Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Remember schreef:hns, wat ben je stil opeens?!
Remember schreef:Zoals ik eerder al aangaf, omdat ik tóch mooier vind met sperriem eraan.
Margreet schreef:hns schreef:En waarom zou je niet de vrijheid en de mogelijkheid ertoe niet geven?
Omdat 'ie dat ene uurtje per dag (minder nog meestal) best z'n klep dicht kan houden. Hij kan eten (al hoeft ie dat in dat ene uurtje ook niet) en loopt echt niet met z'n kaken op elkaar gesjord. Maar hij kan niet gapen. Nou poeh poeh, arm paard. Ik snap echt niet waar alle ophef over gaat.
secricible schreef:Oh, en HNS, een neusriem is verplicht op wedstrijd, dus daarom hangt het ding eraan, ondanks dat het ding los zit.... Sperriem hoeft niet, maar waarom zou ik een andere neusriem gaan kopen of deze vernielen, als het paard er geen last van heeft?
secricible schreef:hallo, wanneer dringt het nu door?
Dat ding is niet om de mond te snoeren, dat ding is om het bit stiller te leggen en verder een "erfenis" uit het verleden. Dat het ding door veel mensen te strak wordt gedaan, betekend niet dat dat de bedoeling is...

maar weer even over het sperriempje (en neusriem), ik gooide ze er vandaag allebei af, en de waarheid was hard. bij een middelmatige druk op de mond, bij bijv een overgang naar halthouden, deed mijn paard zijn mond al open. ik besloot om na een ophouding de teugels meteen te laten vieren als "beloning". al snel had hij door wat de bedoeling was en stond stil bij hele lichte druk, prettig voor mij en natuurlijk heel prettig voor hem, want hij deed zijn mond niet meer open uit protest en reageerde meteen. moraal van dit verhaal: mijn paard heeft mij vandaag wel duidelijk gemaakt dat het sperriempje eigenlijk de communicatie tussen hem en mij belemmerd (netjes gezegd). door het sperriempje (en neusriem) kon ik dus niet zien wat hij voelde, en daar voel ik me eerlijk gezegd nu best wel rot over. 1 ding weet ik zekr, dat sperriempje incl. neusriem gaan er niet meer aan! het is niet nodig en is in mijn ogen nu juist beter, omdat je paard je eindelijk iets duidelijk kan maken wat eigenlijk niet te zien was. kortom: je rijdt relaxter, je paard reageert beter en de samenwerking gaat er ook op vooruit! nu ga ik niet zeggen dat iedereen zijn neusriemen en sperriempjes weg moet kwakken, maar een dagje zonder rijden om het uit te proberen raadt ik wel aan. Je zult zowieso dingen zien waar je eigenlijk nooit over na hebt gedacht (omdat daar gewoonweg geen aanleiding voor was). Het leuke is ook dat ik een vreselijk voorwaarts paard heb die ook nog eens spastisch kan doen, maar hij werd juist heel rustig van die die drukloze teugels! (toeval?)
) de neusriem werd gebruikt door ruiters in de oorlog zodat ze het bit niet door de mond zouden trekken bij onverwachte rukbewegingen om vliegende voorwerpen te ontwijken. aangezien wij dezer dagen met dressuur geen kogels en bommen hoeven te ontwijken valt er wel wat voor te zeggen om "neusriemloos" te rijden
) Citaat:paard is ons mens niets schuldig!!!!
hns schreef:Remember schreef:hns, wat ben je stil opeens?!
Waarom?
, allebei niet goed natuurlijk!

) neem ik je zéér kwalijk, daarmee ga je echt veel en veel te ver. 
runningkawa schreef:Overigens heb ik nog nooit het advies gekregen dat ding strakker te doen
Dat zeggen alleen penny's en slechte instucteurs
Zou ik een instructeur krijgen die dat zou adviseren, was de les voorbij.