Het is naar mijn idee dan ook een toevoeging aan een goed passend zadel en als het paard aangeeft dat hij het fijn vind als het eronder ligt, dan is dat toch alleen maar mooi! Bloos

Punt 1: dat gaat alleen op als je het bontje direct op de rug legt.
Punt 2: het paard zou zijn zadel zonder bontje ook fijn moeten vinden. Zonder extra poespas moet het zadel het best liggen, dus eigenlijk direct op de rug, zonder zadeldek. Op die manier wordt het zadel ook gepast op je paard, met met dikke pads/dekjes en bontonderleggers.
Punt 3: waarschijnlijk zit een heel groot deel van dat 'mijn paard vindt het bontje fijn' tussen de oren van de ruiter.

Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:04

Je kunt een zadel passend hebben op de blote rug, dan mag je er feitelijk niets onderleggen. Een verstandige zadelmaker vraagt aan zijn klant wat je onder het zadel legt en past daarop aan. Ik rij bijvoorbeeld altijd met een polypad (dus best dik) onder het zadel en daar heeft de zadelmaker dus ook naar gekeken of dat dan goed lag. Een bontje (mits echt schaap) is een prettige onderlegger voor het paard, maar bij het passend maken van het zadel moet je uiteraard dan wel rekening houden met dat bontje. En wil een bontje zin hebben moet je het inderdaad met de bont-kant op het paard liggen en niet met een ander dekje ertussen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:55

Ik heb ook een bontje onder mijn zadel liggen.
Mijn zadel past goed, maar omdat ze nog jong is en weinig bespiering heeft op de rug, was ze daar nog wel eens gevoelig op... Toen heb ik een bontje er onder gelegd en ze durfde gelijk haar rug meer te gebruiken. Dus ik vond dit wel een goede reden om met een bontje onder het zadel te rijden.
Als ze dan ook uitgegroeid is en ze een sterekere rug heeft gaat ie er dan ook weer onder uit.

Ik heb er een halve onder liggen, een lamsvel van Kavalkade.
Ik had bewust gekozen voor een halve, omdat de ruimte bij de schouders dan niet smaller wordt, doordat er een bontje onder het zadel ligt!

Ik heb er wel een ander shabrak onder liggen, omdat ze hem echt voor de gevoeligheid nodig heeft, dus de vering. En anders wordt die zo snel vies en dat lijkt me juist minder prettig voor haar. Knipoog