nut van een sperriempje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Re: nut van een sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:00

hns, wat ben je stil opeens?!

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:20

Remember schreef:

Waarom?

Remember schreef:
Zoals ik eerder al aangaf, omdat ik tóch mooier vind met sperriem eraan Ja.

Margreet schreef:
hns schreef:
En waarom zou je niet de vrijheid en de mogelijkheid ertoe niet geven?

Omdat 'ie dat ene uurtje per dag (minder nog meestal) best z'n klep dicht kan houden. Hij kan eten (al hoeft ie dat in dat ene uurtje ook niet) en loopt echt niet met z'n kaken op elkaar gesjord. Maar hij kan niet gapen. Nou poeh poeh, arm paard. Ik snap echt niet waar alle ophef over gaat.

secricible schreef:
Oh, en HNS, een neusriem is verplicht op wedstrijd, dus daarom hangt het ding eraan, ondanks dat het ding los zit.... Sperriem hoeft niet, maar waarom zou ik een andere neusriem gaan kopen of deze vernielen, als het paard er geen last van heeft?

Nog steeds vraag ik me af of het wel in orde is om iemand de mond te snoeren.
Fanscinerend hoe men op zoiets kan komen.
Niet alles is perfect natuurlijk voordat we ons verder gaan verdiepen hiermee, maar toch vind ik de gedachte er al aan, om een snoer om de mond te doen, bestwel griezelig.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:29

hallo, wanneer dringt het nu door?
Dat ding is niet om de mond te snoeren, dat ding is om het bit stiller te leggen en verder een "erfenis" uit het verleden. Dat het ding door veel mensen te strak wordt gedaan, betekend niet dat dat de bedoeling is...

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:39

nee ,klopt.Maar er rijden tegenwoordig zoveel mensen ,die geen verstand hebben van paardrijden en maar wat doen.En die kopen zo`n hoofdstel met zo`n rottig sperriempje.En voila,weer een paard met een ondeskundig vasgemaakte neusriem.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:40

secricible schreef:
hallo, wanneer dringt het nu door?
Dat ding is niet om de mond te snoeren, dat ding is om het bit stiller te leggen en verder een "erfenis" uit het verleden. Dat het ding door veel mensen te strak wordt gedaan, betekend niet dat dat de bedoeling is...

Wat zeg je me nou?
Dat ding is niet om de mond te snoeren Clown
Waar snoer je hem dan om?

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:42

..ben ik ook weer s...

Een uitspraak van een vriendin van mij: "Als je al niet kan rijden, moet in elk geval het outfit er fatsoenlijk uizien..." Dit zei ze over zichzelf, en ging dan wel over setjes, maargoed, past misschien wel bij de mensen die met sperriem rijden omdat ze het mooi vinden?

@ThaGirl: super kan ik je echt aanbevelen!

@secricible: hoe wil je weten dat je paard er geen last van ondervindt? Kun je met hem praten of zijn gedachten lezen? Dan mag je bij mij ook wel s langskomen...Lachen

@ Margreet: Als wij mensen het al zo nodig vinden om bij het paard op de rug te gaan zitten, waar het van nature al niet voor is gemaakt, moeten wij wel de verantwoordelijkheid op ons nemen om het het paard dan zo aangenaam mogelijk te maken. En dat zo'n beest je veel tijd en geld kost, is jouw eigen probleem als mens. Het paard is ons mens niets schuldig!!!! (Sorry dat jij dit nu krijgt, geldt natuurlijk voor iedereen)

@Remember: "Een goede ruiter voelt het ook mét sperriem en een slechte merkt het zelfs niet zonder als z'n paard net niet helemaal fijn in de hand is Knipoog "
Ja dat bedoelde ik ook, zat op school en heb te snel geschreven, maar helemaal wat ik bedoelde, bedankt:)

@secricible: Ja, een erfenis uit het verleden.... waarvan sommige mensen er al achter zijn gekomen dat het eigenlijk helemaal niet zo nuttig meer is als het vroeger was. VOORUITGANG! Mensen, de tijden veranderen, er komen nieuwe ontwikkelingen, ontdekkingen, en als die goed beredeneerd zijn, wat is erop tegen??? Natuurlijk zijn er ook hele goede dingen uit de "goede oude tijd", daar rust onze hele huidige dressuur op. Maar wees toch eens een beetje kritisch, en neem niet alles gewoon klakkeloos over...
Feit is dat de mond er in te veel gevallen wel mee wordt dichtgesnoerd.
Waarom moet het bit stiller in de mond liggen als je al een rustige hand hebt? Dan begin ik te twijfelen... Overigens kun je dan ook met een kneveltrens rijden, geen sperriem nodig maar wel een bit dat rustig in de mond ligt. (En waar je dus lekker aan kan trekken zonder dat je het bit door de mond trekt....)

xAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:47

Ik had vandaag al dit topic gelezen omdat ik twijfels begon te krijgen over die sperriem EN neusriem. kwam omdat ik op internet een (wetenschappelijk) onderzoek vond naar het gebruik en nut van alle soorten bitten en neusriemen, egt ALLE. Ik schrok van wat ik er las. alleen een hoge neusriem viel gelukkig niet zo veel op aan te merken, maar dat sperriempje kwam er niet egt heel goed uit. En dan niet als het goed gebruikt wordt, daar is opzich niks op tegen, maar er kwam wel uit dat men al snel denkt dat je het goed gebruikt en het dus geen kwaad kan. Er stonden ook verhelderende plaatjes bij om het beter te kunnen begrijpen wat ze ermee bedoelde. bijv dat het de neusholtes van het paard belemmert, en daarmee dus de ademhaling. nou zal niet iedereen dat sperriempje heel strak hebben zitten (hoop ik) maar het was tog wel confronterend. Veel bitten kwamen er ook slecht van af (ook weer met plaatjes) behalve bijv de dubbelgebroken trens. ook confronterend. Verdrietig maar weer even over het sperriempje (en neusriem), ik gooide ze er vandaag allebei af, en de waarheid was hard. bij een middelmatige druk op de mond, bij bijv een overgang naar halthouden, deed mijn paard zijn mond al open. ik besloot om na een ophouding de teugels meteen te laten vieren als "beloning". al snel had hij door wat de bedoeling was en stond stil bij hele lichte druk, prettig voor mij en natuurlijk heel prettig voor hem, want hij deed zijn mond niet meer open uit protest en reageerde meteen. moraal van dit verhaal: mijn paard heeft mij vandaag wel duidelijk gemaakt dat het sperriempje eigenlijk de communicatie tussen hem en mij belemmerd (netjes gezegd). door het sperriempje (en neusriem) kon ik dus niet zien wat hij voelde, en daar voel ik me eerlijk gezegd nu best wel rot over. 1 ding weet ik zekr, dat sperriempje incl. neusriem gaan er niet meer aan! het is niet nodig en is in mijn ogen nu juist beter, omdat je paard je eindelijk iets duidelijk kan maken wat eigenlijk niet te zien was. kortom: je rijdt relaxter, je paard reageert beter en de samenwerking gaat er ook op vooruit! nu ga ik niet zeggen dat iedereen zijn neusriemen en sperriempjes weg moet kwakken, maar een dagje zonder rijden om het uit te proberen raadt ik wel aan. Je zult zowieso dingen zien waar je eigenlijk nooit over na hebt gedacht (omdat daar gewoonweg geen aanleiding voor was). Het leuke is ook dat ik een vreselijk voorwaarts paard heb die ook nog eens spastisch kan doen, maar hij werd juist heel rustig van die die drukloze teugels! (toeval?)

En het laatste leuke weetje: vroeger (heel vroeger) werd er bij dressuurrijden geen neusriem gebruikt, omdat het niet nodig was (nog steeds niet in mijn ogen nu Knipoog ) de neusriem werd gebruikt door ruiters in de oorlog zodat ze het bit niet door de mond zouden trekken bij onverwachte rukbewegingen om vliegende voorwerpen te ontwijken. aangezien wij dezer dagen met dressuur geen kogels en bommen hoeven te ontwijken valt er wel wat voor te zeggen om "neusriemloos" te rijden Haha!

(bedankt voor je geduld om dit allemaal te lezen Bloos )

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:50

Basje schreef:

Citaat:
paard is ons mens niets schuldig!!!!

Geweldig Haha!
Wij zijn de paarden wat schuldig, wij moeten ze respect tonen.
Aangezien ze voor ons gestorven zijn, door de jaren heen tijdens die verschrikkelijke oorlogen.
Miljarden paarden hebben in de oorlog het leven voor ons gegeven.
Wordt het niet eens tijd dat wij hun wat terug geven?

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 00:53

Hehe.....!
Eindelijk!
Heel erg bedankt AndreaTiamo, dit is dus precies wat ik bedoel... helaas zijn sommige mensen gewoon niet bereid zo'n stap te maken. Velen vinden het ook gewoon moeilijk om dit soort dingen dan ook nog aan de stalgenoten te gaan verklaren, en om geen gezeur te hebben doen ze alles zoela iedereen het doet....
helaas...

@ hns: Haha!

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 01:00

... de dressuur is er voor het paard, niet het paard voor de dresuur...

xAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 01:02

Graag gedaan Basje98 Haha!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 09:24

Nou het zal wel een shock zijn voor de tere zieltjes hier: ik heb een paard voor MIJN plezier. Als ik er geen plezier meer in zou hebben, dan gaat 'ie eruit. (ooooooooh wat zegt ze nu)

Hij komt niks tekort, hij heeft het echt goed, ik doe én laat heel veel voor 'm en mensen die mij beter kennen weten dat ik al heel wat met 'm te stellen heb gehad (en nog heb) en dat ie er bij menigeen allang uit was geweest, zoniet de worst in. Maar plezier zit gelukkig al in hele kleine dingen. Hij is mij niks schuldig, maar ik hem ook niet. Kom op zeg, het moet niet gekker worden, hoe kom je erop!? Hond aan de riem zeker ook zieluuuug?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:20

Waarom hebben sommige hier een paard?
En als ze die hebben, waarom houden ze die binnen een paar draadjes.
Niks natuurlijks aan hoor, op de steppe met dat dier
Laat staan dat je erop gaat zitten, ook al is het boomloos.
Een paard is niet gemaakt om te dragen.
Ga jullie allemaal flink schamen, stelletje dieren beulen

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:27

hns schreef:
Remember schreef:

Waarom?

Maar je laat de foto's die ik plaatste en het filmpje helemaal links liggen, zie jij daarop een paard dat 'zielig' is in belemmerd wordt door de neusriem(en)??? Graag echt eerlijk antwoord, als je me verschrikkelijk beroerd vind rijden hoor ik dat ook graag dan kan ik er namelijk wat aan gaan doen Vork

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:30

Zou de provincie Groningen nog te koop zijn? Hek erom en los maar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:32

Zoiets idd Margreet
Want alle andere dingen zijn niet natural en moet men zich net zo hard schamen als dat er hier afgegeven wordt op losse neusriemen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:34

Aansingelen...... Ooooooooh wat wreed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:35

ja gatverdamme
zo die hele buik samentrekken
Alleen maar omdat wij er op willen zitten.
Het moest verboden worden hoor Ja

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:36

Nou, toch kan ik het me wel ergens voorstellen hoor die ophef over neus- en sperriemen, want hóe vaak zie je niet dat die dingen inderdaad té strak zitten? Zelfde als dat sporen zo vaak verkeerd gebruikt worden en dat er niet bepaald zachtzinnig met S&T wordt omgegaan. Dat wordt door sommige, laat ik het wat 'negatieve denkers' noemen, allemaal over 1 kam geschoren, net zoals 'wij' nu de meeste naturals over 1 kam scheren Knipoog , allebei niet goed natuurlijk!

Daarom vraag ik ook waarom hns niet ingaat op de foto's en de filmpjes van mij, want mijns inziens zie je daar een paard, mét neusriem weleenswaar, dat gewoon vrolijk en attent haar werk doet, in haar waarde gelaten wordt en zeker niet beperkt/ingesnoerd wordt door de neusriem(en).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:37

Hm, ik snap het nut van neusriemen ook niet zo...
En dat ze los kúnnen zitten okee, maar hoe vaak zitten ze echt los??? Zelden...

Ik hoor regelmatig het advies "je moet een neusriem omdoen" en daarna "je moet die neusriem strakker doen".. Verward
Geen idee waarom trouwens?

Ik rij eigenlijk nooit met neusriem. Maar volgens mij heeft het ook met de dikte van je bit enzo te maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:40

Ik snap dat ook goed
Ik kan er ook niet tegen als mensen hun paard aansingelen bij de mond.
Maar hoe dat nu ff daar verkondigd werd, werd ik spontaan zwak en misselijk van.
Het lijkt wel of ze niet in willen zien dat een heleboel mensen dat niet doen.
En ook al zeggen ze hier, ik heb het los, wordt dat blijkbaar niet geloofd, want je bent geen natural, dan is er 1 andere optie, een dierenbeul. Iets er tussen bestaat niet.

Overigens heb ik nog nooit het advies gekregen dat ding strakker te doen
Dat zeggen alleen penny's en slechte instucteurs
Zou ik een instructeur krijgen die dat zou adviseren, was de les voorbij.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:41

Nee, runningkawa, dat is niet het probleem. Maar ALS je als de verantwoording van een eigen paard op je neemt , doe het dan goed.
En waarom ik paarden heb? Nou, ook voor mijn plezier. Maar dan probeer ik er ook voor hun een plezier van te maken! En zeg niet dingen zoals: "da ene uurtje per dag kan hij ook z'n klep dichthouden, tenslotte zorg ik goed voor 'm."
Het toch eigenlijk al raar dat het paard een veel zwakker dier, de mens, op zijn rug laat rijden..? Toon een beetje respect tegenover je paard, dan doet ie dat ook bij jou.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:44

@remember: Ik scheer niemand over een kam. Ben geen echte "natural", maar ook geen echte "dressuurkakker". Iedereen heeft zijn goede en slechte eigenschappen, maar sommige mensen zijn gewoon helaas niet in staat om er iets bij te leren. En dat is jammer. Voor het paard.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:46

Een zwakker dier???? *proest* Wil je 'm ontmoeten? Haha!

Dat mij blijkbaar gebrek aan respect en verantwoordelijkheid voor m'n dier wordt verweten (alleen maar omdat ik met een sperriem rij Rolleyes ) neem ik je zéér kwalijk, daarmee ga je echt veel en veel te ver.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 10:46

runningkawa schreef:
Overigens heb ik nog nooit het advies gekregen dat ding strakker te doen
Dat zeggen alleen penny's en slechte instucteurs
Zou ik een instructeur krijgen die dat zou adviseren, was de les voorbij.

Ja

En het is macht der gewoonte denk ik..
er zijn echt verbazingwekkend veel mensen die volgens 'regeltjes' en gewoontes rijden 'omdat het nu eenmaal zo is'...