mexxiemaal schreef:Hoi,
Ik zie vaak onder zadels een shabrak en een bontje liggen. Mijn vraag is, waarom hebben jullie een bontje (synthetisch of echt wol) ligggen. Of waarom hebben jullie juist geen bontje onder zadel?
Ik ben zelf van mening dat onder een goed passend en liggend zadel geen bontje hoeft te liggen, maar misschien zijn jullie ervaringen en meningen hier wel anders over...
Ik ben benieuwd!
Greez mexxiemaal
Waarom zou een bontje altijd voor 'passen' onder een zadel liggen???
In míjn beleving leg je lamsvacht onder een zadel vanwege de veerkracht van deze ongeknipte haren en de huidvriendelijke eigenschappen van de lanoline erin. De vachtzijde gaat op de huid van het paard en voor het zicht kan de rand omgestikt worden. Dat heeft als nevenvoordeel dat het zadel binnen de rand gefixeerd ligt.
Uiteraard hou je met de maat rekening met het eventuele gebruik van een dergelijk dempend, huidvriendelijk dekje.
Een lamsvacht heeft echter niet veel zin onder de meeste op dit moment verkochte 'engels' type veerboom-zadels waar al belachelijk dikke kussens onder zitten.
Ja, en nepvacht heeft niet meer of minder zin dan zeg fleece en voegt i.t.t. echte lamsvacht niets toé aan de laag vulspul die al onder de genoemde zadels zit.
Zadels zonder gevulde kussens onder de panelen zijn een volledig ander verhaal.
HC