[WN] boomloos of niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Re: boomloos of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:20

Sinds ik op de Barefoot Cheyenne heb gereden wil ik niets anders meer dan boomloos. Wat een verademing!
Vreselijk vind ik die boomzadels, altijd al gevonden. Dus ja, ik ga dit zadel ook voor mijn jonge paard bestellen. Lachen

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:58

Ik vond de Cheyenne ook een heerlijk zadel. Maar voor western had ik de Nevada gekocht, wat me minder beviel uiteindelijk. Verder, is het super dat je een paard heb die goed toeft onder boomloos. Ik weet nu dat het is niet voor iedere paard (of paard/ruiter combinatie).

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:12

Michelle99 schreef:
En wat de Gaston Mercier zadels betreft. Van de tekening op hun website lijkt het alsof ze echt OP de schouder liggen. Dus hoe zit het met schouder vrijheid en hebben ze nou echt voldoende draagvlakte voor paarden met tere ruggen?

Deze zadels hebben echt wel een zeer goede schoudervrijheid, ik kan mij met mijn merrie niets anders veroorloven omdat ze anders meteen in korte horterige pasjes begint te lopen. Met dit zadel niet dus! Wat het draagvlak betreft, het is een endurancezadel en die maken ze niet met een klein draagvlak hoor. Hier worden wedstrijden van 100km en meer mee gereden, dan heb je wel een goed draagvak nodig.

@Sablou : ik begrijp wel dat je er een punthoofd van krijgt dat iedereen z'n paard plots uit z'n zadel blijkt te groeien, maar er zijn toch paarden (misschien niet veel) die zodanig kunnen veranderen dat het passende zadel ook effectief na een tijdje niet meer past. Dat de rug (het skelet) niet veranderd vind ik ook niet juist, een vriendin van mij heeft een 19-jarige ruin en dat paard heeft nu een doorgezakte rug. Vroeger was dit niet zo en die rug is ook niet plots van de ene dag op de andere doorgezakt, m.a.w. een zadel dat 5 jaar geleden op dit paard paste, past nu niet meer.
Wat mijn eigen paard betreft had ik gewoon een zadel nodig dat van die spieren achter de schouder afblijft, want het is wel zo dat als ze dan nog eens verdikt dit het meeste effect heeft op die spier. Mijn zadels werden vooraan dus omhoog geduwd waardoor de rest de rug niet meer mooi volgde.

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:50

@Mandyke: Photo aub van je paard met zijn GM! Ik kijk alleen naar de tekening op de site. Ook denk ik als er een western boom in zit, is het erg verkort, en als dat zo ik hoe zit het met draagvlaakt?

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:07

Ik heb de Barefoot Cheyenne...

Na heel veel "gewone" zadels ben ik hier op uit gekomen.

Mijn zadel wordt zeer intensief gebruikt en blijft goed. Mijn paard loopt er fijn onder. Veel relaxter...

Ook ik zou niet anders meer willen.

En dan direct maar even de opmerkingen over het maximale gewicht van de ruiter voor een barefoot.... Mij is nooit iets verteld over die zogenaamde maximum 70 kilo, en ik heb toch echt persoonlijk mijn zadel in Beilen uitgezocht!! En geloof me, ik ben echt wel iets zwaarder dan 70 kilo! En zelfs mijn vorige paard, met rugproblemen, liep alleen goed onder de Barefoot! Ook met mijn gewicht!!!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 13:49

Michelle99 schreef:
@Mandyke: Photo aub van je paard met zijn GM! Ik kijk alleen naar de tekening op de site. Ook denk ik als er een western boom in zit, is het erg verkort, en als dat zo ik hoe zit het met draagvlaakt?

Het zadel wordt pas in mei geleverd, dus ik kan je momenteel geen foto bezorgen. In de GM zit geen westernboom, hier zit een flexibele boom van carbonfibre (=lichtgewicht) in en er zitten kussens onder het zadel zoals bij een engels zadel (weliswaar grotere kussens). Nu mag je het draaien en keren zoals je het wil, waarschijnlijk heb je altijd een groter draagvlak met een westernzadel, maar de tijd van de cowboys die een hele dag in het zadel doorbrachten is ook alweer even geleden hé. Kijk naar je paard, wat die fijn vindt, mijn merrie is een flink uit de kluiten gewassen beestje, beresterk en ik maar een klein, fijn ruitertje, maar toch prefereert zij een zo licht mogelijke bepakking op haar rug. En zo heeft elk beestje wel z'n voorkeur!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 14:10

Mandyke schreef:
Nu mag je het draaien en keren zoals je het wil, waarschijnlijk heb je altijd een groter draagvlak met een westernzadel, maar de tijd van de cowboys die een hele dag in het zadel doorbrachten is ook alweer even geleden hé.
Shhhhttt, niet zo hard anders worden de cowboys wakker en moeten ze nog mee met de tijd Cool
Citaat:
Kijk naar je paard, wat die fijn vindt, ..
Nee dat zie je helemaal verkeerd, als leken horen wij de goeroe's te volgen die dmv boekenwijsheid en eigen probeersels ons voorhouden wat 'de waarheid' is. Knipoog
Natuurlijk is er veel onderzoek gedaan hoe eea technisch te verklaren is, maar 'het gevoel van het paard' is daar maar moeilijk onder te brengen.
Dus niet wetenschappelijk verantwoord om daar van uit te gaan Clown

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 14:15

Nou, de cowboys zouden ons hartelijk uitlachen met ons 'customs' en ons 'passen met de kale boom'! Hun hadden -- als ze geluk hadden -- een zadel en geen paard. Dat zadel ging met de cowboy mee, en de paarden hadden maar onder te lopen!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 14:18

Klopt, maar dat was wel in de tijd dat de meeste quarters er ook ongeveer hetzelfde uitzagen en men nog niet op Fjorden, WPBérs, Tinkers e.d. reed.
Overigens waren de paarden toen ook werkpaarden en geen halterkanonnen, hunterkastelen etc.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 14:35

Plus dat als het paard al (de energhie had) protest gaf, het gewoon de sporen erin kreeg en moest lopen... Paarden hadden toen denk ik veeeeeeel minder te zeggen als nu.

En, ik beken, ik heb, achteraf gezien Jeddah ook te lang op een verkeerd zadel geredn (aangepast door een gerenomeerde zadelmaker 3e generatie!!!) en in die periode dat ze onwijs veel steigerde heb ik zo'n beetje alles behalve het zadel (en helaas mijn paard wel) de schuld gegeven.. We weten nu, gelukkig, gewoon veel meer, staan bij veel meer dingen stil, heben een osteopaat en masseur en holistische artsen die ons helpen enz enz... dat was vroeger wel anders.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:04

Jeddah schreef:
. We weten nu, gelukkig, gewoon veel meer, staan bij veel meer dingen stil, heben een osteopaat en masseur en holistische artsen die ons helpen enz enz... dat was vroeger wel anders.

En dáár zijn de zadelmakers blij mee Knipoog

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 15:41

En nu ga ik nog gewaagder doen... Clown
Ik snap niet dat westernzadels nog steeds op dezelfde manier als 100 jaar geleden worden gemaakt. Bijvoorbeeld de singelophanging vind ik er niet goed aan (trekt in veel gevallen het zadel vanvoren naar beneden), het gewicht van het zadel (en kom nu weer niet af met die tabel van dat de druk verdeeld over zo'n oppervlak met dit gewicht helemaal niet zo zwaar is, ik moet dat zadel wel boven m'n hoofd heffen om op m'n paard te krijgen en dan heb ik niets aan zo'n tabel!) en waarom worden er nog steeds geen panelen onder die bars gemaakt zodat je niet meer van die dikke pads hoeft te gebruiken en de ruggegraatvrijheid ook gegarandeert wordt? (heb het niet over engelse kussen, maar van die platte van 1,5 à 2cm dik, die dan ook de volledige bars coveren natuurlijk)

Nu heeft ieders zijn voorkeuren natuurlijk, maar de punten hierboven zijn voor mij mede de punten waardoor ik voor de GM heb gekozen. Wat niet wil zeggen dat iemand anders volledig zijn zin heeft gevonden in de westernzadels en de meer engels gerichte zadels maar niets vind hé. Bloos

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:10

@Mandyke: er bestaan westernzadels die panelen van dik vilt onder de boom hebben. Alleen die worden hier niet verkocht (wat de boer niet kent...)
Afbeelding
En bij de ouderwetse zadels kwam het aansingelpunt niet alleen van voren, maar ook van achteren. Sommige zadels hebben dat nu ook nog . Mijn Ortho-Flex heeft het bijvoorbeeld. Men noemt dit de Dropped Yoke Rigging. Dit zorgt niet alleen voor een betere drukverdeling, maar ook voor een vastere ligging.
Afbeelding
Overigens heeft die ook panelen die bekleed zijn en is een dunne pad voldoende.

Het kan dus wel, maar er moet wel een markt voor zijn.

Kunststof is ook zo'n 'vies' woord bij Western Knipoog

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:16

Ik weet wel dat ze bestaan, daarom had ik in de eerste plaats Esther Groen laten komen voor de Guichard zadels.

Ik denk dat er wel een markt voor is voor zulke westernzadels, alleen de fabrikant moet ook nog meewillen hé! Koe Ze blijven toch oh zo traditioneel!
Laatst bijgewerkt door Mandyke op 13-03-07 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:16

vera schreef:
Jeddah schreef:
. We weten nu, gelukkig, gewoon veel meer, staan bij veel meer dingen stil, heben een osteopaat en masseur en holistische artsen die ons helpen enz enz... dat was vroeger wel anders.

En dáár zijn de zadelmakers blij mee Knipoog

Ik ben er wel blij mee en mijn paard ook. Ja

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:49

Mandyke schreef:
Ik weet wel dat ze bestaan, daarom had ik in de eerste plaats Esther Groen laten komen voor de Guichard zadels.

Ik denk dat er wel een markt voor is voor zulke westernzadels, alleen de fabrikant moet ook nog meewillen hé! Koe Ze blijven toch oh zo traditioneel!

Onderschat menig westernruiter ook niet wat betreft Traditioneel zijn Cool . Als je nagaat dat er vele zijn die niet zonder sporen willen rijden, en dat de WRAN bijvoorbeeld, om traditie een cap niet eens toestaan in de hogere klasses... dan zie ik menig ruiter niet snel een niet-traditioneel zadel als Guichard kopen. Haha!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:02

Westernland houdt in iedergeval één traditie in ere:
"Tradities zijn er om in ere te houden"

Soms is het wiel uitvinden helemaal niet nodig maar meestal is stilstand achteruitgang.
Het is jammer dat de paarden door vele niet als "sporters" worden gezien en het vaak met middeleeuws materiaal moeten doen.
Gelukkig zijn er ook veel zaken verbeterd en zijn er inmiddels veel mogelijkheden om aan een ieders wens te voldoen.
Nu de officiele instanties nog wat moderner worden en dan zijn we er Knipoog

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:33

Mss is het 'verzadigd' markt voor westernzadels op dit moment veelal omdat de westernzadels dat in de omloop zijn (hoe goed van kwaliteit dan ook), laten te wensen over. Verward Het verhaal over de rigging b.v. En met de diversiteit aan paarden in europa, kan 3-way rigging dat probleem niet oplossen. Gelukkig vanwege de grote dragvlakte en de goede paden die nu te verkrijgen zijn, 'vergeven' westernzadels toch wat meer pas probleemen dan veel andere zadels... i.m.h.o...

Maar ja, ik heb een jaar geprobered de problemen te ontwijken met boomloos. Maar dat boomloos gaf me te weinig steun en mijn paard kreeg punts druk op de beugelophangplek. Nu heb ik een 2de hands Crates reining zadel -- absoluut top kwaliteit. Voorlopig loopt mijn paard goed onder. Maar ik check zijn rug elke keer dat ik op en afzadel... wat toch zeer aan te raden is.

Ook een mal maken van je paard zijn rug is a goed idee. Wij hebben ze nu gemaakt voor ons paarden en ik ben benieuwd hoeveel (objectief) ze veranderen met de seizoenen.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 23:53

Citaat:
Mandyke
Dat de rug (het skelet) niet veranderd vind ik ook niet juist, een vriendin van mij heeft een 19-jarige ruin en dat paard heeft nu een doorgezakte rug. Vroeger was dit niet zo en die rug is ook niet plots van de ene dag op de andere doorgezakt, m.a.w. een zadel dat 5 jaar geleden op dit paard paste, past nu niet meer.

Een heel goed voorbeeld. Mijn moeder van 82 loopt nog altijd op normale schoenen, terwijl haar vriendin van 75 op orthopedisch schoenen loopt. Overigens hebben we een Arabier van 28: die heeft tot haar 26 ste onder het zelfde zadel gelopen (nu heeft ze haar oude dag). Ik zal de laatste zijn die zal ontkennen dat oudere paarden of paarden na zwangerschap ALTIJD onder het zadel blijven passen. Maar dit alles heeft niets met mijn betoog over "uit het zadel trainen" te maken.

Citaat:
Jeddah
...heben een osteopaat en masseur en holistische artsen die ons helpen enz enz... dat was vroeger wel anders.

Mijn paarden kennen geen van deze lui. Zou dat misschien komen omdat min paarden onder goed passende zadels lopen?

MVG Louis

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 00:12

sablou schreef:
Een westernzadel ligt op het skelet van een paard. Daar kun je trainen tot je een ons weegt, maar daar verandert bij een volwassen en uitgegroeid paard maar verdomd weinig aan.

sablou schreef:
- Als ik al die topics op Bokt over "uitgroeien" optel kom ik aan grote aantallen (iedere 2 maanden wel weer een paar). Ik moet dus ook dergelijke gevallen tegen komen. Maar ik heb ze niet. Die zadels hebben vanaf het begin al niet gepast! Alleen door het stugge leer heeft men dat niet gezien. Na een jaartje vet en rijden komt de ware vorm naar boven.

sablou schreef:
Laat ik nou in mijn hele klantenkring, in bijna 10 jaar, niet één paard hebben, die uit zijn zadel “groeide” of zich er uit “trainde”. Ook heb ik van geen enkele collega ooit een dergelijk feit vernomen. En er staat in geen enkele, mij bekende vakliteratuur over pasvorm van westernzadels, ook maar iets geschreven over dit fenomeen. Ik heb zelf 4 QH’s: die lopen alle 4 nog altijd (sommigen al 15 jaar) onder hun 1e zadelboom. Daar zijn zwangerschappen, zware training, weken lange trektochten door de bergen en ziektes over heen gegaan. Niks “uitgroeien”.

sablou schreef:
Ik zal de laatste zijn die zal ontkennen dat oudere paarden of paarden na zwangerschap ALTIJD onder het zadel blijven passen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 00:25

sablou schreef:
Citaat:
Jeddah
...heben een osteopaat en masseur en holistische artsen die ons helpen enz enz... dat was vroeger wel anders.

Mijn paarden kennen geen van deze lui. Zou dat misschien komen omdat min paarden onder goed passende zadels lopen?

MVG Louis

Haha, goeie, hoe dan ook, een boomloos zadel is ook prima gezien mijn osteopaat sinds we boomloos rijden zeer tevreden is! Haha!

Maar je weet denk ik prima dat ik bedoel dat we hedendaags heel anders met onze paarden omgaan dan in de tijd van de "cowboy's". Jammer dat je dat stukje er niet bij quote, want nu trek je de boel uit verband.

Hoe dan ook Louis, zoals gezegd, dat jij ze niet tegengekomen bent, die paarden die van vorm veranderen en die eigenaren die dat zien en toegeven, prima, kan ik ook niks aan doen, geweldig dat al jouw klanten dat niet hebben, maar dat wil niet zeggen dat ze niet bestaan, en dat iedereen die zegt zo'n paard te hebben uit zijn nek l.ult.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 00:37

Citaat:
Mandyke
En nu ga ik nog gewaagder doen... Clown
Ik snap niet dat westernzadels nog steeds op dezelfde manier als 100 jaar geleden worden gemaakt. Bijvoorbeeld de singelophanging vind ik er niet goed aan (trekt in veel gevallen het zadel vanvoren naar beneden),

95% van de westernzadels die wij maken hebben een leatherplate rigging. Daarbij wordt de trekkracht op het zadel verdeelt tussen de voor- en achterzijde in een verhouding van ongeveer 60 / 40 (voor/achter). Dat is niets nieuws, maar wordt als sinds 1880 zo gemaakt. Het probleem is, dat deze constructie duurder is dan die je veel ziet in de huidige fabriekszadels met inskirt rigging of D-rigging. "...Wi Hollenders ben zunnig hé en wiln dus niks teveel uutgevn..." In USA heeft iedere Vaquero zo'n leatherplate rigging in zijn zadel.

Citaat:
Mandyke
het gewicht van het zadel (en kom nu weer niet af met die tabel van dat de druk verdeeld over zo'n oppervlak met dit gewicht helemaal niet zo zwaar is, ik moet dat zadel wel boven m'n hoofd heffen om op m'n paard te krijgen en dan heb ik niets aan zo'n tabel!)

Wij maken ook westernzadels van 12 KG.

Citaat:
Mandyke
en waarom worden er nog steeds geen panelen onder die bars gemaakt zodat je niet meer van die dikke pads hoeft te gebruiken en de ruggegraatvrijheid ook gegarandeert wordt? (heb het niet over engelse kussen, maar van die platte van 1,5 à 2cm dik, die dan ook de volledige bars coveren natuurlijk)

Daar gebruiken wij nou die echte hoogpolige schapenvacht voor. Onze zadels komen nooit op de ruggegraat (bij een goed passend westernzadel komen zelfs de naakte skirts - zonder vacht- nooit op de ruggegraat). Een pad is bij een westernzadel ook niet bedoeld voor ruggegraat vrijheid. Het is de "zone" tussen westernzadel en rug. Net zoals de dempende botjes in een paardenvoet. Als iemand panelen wil, krijgt hij/zij bij ons panelen. Alleen wil geen mens dat.....

Citaat:
Mandyke
Nu heeft ieders zijn voorkeuren natuurlijk, maar de punten hierboven zijn voor mij mede de punten waardoor ik voor de GM heb gekozen. Wat niet wil zeggen dat iemand anders volledig zijn zin heeft gevonden in de westernzadels en de meer engels gerichte zadels maar niets vind hé.
Iedereen moet dat kopen, waarvan hij/zij denkt dat het beste is voor het paard. Punt uit. Als jij en je paard plezier hebben en goed gaan onder een GM zadel moet je die weg zeker gaan. Voor een ander zal die weg een boomloos zijn. Doen. Doen. Doen.
Westernzadels zijn niet het enige en het ultimo. Aan alles in het leven zitten voor- en nadelen. Zeker ook aan westernzadels. Ik heb in mijn klantenkring genoeg mensen die terug zijn gekomen van boomloos, om diverse redenen. Net zulke redenen als waarom mensen van een westernzadel overstappen op een boomloos o.i.d.

Waar ik op reageer, zijn al die verhalen over Hulk paarden etc. Dan krijgt "het westernzadel" de schuld van menselijk falen en is "boomloos" altijd DE oplossing. En dat is koren op de molens van de "boomloos" lobby, die eigenlijk weinig onderbouwing inbrengen (anders dan gevoel en "mijn paardje loopt beter") maar wel zitten af te geven op "traditie" en "cowboys".
Ik ben trots op die traditie. Al mijn "eigen gebruik" westernzadels zijn op een traditionele manier gemaakt. So What?

MVG Louis

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 00:41

@Jeddah
Je hebt volkomen gelijk. We schuiven langzaam in een "woorden spel".
Je reactie kwam tijdens het typen van mijn voorgaande reactie.

Die paarden waarop jij doelt zullen er zeker zijn. Maar, als ik de aantallen hier op Bokt mag geloven, heeft 1 op de 10 paarden dat probleem. En dat is niet zo. Nogmaals: 95% van die verhalen komt voort uit een "niet passend zadel van begin af aan".

MVG Louis

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:45

Hoi, heb niet alles gelezen, haast, maar westernzadels worden juist enorm in geïnnoveert, alleen als het n iet beter is dan zet het niet door. Wij hebben een flatplate rigging hoor, juist omdat dat de boom zo mooi veredeelt, kijk maar op mijn site, zie je die van de Tarq, en op mijn inf-site zie je tekeningen.

Ik was juist zo onder de indruk, toen ik met westernzadels begon, dat daar zoveel openheid voor vernieuwing is.
Moet nu terug naar de Equitana, wij hebben een heel tof boomloos zadel, als iemand nog gaat, kom langs!
Maar een goedpassend boomzadel blijf ik in de meeste gevallen het beste vinden. Maar we hebben een heel interessant boomloos zadel gevonden dat van buiten niet te onderscheiden is van een boom-westernzadel.

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:42

AafkeB schreef:
Moet nu terug naar de Equitana, wij hebben een heel tof boomloos zadel, als iemand nog gaat, kom langs!
Maar een goedpassend boomzadel blijf ik in de meeste gevallen het beste vinden. Maar we hebben een heel interessant boomloos zadel gevonden dat van buiten niet te onderscheiden is van een boom-westernzadel.

Jullie zijn er donderdag toch ook nog wel he? Want dan kom ik zeker langs, ben benieuwd!