Vreselijk vind ik die boomzadels, altijd al gevonden. Dus ja, ik ga dit zadel ook voor mijn jonge paard bestellen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Michelle99 schreef:En wat de Gaston Mercier zadels betreft. Van de tekening op hun website lijkt het alsof ze echt OP de schouder liggen. Dus hoe zit het met schouder vrijheid en hebben ze nou echt voldoende draagvlakte voor paarden met tere ruggen?
Michelle99 schreef:@Mandyke: Photo aub van je paard met zijn GM! Ik kijk alleen naar de tekening op de site. Ook denk ik als er een western boom in zit, is het erg verkort, en als dat zo ik hoe zit het met draagvlaakt?
Mandyke schreef:Shhhhttt, niet zo hard anders worden de cowboys wakker en moeten ze nog mee met de tijdNu mag je het draaien en keren zoals je het wil, waarschijnlijk heb je altijd een groter draagvlak met een westernzadel, maar de tijd van de cowboys die een hele dag in het zadel doorbrachten is ook alweer even geleden hé.
Nee dat zie je helemaal verkeerd, als leken horen wij de goeroe's te volgen die dmv boekenwijsheid en eigen probeersels ons voorhouden wat 'de waarheid' is.Citaat:Kijk naar je paard, wat die fijn vindt, ..
Jeddah schreef:. We weten nu, gelukkig, gewoon veel meer, staan bij veel meer dingen stil, heben een osteopaat en masseur en holistische artsen die ons helpen enz enz... dat was vroeger wel anders.
vera schreef:Jeddah schreef:. We weten nu, gelukkig, gewoon veel meer, staan bij veel meer dingen stil, heben een osteopaat en masseur en holistische artsen die ons helpen enz enz... dat was vroeger wel anders.
En dáár zijn de zadelmakers blij mee
Mandyke schreef:Ik weet wel dat ze bestaan, daarom had ik in de eerste plaats Esther Groen laten komen voor de Guichard zadels.
Ik denk dat er wel een markt voor is voor zulke westernzadels, alleen de fabrikant moet ook nog meewillen hé!Ze blijven toch oh zo traditioneel!
Citaat:Mandyke
Dat de rug (het skelet) niet veranderd vind ik ook niet juist, een vriendin van mij heeft een 19-jarige ruin en dat paard heeft nu een doorgezakte rug. Vroeger was dit niet zo en die rug is ook niet plots van de ene dag op de andere doorgezakt, m.a.w. een zadel dat 5 jaar geleden op dit paard paste, past nu niet meer.
Citaat:Jeddah
...heben een osteopaat en masseur en holistische artsen die ons helpen enz enz... dat was vroeger wel anders.
sablou schreef:Een westernzadel ligt op het skelet van een paard. Daar kun je trainen tot je een ons weegt, maar daar verandert bij een volwassen en uitgegroeid paard maar verdomd weinig aan.
sablou schreef:- Als ik al die topics op Bokt over "uitgroeien" optel kom ik aan grote aantallen (iedere 2 maanden wel weer een paar). Ik moet dus ook dergelijke gevallen tegen komen. Maar ik heb ze niet. Die zadels hebben vanaf het begin al niet gepast! Alleen door het stugge leer heeft men dat niet gezien. Na een jaartje vet en rijden komt de ware vorm naar boven.
sablou schreef:Laat ik nou in mijn hele klantenkring, in bijna 10 jaar, niet één paard hebben, die uit zijn zadel “groeide” of zich er uit “trainde”. Ook heb ik van geen enkele collega ooit een dergelijk feit vernomen. En er staat in geen enkele, mij bekende vakliteratuur over pasvorm van westernzadels, ook maar iets geschreven over dit fenomeen. Ik heb zelf 4 QH’s: die lopen alle 4 nog altijd (sommigen al 15 jaar) onder hun 1e zadelboom. Daar zijn zwangerschappen, zware training, weken lange trektochten door de bergen en ziektes over heen gegaan. Niks “uitgroeien”.
sablou schreef:Ik zal de laatste zijn die zal ontkennen dat oudere paarden of paarden na zwangerschap ALTIJD onder het zadel blijven passen.
sablou schreef:Citaat:Jeddah
...heben een osteopaat en masseur en holistische artsen die ons helpen enz enz... dat was vroeger wel anders.
Mijn paarden kennen geen van deze lui. Zou dat misschien komen omdat min paarden onder goed passende zadels lopen?
MVG Louis
En nu ga ik nog gewaagder doen...![]()
Ik snap niet dat westernzadels nog steeds op dezelfde manier als 100 jaar geleden worden gemaakt. Bijvoorbeeld de singelophanging vind ik er niet goed aan (trekt in veel gevallen het zadel vanvoren naar beneden),
het gewicht van het zadel (en kom nu weer niet af met die tabel van dat de druk verdeeld over zo'n oppervlak met dit gewicht helemaal niet zo zwaar is, ik moet dat zadel wel boven m'n hoofd heffen om op m'n paard te krijgen en dan heb ik niets aan zo'n tabel!)
en waarom worden er nog steeds geen panelen onder die bars gemaakt zodat je niet meer van die dikke pads hoeft te gebruiken en de ruggegraatvrijheid ook gegarandeert wordt? (heb het niet over engelse kussen, maar van die platte van 1,5 à 2cm dik, die dan ook de volledige bars coveren natuurlijk)
Iedereen moet dat kopen, waarvan hij/zij denkt dat het beste is voor het paard. Punt uit. Als jij en je paard plezier hebben en goed gaan onder een GM zadel moet je die weg zeker gaan. Voor een ander zal die weg een boomloos zijn. Doen. Doen. Doen.Citaat:Mandyke
Nu heeft ieders zijn voorkeuren natuurlijk, maar de punten hierboven zijn voor mij mede de punten waardoor ik voor de GM heb gekozen. Wat niet wil zeggen dat iemand anders volledig zijn zin heeft gevonden in de westernzadels en de meer engels gerichte zadels maar niets vind hé.
AafkeB schreef:Moet nu terug naar de Equitana, wij hebben een heel tof boomloos zadel, als iemand nog gaat, kom langs!
Maar een goedpassend boomzadel blijf ik in de meeste gevallen het beste vinden. Maar we hebben een heel interessant boomloos zadel gevonden dat van buiten niet te onderscheiden is van een boom-westernzadel.